České dráhy··3 min

Končí pravidelný provoz legendárních „banánů“, budou nabídnuté k prodeji

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Modernizace vozidlového parku Českých drah posílá legendární expresní lokomotivy „banán“ či „dvojka“, jak jim přezdívají železničáři a železniční fanouškové, do důchodu. V pravidelném provozu jim zbývají už jen zhruba dva týdny. Pak budou odstaveny do zálohy a následně nabídnuté k prodeji.

„Pokračujeme v našem plánu sjednotit a omladit vozidlový park Českých drah. Je to cesta, jak zjednodušit údržbu a snížit náklady na provoz roztříštěného vozidlového parku s velkým množstvím různých typů lokomotiv. Z pravidelného provozu nyní odstavujeme lokomotivy řad 150.2 a 151, do roka až dvou let je budou následovat také poslední stroje řad 242 a 371, které mají už jen okrajové výkony. Útlumem procházejí řady 163 a stejný osud čeká zhruba do dvou let motorové vozy řady 854,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

„V budoucnosti budou základem našeho lokomotivního parku v elektrické trakci lokomotivy Škoda řady 362 a Siemens Vectron. Dodávka 50 kusů těchto strojů v provedení pro maximální rychlost 230 km/h začne na konci letošního roku a ve Vršovicích už pro ně chystáme místo,“ doplňuje Ješeta.

Lokomotiva řady 151

Lokomotivy řady 151 přezdívané „banán“ pro své původní zbarvení od výrobce nebo „dvojka“ podle původní řady E 499.2 dojíždí své poslední plánované kilometry na lince R 20 Labe z Prahy do Děčína. Turnusová potřeba představuje denně dvě lokomotivy. Ty každý den najedou dohromady více než 1 500 kilometrů. Poslední plánovaný den provozu je pátek 7. března. Od soboty 8. března je nahradí mladší lokomotivy Škoda řady 162 z depa v Děčíně. Ty nahradí i řadu 371 na stejné lince. Tato dvousystémová lokomotiva zůstane v provozu už jen ve dvou kusech pro sezónní výkony na spěšných vlacích Ústí nad Labem – Drážďany.

Historie a provoz řady 151

Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejším prvním železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu nebo Vsetín do Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem. Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou silou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 až 16 vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun. Lokomotivy řady 150.2 a 151 najely dohromady od uvedení do provozu více než 216 milionů kilometrů. Pětice lokomotiv (151.001, 006, 011, 014 a 019) překročila od vyrobení dokonce 10 milionů ujetých kilometrů.

Lokomotiva 151.023 opatřená původním zeleno-krémovým nátěrem zamíří do sbírek železničního muzea. Do muzea Českých drah zamíří také lokomotiva 371.005.

Lokomotiva řady 151

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

V sobotu 22. března startuje nová sezóna turistických vlaků v Praze a ve středních Čechách. O sobotách, nedělích a svátcích až do konce října budou cestující znovu moci vyrazit výletními vlaky do Českého ráje, do Brd nebo Cyklohráčkem na Slánsko. Zhruba o měsíc později začnou jezdit sezónní spoje také z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem. Během sezóny se budou moci fanoušci železnice a veřejné dopravy těšit na řadu atraktivních akcí. V plánu jsou parní vlaky na Křivoklát, do Posázaví, do Dobříše nebo Zruče nad Sázavou, oblíbené letní jízdy Cyklohráčku do různých míst ve Středočeském kraji a řada dalších zajímavých akcí ve spolupráci s Pražskou integrovanou dopravou.
| České dráhy
Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Spolupráce národního dopravce s Policií ČR vstupuje do třetího roku své existence. Obě strany ji hodnotí jako úspěšnou. Policisté mají možnost jezdit ve vlacích Českých drah za zvýhodněné jízdné, na oplátku pak v případě potřeby pomáhají vlakovému personálu na palubě vlaků. Aktuálně využívá zvýhodněné jízdné cca 1 500 policistů.
| České dráhy
Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Nejnovější mezistátní dálková linka Ex32 Praha – Pardubice – Wrocław – Gdańsk –Gdynia má za sebou první tři měsíce fungování. Za tu dobu vlaky, které provozují České dráhy v kooperaci s polským dopravcem PKP Intercity, ujely téměř 640 tisíc kilometrů. Denně na cestu vyráží 4 páry vlaků nazývaných Baltic express, které nabízejí cestování moderními vozy s klimatizací, zásuvkami, občerstvením a komfortními sedačkami. Vzhledem k blížící se hlavní cestovatelské sezoně nasadí od 14. dubna dopravci na noční spoje EC 460 a EC 461 lůžkový vůz.
| České dráhy
Z Hradce Králové až do Bombaje. Moderní regionální vlaky Českých drah v Královéhradeckém kraji najedou každý den přes 6 tisíc kilometrů

Z Hradce Králové až do Bombaje. Moderní regionální vlaky Českých drah v Královéhradeckém kraji najedou každý den přes 6 tisíc kilometrů

Flotila regionálních vlaků Českých drah na severovýchodě Čech se cestujícím mění doslova před očima. Moderní vlaky RegioPanter a RegioFox ujedou denně na tratích v Královéhradeckém kraji téměř 6,5 tisíce kilometrů. Na další nové vlaky se navíc cestující mohou těšit i letos, na podzim plánuje dopravce nasadit do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox.
| České dráhy
Regionální doprava změnila tvář, klasické osobní vozy nahrazeny bezbariérovými jednotkami

Regionální doprava změnila tvář, klasické osobní vozy nahrazeny bezbariérovými jednotkami

Nová koncepce vozidel regionální dopravy se naplňuje. České dráhy nahradily desítky souprav sestavených z klasických vozů a lokomotiv moderními elektrickými jednotkami RegioPanter. Jejich počet se za uplynulých pět let více než zdvojnásobil. V průměru představují nejmladší vozidla v parku Českých drah.
| České dráhy
Slunečné počasí láká k výletům na kole, zapůjčit si je můžete pohodlně u Českých drah

Slunečné počasí láká k výletům na kole, zapůjčit si je můžete pohodlně u Českých drah

Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí své služby od letoška celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci mají k dispozici celkem šest desítek půjčoven otevřených od ledna do prosince. K zapůjčení jsou elektrokola, koloběžky a samozřejmě nechybí klasická jízdní kola.
| České dráhy
Počet „Béček“ dál klesá, provozních zbývá jen stovka

Počet „Béček“ dál klesá, provozních zbývá jen stovka

Do roku 1985 to byl jediný druh vozů 2. třídy dodávaných pro dálkové vlaky. Vagonky v NDR a Maďarsku jich tehdejším ČSD dodaly skoro 2 tisíce. Nyní jich v původním provedení (typ B249) s drobnými úpravami, jako je přečalounění sedaček z koženky na textilní potahy, zbývá provozních poslední sto a pouze 40 kusů je turnusově nasazeno, z toho polovina na letních sezónních vlacích do Polska. Zbývající „Béčka“ slouží už jen jako záloha ostatních plánovaných řad vozů nebo pro mimořádné posily vlaků, např. při přepravě sportovních fanoušků.
| České dráhy
Zelená pro čistou energii. České dráhy vybudují v depech fotovoltaické elektrárny

Zelená pro čistou energii. České dráhy vybudují v depech fotovoltaické elektrárny

České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve svých depech. Panely pro získávání energie ze slunečních paprsků plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské Michli. Ve Valašském Meziříčí se analyzuje možnost vybudování fotovoltaiky i s bateriovým úložištěm.
| České dráhy
České dráhy mají skoro 900 bezbariérových vozů a jednotek

České dráhy mají skoro 900 bezbariérových vozů a jednotek

Loňská rekordní dodávka vlaků vybavených pro komfortní cestování osob na vozíku a dalších cestujících s handicapem navýšila počet bezbariérových vlaků Českých drah na téměř 900 vozů a jednotek. Díky tomu už 8 z 10 spojů národního dopravce umožňuje přepravu osob, které se pohybují na vozíku.
| České dráhy