České dráhy··4 min

České dráhy nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice. Požadavky kraje objektivně není možné do konce roku 2026 řádně naplnit

České dráhy nepodaly nabídku do soutěže Plzeňského kraje na zajištění provozu linky P3 Plzeň – Domažlice město. Důvodem je objektivní nemožnost zajistit v požadovaném čase vozidla odpovídající požadavkům stanovených zadávací dokumentací.

Požadavky Plzeňského kraje na počty a technické parametry vozidel, včetně přepravní kapacity a vybavení systémem ETCS, jsou z pohledu dostupnosti vozidel na trhu i z hlediska výrobních lhůt nových vlaků v daném čase nesplnitelné. České dráhy realizovaly průzkum trhu, který dokládá, že vhodná secondhandová vozidla splňující parametry kraje se na trhu v potřebných počtech a kvalitě nenacházejí. A i kdyby teoreticky byla k dispozici, nelze je vybavit palubní jednotkou ETCS a provést další úpravy ve lhůtě kratší než 24 měsíců (soutěžní procesy, výrobní kapacity a schvalovací procesy pro technicky zhodnocená vozidla). Podobně u nových vozidel, tam je dodací lhůta i podle rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže minimálně 25, ale dle aktuálních indikativních nabídek také až 48 měsíců. Dopravce logicky může pořídit vozidla až po definitivním dokončení soutěže a vyhlášení výsledků, tedy může je objednat přibližně jen 18 měsíců před zahájením provozu podle soutěžené smlouvy.

Kraj tak žádnému dopravci, který vozidla již nemá k dispozici a připravená pro provoz, nenechává dostatek času na splnění smluvních předpokladů, přičemž nenasazení požadovaných vozidel od začátku provozu je kryto masivními sankcemi. České dráhy by navíc, na rozdíl od všech ostatních dopravců na tuzemském trhu, ještě musely na vozidla realizovat veřejnou soutěž. Tím jsou ještě více znevýhodněny oproti své konkurenci, která nemusí postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek.

„Žádali jsme zadavatele o posunutí termínu zahájení plnění smlouvy minimálně na prosinec 2027, tomu nebylo vyhověno. Požadovali jsme po zadavateli, aby alespoň upravil kvalitativní požadavky tak, abychom mohli k prosinci 2026 nabídnout dočasné řešení s využitím stávajících vozidel vybavených systémem ETCS a následně realizovali postupné nasazení zcela nových jednotek řady 847 RegioFox, které reálně nemohou být dodány dříve než v první polovině roku 2027. Zadavatel však naše návrhy zamítl a trvá na plnění podmínek již od konce roku 2026. Tím nás prakticky Plzeňský kraj ze soutěže vyřadil a připravil se o možnost získat pro linku P3 zcela nové komfortní vlaky ČD, které už v kraji ke spokojenosti cestujících jezdí a je dokonce možné je provozovat i s příměsí HVO, tedy s menším dopadem na životní prostředí než jiná obdobná dieselová vozidla,“ říkáJiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

České dráhy vnímají počínání Plzeňského kraje a šibeniční termín vypsání veřejné zakázky vzhledem k začátku jejího plnění za výrazně limitující pro dopravce, kteří již nyní nedisponují vozidly, která by mohla být na tento provozní soubor nasazena. Plzeňský kraj věděl o konci kontraktu řadu let, a přesto se rozhodl vypsat soutěž na poslední chvíli s parametry, které nejsou splnitelné pro dopravce, kteří už nemají vozidla dopředupřipravená. České dráhy podaly proti takto nastaveným podmínkám námitky, které kraj ke dni podání nabídek nevyřídil. V případě negativního rozhodnutí o námitkách nechají České dráhy nastavené parametry přezkoumat Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

České dráhy věří, že do budoucna budou zadávací podmínky u veřejných zakázek nastavovány tak, aby umožňovaly reálnou soutěž mezi dopravci za férových a nediskriminačních podmínek.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
České dráhy úspěšně umístily dluhopisy v objemu 12,5 miliardy korun

České dráhy úspěšně umístily dluhopisy v objemu 12,5 miliardy korun

Skupina České dráhy úspěšně realizovala emisi eurových dluhopisů v celkovém objemu 500 milionů eur, což představuje přibližně 12,5 miliardy korun. Seniorní nezajištěné dluhopisy s ročním fixním kupónem 3,75 % a pětiletou splatností v roce 2030.
| České dráhy
Pražský dopravní den dětí na nádraží Praha-Radotín nabídne jízdy historických i moderních vlaků

Pražský dopravní den dětí na nádraží Praha-Radotín nabídne jízdy historických i moderních vlaků

Sobota 31. května 2025 bude v metropoli ve znamení Pražského dopravního dne dětí, který bude plný dopravních zážitků. Centrem oslav se stane nádraží v pražském Radotíně, ze kterého budou vyrážet na různé trasy po okolí historické i moderní vlaky. Návštěvníci se budou moci svézt parním vlakem na Karlštejn, historickou patrovou soupravou na Kačerov a Smíchov a také nejmodernější motorovou jednotkou RegioFox do Krče. Přímo na nádraží Praha-Radotín bude od 10 do 17 hodin připravený program nejen pro děti. Bude zde k vidění výstava kolejových vozidel ČD, replika legionářského vlaku a nebo modelové kolejiště. Zájemci se budou moci svézt také několika historickými autobusy po okolí.
| České dráhy
České dráhy hledají dodavatele elektrických jednotek pro provoz v Česku a v Rakousku

České dráhy hledají dodavatele elektrických jednotek pro provoz v Česku a v Rakousku

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na dodávku až deseti elektrických dvoufrekvenčních elektrických jednotek pro provoz v Jihočeském kraji a v Rakousku. Nové vlaky posílí flotilu moderních vozidel na jihu Čech a po svém dodání zajistí elektrický provoz na trati č. 226 z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic a dál do Rakouska. Elektrizace této tratě je plánovaná v příštích letech.
| České dráhy
Výluka přeruší provoz vlaků na trati mezi Libercem a Frýdlantem v Čechách

Výluka přeruší provoz vlaků na trati mezi Libercem a Frýdlantem v Čechách

Od 4. června do 23. července přeruší výluka Správy železnic vlakový provoz na trati číslo 037 Liberec – Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem / Černousy a 038 Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem. Správce železniční infrastruktury bude provádět plánovanou rekonstrukci železničních mostů mezi Libercem a Stráží nad Nisou a opravu kolejí a výhybek ve stanicích Liberec a Mníšek u Liberce. České dráhy po dobu výluk zajistí pro své cestující na této trati náhradní autobusovou dopravu.
| České dráhy
České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy dokončily modernizaci opravárenské haly v šumperském depu. Novinkou je především nová přístavba, která prodloužila halu o dalších téměř 15 metrů. Díky tomu se současné moderní vlaky do haly pohodlně vejdou celou svojí délkou, což přináší mnohem kvalitnější podmínky pro údržbu i zvýšení efektivity práce. Náklady na modernizaci a prodloužení haly přesáhly 50 milionů korun.
| České dráhy
ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

V pátek 23. května se bude v církevních památkách po celé republice konat Noc kostelů. Program bude připravený mimo jiné i v kostele Zvěstování Panny Marie v areálu Mariánská Týnice na severním Plzeňsku. Nevšední zážitek nabídnou České dráhy, které vypraví zvláštní motorový vlak „Singrovka“ z Lužné u Rakovníka do Kralovic. Odtud pojede přímo do areálu bývalého poutního místa návazný autobus. Po prohlídce kostela bude zajištěna doprava i zpět ve směru do Lužné u Rakovníka.
| České dráhy
Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zveřejnila úvěrové hodnocení Českých drah. Tento krok navazuje na tiskovou zprávu ze 7. května 2025, kterou agentura potvrdila rating ČD na úrovni Baa2, tedy v investičním pásmu, a zlepšila výhled úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Tzv. „credit opinion“ podrobně vysvětluje důvody ratingového rozhodnutí a popisuje, co by mohlo vést ke zvýšení nebo snížení ratingu v budoucnu.
| České dráhy
Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Již šest let využívají České dráhy dvojici moderních kabinových simulátorů, které slouží k výcviku a pravidelnému školení strojvedoucích. Simulátory umístěné v Praze a v České Třebové se za tu dobu staly nepostradatelnou součástí vzdělávacího systému národního dopravce. Zařízením, které simuluje jízdu v kabině vlaku, každoročně projdou tisíce strojvedoucích ČD. Mohou si tak bezpečně vyzkoušet i neplánované provozní situace nebo mimořádnosti, jako jsou překážky na trati a podobně.
| České dráhy
České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy se i letos zapojí do tradiční Olomoucké muzejní noci. V pátek 16. května zpřístupní veřejnosti svůj depozitář ČD Muzea v lokomotivním depu v Táborské ulici. Návštěvníci se mohou těšit na unikátní železniční expozici i speciální noční jízdy historickým motorovým vozem z roku 1935.
| České dráhy