České dráhy··4 min

České dráhy nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice. Požadavky kraje objektivně není možné do konce roku 2026 řádně naplnit

České dráhy nepodaly nabídku do soutěže Plzeňského kraje na zajištění provozu linky P3 Plzeň – Domažlice město. Důvodem je objektivní nemožnost zajistit v požadovaném čase vozidla odpovídající požadavkům stanovených zadávací dokumentací.

Požadavky Plzeňského kraje na počty a technické parametry vozidel, včetně přepravní kapacity a vybavení systémem ETCS, jsou z pohledu dostupnosti vozidel na trhu i z hlediska výrobních lhůt nových vlaků v daném čase nesplnitelné. České dráhy realizovaly průzkum trhu, který dokládá, že vhodná secondhandová vozidla splňující parametry kraje se na trhu v potřebných počtech a kvalitě nenacházejí. A i kdyby teoreticky byla k dispozici, nelze je vybavit palubní jednotkou ETCS a provést další úpravy ve lhůtě kratší než 24 měsíců (soutěžní procesy, výrobní kapacity a schvalovací procesy pro technicky zhodnocená vozidla). Podobně u nových vozidel, tam je dodací lhůta i podle rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže minimálně 25, ale dle aktuálních indikativních nabídek také až 48 měsíců. Dopravce logicky může pořídit vozidla až po definitivním dokončení soutěže a vyhlášení výsledků, tedy může je objednat přibližně jen 18 měsíců před zahájením provozu podle soutěžené smlouvy.

Kraj tak žádnému dopravci, který vozidla již nemá k dispozici a připravená pro provoz, nenechává dostatek času na splnění smluvních předpokladů, přičemž nenasazení požadovaných vozidel od začátku provozu je kryto masivními sankcemi. České dráhy by navíc, na rozdíl od všech ostatních dopravců na tuzemském trhu, ještě musely na vozidla realizovat veřejnou soutěž. Tím jsou ještě více znevýhodněny oproti své konkurenci, která nemusí postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek.

„Žádali jsme zadavatele o posunutí termínu zahájení plnění smlouvy minimálně na prosinec 2027, tomu nebylo vyhověno. Požadovali jsme po zadavateli, aby alespoň upravil kvalitativní požadavky tak, abychom mohli k prosinci 2026 nabídnout dočasné řešení s využitím stávajících vozidel vybavených systémem ETCS a následně realizovali postupné nasazení zcela nových jednotek řady 847 RegioFox, které reálně nemohou být dodány dříve než v první polovině roku 2027. Zadavatel však naše návrhy zamítl a trvá na plnění podmínek již od konce roku 2026. Tím nás prakticky Plzeňský kraj ze soutěže vyřadil a připravil se o možnost získat pro linku P3 zcela nové komfortní vlaky ČD, které už v kraji ke spokojenosti cestujících jezdí a je dokonce možné je provozovat i s příměsí HVO, tedy s menším dopadem na životní prostředí než jiná obdobná dieselová vozidla,“ říkáJiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

České dráhy vnímají počínání Plzeňského kraje a šibeniční termín vypsání veřejné zakázky vzhledem k začátku jejího plnění za výrazně limitující pro dopravce, kteří již nyní nedisponují vozidly, která by mohla být na tento provozní soubor nasazena. Plzeňský kraj věděl o konci kontraktu řadu let, a přesto se rozhodl vypsat soutěž na poslední chvíli s parametry, které nejsou splnitelné pro dopravce, kteří už nemají vozidla dopředupřipravená. České dráhy podaly proti takto nastaveným podmínkám námitky, které kraj ke dni podání nabídek nevyřídil. V případě negativního rozhodnutí o námitkách nechají České dráhy nastavené parametry přezkoumat Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

České dráhy věří, že do budoucna budou zadávací podmínky u veřejných zakázek nastavovány tak, aby umožňovaly reálnou soutěž mezi dopravci za férových a nediskriminačních podmínek.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Pražský Žižkov se promění, České dráhy se dohodly s developerem na prodeji zbývajících pozemků v lokalitě nákladového nádraží

Pražský Žižkov se promění, České dráhy se dohodly s developerem na prodeji zbývajících pozemků v lokalitě nákladového nádraží

České dráhy a developerská společnost Sekyra Group podepsaly smlouvu o prodeji pozemků v jižní části Nákladového nádraží Žižkov. Českým drahám se podařilo vyjednat výrazně lepší podmínky, než vyplývaly z původních ujednání, a to především pokud jde o kupní cenu. Za cca 96 tisíc metrů čtverečních národní dopravce inkasuje 2,23 miliardy korun. Žižkovský brownfield se v příštích letech promění v novou moderní čtvrť s bydlením pro tisíce lidí.
| České dráhy
České dráhy zajistí náhradní vlakovou dopravu během oprav silničního mostu v Ústí nad Labem

České dráhy zajistí náhradní vlakovou dopravu během oprav silničního mostu v Ústí nad Labem

Rekonstrukce mostu Dr. Edvarda Beneše v Ústí nad Labem na několik měsíců omezí průjezd po silničních komunikacích v krajském městě. Aby se obyvatelé i návštěvníci města mohli během oprav této důležité dopravní tepny snáze přesouvat mezi centrem města na levém břehu a městskou částí Střekov na pravém břehu Labe, zajistí České dráhy náhradní vlakovou dopravu.
| České dráhy
Tisíce vlaků Českých drah nabízí přepravu jízdních kol

Tisíce vlaků Českých drah nabízí přepravu jízdních kol

S jízdním kolem lze nastoupit do vlaku Českých drah při krátkém výletu i při cestě na dovolenou. Prakticky všechny spoje největšího železničního dopravce přepravují jízdní kola. „Cyklovlaky“ jezdí za humna i za kopečky, vydat se s nimi můžete po Čechách, na Moravu a do Slezska, ale také daleko za naše hranice.
| České dráhy
Kompletní ComfortJet vyjede v pátek na západ Čech

Kompletní ComfortJet vyjede v pátek na západ Čech

Od pátku bude v rámci zkušebního provozu jezdit pravidelně nejmodernější vlaková souprava ComfortJet v plném devítivozovém řazení také na spojích IC 512 / 515 Ostravan. Ve své základní, nevýlukové trase jezdí na trase Bohumín – Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Plzeň – Mariánské Lázně – Cheb – Františkovy Lázně. Zajistí tak přímé spojení Ostravska a střední Moravy se západem republiky. Od pátku tak nové kompletní vlaky typu ComfortJet budou obsluhovat dva páry vlaků Ostravan. Jedná se o spoje 510, 512, 515 a 517. Podrobné informace o jízdním řádu těchto vlaků získáte např. v app Můj vlak.
| České dráhy
České dráhy vypsaly tendr na nové jednotky EMU 400

České dráhy vypsaly tendr na nové jednotky EMU 400

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na pořízení moderních elektrických jednotek EMU 400, které budou součástí nabídky Českých drah na zajištění veřejné dopravy pro Prahu a Středočeský kraj. Zakázka počítá s rámcovou dohodou až na 133 jednotek. Celková předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 84,5 miliardy korun bez DPH. Nasazení nových vlaků je plánováno od prosince 2029.
| České dráhy
Zvláštní vlak vyrazí na Bílou sobotu z Českých Budějovic na Křivoklát a do Lužné u Rakovníka

Zvláštní vlak vyrazí na Bílou sobotu z Českých Budějovic na Křivoklát a do Lužné u Rakovníka

V sobotu 19. dubna vypraví České dráhy zvláštní vlak z Českých Budějovic přes Písek, Příbram, Zdice a Beroun na Křivoklát, kde bude probíhat tradiční velikonoční jarmark. V čele vlaku pojede historická motorová lokomotiva T478.1002 Bardotka. Cílovou stanicí vlaku bude Lužná u Rakovníka, kde si cestující budou moci prohlédnout expozice ČD Muzea. Pro zájemce bude po poledni připravena také vyhlídková jízda vlaku z Lužné do Řevničova a zpět. Křivoklátský expres se pak v odpoledních hodinách vrátí po stejné trase zpět do jižních Čech.
| České dráhy
Dnes poprvé lůžkovým vozem z Prahy do Gdyně

Dnes poprvé lůžkovým vozem z Prahy do Gdyně

Praha dnes získala další pohodlné noční spojení, tentokrát s městy Gdaňsk, Sopoty a Gdyně na pobřeží Baltského moře. Dosavadní noční vlak EC 461 Baltic express Gdyně – Praha přivezl dnes ráno poprvé také lůžkový vůz z Polska a dnes večer vyráží lůžkový vůz na spoji EC 460 Baltic express také z Prahy do Gdyně.
| České dráhy
Na trať vyrazily první devítivozové ComfortJety

Na trať vyrazily první devítivozové ComfortJety

České dráhy a výrobní konsorcium Siemens – Škoda dosáhly dalšího milníku ve výrobě a uvádění jednotek ComfortJet do provozu. Do zkušebního provozu s cestujícími byly nasazeny první dvě kompletní devítivozové jednotky ComfortJet.
| České dráhy
České dráhy kolem Velikonoc posílí své vlaky, doporučují rezervaci míst a řídit se „semaforem“

České dráhy kolem Velikonoc posílí své vlaky, doporučují rezervaci míst a řídit se „semaforem“

Každoročně je období Velikonoc časem zvýšeného zájmu o cestování. Také letos se České dráhy chystají posílit své dálkové spoje o pravidelné i mimořádné posilové vozy. Cestujícím doporučují včasné zajištění rezervací a těm bez rezervace řídit se „semaforem“, který upozorňuje na silně vytížené spoje. Výhodné bude také využití vlaků mimo přepravní špičku, případně na kratší vzdálenosti využívat méně obsazené regionální spoje. To se týká hlavně cest kolem Prahy, např. do Berouna, Kolína, Benešova u Prahy a do dalších míst v blízkosti hlavního města.
| České dráhy