TOYOTA GAZOO Racing se připravuje na další kapitolu legendárního závodu 24 hodin Le Mans, do nějž bude ve dnech 10.–11. června nasazena sestavu vozů kategorie Hypercar. Před davy fanoušků na zcela vyprodaných hledištích jubilejního stého ročníku nejznámější vytrvalostní soutěže světa se Toyota pokusí vyhrát po šesté v řadě.
Po pěti vítězstvích v řadě od roku 2018 bude TOYOTA GAZOO Racing usilovat o dvojí vítězný hattrick v konkurenci 62 vozů ve startovním poli – včetně 16 hypercarů dalších legendárních značek, jako jsou Cadillac, Ferrari, Peugeot a Porsche. Na Le Mans se šestkrát po sobě podařilo zvítězit pouze dvěma dalším výrobcům: Ferrari v letech 1960 až 1965, resp. Porsche v letech 1981 až 1987.
Na jubilejní stý ročník závodu, tentokrát mimořádně prestižní, by mělo dorazit na 300 000 fanoušků. Podnik se poprvé konal v roce 1923 jako přehlídka nejnovějších automobilových technologií a postupně se zde představila řada inovací, které později našly cestu i do běžné praxe.
Tým TOYOTA GAZOO Racing do světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2023 vstoupil nejlépe, jak mohl, a to třemi vítězstvími v prvních třech závodech sezóny – naposledy se ziskem prvního a druhého místa v závodu 6 hodin ve Spa-Francorchamps. Vzhledem ke dvojnásobnému bodovému zisku by se tým mohl na Le Mans významně přiblížit k pátému titulu světového šampiona v rámci jedné nepřetržité série.
Vítězi dubnového závodu ve Spa se stali Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López s vozem GR010 HYBRID č. 7. Uvedený podnik byl výbornou přípravou na Le Mans, kde bude tato posádka usilovat o druhé vítězství v této sestavě v návaznosti na vítěznou jízdu z roku 2021 na úvod éry hypercarů.
Posádka ve složení Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa vyhrála vloni Le Mans s vozem GR010 HYBRID č. 8. Do stého ročníku tito jezdci nastupují jako leadeři světového šampionátu poté, co se ve Spa i přes nevýhodnou startovní pozici na konci pole dokázali probojovat až ke druhému místu.
Nejúspěšnějším týmovým jezdcem na okruhu La Sarthe je v této chvíli Sébastien se čtyřmi vítězstvími na kontě, zatímco Kamuiho pět prvních startovních pozic významně týmu pomohlo získat šest pole position v řadě (od roku 2017, čímž tým současně vyrovnal stávající rekord).
Letošní účast Toyoty na Le Mans je již 25. od premiéry v roce 1985, z toho dvanáctá s hybridními vozy, což svědčí o odhodlání tohoto výrobce neustále zlepšovat hybridní technologie ve vytrvalostních soutěžích, a vytvářet tak pro zákazníky stále lepší automobily prostřednictvím účasti v motorsportu.
Ačkoli se GR010 HYBRID poprvé na Le Mans představil před dvěma lety, kdy se zároveň stal prvním vítězem v kategorii hypercarů, vůz prodělává neustálé změny a na La Sarthe přijíždí s novými úpravami, které absolvoval během zimního období.
Vysoce výkonný pohon Racing Hybrid, sestávající ze spalovacího motoru 3,5 litru (520 kW / 707 k) a elektromotoru (200 kW / 272 k), prošel změnami s cílem snížit hmotnost a posílit spolehlivost na základě jedinečných poznatků, kterých tým nabyl za více než deset let praktického testování hybridních pohonů na Le Mans.
GR010 HYBRID ve specifikaci pro rok 2023, poháněný 100% obnovitelným biopalivem, se chlubí aerodynamickými úpravami a dalšími detailními změnami ke zlepšení jízdních vlastností a dosažení stabilní aerodynamiky.
Provedené změny již byly ověřeny v soutěžních podmínkách během tří letošních závodů WEC, nicméně nejnovější evoluční úpravy pro GR010 HYBRID prodělají křest ohněm až v neděli na okruhu La Sarthe během tradičního testovacího dne.
Oficiální část závodu začne příští týden ve středu dvěma tréninkovými jízdami před a po první kvalifikaci, kdy nejrychlejších osm vozů z každé kategorie postoupí do čtvrtečního 30minutového souboje Hyperpole, naplánovaného na 20:00 SEČ. Dění na trati zakončí ve čtvrtek dvě další tréninkové jízdy.
Na pátečním programu týmu je přestavba a příprava vozů před 91. konáním závodu 24 hodin Le Mans, který startuje v sobotu 10. června v 16:00 středoevropského času. Závod skončí o 24 hodin později, kdy se do proslulé historie nejprestižnějšího podniku světa vytrvalostních soutěží připíše další kapitola.
Kamui Kobajaši (šéf týmu a jezdec, vůz č. 7): „Le Mans je zlatým hřebem naší sezóny a současně závodem, který chceme vyhrát nejvíce ze všeho. Tým v Higashi-Fuji a Kolíně nad Rýnem společně se všemi našimi dodavateli a partnery zaměřuje své celoroční intenzivní úsilí právě na tento závod. Děkujeme všem, včetně kolegů z Toyota Motor Corporation a Gazoo Racing Company, jejichž podpora je pro nás tak důležitá, za jejich ohromnou snahu zahájit sezónu WEC třemi vítězstvími. Získali jsme tím velmi dobré postaveni, ale první tři závody na Le Mans nic neznamenají. Musíme začít zcela od začátku a vůz dokonale připravit, najít ta nejlepší nastavení a opět prokázat skvělého týmového ducha, protože naši konkurenti jsou stále silnější. Le Mans může připravit mnohá překvapení, takže budeme připraveni na vše. Stý ročník tohoto úžasného závodu s tolika nadšenými fanoušky, to bude zkrátka ohromná událost, a již se tedy nemůžeme dočkat, až se zapojíme do děje.“
Mike Conway (jezdec, vůz č. 7): „Le Mans je hlavní, to je závod, který chce vyhrát každý. Mám pocit, že sedmička zde byla v posledních několika letech na špici, ale příliš často se něco přihodilo, a nám to tak uteklo. Ale tak to na Le Mans zkrátka chodí; vyhrát tento závod je hodně těžké. Myslím, že letos máme všechny potřebné ingredience k tomu, abychom mohli opět usilovat o vítězství, a jsem přesvědčen, že jsme schopni bojovat v čele. Pro celý tým to bude ohromná výzva; je to vždy náročný a vyčerpávající týden, ale práci, která nás čeká, dobře známe. Tým ví, jak Le Mans vyhrát, a jsme odhodláni opět dosáhnout úspěchu.“
José María López (jezdec, vůz č. 7): „Na toto Le Mans se již dlouho těším a mám radost, že jsem součástí týmu, který se tak dějinné události účastní. Tento podnik miluji, což platí i pro soutěžní trať. Jet s naším vozem GR010 HYBRID na Le Mans je úžasná zkušenost; úplně cítíte, že vůz byl pro tento okruh stvořen. Je vzrušující, když víte, že se na závod dostaví 300 000 fanoušků, ale naprosto to chápu, protože to bude jedinečné. Nejenže to bude stý ročník, ale utká se zde spolu několik nejvýznamnějších výrobců. Tlačíme na pilu, abychom byli v čele; cílem je jako vždy zvítězit.“
Sébastien Buemi (jezdec, vůz č. 8): „Každá účast na Le Mans je vzrušující, se vší tou atmosférou kolem a historií, ale letošní ročník bude ještě něčím větším. Le Mans je vrcholnou zkouškou vytrvalosti, a je proto čest stát se součástí tohoto jedinečného ročníku. S naším týmem se závodu účastním již podvanácté. Společně jsme na velké cestě a již jsme zakusili tolik různorodých emocí, zejména na Le Mans v roce 2012, kde jsme všichni začínali. Tehdy se mi ani nesnilo, že bych mohl závod čtyřikrát vyhrát a být součástí tohoto příběhu tak dlouho. Budeme muset zužitkovat veškeré zkušenosti, abychom se dokázali postavit letošní silné konkurenci, ale jsem si jist, že budeme připraveni.“
Brendon Hartley (jezdec, vůz č. 8): „Bude to skutečně mimořádná událost a je to velká čest stát na startovním roštu 100. ročníku Le Mans, zejména když se ohlédneme za historií tohoto závodu. Le Mans je tradičně ohromnou výzvou, což letos platí dvojnásob s ohledem na počet hypercarů. Sezónu jsme sice zahájili třemi vítězstvími, ale viděli jsme, že nové týmy se i se svými vozy dostávají do formy, a jsem si jist, že do Le Mans vložily ohromné úsilí, podobně jako my. Takže očekáváme velký souboj, kde nebude prostor pro chyby. Pro fanoušky to bude velké představení, ale pro týmy a jezdce spousta tvrdé práce. Již se nemohu dočkat.“
Ryo Hirakawa (jezdec, vůz č. 8): „Le Mans bylo vloni neuvěřitelné; vítězství bylo doslova splněným snem. Byl to náročný týden, pořád naplno na trati i mimo ni, kdy jsem vložil veškerou energii do toho, abych předvedl nejlepší výkon, a nebylo to snadné. Nyní, když jsem s týmem dalším rokem, kdy jedu společně se Sébastienem a Brendonem, mám ze všeho lepší pocit. Vím, co od Le Mans očekávat a jak se připravit, takže letos budu v ještě lepší formě. Náš vůz je konkurenceschopný, jak jsme již prokázali, a tým má ve vytrvalostních soutěžích skutečně bohaté zkušenosti. Cítíme určitou sebejistotu, ale budeme i nadále tlačit na pilu a náš vůz neustále vylepšovat.“
Zdroj: www.toyotanews.eu