Úvodní podnik letošní sezóny, kterým bylo 1812 km Kataru, se pro TOYOTU GAZOO Racing ukázal jako mimořádně náročný, ale díky odhodlané práci celého týmu se Toyotě nakonec podařilo získat několik cenných bodů do světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC).
Během náročného úvodního testu i volných tréninkových jízd na mezinárodním okruhu Lusail byli jezdci, konstruktéři a mechanici postaveni před úkol optimalizovat obutí, hmotnost a vyvážení obou vozů GR010 HYBRID.
Díky vynaloženému úsilí i chytré závodní strategii se posádce vozu GR010 HYBRID č. 7 (Mike Conway, Kamui Kobajaši a Nyck de Vries) podařilo zužitkovat potenciál vozu na maximum a získat důležité body do světového šampionátu za těžce vybojované šesté místo.
Neméně usilovně po náročném startu bojovali úřadující mistři světa Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa s vozem GR010 HYBRID č. 8, aby si nakonec v silném startovním poli čítajícím mj. 19 hypercarů (Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Isotta Fraschini, Lamborghini, Peugeot a Porsche) dojeli pro 10. místo.
Závod byl zahájen za poledního slunce a neméně horké bylo i celé úvodní kolo. Mike vyrazil z čelní řady, ale hned v první zatáčce kvůli přetáčivosti neudržel stopu, a sedmička se tak vzápětí propadla na sedmé místo. Vůz č. 8 se po startu z 11. místa na roštu rovněž o něco propadl, a Sébastien se tak po prvním kole pohyboval na 14. pozici.
Vzhledem ke 37 vozům na startu se jezdci na úzké trati mezinárodního okruhu Lusail (5418 m) museli popasovat s poměrně hustým provozem. Mike a Sébastien využili svých zkušeností k tomu, aby se na rozdíl od mnoha soupeřů vyhnuli potížím, a tak se postupně začali posouvat kupředu.
Krátce před uplynutím prvních dvou hodin závodu předal Mike volant sedmičky Nyckovi, zatímco Brendon nahradil za volantem Sébastiena. Tým se rozhodl vyzkoušet různé závodní strategie, a tak oba vozy obuly na levé straně nové pneumatiky Michelin, aby mohly pokračovat v bitvě o lepší pozice – přezouvání na pravé straně bylo naplánováno na příští zastávku v boxech.
Nyck díky dobré práci za volantem dokázal posunout sedmičku do šestice nejrychlejších, aby po necelých čtyřech hodinách závodu předal vůz Kamuimu. Na druhé straně kvůli náročném stintu, s nímž se musel vypořádat Brendon, čekal Rya úkol vrátit osmičku do první desítky, a tento úděl se ještě zkomplikoval ve chvíli, kdy osmička ztratila čas a postavení na trati během příští zastávky v boxech kvůli problémům s levým zadním kolem.
Když závod postoupil do posledních pěti hodin, za volant se usadili jezdci, kteří původně vyjížděli jako první; Mike nyní bojoval o šesté místo, zatímco Sébastien se pokoušel přiblížit k bodovanému umístění. Zhruba dvě hodiny před koncem závodu proběhla poslední výměna jezdců, kdy se volantu za umělého osvětlení opět chopili Nyck a Ryo.
S ubíhajícím časem se uplatnily různé strategie tankování a na začátku posledního kola závodu zaujímal Nyck sedmé místo. To nakonec proměnil v šesté, když v posledních metrech závodu předjel poškozený vůz Peugeot č. 93. Ryo dojel na 10. místě, a tak tým i přes náročné okolnosti nakonec získal dvě bodovaná umístění.
Tým TOYOTA GAZOO Racing, přestože poprvé od závodu v Silverstonu v roce 2018 nedosáhl na pódium, je odhodlán vrátit se v plné síle do akce hned v příštím kole letošní sezóny, kterým 21. dubna v Itálii bude podnik 6 hodin v Imole.
Kamui Kobajaši (šéf týmu a jezdec, vůz č. 7): „Bohužel hned v prvním podniku sezóny jsme se po celou dobu závodu potýkali s tím, abychom našli to správné tempo. Šesté místo bylo zřejmě maximem, čeho jsme dnes reálně mohli dosáhnout, ale rozhodně to není výsledek odpovídající našim očekáváním před závodem. Je evidentní, že podmínkám tohoto okruhu náš vůz nevyhovoval; je skutečně až překvapivé, jak náročný pro nás tento podnik byl. Ale celý tým se i přes tyto potíže maximálně snažil, aby oba vozy získaly nějaké body. Jezdci se nedopustili žádné chyby a skvěle pracovali i konstruktéři a mechanici. Vyhodnotíme všechny poznatky z tohoto závodu a maximálně se vynasnažíme, abychom do Imoly přijeli silnější.“
Mike Conway (jezdec, vůz č. 7): „Byl to dost tvrdý závod. Neměli jsme výkony na to, abychom bojovali na čele, ale naše tempo bylo v různých fázích závodu kolísavé. V některých chvílích jsme se konkurenci dokázali postavit, ale jindy to naopak bylo horší. S postupem závodu jsme si nebyli jisti, co z Kataru nakonec odvezeme, ale co se bodů týče, bylo to celkem dobré. Nakonec jsme měli trochu štěstí se šestým místem, což je celkově slušný výsledek. I nadále budeme tlačit na pilu, abychom v Imole dojeli lépe.“
Nyck de Vries (jezdec, vůz č. 7): „Po 10 hodinách to byl tvrdě vybojovaný výsledek. V porovnání s vozy na čele nám chybělo tempo, takže musíme být vděční za šesté místo, ačkoli jsme k takovému výsledku určitě potřebovali i trochu štěstí, protože čistě podle zásluh byl dojezd v první šestce asi nedosažitelný. Inkasovali jsme slušné body a myslím si, že to bylo asi to nejlepší, čeho jsme dnes mohli dosáhnout. Museli jsme z víkendu vytěžit maximum, což jsme také udělali.“
Sébastien Buemi (jezdec, vůz č. 8): „Byl to pro nás těžký závod, ale i tak jsme nakonec zachránili dva body. Neměli jsme dost dobré tempo, takže jsme prostě udělali vše, co bylo množné, abychom oba vozy dovezli až do cíle. I ve chvílích, kdy je vítězství mimo dosah, se stále snažíme získat nějaké body. Byl to náročný týden, ale tvrdě zapracujeme na tom, abychom do Imoly, což je nový okruh WEC, dorazili silnější. Nikdy jsme tam ještě nesoutěžili, ale jsem si jist, že našemu vozu bude okruh vyhovovat více než tento, a tak samozřejmě očekáváme lepší výsledek.“
Brendon Hartley (jezdec, vůz č. 8): „Byl to náročný den na závěr náročného týdne, zejména pak na naší straně boxů. Ani jeden z vozů neměl dost dobré výkony na to, aby mohl bojovat o pódiové umístění. Nicméně oba vozy zachránily nějaké body a všichni jsme za ně hodně bojovali. Jsem hrdý na celý tým pro to, jak jsme zareagovali a nevzdávali se. Závodili jsme opravdu na maximum, ale nyní se zaměříme na to, abychom to v příštím podniku soupeřům vrátili.“
Ryo Hirakawa (jezdec, vůz č. 8): „Evidentně to tady pro nás byl těžký týden, těžší, než jsme očekávali. Jsem opravdu zklamaný, že jsme nedokázali bojovat o lepší výsledek, ale všichni tlačili na maximum, a toto bylo tím nejlepším, čeho jsme mohli dosáhnout. Myslíme si, že Imola by nám měla co do uspořádání okruhu lépe sednout, takže doufám, že do příštího závodu nastoupíme silnější. Stále musíme zapracovat na spoustě věcí.“
1812 km Kataru – výsledek:
1. místo Porsche Penske, vůz č. 6 (Estre/Lotterer/Vanthoor) 335 kol
2. místo Hertz Team JOTA, vůz č. 12 (Stevens/Ilott/Nato) +33,297 s
3. místo Porsche Penske, vůz č. 5 (Campbell/Christensen/Makowiecki) +34,396 s
4. místo Cadillac Racing, vůz č. 2 (Bamber/Lynn/Bourdais) +1 kolo
5. místo AF Corse, vůz č. 83 (Kubica/Shwartzman/Ye) +1 kolo
6. místo TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 +1 kolo
10. místo TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 +2 kola
Zdroj: www.toyotanews.eu