AAA Auto··5 min

10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Jak se dařilo českému sekundárnímu trhu s ojetými automobily v uplynulých deseti letech? Odpověď dává analýza provedená experty společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Vyplývá z ní, že loni se na českých inzertních serverech nabízelo celkem 907 tisíc ojetých automobilů, téměř navlas stejně, jako v posledním „bohatém“ předcovidovém roce 2019. Nabídka se na tuto úroveň dostala poprvé za pět postcovidových let. Mediánová cena aut vzrostla na 204 tisíc korun, tempo růstu cen však výrazně zpomalilo.

Před deseti lety bylo na českém sekundárním trhu nabízeno 580 tisíc aut, zatímco loni jich bylo 907 tisíc – to představuje nárůst o 56,4 %. Ve srovnání s rokem 2019 je to však stále ještě o pár stovek kusů méně (-0,1 %). To znamená, že teprve loni se český sekundární trh dostal na předcovidovou úroveň, a to hlavně díky tomu, že loňský 11,3procentní nárůst počtu inzerovaných vozů byl velmi výrazný po stagnaci předchozích let (například mezi léty 2022 a 2023 vzrostl počet aut o necelá dvě procenta).

Co se týče cen, v roce 2015 činil cenový medián ojetých vozů 119 900 korun, loni pak 204 382 korun. „Takový skok na první pohled vypadá docela dramaticky, ale ve skutečnosti je to nárůst pouze o necelých 12 procent nad skutečnou inflaci mezi uvedenými roky. Tempo růstu cen v posledním roce naopak výrazně zpomalilo – zatímco v roce 2022 vzrostly ceny o téměř 14 procent a v roce 2023 o 9,3 procenta, loni to bylo už jen 2,7 procenta,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Zajímavé podle něj je, že „technické“ parametry nabízených automobilů se v čase nijak dramaticky nemění. „Dá se říci, že stav počitadla ujetých kilometrů stále osciluje kolem cifry 150 tisíc. Maximem je 155 000 z roku 2018, minimem 148 300 z roku 2021, loňský medián byl 153 578 kilometrů,“ vypočítává Petr Vaněček. A stejně tak se nijak výrazně nemění ani stáří nabízených ojetin – loni bylo téměř stejné jako v roce 2015 (9,8 versus 10 let). Zatím nejvyšší hodnoty dosáhl medián stáří v předloňském roce, kdy byl 11,2 roku.

Nabídka modelů, která reflektuje poptávku tuzemských zákazníků, ukazuje, že Češi jsou i v rámci celé jedné dekády extrémně konzervativní – sedm z deseti modelů v žebříčku TOP 10 je i po desetiletí stejných (viz tabulka). Do „nej“ tabulky se nepropsal ani rostoucí zájem o pseudoterénní vozy SUV, dostala se do ní pouze Škoda Kodiaq, která se v roce 2015 ještě neprodávala (výroba začala až v roce 2016). „Z drobných změn v žebříčku lze opatrně dedukovat, že Češi o malinko víc kupují dražší modely než dřív – levný Renault Mégane nahradilo podstatně dražší pětkové BMW, Opel Astra zase velký rodinný VW Touran. Zmíněný kodiaq zase vystřídal Ford Mondeo, jehož prodeje se výrazně propadly po postupném ořezávání nabídky na evropském trhu,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Velmi zajímavé je srovnání obliby manuálního a automatického řazení, v tomto směru se český trh za jednu desetiletku výrazně proměnil. Zatímco v roce 2015 mělo ručně ovládanou převodovku 88,6 procenta nabízených vozů, loni to bylo už jen necelých 55 procent. „Což představuje pokles o 38 procent. Automaty dnes ovládají přes 45 procent trhu. Naopak u paliv jsou zákazníci pořád konzervativní – stejně jako před deseti lety, i dnes se podíl benzinových a dieselových vozů pohybuje ve stejném poměru 54:43 procentům. Zbytek do stovky patří elektromobilům a hybridům,“ vypočítá šéf „Áček“ s tím, že před deseti lety se elektromobily na sekundárním trhu v podstatě nevyskytovaly, prodávaly se jich jednotky kusů.

Během posledních dvou let jejich nabídka poměrně razantně roste tempem zhruba dvaceti procent měsíčně; například v posledním měsíci loňského roku se jich průměrně nabízelo přes 2 200 kusů, dalších 2 800 kousků pak představovaly hybridy,“ říká. V celkových počtech jsou však zástupci těchto progresivních motorizací stále ve výrazné menšině – bateriové elektromobily BEV představovaly v roce 2024 necelé jedno procento trhu (0,8 %), hybridy pak asi 1,5 procenta.

A závěrečná perlička: nejoblíbenější barvou byla v roce 2015 stříbrná, zatímco v loňském roce to s velkým náskokem byla bílá. Stříbrná skončila až na šestém místě za šedou, černou, modrou a červenou. Jestliže se vám tedy zdá, že stříbrných aut na silnicích ubylo, nemusí to být pouhé zdání…

Nejprodávanější vozy na českém trhu:

Top 10 modelů v roce 2015
1.Škoda Octavia
2.Škoda Fabia
3.VW Golf
4.VW Passat
5.Ford Focus
6.Ford Mondeo
7.Škoda Superb
8.Renault Mégane
9.BMW 3
10.Opel Astra
Top 10 modelů v roce 2024
1.Škoda Octavia
2.Škoda Fabia
3.Škoda Superb
4.VW Golf
5.VW Passat
6.BMW 3
7.Ford Focus
8.BMW 5
9.Škoda Kodiaq
10.VW Touran
TOP 5 elektromobilů v roce 2024
1.BMW i3
2.Tesla Model 3
3.Škoda Enyaq
4.Hyundai Kona
5.Tesla Model S

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, v loňském roce prodala rekordní množství ojetých a zánovních aut zákazníkům z „B2B“ sektoru, tedy podnikatelům a firmám. Meziročně se tyto prodeje v rámci skupiny, tedy v České republice, v Polsku a na Slovensku celkově zvýšily o 8,5 procenta. Prodeje táhl český a polský trh, kde byly prodeje vyšší více než o desetinu. Celkově v loňském roce prodal AUREs bezmála 109 000 vozů, což byl oproti roku 2023 růst o 11 %.
| AAA Auto
Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

V roce 2024 se na českém sekundárním trhu prodalo přes 82 tisíc zánovních aut, což oproti předloňskému roku představuje nárůst celých 13 procent. Je to poprvé za poslední postcovidové roky, co nabídka zánovních vozů, definovaných hranicí 50 tisíc ujetých kilometrů a pětiletým stářím, vzrostla. Zánovní automobily velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů.
| AAA Auto
AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, jako jediná mezi prodejci ojetých vozů ve střední Evropě sleduje zákaznickou spokojenost pomocí ukazatele Net Promoter Score (NPS). Ten vyjadřuje ochotu zákazníka doporučit prodejce svým známým a přátelům a je celosvětově uznávaným standardem měření zákaznické spokojenosti. Díky svým výsledkům v měření NPS v uplynulém roce se AURES Holdings dostal do elitního klubu 10 nejlepších firem, které ocenila renomovaná společnost Insight Sofa plaketou „Výjimečné CX 2024“. InsightSofa je pokročilý software poháněný umělou inteligencí pro měření a práci se zákaznickou (CX) a zaměstnaneckou zkušeností (EX).
| AAA Auto
Historický rekord v AURES Holdings: zákazníci si odvezli bezmála 109 tisíc aut

Historický rekord v AURES Holdings: zákazníci si odvezli bezmála 109 tisíc aut

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO, Mototechna či Auto Diskont, loni dosáhla nejlepšího prodejního výsledku ve své historii, když celkově prodala 108 661 vozů. AURES loni prodával v průměru 9 000 vozů měsíčně, vůbec nejvíce aut si zákazníci odvezli v srpnu, kdy prodeje poprvé překonaly psychologickou hranici deseti tisíc automobilů. V České republice AURES poprvé prodal bez několika stovek šedesát tisíc vozů. Rekordy padly i na Slovensku a v Polsku. Společnost vidí za svým úspěchem zejména výrazné zlepšení zákaznického zážitku, využití moderních technologií na bázi generativní umělé inteligence a další posílení svého postavení na trhu jako největšího prodejce ojetých a zánovních aut ve střední a východní Evropě.
| AAA Auto
10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

Jak se dařilo českému sekundárnímu trhu s ojetými automobily v uplynulých deseti letech? Odpověď dává analýza provedená experty společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Vyplývá z ní, že loni se na českých inzertních serverech nabízelo celkem 907 tisíc ojetých automobilů, téměř navlas stejně, jako v posledním „bohatém“ předcovidovém roce 2019. Nabídka se na tuto úroveň dostala poprvé za pět postcovidových let. Mediánová cena aut vzrostla na 204 tisíc korun, tempo růstu cen však výrazně zpomalilo.
| AAA Auto
Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Většinu z 1,3 milionu vánočních stromků, prodaných každoročně v Česku, lidé přepravují auty. Ideálními vozy pro převoz oblíbené pichlavé ozdoby jsou pickupy a minivany – tato praktická auta se také prodávají před koncem roku tradičně nejlépe.
| AAA Auto
Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Většinu z 1,3 milionu vánočních stromků, prodaných každoročně v Česku, lidé přepravují auty. Ideálními vozy pro převoz oblíbené pichlavé ozdoby jsou pickupy a minivany – tato praktická auta se také prodávají před koncem roku tradičně nejlépe.
| AAA Auto
AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.
| AAA Auto
AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.
| AAA Auto
Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů

Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů

Podle meteorologů byl letošní listopad nejstudenější za poslední roky. Rekord padl i na trhu s ojetými auty, jehož růst nízké teploty nezastavily – v inzertních nabídkách se jich objevilo 150 664, o 3,2 procenta více než v říjnu. Počet vozů na trhu přitom narůstá nepřetržitě už od ledna, kdy se nabízelo zhruba o 20 tisíc aut méně. Zajímavý je i finanční pohled – průměrná měsíční střední hodnota ceny totiž meziměsíčně klesla o 10 tisíc korun. Své jistě udělaly i slevy v rámci Black Friday, do něhož se zapojili i největší prodejci ojetin.
| AAA Auto