Kofola··6 min

Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?

Kofola

Kofola

Kofola je sycený nealkoholický nápoj kolového typu, který vznikl v roce 1960 v komunistickém Československu jako alternativa k tehdy nedostupným západním nápojům Coca-Cola nebo Pepsi. Nápoj vyrábí česká společnost Kofola ČeskoSlovensko v Krnově. Kofola obsahuje 14 různých bylin a ovocných látek, okořeněná je lékořicí.

Tisková zpráva

Chuť, která vás vrátí do dětství, spojuje generace, vyvolává nostalgii a překvapuje jedinečností. Kofola, která sjela poprvé z výrobní linky 27. března 1960, slaví své 65. narozeniny. Historie nezaměnitelného nápoje, který vznikl jako domácí alternativa k západním kolám, je o tradici, inovacích i odhodlání dělat věci jinak. Kdo stojí za jejím příběhem dnes? A jaká bude Kofola budoucnosti?

Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?

Historie Kofoly sahá do roku 1958, kdy odborníci Spojených farmaceutických závodů Spofa Praha dostali ambiciózní úkol: vytvořit domácí alternativu ke stále populárnějším západním kolovým nápojům. Výsledkem dvouletého bádání týmu docenta Zdeňka Blažka se stal sirup KOFO – směs 14 přírodních látek (od bylin, přes ovoce až po kofein) – který je základem Kofoly dodnes.

První lahve se naplnily v Praze v březnu roku 1960, velkovýroba se pak rozběhla v Opavě, v národním podniku Galena. Kofola si okamžitě získala srdce spotřebitelů a výroba se rozšířila do celého Československa, do více než 120 sodovkáren. Na počátku 70. let dosahovala roční produkce neuvěřitelných 180 milionů litrů. Poptávka byla natolik velká, že leckdy nebyl ani dostatek surovin. Kofola se i proto stala legendou novinových článků a hvězdou mnoha písní.

Po Sametové revoluci začaly Kofole krušné časy. Do Československa začala naplno proudit zahraniční konkurence, Galena měnila vlastníky a tradiční ovocno-bylinková limonáda postupně mizela z trhu. V 90. letech se zdálo, že její popularita nadobro zhasíná.

Záchrana přichází koncem 90. let

Český podnikatel řeckého původu Kostas Samaras koupil v roce 1993 sodovkárnu v Krnově a začal spolu se svým synem Jannisem, zetěm René Sommerem a dalšími dvěma společníky René Musilou a Tomášem Jendřejkem podnikat pod hlavičkou rodinné firmy Santa Nápoje. Postupně pronikali se svými výrobky z regionu do dalších částí republiky. Koncem 90. let začali mladí nápojáři hledat silnou značku, která jim pomůže růst. Klíčovým momentem se stal rok 2002, kdy se naskytla příležitost odkoupit od Galeny, resp. jejího nového amerického vlastníka, společnosti IVAX, recepturu a ochrannou známku Kofola. „Šlo o dosud nejvyšší obchod v oblasti duševního vlastnictví. Nikdo nám tehdy nevěřil, že koupě Kofoly za 215 milionů korun opravdu dává smysl,” vzpomíná Jannis Samaras, který postupně převzal vedení rodinné firmy.

Tradiční Kofola získala zpět své místo na výsluní. Vznikl slogan „Když ji miluješ, není co řešit“ i legendární vánoční reklama se zlatým prasátkem, která se stala symbolem československých Vánoc. Samarasovi začali investovat do inovací a rozšiřovali nejen své portfolio, ale i počet výrobních závodů.

V roce 2012 se ikonická značka Kofola propsala do názvu rodinné firmy. Dnes pod hlavičkou Kofoly ČeskoSlovensko najdete víc jak 20 značek, mezi nimi třeba pramenitou vodu Rajec, hroznovou Vineu, minerálky Korunní a Ondrášovku, nebo třeba sirupy Jupí či energetický nápoj Semtex. Nápojářská společnost působí kromě Česka a Slovenska ještě i ve Slovinsku, Chorvatsku a Polsku.

Příběh surovin a péče o lokality

Kofola a bylinky k sobě neodmyslitelně patří, a když v roce 2018 společnost Kofola koupila tradičního výrobce bylinných čajů LEROS, chyběl už jen krok k tomu si je začít nejen zpracovávat, ale i pěstovat.

„Z pohledu kvality nápojů jsou vždy klíčové vstupní suroviny. Dlouhodobě se proto zaměřujeme nejen na ochranu vodních zdrojů, ale i na kvalitu dalších surovin. Zajímá nás nejen původ, ale i příběh od semínka po produkt,” vysvětluje důvody akvizice Jannis Samaras.

Poté, co se krnovští nápojáři naučili know-how bylin, rozhodli se pustit se do dalšího dobrodružství. V roce 2023 kupují jabloňové sady na úpatí Nízkého Jeseníku a zasazují specifické odrůdy pro své nápoje. „Sadaři v Česku nemají snadnou situaci. My se rozhodli s nimi úzce spolupracovat a díky tomu zas o trochu lépe porozumět další významné surovině potřebné nejen pro Kofolu, ale i čerstvé šťávy UGO nebo PRAGER´S cidery,“ dodává Tomáš Jendřejek, který se dnes věnuje zemědělské divizi Kofoly.

Ke Kofole patří láska

Ať už skrze ikonické reklamy nebo další aktivity, láska se Kofole zabydlela hluboko v DNA. V posledních třech letech se tradiční značka zaměřuje na to, aby zlepšovala kvalitu vztahů ve společnosti. Svými kampaněmi vyzývá k zapojení do Láskyplných pátečků nebo šíření dotyků, co lásce sluší.

„Lásce se daří, když se prožívá ve skutečném offline světě. Když hledáme partnera, chceme znát mimiku tváře, řeč těla, barvu hlasu, vůni i kouzlo osobností, která se projeví jedině tehdy, když se potkáme naživo. A to platí i pro stávající vztahy. Proto vyzýváme páry, že láska chutná nejlépe naživo,” vysvětluje téma letošní kampaně marketingová manažerka Ľubica Mieresová.

Budoucnost s chutí poctivosti

Rodinná firma Samarasů zachránila československou legendu, která inspiruje své okolí už 65 let. „Za co jsem nejvíc vděčný? Za skvělé kolegy, kteří nám pomáhají posouvat Kofolu vpřed. Za zákazníky, kteří věří našim hodnotám a Kofole jsou pořád věrní. A taky za to, že jsme mohli navázat na poctivou práci našich předků a že nás Kofola zavedla zase zpátky ke kořenům - na pole k surovinám a k opravdové a udržitelné lásce,” uzavírá Jannis Samaras.

Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?

Zdroj: www.kofola.cz

Další články

Další články od Kofola

Dvě třetiny párů se dnes seznámí online. Offline láska teď dostává druhou šanci

Dvě třetiny párů se dnes seznámí online. Offline láska teď dostává druhou šanci

Láska má existenční problémy. Víc jak 60 % párů se dnes seznamuje online. Obrazovky ale těžko nahradí první nesmělý pohled, nervózní úsměv nebo dotek ruky při osobním setkání. Právě na tento fenomén reaguje nová kampaň značky Kofola.
| Kofola
Kofola pomáhá gastro podnikům hledat úspory, které pomohou nejen přírodě, ale i ekonomice provozoven

Kofola pomáhá gastro podnikům hledat úspory, které pomohou nejen přírodě, ale i ekonomice provozoven

Udržitelný přístup v gastronomii nemusí být až tak složitý ani časově náročný. Když se vezme za správný konec, může přinést nejen dobrý pocit, ale i zajímavé úspory a nové zákazníky. Aspoň tak to vidí společnost Kofola ČeskoSlovensko, která spustila pro své gastro zákazníky projekt Neleníme, zeleníme.
| Kofola
Kofola i letos na festivalech

Kofola i letos na festivalech

Léto bez festivalů a vychlazené Kofoly? To by nebylo ono! Ani letos nebudeme chybět na těch největších hudebních peckách. Tak kam spolu tento rok vyrazíme?
| Kofola
Třetí ročník projektu Stezky z lásky startuje: Opět pomůžeme české přírodě a budeme budovat vztahy

Třetí ročník projektu Stezky z lásky startuje: Opět pomůžeme české přírodě a budeme budovat vztahy

Celorepublikový dobrovolnický projekt Stezky z lásky, za kterým stojí Klub českých turistů (KČT), společnost Kofola ČeskoSlovensko a dopravce RegioJet, vstupuje do svého třetího ročníku. I letos přispěje k obnově zničených turistických tras a dalších míst v české krajině. Projekt spojuje již třetí rok dobrovolníky ze všech koutů, kteří sdílejí lásku k přírodě a chuť něco změnit.
| Kofola
Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?

Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?

Chuť, která vás vrátí do dětství, spojuje generace, vyvolává nostalgii a překvapuje jedinečností. Kofola, která sjela poprvé z výrobní linky 27. března 1960, slaví své 65. narozeniny. Historie nezaměnitelného nápoje, který vznikl jako domácí alternativa k západním kolám, je o tradici, inovacích i odhodlání dělat věci jinak. Kdo stojí za jejím příběhem dnes? A jaká bude Kofola budoucnosti?
| Kofola
F.H. Prager se mění na PRAGER’S a v roce 2025 cílí na 60 milionový obrat

F.H. Prager se mění na PRAGER’S a v roce 2025 cílí na 60 milionový obrat

Už je tomu 15 let, co vykvasil první řemeslný cider z dílny F.H. Prager. V roce 2019 značku koupila společnost Kofola ČeskoSlovensko, která ji rozvíjí samostatně v tzv. inkubátoru pod vedením dvou mladých energických majitelů. Ti plánují v roce 2025, kromě změny názvu, představit zcela nové produkty, obsadit zajímavé mimoevropské trhy a téměř zdvojnásobit obrat.
| Kofola
Kofola podepsala smlouvu o koupi 100% podílu v největší vendingové společnosti na Slovensku

Kofola podepsala smlouvu o koupi 100% podílu v největší vendingové společnosti na Slovensku

Rodinná nápojářská společnost se rozhodla provozovat síť nápojových a potravinových automatů. Díky spojení s firmou ASO VENDING manželů Korčekových bude moci obsluhovat na 8 tisíc automatů napříč Slovenskem.
| Kofola
Kofola se stala oficiálním partnerem festivalu Beats for Love. Partnerství propojuje dvě značky, které mají lásku v DNA

Kofola se stala oficiálním partnerem festivalu Beats for Love. Partnerství propojuje dvě značky, které mají lásku v DNA

Letošní ročník Beats for Love, který se odehraje od 2. do 5. července 2025, přepíše historii festivalu a otevře zcela novou dimenzi této ikonické oslavy elektronické hudby. A Kofola bude u toho. Stala se oficiálním partnerem festivalu, na který přinese řadu novinek i Náměstí lásky.
| Kofola
Lidé se sedavým zaměstnáním se chtějí stravovat zdravě, bráním jim ale ceny jídel i dostupnost stravovacích zařízení

Lidé se sedavým zaměstnáním se chtějí stravovat zdravě, bráním jim ale ceny jídel i dostupnost stravovacích zařízení

Více než dvě třetiny kancelářských zaměstnanců si neuvědomují, že strava hraje klíčovou roli v jejich produktivitě a množství energie, kterou pociťují. Ve zdravém stravování jim brání nedostupnost stravovacích zařízení poblíž kanceláří i vysoké ceny jídel. Ukázal to průzkum mezi tisíci českými kancelářskými pracovníky.
| Kofola
Rekordní rok Kofoly. I přes povodeň hlásí meziroční růst o 30 %

Rekordní rok Kofoly. I přes povodeň hlásí meziroční růst o 30 %

Společnost Kofola ČeskoSlovensko zveřejnila své předběžné hospodářské výsledky za rok 2024. Potvrdila nejen výborné tržby v jednotlivých zemích, kde působí, ale i rekordní EBITDU za celou skupinu Kofola, která převýšila 1,8 miliard korun. Výsledky za loňský rok potvrzují sílu celé skupiny, jejích značek i schopnost reagovat na měnící se podmínky na trhu. V roce 2025 hodlá management Kofoly hojně investovat.
| Kofola