AAA Auto··5 min

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.

Jednou z příčin pro Čechy příznivého výsledku je také fakt, že ojetá auta jsou v tuzemsku opravdu levná. V posledních letech totiž zdražují jen nominálně a ve srovnání s neustále rostoucí kupní silou obyvatel jsou automobily nyní dostupnější než kdykoli dřív,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě prodejců ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna.

Jak nejpřesněji spočítat dobu, za niž statisticky průměrný obyvatel Česka ušetří na ujeté auto? Nevystačíme zde s obvyklými výpočty, pracujícími s prostým vydělením ceny auta průměrnou výší hrubé mzdy – takový výsledek je dobrý pouze při porovnávání v čase a při nedostatku jiných údajů. „Lepší je zjistit, kolik lidé dokážou vydělat čistého, tedy po odvodu daně z příjmu a povinného pojistného, a zohlednit odlišné úrovně cen, zejména služeb v jednotlivých zemích – a pak také hlavně, kolik zvládnou z platu ušetřit,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Podle statistické organizace Eurostat si průměrný Evropan – a tedy i Čech – dokáže ze své čisté mzdy každý měsíc našetřit necelých 16 procent. A onu statistickou čistou mzdu (konkrétně měsíční disponibilní medián* příjmu, přepočítaný podle kupní síly, což eliminuje rozdíly v cenové hladině mezi jednotlivými členskými zeměmi EU) spočítal Eurostat pro Čechy v roce 2023 na necelých 34 tisíc korun. Slováci pak „berou“ 22 300 korun, Poláci 34 500 korun a Němci 50 200 korun.

Ušetřených 16 procent pak v českých reáliích znamená 5 440 korun, na Slovensku 3,5 tisíce, v Polsku 5,5 tisíce a v Německu 8 tisíc korun. Než se dostaneme ke klíčovému výpočtu, je třeba říci, že typická ojetina stojí v ČR 189 000 Kč (opět medián), na Slovensku 238 500 Kč, v Polsku 200 600 Kč a v Německu 451 000 korun.

Typický Čech tedy může na typické ojeté auto naspořit za 34 měsíců, Polákovi to trvá jen o dva měsíce déle. Němec pak čeká 56 měsíců, ovšem Slovák musí vydržet celých 67 měsíců. Pokud vezmeme v potaz, že nákup auta je většinou rodinnou záležitostí, lze uvažovat o tom, že na něj šetří minimálně dvě výdělečně činné osoby – v tom případě by se doba spoření zkrátila na polovinu,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Je třeba zmínit, že české, slovenské i polské ojetiny mají podobné parametry – mediánové stáří 9-10 let a nájezd kolem 160 tisíc kilometrů, v těchto zemích se tedy prodávají obdobné vozy, srovnání dostupnosti tak není výrazně zkresleno. Konkrétní modely se samozřejmě mírně liší – v Česku a na Slovensku je nejprodávanějším typem Škoda Octavia, v Polsku je to Opel Astra. Naopak v Německu má typická ojetina stáří pouhých 7 let a nájezd kolem 70 tisíc kilometrů, což znamená, že Němci šetří na novější a méně ojetá auta; na vůz s „českými parametry“ by určitě spořili výrazně kratší dobu.

*Medián příjmu je statistická veličina, představující střední hodnotu příjmů v dané skupině lidí. To znamená, že polovina lidí má příjem nižší než medián, druhá polovina má příjem vyšší. Medián odráží lépe situaci ve společnosti, protože na rozdíl od průměrného příjmu (tedy součtu všech příjmů děleným počtem všech lidí) není ovlivněn extrémně vysokými nebo nízkými hodnotami. Je to tedy takzvaný „běžný příjem“. Konkrétní příklad: představme si skupinu sedmi lidí s měsíčními příjmy 15 000, 18 000, 20 000, 25 000, 30 000, 100 000 a 300 000 Kč. Průměr, získaný součtem všech a vydělením sedmi, bude 72 571 Kč, je tedy výrazně ovlivněn dvěma velmi vysokými příjmy. Naopak u mediánu seřadíme příjmy od nejnižšího k nejvyššímu a vybereme prostřední hodnotu. V tomto případě je prostřední hodnota 25 000 Kč.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Na českém trhu se letos prodalo již více než 260 tisíc aut. Jinou než bílou, šedou a černou mělo jen 32 % z nich. Barevnější auta se přitom prodávají daleko rychleji.
| AAA Auto
Karolína Topolová se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn

Karolína Topolová se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn

Praha, 15. dubna – Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings se opakovaně umisťuje v anketách a žebřících úspěšných představitelů českého byznysu. V dubnu se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn. Umístila se na 39. místě Nejvlivnějších šéfů Česka a na 20. místě nejviditelnější představitelů průmyslu. Zároveň se zařadila mezi TOP 50 žen slovenského byznysu podle časopisu Forbes.
| AAA Auto
AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

Praha, 8. dubna 2025 – Už několik dní, počínaje prvním dubnem, nemusejí automobily v Česku obouvat zimní pneumatiky. Nastává tedy čas masového sezonního přezouvání, které praktikuje zhruba polovina motoristů. Mnozí řidiči však v létě dojíždějí staré zimní pneumatiky, což podle expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě center ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna, není dobrý nápad – rozumnější je třeba pořídit jednu sadu nových celoročních pneu. A brzy už možná přezouvání vůbec nebude na pořadu dne – výrobci intenzivně pracují na gumách s adaptivním vzorkem.
| AAA Auto
AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES Holdings, největší síť autocenter ojetých vozů ve střední Evropě pod značkami AAA AUTO a Mototechna, dosáhl v březnu 2025 významného milníku. Na trzích, kde je největším prodejcem, tedy v Česku, na Slovensku a v Polsku, prodala skupina v březnu rekordních 10 405 vozů, což je nejvíce za kalendářní měsíc v celé historii společnosti. Rekordní bylo s celkem 27 172 prodanými auty i celé první čtvrtletí. To je zhruba stejně tolik ojetých vozů, kolik se prodalo v České republice za celý krizový rok 2009.
| AAA Auto
Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

V tuzemsku se prodalo 85 000 ojetých aut, v průměru jsou v nabídce 61 dní
| AAA Auto
Ojeté městské crossovery (SUV) válcují trh, nejčastěji je kupují zákazníci po padesátce

Ojeté městské crossovery (SUV) válcují trh, nejčastěji je kupují zákazníci po padesátce

V AAA AUTO se za první čtvrtletí prodá o 30 % více SUV než vloni ve stejném období. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Karoq a Kodiaq.
| AAA Auto
AAA AUTO: testy dvou tisícovek baterií elektromobilů ukazují minimální poruchovost

AAA AUTO: testy dvou tisícovek baterií elektromobilů ukazují minimální poruchovost

Pouhých 25 bateriových elektromobilů a 18 zásuvkových plug-in hybridů z celkových 2020 otestovaných aut mělo při detailním měření diagnostikou Aviloo stav zdraví baterie nižší než 80 procent. Exkluzivní data společnosti AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna, tak ukazují, že baterie elektrovozů jsou na tom v provozu mnohem lépe, než se obecně předpokládá. AURES je jedinou společností v Česku, která má k dispozici takovouto databázi výsledků – její experti během 19 měsíců testování proměřili stav celkem 1 672 bateriových elektromobilů (BEV) a 315 plug-in hybridů (PHEV).
| AAA Auto
AAA AUTO: Ojeté vozy táhnou stále víc, první dva měsíce jsou opět rekordní

AAA AUTO: Ojeté vozy táhnou stále víc, první dva měsíce jsou opět rekordní

Přestože prodeje nových vozů počátkem roku klesly, ojetým autům se v prvních dvou měsících roku dařilo. Nejen, že se počet nabízených ojetých aut na tuzemském trhu zvýšil o 2 600 kusů, ale zároveň rostly i jejich prodeje. Dalšího rekordu dosáhla také síť AAA AUTO a Mototechna, které v tomto období prodaly téměř 17 tisíc vozů.
| AAA Auto
Mezinárodní den žen: Mladé a starší řidičky nedají dopustit na hatchbacky, maminky a zralé ženy chtějí SUV

Mezinárodní den žen: Mladé a starší řidičky nedají dopustit na hatchbacky, maminky a zralé ženy chtějí SUV

Zítřejší Mezinárodní den již tradičně připomíná doby, kdy ženy měly omezená práva a nesměly ani volit. To už je naštěstí za námi a ženy jsou nejen svobodné, ale i velmi zdatné řidičky. Jaké vozy si vybírají? Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO, poskytnul data o preferencí svých zákaznic. Za poslední roky se preference značně proměnily, a to třeba ve výběru typu karoserie. Ještě před pěti lety si větší vozy, nejčastěji kombi, pořizovaly často jen z nutnosti maminky. Dnešní ženy ale větší vozy baví a pořizují si je daleko častěji. Přestože hatchbacky patří u žen stále mezi nejběžnější typ vozu, například u žen ve středním věku je již předhonila SUV. Nejčastěji prodávanými vozy napříč generacemi jsou stále Škodovky s modely Octavia a Fabia.
| AAA Auto
Barometr sekundárního trhu: v únoru prodeje rostly, ceny mírně také

Barometr sekundárního trhu: v únoru prodeje rostly, ceny mírně také

Ve druhém měsíci letošního roku se na českém trhu prodalo 66 766 ojetých vozů s průměrnou cenou 312 940 korun. Ta byla o 2,5 procenta vyšší než o měsíc dříve, průměrné stáří prodaných ojetin zůstalo stejných 12 let (auta roku výroby 2013). Vyplývá to z analýzy sekundárního trhu, provedené experty AURES Holdings, největší tuzemské sítě prodejců ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna.
| AAA Auto