AAA Auto··5 min

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.

Jednou z příčin pro Čechy příznivého výsledku je také fakt, že ojetá auta jsou v tuzemsku opravdu levná. V posledních letech totiž zdražují jen nominálně a ve srovnání s neustále rostoucí kupní silou obyvatel jsou automobily nyní dostupnější než kdykoli dřív,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě prodejců ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna.

Jak nejpřesněji spočítat dobu, za niž statisticky průměrný obyvatel Česka ušetří na ujeté auto? Nevystačíme zde s obvyklými výpočty, pracujícími s prostým vydělením ceny auta průměrnou výší hrubé mzdy – takový výsledek je dobrý pouze při porovnávání v čase a při nedostatku jiných údajů. „Lepší je zjistit, kolik lidé dokážou vydělat čistého, tedy po odvodu daně z příjmu a povinného pojistného, a zohlednit odlišné úrovně cen, zejména služeb v jednotlivých zemích – a pak také hlavně, kolik zvládnou z platu ušetřit,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Podle statistické organizace Eurostat si průměrný Evropan – a tedy i Čech – dokáže ze své čisté mzdy každý měsíc našetřit necelých 16 procent. A onu statistickou čistou mzdu (konkrétně měsíční disponibilní medián* příjmu, přepočítaný podle kupní síly, což eliminuje rozdíly v cenové hladině mezi jednotlivými členskými zeměmi EU) spočítal Eurostat pro Čechy v roce 2023 na necelých 34 tisíc korun. Slováci pak „berou“ 22 300 korun, Poláci 34 500 korun a Němci 50 200 korun.

Ušetřených 16 procent pak v českých reáliích znamená 5 440 korun, na Slovensku 3,5 tisíce, v Polsku 5,5 tisíce a v Německu 8 tisíc korun. Než se dostaneme ke klíčovému výpočtu, je třeba říci, že typická ojetina stojí v ČR 189 000 Kč (opět medián), na Slovensku 238 500 Kč, v Polsku 200 600 Kč a v Německu 451 000 korun.

Typický Čech tedy může na typické ojeté auto naspořit za 34 měsíců, Polákovi to trvá jen o dva měsíce déle. Němec pak čeká 56 měsíců, ovšem Slovák musí vydržet celých 67 měsíců. Pokud vezmeme v potaz, že nákup auta je většinou rodinnou záležitostí, lze uvažovat o tom, že na něj šetří minimálně dvě výdělečně činné osoby – v tom případě by se doba spoření zkrátila na polovinu,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Je třeba zmínit, že české, slovenské i polské ojetiny mají podobné parametry – mediánové stáří 9-10 let a nájezd kolem 160 tisíc kilometrů, v těchto zemích se tedy prodávají obdobné vozy, srovnání dostupnosti tak není výrazně zkresleno. Konkrétní modely se samozřejmě mírně liší – v Česku a na Slovensku je nejprodávanějším typem Škoda Octavia, v Polsku je to Opel Astra. Naopak v Německu má typická ojetina stáří pouhých 7 let a nájezd kolem 70 tisíc kilometrů, což znamená, že Němci šetří na novější a méně ojetá auta; na vůz s „českými parametry“ by určitě spořili výrazně kratší dobu.

*Medián příjmu je statistická veličina, představující střední hodnotu příjmů v dané skupině lidí. To znamená, že polovina lidí má příjem nižší než medián, druhá polovina má příjem vyšší. Medián odráží lépe situaci ve společnosti, protože na rozdíl od průměrného příjmu (tedy součtu všech příjmů děleným počtem všech lidí) není ovlivněn extrémně vysokými nebo nízkými hodnotami. Je to tedy takzvaný „běžný příjem“. Konkrétní příklad: představme si skupinu sedmi lidí s měsíčními příjmy 15 000, 18 000, 20 000, 25 000, 30 000, 100 000 a 300 000 Kč. Průměr, získaný součtem všech a vydělením sedmi, bude 72 571 Kč, je tedy výrazně ovlivněn dvěma velmi vysokými příjmy. Naopak u mediánu seřadíme příjmy od nejnižšího k nejvyššímu a vybereme prostřední hodnotu. V tomto případě je prostřední hodnota 25 000 Kč.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, v loňském roce prodala rekordní množství ojetých a zánovních aut zákazníkům z „B2B“ sektoru, tedy podnikatelům a firmám. Meziročně se tyto prodeje v rámci skupiny, tedy v České republice, v Polsku a na Slovensku celkově zvýšily o 8,5 procenta. Prodeje táhl český a polský trh, kde byly prodeje vyšší více než o desetinu. Celkově v loňském roce prodal AUREs bezmála 109 000 vozů, což byl oproti roku 2023 růst o 11 %.
| AAA Auto
Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

V roce 2024 se na českém sekundárním trhu prodalo přes 82 tisíc zánovních aut, což oproti předloňskému roku představuje nárůst celých 13 procent. Je to poprvé za poslední postcovidové roky, co nabídka zánovních vozů, definovaných hranicí 50 tisíc ujetých kilometrů a pětiletým stářím, vzrostla. Zánovní automobily velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů.
| AAA Auto
AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, jako jediná mezi prodejci ojetých vozů ve střední Evropě sleduje zákaznickou spokojenost pomocí ukazatele Net Promoter Score (NPS). Ten vyjadřuje ochotu zákazníka doporučit prodejce svým známým a přátelům a je celosvětově uznávaným standardem měření zákaznické spokojenosti. Díky svým výsledkům v měření NPS v uplynulém roce se AURES Holdings dostal do elitního klubu 10 nejlepších firem, které ocenila renomovaná společnost Insight Sofa plaketou „Výjimečné CX 2024“. InsightSofa je pokročilý software poháněný umělou inteligencí pro měření a práci se zákaznickou (CX) a zaměstnaneckou zkušeností (EX).
| AAA Auto
Historický rekord v AURES Holdings: zákazníci si odvezli bezmála 109 tisíc aut

Historický rekord v AURES Holdings: zákazníci si odvezli bezmála 109 tisíc aut

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO, Mototechna či Auto Diskont, loni dosáhla nejlepšího prodejního výsledku ve své historii, když celkově prodala 108 661 vozů. AURES loni prodával v průměru 9 000 vozů měsíčně, vůbec nejvíce aut si zákazníci odvezli v srpnu, kdy prodeje poprvé překonaly psychologickou hranici deseti tisíc automobilů. V České republice AURES poprvé prodal bez několika stovek šedesát tisíc vozů. Rekordy padly i na Slovensku a v Polsku. Společnost vidí za svým úspěchem zejména výrazné zlepšení zákaznického zážitku, využití moderních technologií na bázi generativní umělé inteligence a další posílení svého postavení na trhu jako největšího prodejce ojetých a zánovních aut ve střední a východní Evropě.
| AAA Auto
10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

Jak se dařilo českému sekundárnímu trhu s ojetými automobily v uplynulých deseti letech? Odpověď dává analýza provedená experty společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Vyplývá z ní, že loni se na českých inzertních serverech nabízelo celkem 907 tisíc ojetých automobilů, téměř navlas stejně, jako v posledním „bohatém“ předcovidovém roce 2019. Nabídka se na tuto úroveň dostala poprvé za pět postcovidových let. Mediánová cena aut vzrostla na 204 tisíc korun, tempo růstu cen však výrazně zpomalilo.
| AAA Auto
Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Většinu z 1,3 milionu vánočních stromků, prodaných každoročně v Česku, lidé přepravují auty. Ideálními vozy pro převoz oblíbené pichlavé ozdoby jsou pickupy a minivany – tato praktická auta se také prodávají před koncem roku tradičně nejlépe.
| AAA Auto
Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Většinu z 1,3 milionu vánočních stromků, prodaných každoročně v Česku, lidé přepravují auty. Ideálními vozy pro převoz oblíbené pichlavé ozdoby jsou pickupy a minivany – tato praktická auta se také prodávají před koncem roku tradičně nejlépe.
| AAA Auto
AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.
| AAA Auto
AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.
| AAA Auto
Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů

Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů

Podle meteorologů byl letošní listopad nejstudenější za poslední roky. Rekord padl i na trhu s ojetými auty, jehož růst nízké teploty nezastavily – v inzertních nabídkách se jich objevilo 150 664, o 3,2 procenta více než v říjnu. Počet vozů na trhu přitom narůstá nepřetržitě už od ledna, kdy se nabízelo zhruba o 20 tisíc aut méně. Zajímavý je i finanční pohled – průměrná měsíční střední hodnota ceny totiž meziměsíčně klesla o 10 tisíc korun. Své jistě udělaly i slevy v rámci Black Friday, do něhož se zapojili i největší prodejci ojetin.
| AAA Auto