Invia··6 min

Jak jsme cestovali v roce 2024: Dvě dovolené ročně, rostoucí poptávka po komfortu a exotika na vzestupu

Invia

Invia

Invia.cz, a.s. je cestovní agentura. Specializuje se na prodej dovolených na internetu. Pod současným názvem působí od roku 2004. Patří do skupiny European Bridge Travel.

Tisková zpráva

Jak jsme cestovali v roce 2024: Dvě dovolené ročně, rostoucí poptávka po komfortu a exotika na vzestupu

Rok 2024 ukázal, že Češi jsou v oblasti cestování nejen věrní svým oblíbeným destinacím, ale také ochotni investovat do luxusu a objevovat exotické lokality. Vyplývá to z dat největšího prodejce online zájezdů u nás, podle kterého chuť Čechů cestovat a dopřát si i dvě dovolené ročně podpořily mimo jiné atraktivní ceny zájezdů. Ty navzdory ekonomickým tlakům a díky vysoce konkurenčnímu prostředí zůstaly stabilní, a některé dokonce zlevnily. Mezi cestovateli také přibylo seniorů, kteří letos tvořili 15 % všech objednávek. Skokanem roku v popularitě se stala Albánie.

Trojice nejoblíbenějších zemí

Egypt v roce 2024 potvrdil svou pozici nejvyhledávanější destinace mezi Čechy. Tento severoafrický klenot reprezentoval 23 % všech objednávek, přičemž nejvíce turistů mířilo do lokalit Marsa Alam (11 %) a Hurghada (9 %). Klienti v Egyptě za týdenní zájezdu v průměru utratili 16 585 Kč na osobu, v předchozím roce to bylo 17 101 Kč.

Na druhé příčce se s podílem 19 % umístilo Řecko, kde dominovaly destinace Kréta (5 %) a Rhodos (5 %). Češi za dovolenou na řeckých ostrovech v průměru zaplatili 18 946 Kč na osobu. Třetí nejoblíbenější zemí se stalo Turecko, které tvořilo 15 % všech objednávek a průměrná cena týdenního zájezdu zde činila 19 040 Kč na osobu. Nejvyhledávanější lokalitou bylo Side (4 %).

Skokan roku

Rekordní zájem cestovatelů zaznamenala Albánie. Dle statistik největšího online prodejce zájezdů u nás zaznamenali až 80 % nárůst prodejů zájezdů v porovnání s rokem 2023. „Albánie se stává stále oblíbenější destinací, a to díky svému velkému potenciálu. Jde o nádhernou zemi s nedotčenou přírodou, horami, historickými památkami a průzračným Jónským mořem s plážemi s jemným pískem, podobné těm v Řecku,“ dodává k popularitě Albánie Jiřina Ekrt Jirušková. Průměrná cena týdenní dovolené na albánské riviéře se pohybovala kolem 17 tisíc korun na osobu.

Ceny vzrostly jen mírně

Popularita tří nejnavštěvovanějších destinací je dána především dostupnými cenami zájezdů. Češi si v těchto dovolenkových rájích mohou za své úspory dopřát vyšší úroveň služeb i luxusnější hotely. Za týdenní zájezd loni klienti v průměru utratili 16 850 Kč na osobu, což je méně než v roce 2023, kdy částka činila 17 500 Kč.

„Ačkoliv inflace ovlivnila široké spektrum služeb a zboží, ceny zájezdů vzrostly jen mírně. Díky vysoce konkurenčnímu prostředí a široké nabídce se ceny držely na přijatelné úrovní, ve srovnání s rokem 2019 vzrostly jen minimálně,“ říká Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia. Podle ní jsou oblíbené destinace i díky současnému navyšování mezd ještě dostupnější než před pěti lety. „Cena letního zájezdu na osobu činila v průměru necelých 17 tisíc korun, včetně ubytování ve 4hvězdičkovém hotelu s all inclusive stravovacím programem. Týdenní dovolenou v Egyptě bylo možné pořídit již od rekordních 8 tisíc korun na osobu,“ podotýká Jiřina Ekrt Jirušková.

All inclusive a luxusnější hotely

Češi stále častěji volí vyšší standard dovolené. Většina (89 %) upřednostnila leteckou dopravu, 67 % klientů si dopřálo all inclusive stravování. Rostl také zájem o luxusní ubytování, kdy se téměř třetina turistů (27 %) ubytovala v 5hvězdičkovém hotelu, což je o 5 % více než v minulém roce. Nejčastější délkou pobytu byla osmidenní dovolená, kterou zvolilo 50 % cestovatelů.

Kdo cestuje nejčastěji?

Zájezdy nakupovaly především ženy (58 %), nejpočetnější skupinu tvořily páry (48 %) a rodiny s dětmi (39 %). Největší podíl reprezentovali čtyřicátníci (27 %), ale každoročně rostl i počet cestujících nad 60 let, kteří letos tvořili již 15 % všech objednávek.

Exotické destinace na vzestupu

Zájem o exotické lokality mezi Čechy roste. Ty jsou díky přímým letům dostupnější než kdy dříve a často jen o pár tisíc korun dražší než letní dovolené v Evropě. K oblíbeným lokalitám v roce 2024 patřily Spojené arabské emiráty, Dominikánská republika a Thajsko. Vzestup však zaznamenala i méně tradiční místa, jako Keňa, Madagaskar a Zanzibar. Cestování do exotiky podpořily i nové přímé lety na Mauricius z regionálních letišť v Brně a Ostravě.

Dříve byla zimní dovolená v exotice luxusem pro pár vyvolených. Dnes díky přímým letům za dostupné ceny nabízí cestovní kanceláře atraktivní balíčky, které často stojí jen o pár tisíc korun více než letní dovolené nebo cena samotné letenky,“ komentuje tisková mluvčí Invia. Klienti navíc oceňují pohodlí bez přestupů a absenci jazykové bariéry.

Rekordní čísla a zájem o cestování

Nejfrekventovanějším dnem pro odjezdy a odlety byl 6. červenec, zatímco nejvíce zájezdů se prodalo 31. ledna. Nejdražší zájezd roku 2024, zahrnující cestu na Mauricius pro 96 osob, stál 5,76 milionu korun.

Výhled do roku 2025

Podle cestovní agentury Invia se ceny zájezdů i v příštím roce udrží na velmi příznivé úrovni. Změny ale předpovídají především u last minute nabídek, kterých očekávají méně. „Na základě naší predikce bude pokračovat rostoucí poptávka Čechů po dovolené v létě, avšak cestovní kanceláře jsou s objednáváním letních kapacit zdrženlivější a kapacity příliš nenavyšují. Z toho důvodu předpokládáme, že v létě nebude v nabídce mnoho zájezdů na poslední chvíli s last minute slevou. Cestovní kanceláře očekávají, že své zájezdy prodají zákazníkům s předstihem a nebudou tak mít důvod zlevňovat dovolené pár dní před odletem,“ uzavírá Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia.

Publikováno: 02.01.2025

Zdroj: www.invia.cz

Další články

Další články od Invia

Řecké ostrovy jinak: Aktivní dovolená s vůní moře a adrenalinu

Řecké ostrovy jinak: Aktivní dovolená s vůní moře a adrenalinu

Řecko, každoročně nejpopulárnější lokalita Čechů pro letní dovolenou, nemusí být jen synonymem pro chytání bronzu u bazénu a nekonečný odpočinek pod plážovým slunečníkem. Čím dál víc cestovatelů míří do této sluncem zalité destinace s cílem protáhnout tělo, zažít dobrodružství a objevovat místní krásy aktivním způsobem. Ať už vás láká kitesurfing na Rhodu, potápění v sopečných hlubinách Santorini nebo maratonský běh po stopách historie, Řecko má co nabídnout.
| Invia
Darujte začátek společného příběhu – na mapě světa

Darujte začátek společného příběhu – na mapě světa

Přemýšlíte, čím obdarovat čerstvě oddané duše? Co takhle novomanželům přispět na jejich první velké "spolu"? Dárkový poukaz od Invia je chytrý způsob, jak darovat zážitek – ať už si za něj vyberou víkend na horách nebo ho využijí jako příspěvek na svatební cestu do tropického ráje, vždycky to bude výlet podle jejich gusta.
| Invia
Chcete si dovolenou užít bez starostí? Začněte správným pojištěním

Chcete si dovolenou užít bez starostí? Začněte správným pojištěním

Opalovací krém? Máte. Plavky? Máte. A co pojištění? Bez něj může i banální zdravotní problém pořádně provětrat vaši peněženku. Přinášíme přehled toho, na co si dát při výběru cestovního pojištění pozor, a tipy, které se vám na cestách opravdu budou hodit.
| Invia
5 tipů na ideální jednodenní výlety na Turecké riviéře, které vám vezmou dech

5 tipů na ideální jednodenní výlety na Turecké riviéře, které vám vezmou dech

Pro spoustu lidí je Turecko synonymem pro all-inclusive dovolenou. Co když vás pláže omrzí a zatoužíte po něčem víc? Přinášíme pět nejzajímavějších jednodenních výletů, které vás vytáhnou z hotelového lehátka a ukážou vám tuto oblíbenou letní destinaci v naprosto jiném světle. Starověká města, kaňony hluboké stovky metrů, tyrkysová jezera a místa, kde se psala historie – vystupte ze své komfortní zóny a objevte tureckou riviéru jinak, než ji znáte.
| Invia
Athény, Istanbul nebo Barcelona? Přinášíme 5 měst, která budete chtít navštívit ještě dnes

Athény, Istanbul nebo Barcelona? Přinášíme 5 měst, která budete chtít navštívit ještě dnes

Slunečné dny nás konečně lákají ven, a co může být lepšího než využít tento čas k objevování nových míst? Evropské metropole nabízí ideální příležitost, jak zažít fascinující kulturu, umění a historii, aniž byste museli na dovolenou vyčlenit týdny. Eurovíkendy jsou proto perfektní volbou pro ty, kteří touží po krátkém, ale intenzivním zážitku. Přinášíme pět destinací, které by na vašem cestovatelském bucket listu rozhodně neměly chybět.
| Invia
Nová kampaň Invia vás pobaví a naladí na dovolenou. Sází na hravé využití umělé inteligence a univerzálnost

Nová kampaň Invia vás pobaví a naladí na dovolenou. Sází na hravé využití umělé inteligence a univerzálnost

Největší online prodejce zájezdů v Česku přichází s novou kampaní na podporu prodejů letních dovolených. Po dvou letech televizní kampaně „Radost začíná u nás“ a následném návratu k autentickému UGC formátu Invia přichází s novým směrem. Hlavními tvářemi komunikace se stávají Flip a Flop – animované postavičky plážových pantoflí, které nejen symbolizují dovolenou, ale díky využití umělé inteligence nabízejí široké možnosti pro flexibilní content marketing napříč celým rokem.
| Invia
Dovolená s dětmi bez stresu? Cestovní agentura šetří rodičům čas, nervy i peněženku

Dovolená s dětmi bez stresu? Cestovní agentura šetří rodičům čas, nervy i peněženku

Rodinná dovolená by měla být hlavně o radosti – z nových zážitků, společně stráveného času a zaslouženého odpočinku. Jenže zatímco děti už sní o skluzavkách a zmrzlině, rodiče balancují mezi přehledem hotelových recenzí, cenovkami letenek a nekonečným seznamem „co všechno zařídit“. Letos to ale může být jinak – bez stresu, kompromisů i ztracených večerů nad plánováním. S pomocí cestovní agentury totiž dovolená začíná ještě dřív, než dorazíte na letiště.
| Invia
Češi během květnových svátků investují do cestování, počet zájezdů vzrostl o pětinu

Češi během květnových svátků investují do cestování, počet zájezdů vzrostl o pětinu

Květnové státní svátky představují významný impuls pro cestovní ruch. Podle aktuálních statistik největšího prodejce online zájezdů v tuzemsku, cestovní agentury Invia, se počet klientů, kteří si na období 1.–8. května rezervovali dovolenou, meziročně zvýšil o 20 %. Češi tradičně preferují týdenní pobyty u moře v Egyptě (33 %), Turecku (19 %) a Tunisku (8 %), roste však také poptávka po eurovíkendech v evropských metropolích. Nejvíce cestujících tvoří páry, které využívají prodlouženého volna k odpočinku mimo hlavní turistickou sezónu.
| Invia
WP Holding dokončil akvizici skupiny Invia

WP Holding dokončil akvizici skupiny Invia

Společnost WP Holding dokončila akvizici 100 % akcií společnosti Invia Group SE, přední evropské skupiny v cestovním ruchu. V důsledku této integrace bude WP spravovat široké portfolio značek zaměřených na cestování, které působí v devíti evropských zemích, a ročně poskytne své služby téměř 6 milionům cestovatelů. Odpovědnost za vedení tohoto segmentu byla svěřena Aleksanderu Kuszovi, viceprezidentovi pro e-commerce ve společnosti WP Holding.
| Invia
Antalya: Riviéra, která osloví i ty nejnáročnější. Belek jako její nejluxusnější adresa

Antalya: Riviéra, která osloví i ty nejnáročnější. Belek jako její nejluxusnější adresa

Zavřete oči a nadechněte se vůně borovic, která se snoubí se slaným mořským vzduchem. Až oči opět otevřete, spatříte, jak mezi zlatými olivovníky vystupují siluety antických sloupů, a ucítíte, jak paprsky slunce štědře hřejí. Vítejte v provincii Antalya, klenotu Turecké riviéry, kde se historie setkává s moderním luxusem a příroda kouzlí s neuvěřitelnou rozmanitostí. Ať už toužíte po kulturních pokladech, relaxaci na pláži, nebo prvotřídním servisu v exkluzivních resortech – Antalya bude místem, které vám zůstane v paměti. Přijďte objevit svůj vlastní ráj na zemi a nechte se unést krásami, které čekají právě na vás.
| Invia