Ministerstvo školství··3 min

1. kolo přihlašování na střední školy skončilo – roste zájem o maturitní obory a lycea

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Přihlašování na střední školy pro školní rok 2025/2026 bylo v 1. kole uzavřeno. Celkem 154 080 uchazečů podalo dohromady 419 679 přihlášek. Nejvýraznějším trendem letošního přijímacího řízení je stoupající zájem o maturitní obory a lycea, což dokazuje i výrazný nárůst přihlášek do nově vzniklého oboru všeobecné lyceum, který si v rámci pokusného ověřování vybralo více než 1 800 uchazečů.

Posilující zájem o maturitní vzdělání

Z aktuálních dat Cermatu vyplývá, že 78 % uchazečů si podalo alespoň jednu přihlášku do maturitního oboru, což je oproti loňským 76,6 % mírný nárůst. Zájem vzrostl i o lycea, kde letos alespoň jednu přihlášku podalo 17 % uchazečů, zatímco v loňském roce to bylo 14,7 %. Mezi středoškoláky rezonoval nově zavedený obor všeobecné lyceum, který byl letos zařazen do nabídky v rámci pokusného ověřování.

Vedle maturitních oborů roste také zájem o nástavbové studium. Naopak mírný pokles zaznamenaly učňovské obory zakončené výučním listem.

V oblasti víceletých gymnázií podalo přihlášku 7 090 žáků ze 7. ročníku, kteří dohromady odeslali 16 021 přihlášek, a 19 145 žáků z 5. ročníku, kteří podali celkem 41 368 přihlášek.

Jak probíhalo přihlašování?

Systém DiPSy po celou dobu běžel bez výraznějších výpadků, s výjimkou pondělí 17. února. Drtivá většina uchazečů využila elektronické podání přihlášek – tuto formu zvolilo 86,6 % uchazečů, zatímco papírovou verzi využilo 8,6 % a hybridní (kombinace elektronické a papírové přihlášky) 4,7 %.

Konečná čísla se mohou ještě mírně změnit, protože stále probíhá zpracování papírových přihlášek a uchazeči mají možnost zažádat o prominutí zmeškání lhůty, pokud nebyli schopni podat přihlášku včas.

Dodatečné podání přihlášky

Pro uchazeče, kteří zmeškali termín podání (do 20. února), existuje možnost dodatečného podání přihlášky. V tomto případě je nutné připojit žádost o prominutí zmeškání úkonu dle správního řádu, která musí obsahovat závažný důvod opožděného podání. Přihlášku lze odeslat elektronicky, hybridním způsobem nebo klasicky v papírové podobě. O přijetí rozhoduje ředitel školy, který posoudí oprávněnost důvodu opožděného podání.

V loňském roce bylo více než 93 % uchazečů přijato již v prvním kole přijímacího řízení. Naprostá většina z nich nakonec nastoupila na školu, kterou uvedla jako první volbu.

Podrobnější analýzy a další statistiky budou zveřejněny na tiskové konferenci MŠMT 27. 2. 2025. Očekává se, že i letos proběhne většina přijímacího řízení hladce a uchazeči budou přijati do preferovaných oborů.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva a zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách ke konci září loňského roku. Data slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství
Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo celostátní šetření zaměřené na stav učitelů v regionálním školství. Cílem je získat aktuální a podrobná data, která budou klíčová pro další plánování vzdělávací politiky a cílenou podporu systému přípravy budoucích učitelů.
| Ministerstvo školství
MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
| Ministerstvo školství
Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Dnes proběhlo slavnostní dokončení hrubé stavby BioPharma Hub v Brně, kterého se zúčastnil také ministr školství Mikuláš Bek. Tento významný projekt Masarykovy univerzity, je realizován díky finanční podpoře z fondu NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Nové centrum je součástí Univerzitního kampusu Bohunice a představuje zásadní krok v oblasti farmaceutického výzkumu a vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

U příležitosti Mezinárodního dne zdraví, který se pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) připomíná každoročně 7. dubna, rekapituluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy některé důležité aktivity, kterým se v rámci podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů v současnosti věnuje. Ať už jde o podporu pohybu, péči o duševní zdraví nebo o změny ve školním stravování.
| Ministerstvo školství
Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.
| Ministerstvo školství