Ministerstvo školství··3 min

Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, zástupci Ústavu zdravotnických informací a statistiky a zástupci vysokých škol dnes představili vládní program, který navýší kapacity vzdělávání klíčových nelékařských zdravotnických profesí na vysokých školách minimálně o 20 %.

“Česká republika má v současnosti v porovnání s ostatními zeměmi nadprůměrný počet zdravotníků. Problémem je však zejména jejich stárnutí, na což cílí právě tento vládní program. Vysoký počet zdravotníků v klíčových profesích odejde v následujících letech do důchodu. Ministerstvo proto ve spolupráci s rezortem školství připravilo vládní program podpory, který zajistí navýšení kapacit vzdělávacích oborů na vysokých školách o minimálně 20 %, finanční podporu školám již v roce 2025 na přípravu rozšířených přijímacích řízení a dlouhodobé financování programu na roky 2026–2037,” řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Doplnil, že program byl projednán s odbornými společnostmi i vysokými školami. Inspirací byl úspěšný program z roku 2019, který navýšil počty absolventů lékařských fakult. Díky němu se už letos očekává nárůst počtu absolventů, do praxe tak vstoupí o 300–350 mladých lékařů více.

Dle dohody s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, které tento program v dohledné době předloží, již letos dostanou školy prostředky na přípravu rozšířených přijímacích řízení a zahájení programu. Při přípravě programu se můžeme opřít o dobré zkušenosti s podporou vzdělávání lékařů. Pro další rozvoj systému vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků také nabádáme využívat nových možností, které přinese novela školského zákona nyní procházející sněmovnou, která obsahuje důležité inovace usnadňující průchodnost mezi středními zdravotnickými školami a vyššími odbornými školami, ale také umožňující veřejným vysokým školám a krajům společně zřizovat vyšší odborné školy.“, uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl.

Cílem programu je zajistit dostatek odborníků pro české zdravotnictví a zabránit úbytku klíčových profesí.

Další informace jsou k diszpozici zde.

NM Nantl_MzD

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva a zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách ke konci září loňského roku. Data slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství
Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo celostátní šetření zaměřené na stav učitelů v regionálním školství. Cílem je získat aktuální a podrobná data, která budou klíčová pro další plánování vzdělávací politiky a cílenou podporu systému přípravy budoucích učitelů.
| Ministerstvo školství
MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
| Ministerstvo školství
Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Dnes proběhlo slavnostní dokončení hrubé stavby BioPharma Hub v Brně, kterého se zúčastnil také ministr školství Mikuláš Bek. Tento významný projekt Masarykovy univerzity, je realizován díky finanční podpoře z fondu NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Nové centrum je součástí Univerzitního kampusu Bohunice a představuje zásadní krok v oblasti farmaceutického výzkumu a vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

U příležitosti Mezinárodního dne zdraví, který se pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) připomíná každoročně 7. dubna, rekapituluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy některé důležité aktivity, kterým se v rámci podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů v současnosti věnuje. Ať už jde o podporu pohybu, péči o duševní zdraví nebo o změny ve školním stravování.
| Ministerstvo školství
Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.
| Ministerstvo školství