AAA Auto··5 min

10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Jak se dařilo českému sekundárnímu trhu s ojetými automobily v uplynulých deseti letech? Odpověď dává analýza provedená experty společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Vyplývá z ní, že loni se na českých inzertních serverech nabízelo celkem 907 tisíc ojetých automobilů, téměř navlas stejně, jako v posledním „bohatém“ předcovidovém roce 2019. Nabídka se na tuto úroveň dostala poprvé za pět postcovidových let. Mediánová cena aut vzrostla na 204 tisíc korun, tempo růstu cen však výrazně zpomalilo.

Před deseti lety bylo na českém sekundárním trhu nabízeno 580 tisíc aut, zatímco loni jich bylo 907 tisíc – to představuje nárůst o 56,4 %. Ve srovnání s rokem 2019 je to však stále ještě o pár stovek kusů méně (-0,1 %). To znamená, že teprve loni se český sekundární trh dostal na předcovidovou úroveň, a to hlavně díky tomu, že loňský 11,3procentní nárůst počtu inzerovaných vozů byl velmi výrazný po stagnaci předchozích let (například mezi léty 2022 a 2023 vzrostl počet aut o necelá dvě procenta).

Co se týče cen, v roce 2015 činil cenový medián ojetých vozů 119 900 korun, loni pak 204 382 korun. „Takový skok na první pohled vypadá docela dramaticky, ale ve skutečnosti je to nárůst pouze o necelých 12 procent nad skutečnou inflaci mezi uvedenými roky. Tempo růstu cen v posledním roce naopak výrazně zpomalilo – zatímco v roce 2022 vzrostly ceny o téměř 14 procent a v roce 2023 o 9,3 procenta, loni to bylo už jen 2,7 procenta,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Zajímavé podle něj je, že „technické“ parametry nabízených automobilů se v čase nijak dramaticky nemění. „Dá se říci, že stav počitadla ujetých kilometrů stále osciluje kolem cifry 150 tisíc. Maximem je 155 000 z roku 2018, minimem 148 300 z roku 2021, loňský medián byl 153 578 kilometrů,“ vypočítává Petr Vaněček. A stejně tak se nijak výrazně nemění ani stáří nabízených ojetin – loni bylo téměř stejné jako v roce 2015 (9,8 versus 10 let). Zatím nejvyšší hodnoty dosáhl medián stáří v předloňském roce, kdy byl 11,2 roku.

Nabídka modelů, která reflektuje poptávku tuzemských zákazníků, ukazuje, že Češi jsou i v rámci celé jedné dekády extrémně konzervativní – sedm z deseti modelů v žebříčku TOP 10 je i po desetiletí stejných (viz tabulka). Do „nej“ tabulky se nepropsal ani rostoucí zájem o pseudoterénní vozy SUV, dostala se do ní pouze Škoda Kodiaq, která se v roce 2015 ještě neprodávala (výroba začala až v roce 2016). „Z drobných změn v žebříčku lze opatrně dedukovat, že Češi o malinko víc kupují dražší modely než dřív – levný Renault Mégane nahradilo podstatně dražší pětkové BMW, Opel Astra zase velký rodinný VW Touran. Zmíněný kodiaq zase vystřídal Ford Mondeo, jehož prodeje se výrazně propadly po postupném ořezávání nabídky na evropském trhu,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Velmi zajímavé je srovnání obliby manuálního a automatického řazení, v tomto směru se český trh za jednu desetiletku výrazně proměnil. Zatímco v roce 2015 mělo ručně ovládanou převodovku 88,6 procenta nabízených vozů, loni to bylo už jen necelých 55 procent. „Což představuje pokles o 38 procent. Automaty dnes ovládají přes 45 procent trhu. Naopak u paliv jsou zákazníci pořád konzervativní – stejně jako před deseti lety, i dnes se podíl benzinových a dieselových vozů pohybuje ve stejném poměru 54:43 procentům. Zbytek do stovky patří elektromobilům a hybridům,“ vypočítá šéf „Áček“ s tím, že před deseti lety se elektromobily na sekundárním trhu v podstatě nevyskytovaly, prodávaly se jich jednotky kusů.

Během posledních dvou let jejich nabídka poměrně razantně roste tempem zhruba dvaceti procent měsíčně; například v posledním měsíci loňského roku se jich průměrně nabízelo přes 2 200 kusů, dalších 2 800 kousků pak představovaly hybridy,“ říká. V celkových počtech jsou však zástupci těchto progresivních motorizací stále ve výrazné menšině – bateriové elektromobily BEV představovaly v roce 2024 necelé jedno procento trhu (0,8 %), hybridy pak asi 1,5 procenta.

A závěrečná perlička: nejoblíbenější barvou byla v roce 2015 stříbrná, zatímco v loňském roce to s velkým náskokem byla bílá. Stříbrná skončila až na šestém místě za šedou, černou, modrou a červenou. Jestliže se vám tedy zdá, že stříbrných aut na silnicích ubylo, nemusí to být pouhé zdání…

Nejprodávanější vozy na českém trhu:

Top 10 modelů v roce 2015
1.Škoda Octavia
2.Škoda Fabia
3.VW Golf
4.VW Passat
5.Ford Focus
6.Ford Mondeo
7.Škoda Superb
8.Renault Mégane
9.BMW 3
10.Opel Astra
Top 10 modelů v roce 2024
1.Škoda Octavia
2.Škoda Fabia
3.Škoda Superb
4.VW Golf
5.VW Passat
6.BMW 3
7.Ford Focus
8.BMW 5
9.Škoda Kodiaq
10.VW Touran
TOP 5 elektromobilů v roce 2024
1.BMW i3
2.Tesla Model 3
3.Škoda Enyaq
4.Hyundai Kona
5.Tesla Model S

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Potenciál prémiových vozů roste. Mototechna se proto osamostatní a k exkluzivním autům přidá špičkové služby

Potenciál prémiových vozů roste. Mototechna se proto osamostatní a k exkluzivním autům přidá špičkové služby

Se začátkem nového roku společnost AURES Holdings zjednodušuje portfolio svých značek pro prodej jednotlivých segmentů zánovních a ojetých vozů. Největší změnou je, že značka zánovních vozů Mototechna se v rámci skupiny AURES Holdings osamostatnila – nově se soustředí na prodej a výkup prémiových vozů a komplexní řešení mobility na novém místě ve vlastním designovém showroomu v pražské Kolbenově ulici. Její místo v síti autocenter AAA AUTO zaujme nová značka AAA AUTO Plus, která se zaměří na zánovní vozy. Přehlednější rozdělení značek i osamostatnění prémiového segmentu jsou faktory, které mají přispět k cíli skupiny AURES prodat letos až 120 000 vozů.
| AAA Auto
Valentýn: Ženy milují SUV více než muži, ti zase chtějí víc koní pod kapotou

Valentýn: Ženy milují SUV více než muži, ti zase chtějí víc koní pod kapotou

Když už nás zítra čeká Valentýn – svátek všech zamilovaných, víte jaká auta vybírají ženy a jaká muži? Mladší a bezdětné ženy preferují stále menší praktické hatchbacky, ty s dětmi ale nedají dopustit na praktické městské crossovery. Auto vybírají podle svých aktuálních i budoucích potřeb. Muži jsou při výběru auta daleko náročnější. Více než praktické využití řeší doplňkovou výbavu a výkon motoru. Nejprodávanějšími modely jsou ale u obou pohlaví Škoda Octavia a Fabia. Vyplývá to z analýzy prodejů automobilů největšího prodejce zánovních a ojetých aut u nás AAA AUTO.
| AAA Auto
AURES Holdings se začátkem sezóny hledá 150 lidí, převážně na pozice podpory prodeje

AURES Holdings se začátkem sezóny hledá 150 lidí, převážně na pozice podpory prodeje

Praha 11. února 2025 – Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a značky Mototechna, aktuálně hledá zaměstnance na 150 pracovních pozic v České republice, na Slovensku a v Polsku. Skupina loni prodala bezmála 109 tisíc automobilů a letos má v plánu prodat až 120 tisíc. Cíle chce dosáhnout rozvojem využití AI a pokračující expanzí, k čemuž bude potřebovat nové zaměstnance, kterých má nyní téměř 3500.
| AAA Auto
AAA AUTO nabízí nový detailní pohled na sekundární trh: počty prodaných vozů

AAA AUTO nabízí nový detailní pohled na sekundární trh: počty prodaných vozů

Analytici skupiny AURES Holdings, provozovatele největší středoevropské prodejní sítě ojetých a zánovních vozů AAA AUTO a Mototechna, přichází s novými údaji, mapujícími situaci na celém českém sekundárním trhu. Exkluzivně začíná zveřejňovat statistiky skutečných prodejů, které se v kalendářním měsíci uskutečnily, nikoli pouze počty vozů nabízených v inzerci. Zájemci tak dostávají k dispozici jedinečné údaje, které dosud nebyly k dispozici. V prvním měsíci letošního roku se podle nové analýzy na českém trhu ojetin prodalo 68 516 aut s průměrnou cenou 305 322 korun.
| AAA Auto
Recyklovat pneumatiky a autobaterie můžete i na jedné z pět a dvaceti poboček AAA AUTO

Recyklovat pneumatiky a autobaterie můžete i na jedné z pět a dvaceti poboček AAA AUTO

Skupina AURES Holdings, která vloni prodala rekordních 109 000 aut, považuje za svoji povinnost každoročně posilovat aktivity v rámci společenské odpovědnosti. Proto v rámci individuálního plnění dle zákona o výrobcích s ukončenou životností zajišťuje již několik posledních let mimo jiné i zpětný odběr pneumatik a automobilových baterií nebo akumulátorů. Zákazníci najdou sběrná místa na všech dvaceti pěti pobočkách AAA AUTO. Recyklace je zdarma.
| AAA Auto
Rekordní zájem o ojeté vozy pokračuje, v „Áčkách“ se za leden prodalo nejvíc aut v historii

Rekordní zájem o ojeté vozy pokračuje, v „Áčkách“ se za leden prodalo nejvíc aut v historii

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, zaznamenala v minulém měsíci nejsilnější lednové prodeje za celou svou historii. Vůbec poprvé překonaly psychologickou hranici 8 000 aut – oproti loňským 7 951 vozům si jich zákazníci letos odvezli 8 363. Růst byl silný také u alternativních pohonů – během ledna se prodalo tolik elektromobilů jako za celý rok 2022 a zároveň 14 % celoročního loňského výsledku.
| AAA Auto
Vyhřívané sedačky a skla jsou v autech dvakrát častější než před deseti lety

Vyhřívané sedačky a skla jsou v autech dvakrát častější než před deseti lety

Kolikrát už jste ráno při odvozu dětí do školy dostali menší záchvat vzteku při zjištění, že bez oškrábání zamrzlého předního okna neodjedete? A zalitovali, že nemáte vyhřívané čelní sklo? Nejste v tom sami, tato výbava získává každoročně na popularitě. Podle statistik největší tuzemské prodejní sítě ojetých vozů AAA AUTO mělo vyhřívané čelní sklo před deseti lety pouhých 5,5 procenta aut, která v roce 2015 prodali. Loni, o devět let později, už to byl dvojnásobek. Stejný poměr je pak i u další „zimní vymoženosti“ – vyhřívaných sedadel.
| AAA Auto
Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, v loňském roce prodala rekordní množství ojetých a zánovních aut zákazníkům z „B2B“ sektoru, tedy podnikatelům a firmám. Meziročně se tyto prodeje v rámci skupiny, tedy v České republice, v Polsku a na Slovensku celkově zvýšily o 8,5 procenta. Prodeje táhl český a polský trh, kde byly prodeje vyšší více než o desetinu. Celkově v loňském roce prodal AUREs bezmála 109 000 vozů, což byl oproti roku 2023 růst o 11 %.
| AAA Auto
Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

V roce 2024 se na českém sekundárním trhu prodalo přes 82 tisíc zánovních aut, což oproti předloňskému roku představuje nárůst celých 13 procent. Je to poprvé za poslední postcovidové roky, co nabídka zánovních vozů, definovaných hranicí 50 tisíc ujetých kilometrů a pětiletým stářím, vzrostla. Zánovní automobily velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů.
| AAA Auto
AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, jako jediná mezi prodejci ojetých vozů ve střední Evropě sleduje zákaznickou spokojenost pomocí ukazatele Net Promoter Score (NPS). Ten vyjadřuje ochotu zákazníka doporučit prodejce svým známým a přátelům a je celosvětově uznávaným standardem měření zákaznické spokojenosti. Díky svým výsledkům v měření NPS v uplynulém roce se AURES Holdings dostal do elitního klubu 10 nejlepších firem, které ocenila renomovaná společnost Insight Sofa plaketou „Výjimečné CX 2024“. InsightSofa je pokročilý software poháněný umělou inteligencí pro měření a práci se zákaznickou (CX) a zaměstnaneckou zkušeností (EX).
| AAA Auto