České dráhy··4 min

Moderní vlaky se v Olomouckém a Zlínském kraji rychle zabydlely, denně najedou tisíce kilometrů

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Regionální doprava v České republice v posledních letech výrazně mění svou tvář. České dráhy v krajích nasazují moderní vozidla, která cestující vozí do zaměstnání, do školy nebo za volnočasovými aktivitami. V Olomouckém kraji České dráhy provozují tři desítky nových vlaků RegioPanter, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Domovské depo má olomoucká a zlínská panteří rodina v hanácké metropoli.

Olomoucké depo je domovskou stanicí pro 35 RegioPanterů (řady 640, 640.2). Tyto moderní vlaky obsluhují páteřní elektrifikované tratě v Olomouckém a Zlínském kraji. Jednotky jsou bezbariérové a mezi jejich vybavení patří palubní Wi-Fi síť, pohodlné sedačky s dostatkem místa pro nohy, zásuvky a USB porty nebo informační monitory. „Ať už naši zákazníci cestují za svými povinnostmi nebo zábavou, RegioPantery nabízejí ideální podmínky pro využití času stráveného ve vlaku. Moderní pohodlné soupravy a zkrácení jízdních dob jsou tím, co do vlaků láká nové cestující,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Cestující vozí nové jednotky na těchto linkách, kde jezdí buď celou trasu, nebo její část:

  • Kouty nad Desnou – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice
  • Šumperk – Uničov – Olomouc – Přerov – Vyškov na Moravě
  • Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín (nyní u většiny spojů rozdělena z důvodu výluky na koridoru na dvě ramena)
  • Přerov – Otrokovice – Staré Město u Uherského Hradiště – Břeclav
RegioPanter Olomoucký kraj

Denně tyto linky obsluhuje 29 Panterů, které každý den najedou na tratích Olomouckého a Zlínského kraje v průměru více než 13 tisíc kilometrů. Za celou dobu provozu tak Pantery najezdily dohromady už bezmála 10,5 milionu kilometrů. To je, jako kdyby 260× objely celou zeměkouli!

„Pořízení RegioPanterů rozhodně není posledním krokem, kterým náš kraj zlepšuje kvalitu veřejné dopravy. Už za pět let by na vybraných tratích měly začít jezdit i první bateriové vlaky s dojezdem zhruba osmdesát kilometrů. Cestování bude mnohem pohodlnější a také šetrnější k přírodě,“ prozradil hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk.

„Nasazení moderních souprav pozvedlo úroveň cestování v našem kraji, což oceňují zejména pravidelní cestující. Nové vlaky jsou rychlé, umožňují všechny způsoby odbavení a kromě pohodlí nabízejí i moderní technologie, jako je Wi-Fi připojení nebo možnost dobíjení elektroniky. Díky tomu se železnice stává atraktivnější volbou pro cestování. Věříme, že tento trend bude i nadále pokračovat,“ uvedl statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Radek Doležel, odpovědný za oblast dopravy.

RegioPanter Zlínský kraj

RegioPantery nabízejí cestujícím v obou krajích celkem 8 211 komfortních míst k sezení v klimatizovaných vozech. Pokud by se všechny jednotky spojily, měřil by takový vlak 2 779 metrů, což by zabralo přibližně vzdálenost z hlavního olomouckého nádraží až na zastávku Nové Sady v centru města.

Zájem o železnici se po nasazení nových vlaků zvyšuje, např. na tratích Olomouc – Uničov nebo Olomouc – Přerov narostl počet cestujících o více než 30 %. Třívozové jednotky RegioPanter řady 640.2 jsou bezbariérové a jejich kapacita je 234 míst k sezení.

České dráhy u společnosti Škoda Group objednaly celkem 50 dvouvozových a 60 třívozových jednotek řady RegioPanter, z toho čtyři bateriové. Kompletní dodávka všech 110 vlaků byla ukončena loni. České dráhy tak plní své závazky vůči krajům, a to nejen nasazováním nových vlaků, ale i modernizací servisního zázemí.

RegioPanter v Olomouckém kraji

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
České dráhy úspěšně umístily dluhopisy v objemu 12,5 miliardy korun

České dráhy úspěšně umístily dluhopisy v objemu 12,5 miliardy korun

Skupina České dráhy úspěšně realizovala emisi eurových dluhopisů v celkovém objemu 500 milionů eur, což představuje přibližně 12,5 miliardy korun. Seniorní nezajištěné dluhopisy s ročním fixním kupónem 3,75 % a pětiletou splatností v roce 2030.
| České dráhy
Pražský dopravní den dětí na nádraží Praha-Radotín nabídne jízdy historických i moderních vlaků

Pražský dopravní den dětí na nádraží Praha-Radotín nabídne jízdy historických i moderních vlaků

Sobota 31. května 2025 bude v metropoli ve znamení Pražského dopravního dne dětí, který bude plný dopravních zážitků. Centrem oslav se stane nádraží v pražském Radotíně, ze kterého budou vyrážet na různé trasy po okolí historické i moderní vlaky. Návštěvníci se budou moci svézt parním vlakem na Karlštejn, historickou patrovou soupravou na Kačerov a Smíchov a také nejmodernější motorovou jednotkou RegioFox do Krče. Přímo na nádraží Praha-Radotín bude od 10 do 17 hodin připravený program nejen pro děti. Bude zde k vidění výstava kolejových vozidel ČD, replika legionářského vlaku a nebo modelové kolejiště. Zájemci se budou moci svézt také několika historickými autobusy po okolí.
| České dráhy
České dráhy hledají dodavatele elektrických jednotek pro provoz v Česku a v Rakousku

České dráhy hledají dodavatele elektrických jednotek pro provoz v Česku a v Rakousku

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na dodávku až deseti elektrických dvoufrekvenčních elektrických jednotek pro provoz v Jihočeském kraji a v Rakousku. Nové vlaky posílí flotilu moderních vozidel na jihu Čech a po svém dodání zajistí elektrický provoz na trati č. 226 z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic a dál do Rakouska. Elektrizace této tratě je plánovaná v příštích letech.
| České dráhy
Výluka přeruší provoz vlaků na trati mezi Libercem a Frýdlantem v Čechách

Výluka přeruší provoz vlaků na trati mezi Libercem a Frýdlantem v Čechách

Od 4. června do 23. července přeruší výluka Správy železnic vlakový provoz na trati číslo 037 Liberec – Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem / Černousy a 038 Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem. Správce železniční infrastruktury bude provádět plánovanou rekonstrukci železničních mostů mezi Libercem a Stráží nad Nisou a opravu kolejí a výhybek ve stanicích Liberec a Mníšek u Liberce. České dráhy po dobu výluk zajistí pro své cestující na této trati náhradní autobusovou dopravu.
| České dráhy
České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy dokončily modernizaci opravárenské haly v šumperském depu. Novinkou je především nová přístavba, která prodloužila halu o dalších téměř 15 metrů. Díky tomu se současné moderní vlaky do haly pohodlně vejdou celou svojí délkou, což přináší mnohem kvalitnější podmínky pro údržbu i zvýšení efektivity práce. Náklady na modernizaci a prodloužení haly přesáhly 50 milionů korun.
| České dráhy
ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

V pátek 23. května se bude v církevních památkách po celé republice konat Noc kostelů. Program bude připravený mimo jiné i v kostele Zvěstování Panny Marie v areálu Mariánská Týnice na severním Plzeňsku. Nevšední zážitek nabídnou České dráhy, které vypraví zvláštní motorový vlak „Singrovka“ z Lužné u Rakovníka do Kralovic. Odtud pojede přímo do areálu bývalého poutního místa návazný autobus. Po prohlídce kostela bude zajištěna doprava i zpět ve směru do Lužné u Rakovníka.
| České dráhy
Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zveřejnila úvěrové hodnocení Českých drah. Tento krok navazuje na tiskovou zprávu ze 7. května 2025, kterou agentura potvrdila rating ČD na úrovni Baa2, tedy v investičním pásmu, a zlepšila výhled úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Tzv. „credit opinion“ podrobně vysvětluje důvody ratingového rozhodnutí a popisuje, co by mohlo vést ke zvýšení nebo snížení ratingu v budoucnu.
| České dráhy
Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Již šest let využívají České dráhy dvojici moderních kabinových simulátorů, které slouží k výcviku a pravidelnému školení strojvedoucích. Simulátory umístěné v Praze a v České Třebové se za tu dobu staly nepostradatelnou součástí vzdělávacího systému národního dopravce. Zařízením, které simuluje jízdu v kabině vlaku, každoročně projdou tisíce strojvedoucích ČD. Mohou si tak bezpečně vyzkoušet i neplánované provozní situace nebo mimořádnosti, jako jsou překážky na trati a podobně.
| České dráhy
České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy se i letos zapojí do tradiční Olomoucké muzejní noci. V pátek 16. května zpřístupní veřejnosti svůj depozitář ČD Muzea v lokomotivním depu v Táborské ulici. Návštěvníci se mohou těšit na unikátní železniční expozici i speciální noční jízdy historickým motorovým vozem z roku 1935.
| České dráhy