Raiffeisen BANK··6 min

V průzkumu Odolná firma roku 2022 zvítězilo pět českých firem

Dne 22. září 2022 proběhlo slavnostní vyhlášení výsledků průzkumu Odolná firma roku 2022, které pořádala Asociace rodinných firem ve spolupráci s Raiffeisenbank jako hlavním partnerem. Průzkum si klade za cíl popsat jednotlivé atributy odolnosti a zjistit jestli, a v jakých oblastech, jsou české rodinné firmy odolné. Ze 105 firem bylo podle výsledků nejodolnějších pět rodinných firem.

Nejodolnějšími firmami roku 2022 jsou:

JELÍNEK – výroba nábytku s.r.o.

CENTES, spol. s r.o.

SATTURN HOLEŠOV spol. s r.o.

B R U S I V O spol. s r.o.

AGD PRINT s.r.o.

„V době přicházející ekonomické a energetické krize je odolnost jedním ze základních předpokladů a pilířů pro úspěšné pokračování života rodinných firem. V dnešním turbulentním světě je nutné odolnost pěstovat a dále prohlubovat. Výsledky průzkumu jsou základem pro zhodnocení celkové odolnosti a připravenosti českých rodinných firem na časy budoucí,“ říká Jan Pavelka, advokát a předseda Asociace rodinných firem.

„Vysoká míra nejistoty, pramenící z nečekaných externích vlivů, výkyvů tržních podmínek a obtížné predikce budoucího vývoje, klade nároky na odolnost firem, na schopnost vytvářet rezervy i na schopnost a ochotu připravovat možné alternativy a přizpůsobovat se novým tržním podmínkám. Z průzkumu, ale i našich vlastních zkušeností, vyplývá, že odolnost rodinných firem je úzce spojena s osobností majitele a současně jeho schopností své vize a strategii sdílet s celým týmem jeho firmy. Průzkum ukazuje nejen obrázek vysoké odolnosti rodinných firem, jako významné části naší ekonomiky, ale současně dává jeho účastníkům unikátní možnost srovnání a dává respondentům možnost identifikovat prostor pro odstranění případných vlastních rezerv a příležitosti pro zvýšení jejich vlastní odolnosti,“ uvádí Václav Štětina, ředitel korporátního bankovnictví Raiffeisenbank, partnera Asociace rodinných firem.

Výzkum probíhal v on-line prostředí od 1. 4. do 14. 8. 2022. Po dobu, kdy byl průzkum aktivní, jej otevřelo 652 potenciálních respondentů. Strukturovaný dotazník o délce vyplnění 30-40 minut jich nakonec vyplnilo 105. Ty následně hodnotila odborná porota.

Výsledky průzkumu

Důvodem vzniku rodinných firem je nejčastěji znalost oboru a většinou jsou zapojeni 2-4 rodinní příslušníci. Většina rodinných firem má roční obrat do 50 milionů korun. Jako své silné stránky jmenují rodinné firmy nejčastěji vytrvalosti, loajalitu a pracovitosti, za své slabé stránky považují nedostatek lidských zdrojů. Data vyplynula z dotazování Asociace rodinných firem v rámci průzkumu Odolná firma roku 2022.

Firmy s vnitřním rodinným uspořádáním jsou na trhu odnepaměti, důvody jejich vzniku se ale liší. Jako impuls vzniku uvedlo nejvíce rodinných firem (67 %) znalost daného oboru, pro 35 % firem to byla mezera na trhu a pouze pro 11 % tradice. Více než třetina rodinných firem vznikla v roce 1989.

V nadpoloviční většině rodinných firem jsou do podnikání aktivně zapojeni 2-4 členové rodiny. Nejvyšší počet rodinných příslušníků byl v rámci průzkumu 11, průměrný počet je 3,21. V 37 % případů spravuje firmu druhá generace a 22 % respondentů chystá předání do 5 let.

38 % rodinných firem má obrat do 10 milionů korun, 33 % do 50 milionů korun. V 93 % případů má nejvyšší podíl na obratu Česká republika, ale 42 % společností eviduje tržby i v zemích Evropské unie, především v Německu a na Slovensku.

„Tento fenomén přichází stále častěji díky předávání vedení firmy na mladší generaci. Ta totiž nevnímá jazykovou bariéru, nemá problém vyhledávat nové obchodní partnery, a to i prostřednictvím on-line technologií, s využitím digitalizačních trendů a ´datové inteligence´,“ doplňuje Štětina.

Zaměření se přitom různí. Nejčastěji se jedná o služby, které provozuje 51 % rodinných podniků v oboru gastronomie, cestovního ruchu nebo oprav a servisů. Ve výrobním sektoru podniká 41 % firem, nejčastěji ve strojírenství, dřevozpracujícím průmyslu a potravinářství.

Mezi konkurenční výhody patří podle respondentů nejčastěji socio-emocionální bohatství, tedy vytrvalost, spolehlivost, loajalita nebo kvalita. Na slabých stránkách se firmy nejčastěji shodují v oblasti lidských zdrojů, a to na jejich nedostatku, neochotě se vzdělávat a vysoké fluktuaci.

Většina rodinných firem dá spíš na osobní dojem než na marketing. 53 % firem nemá marketingového specialistu a tuto roli zastává někdo ze společnosti jako vedlejší. 16 % vlastního marketéra má a 18 % marketing vůbec nevyužívá.

Klíčovým aspektem odolnosti je pro firmy oblast vize a strategie. Více než polovina firem má jasně stanovenou vizi, misi i hodnoty svého podnikání. Více než třetina respondentů uvedla, že označení rodinná firma má pozitivní dopad na obchod a obchodní příležitosti a více než třetina majitelů rodinných firem realizuje finanční, organizační nebo restrukturalizační změny s cílem zvýšit svoji odolnost prostřednictvím investic. 41 % rodinných firem pak chystá investice, které zlepší udržitelnost a umožní jí ESG reporting.

69 % rodinných firem nebylo připraveno na situaci kolem covidu a omezení podnikání, ale situace je zásadně nepostihla především díky jejich flexibilitě a schopnosti změnit zavedené postupy a procesy. Zatímco některým odvětvím přinesla pandemická krize ztrátu a zastavení rozvoje, pro dvě třetiny respondentů byla příležitostí pro růst a rozvoj.

„V době přicházející ekonomické a energetické krize je odolnost jedním ze základních předpokladů a pilířů pro úspěšné pokračování života rodinných firem. Více než dvě třetiny jich hodnotí svoji odolnost na stupnici 4-5, což svědčí o zdravém a vysokém sebevědomí a důvěře v dlouhodobý podnikatelský úspěch,“ uzavírá Pavelka.

Zdroj: www.rb.cz

Zadavatel
Raiffeisen BANK

Raiffeisen BANK

Raiffeisenbank je finanční instituce působící v Česku od roku 1993. Patří do skupiny Raiffeisen, již založil německý filantrop Friedrich Wilhelm Raiffeisen, a jejím hlavním akcionářem je rakouská Raiffeisen Bank International AG. Podle celkových aktiv je pátou největší bankou na českém trhu a provozuje asi 130 poboček a klientských center.

Další články od Raiffeisen BANK

Tři čtvrtiny Čechů do 34 let věku využívají pro finanční plánování mobilní bankovnictví
Raiffeisen BANK

Tři čtvrtiny Čechů do 34 let věku využívají pro finanční plánování mobilní bankovnictví

Pro 68 % Čechů je mobilní bankovnictví pomocníkem při finančním plánování. Lidé do 34 let s tím souhlasí v 75 % případů. Vyplývá to z průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank.
Raiffeisenbank nabízí nižší úrokovou sazbu při financování energeticky úsporného bydlení
Raiffeisen BANK

Raiffeisenbank nabízí nižší úrokovou sazbu při financování energeticky úsporného bydlení

Raiffeisenbank v rámci pravidelné kampaně Hypodny tentokrát nabízí zvýhodněnou úrokovou sazbu při sjednání Odpovědné hypotéky a slevu na pojištění nemovitosti. Součástí akce je i odhad nemovitosti zdarma.
Akce 6x500 Kč k založení účtu a 3x300 Kč pro nezletilé studenty je zpět, Raiffeisenbank odměňuje nové aktivní klienty
Raiffeisen BANK

Akce 6x500 Kč k založení účtu a 3x300 Kč pro nezletilé studenty je zpět, Raiffeisenbank odměňuje nové aktivní klienty

Pro nové klienty připravila Raiffeisenbank znovu akci 6x500 Kč při založení běžného účtu. Nezletilým studentům připíše kapesné 3x300 Kč, pokud jim jejich rodiče založí AKTIVNÍ účet bez poplatku. Pro finanční odměnu stačí kartou během měsíce aktivně platit.
Hypotékový mystery shopping vyhrála Raiffeisenbank, získala nejlepší hodnocení kvality obsluhy
Raiffeisen BANK

Hypotékový mystery shopping vyhrála Raiffeisenbank, získala nejlepší hodnocení kvality obsluhy

V pravidelné mystery shopping studii společnosti Market Vision získala Raiffeisenbank nejvyšší hodnocení (75 %). Předmětem srovnání byla úroveň kvality obsluhy potenciálních zájemců o hypoteční úvěr, meziročně si Raiffeisenbank polepšila o deset procentních bodů.
Změněný nadpis
Raiffeisen BANK

Změněný nadpis

Tady je doplněn úvodní text, který Editor dostal jako součást zadán pro vytvoření nové stránky.
Za první pololetí 2024 poskytla Raiffeisen stavební spořitelna úvěry ve výši 4,7 miliardy korun
Raiffeisen BANK

Za první pololetí 2024 poskytla Raiffeisen stavební spořitelna úvěry ve výši 4,7 miliardy korun

• Objem poskytnutých úvěrů klientům ve výši 4,7 mld. Kč (o 35 % více ve srovnání se stejným obdobím loňského roku).
Za první pololetí 2024 vykázala Raiffeisenbank zisk ve výši 3,04 miliardy korun
Raiffeisen BANK

Za první pololetí 2024 vykázala Raiffeisenbank zisk ve výši 3,04 miliardy korun

• Objem poskytnutých úvěrů klientům ve výši 373 miliard Kč (meziroční nárůst o 4,9 %)
Raiffeisenbank získala prestižní ocenění za svou novou platformu pro poskytování retailových úvěrů. Klientskou žádost dokáže posoudit za 28 sekund
Raiffeisen BANK

Raiffeisenbank získala prestižní ocenění za svou novou platformu pro poskytování retailových úvěrů. Klientskou žádost dokáže posoudit za 28 sekund

Raiffeisenbank během posledních dvou let vyvinula novou IT platformu, která výrazně usnadňuje posouzení situace klientů žádajících o úvěr. Díky této inovaci se dříve zdlouhavé procesy zkracují na necelou půlminutu. Platforma byla letos oceněna v soutěži Digital CX Awards 2024 za mimořádně pozitivní digitální zákaznickou zkušenost. Raiffeisenbank používá platformu pro zpracování žádostí o spotřebitelské úvěry, kreditní karty a kontokorent v mobilním a internetovém bankovnictví, ale také pro žádosti zadané klienty přes webové stránky banky.
Nejlepší českou bankou pro korporátní klienty je Raiffeisenbank
Raiffeisen BANK

Nejlepší českou bankou pro korporátní klienty je Raiffeisenbank

Raiffeisenbank zvítězila v kategorii Nejlepší banka pro korporátní klienty v mezinárodní soutěži Euromoney Awards for Excellence 2024. Soutěž má tradici přes třicet let a vítěz v daných kategoriích je vždy vyhlašován jako nejlepší z daného regionu.
Správa spořicích cílů a snadné vrácení omylem odeslané platby – Raiffeisenbank přináší novinky v aplikaci
Raiffeisen BANK

Správa spořicích cílů a snadné vrácení omylem odeslané platby – Raiffeisenbank přináší novinky v aplikaci

Raiffeisenbank přináší nové funkcionality v mobilním bankovnictví, mají zlepšit uživatelský komfort a rozšířit možnosti správy financí. Mezi novinkami uživatelé najdou cíle spořicího účtu, rozšířený servis půjček nebo vrácení omylem odeslané platby.