Toyota··10 min

Tým TOYOTA GAZOO Racing již netrpělivě vyhlíží jubilejní 100. ročník Le Mans

Toyota

Toyota

Toyota je japonská automobilka, kterou založil v roce 1937 Kičiro Tojoda. Je největším výrobcem automobilů na světě a vyrábí jak osobní automobily, tak dodávky, nákladní auta, motory, autobusy, roboty a jiné. Je to zároveň osmá největší společnost světa. Firma sídlí ve městě Tojota v prefektuře Aiči. Pod křídla společnosti spadají i poměrně mladé automobilky Lexus a Scion

Tisková zpráva

TOYOTA GAZOO Racing se připravuje na další kapitolu legendárního závodu 24 hodin Le Mans, do nějž bude ve dnech 10.–11. června nasazena sestavu vozů kategorie Hypercar. Před davy fanoušků na zcela vyprodaných hledištích jubilejního stého ročníku nejznámější vytrvalostní soutěže světa se Toyota pokusí vyhrát po šesté v řadě.

Po pěti vítězstvích v řadě od roku 2018 bude TOYOTA GAZOO Racing usilovat o dvojí vítězný hattrick v konkurenci 62 vozů ve startovním poli – včetně 16 hypercarů dalších legendárních značek, jako jsou Cadillac, Ferrari, Peugeot a Porsche. Na Le Mans se šestkrát po sobě podařilo zvítězit pouze dvěma dalším výrobcům: Ferrari v letech 1960 až 1965, resp. Porsche v letech 1981 až 1987.

Na jubilejní stý ročník závodu, tentokrát mimořádně prestižní, by mělo dorazit na 300 000 fanoušků. Podnik se poprvé konal v roce 1923 jako přehlídka nejnovějších automobilových technologií a postupně se zde představila řada inovací, které později našly cestu i do běžné praxe.

Tým TOYOTA GAZOO Racing do světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2023 vstoupil nejlépe, jak mohl, a to třemi vítězstvími v prvních třech závodech sezóny – naposledy se ziskem prvního a druhého místa v závodu 6 hodin ve Spa-Francorchamps. Vzhledem ke dvojnásobnému bodovému zisku by se tým mohl na Le Mans významně přiblížit k pátému titulu světového šampiona v rámci jedné nepřetržité série.

Vítězi dubnového závodu ve Spa se stali Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López s vozem GR010 HYBRID č. 7. Uvedený podnik byl výbornou přípravou na Le Mans, kde bude tato posádka usilovat o druhé vítězství v této sestavě v návaznosti na vítěznou jízdu z roku 2021 na úvod éry hypercarů.

Posádka ve složení Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa vyhrála vloni Le Mans s vozem GR010 HYBRID č. 8. Do stého ročníku tito jezdci nastupují jako leadeři světového šampionátu poté, co se ve Spa i přes nevýhodnou startovní pozici na konci pole dokázali probojovat až ke druhému místu.

Nejúspěšnějším týmovým jezdcem na okruhu La Sarthe je v této chvíli Sébastien se čtyřmi vítězstvími na kontě, zatímco Kamuiho pět prvních startovních pozic významně týmu pomohlo získat šest pole position v řadě (od roku 2017, čímž tým současně vyrovnal stávající rekord).

Letošní účast Toyoty na Le Mans je již 25. od premiéry v roce 1985, z toho dvanáctá s hybridními vozy, což svědčí o odhodlání tohoto výrobce neustále zlepšovat hybridní technologie ve vytrvalostních soutěžích, a vytvářet tak pro zákazníky stále lepší automobily prostřednictvím účasti v motorsportu.

Ačkoli se GR010 HYBRID poprvé na Le Mans představil před dvěma lety, kdy se zároveň stal prvním vítězem v kategorii hypercarů, vůz prodělává neustálé změny a na La Sarthe přijíždí s novými úpravami, které absolvoval během zimního období.

Vysoce výkonný pohon Racing Hybrid, sestávající ze spalovacího motoru 3,5 litru (520 kW / 707 k) a elektromotoru (200 kW / 272 k), prošel změnami s cílem snížit hmotnost a posílit spolehlivost na základě jedinečných poznatků, kterých tým nabyl za více než deset let praktického testování hybridních pohonů na Le Mans.

GR010 HYBRID ve specifikaci pro rok 2023, poháněný 100% obnovitelným biopalivem, se chlubí aerodynamickými úpravami a dalšími detailními změnami ke zlepšení jízdních vlastností a dosažení stabilní aerodynamiky.

Provedené změny již byly ověřeny v soutěžních podmínkách během tří letošních závodů WEC, nicméně nejnovější evoluční úpravy pro GR010 HYBRID prodělají křest ohněm až v neděli na okruhu La Sarthe během tradičního testovacího dne.

Oficiální část závodu začne příští týden ve středu dvěma tréninkovými jízdami před a po první kvalifikaci, kdy nejrychlejších osm vozů z každé kategorie postoupí do čtvrtečního 30minutového souboje Hyperpole, naplánovaného na 20:00 SEČ. Dění na trati zakončí ve čtvrtek dvě další tréninkové jízdy.

Na pátečním programu týmu je přestavba a příprava vozů před 91. konáním závodu 24 hodin Le Mans, který startuje v sobotu 10. června v 16:00 středoevropského času. Závod skončí o 24 hodin později, kdy se do proslulé historie nejprestižnějšího podniku světa vytrvalostních soutěží připíše další kapitola.

Kamui Kobajaši (šéf týmu a jezdec, vůz č. 7): „Le Mans je zlatým hřebem naší sezóny a současně závodem, který chceme vyhrát nejvíce ze všeho. Tým v Higashi-Fuji a Kolíně nad Rýnem společně se všemi našimi dodavateli a partnery zaměřuje své celoroční intenzivní úsilí právě na tento závod. Děkujeme všem, včetně kolegů z Toyota Motor Corporation a Gazoo Racing Company, jejichž podpora je pro nás tak důležitá, za jejich ohromnou snahu zahájit sezónu WEC třemi vítězstvími. Získali jsme tím velmi dobré postaveni, ale první tři závody na Le Mans nic neznamenají. Musíme začít zcela od začátku a vůz dokonale připravit, najít ta nejlepší nastavení a opět prokázat skvělého týmového ducha, protože naši konkurenti jsou stále silnější. Le Mans může připravit mnohá překvapení, takže budeme připraveni na vše. Stý ročník tohoto úžasného závodu s tolika nadšenými fanoušky, to bude zkrátka ohromná událost, a již se tedy nemůžeme dočkat, až se zapojíme do děje.“

Mike Conway (jezdec, vůz č. 7): „Le Mans je hlavní, to je závod, který chce vyhrát každý. Mám pocit, že sedmička zde byla v posledních několika letech na špici, ale příliš často se něco přihodilo, a nám to tak uteklo. Ale tak to na Le Mans zkrátka chodí; vyhrát tento závod je hodně těžké. Myslím, že letos máme všechny potřebné ingredience k tomu, abychom mohli opět usilovat o vítězství, a jsem přesvědčen, že jsme schopni bojovat v čele. Pro celý tým to bude ohromná výzva; je to vždy náročný a vyčerpávající týden, ale práci, která nás čeká, dobře známe. Tým ví, jak Le Mans vyhrát, a jsme odhodláni opět dosáhnout úspěchu.“

José María López (jezdec, vůz č. 7): „Na toto Le Mans se již dlouho těším a mám radost, že jsem součástí týmu, který se tak dějinné události účastní. Tento podnik miluji, což platí i pro soutěžní trať. Jet s naším vozem GR010 HYBRID na Le Mans je úžasná zkušenost; úplně cítíte, že vůz byl pro tento okruh stvořen. Je vzrušující, když víte, že se na závod dostaví 300 000 fanoušků, ale naprosto to chápu, protože to bude jedinečné. Nejenže to bude stý ročník, ale utká se zde spolu několik nejvýznamnějších výrobců. Tlačíme na pilu, abychom byli v čele; cílem je jako vždy zvítězit.“

Sébastien Buemi (jezdec, vůz č. 8): „Každá účast na Le Mans je vzrušující, se vší tou atmosférou kolem a historií, ale letošní ročník bude ještě něčím větším. Le Mans je vrcholnou zkouškou vytrvalosti, a je proto čest stát se součástí tohoto jedinečného ročníku. S naším týmem se závodu účastním již podvanácté. Společně jsme na velké cestě a již jsme zakusili tolik různorodých emocí, zejména na Le Mans v roce 2012, kde jsme všichni začínali. Tehdy se mi ani nesnilo, že bych mohl závod čtyřikrát vyhrát a být součástí tohoto příběhu tak dlouho. Budeme muset zužitkovat veškeré zkušenosti, abychom se dokázali postavit letošní silné konkurenci, ale jsem si jist, že budeme připraveni.“

Brendon Hartley (jezdec, vůz č. 8): „Bude to skutečně mimořádná událost a je to velká čest stát na startovním roštu 100. ročníku Le Mans, zejména když se ohlédneme za historií tohoto závodu. Le Mans je tradičně ohromnou výzvou, což letos platí dvojnásob s ohledem na počet hypercarů. Sezónu jsme sice zahájili třemi vítězstvími, ale viděli jsme, že nové týmy se i se svými vozy dostávají do formy, a jsem si jist, že do Le Mans vložily ohromné úsilí, podobně jako my. Takže očekáváme velký souboj, kde nebude prostor pro chyby. Pro fanoušky to bude velké představení, ale pro týmy a jezdce spousta tvrdé práce. Již se nemohu dočkat.“

Ryo Hirakawa (jezdec, vůz č. 8): „Le Mans bylo vloni neuvěřitelné; vítězství bylo doslova splněným snem. Byl to náročný týden, pořád naplno na trati i mimo ni, kdy jsem vložil veškerou energii do toho, abych předvedl nejlepší výkon, a nebylo to snadné. Nyní, když jsem s týmem dalším rokem, kdy jedu společně se Sébastienem a Brendonem, mám ze všeho lepší pocit. Vím, co od Le Mans očekávat a jak se připravit, takže letos budu v ještě lepší formě. Náš vůz je konkurenceschopný, jak jsme již prokázali, a tým má ve vytrvalostních soutěžích skutečně bohaté zkušenosti. Cítíme určitou sebejistotu, ale budeme i nadále tlačit na pilu a náš vůz neustále vylepšovat.“

Zdroj: www.toyotanews.eu

Další články

Další články od Toyota

Toyota otevřela v Kolíně logistický Mega Hub za 425 milionů

Toyota otevřela v Kolíně logistický Mega Hub za 425 milionů

Společnost Toyota Motor Europe (TME) v Kolíně slavnostně otevřela svůj první Mega Hub zajišťující logistické služby vozidel Toyota a Lexus. Kolínský Mega Hub, do jehož vybudování automobilka investovala 17 milionů eur, v přepočtu asi 425 milionů korun, je největším Toyota zařízením svého druhu v Evropě a disponuje kapacitou až pro 350 000 vozidel ročně. Nový Mega Hub bude obsluhovat Německo, Rakousko, Česko, Slovensko, Maďarsko a Polsko, a přispěje tak ke zkrácení čekacích lhůt zájemců o vozy Toyota a Lexus. Äreál je prostřednictvím železnice propojen s několika evropskými výrobními závody Toyota, což napomůže k výraznému snížení uhlíkové stopy vlivem logistiky vozidel.
| Toyota
Listopadový Toyota Víkend nabídne (nejen) končící modely za výhodnější ceny

Listopadový Toyota Víkend nabídne (nejen) končící modely za výhodnější ceny

V listopadu proběhne poslední Toyota Víkend letošního roku a přinese s sebou také poslední akční nabídku oblíbených modelů i výhodné ceny příslušenství.
| Toyota
Suzuki a Toyota prohloubí spolupráci v oblasti elektrifikovaných vozidel

Suzuki a Toyota prohloubí spolupráci v oblasti elektrifikovaných vozidel

Společnosti Suzuki Motor Corporation a Toyota Motor Corporation se rozhodly posílit spolupráci, kdy Suzuki bude Toyotě dodávat SUV s čistě elektrickým pohonem (BEV) z vlastního vývoje Suzuki. Výroba nového modelu by měla být spuštěna na jaře 2025 v indickém závodu Suzuki Motor Gujarat.
| Toyota
Toyota ve Velké Británii už vyrobila pět milionů vozů

Toyota ve Velké Británii už vyrobila pět milionů vozů

Společnost Toyota Motor Europe ve svém závodu v Burnastonu v hrabství Derbyshire oslavila výrobu vozu s pořadovým číslem pět milionů. Milníkem je hybridní hatchback Corolla GR Sport, který sjel z montážní linky v tomto měsíci. Nejnovější úspěch potvrzuje roli Burnastonu coby klíčového hráče v rámci evropské výrobní sítě Toyota a automobilového průmyslu ve Velké Británii. Závod, do nějž Toyota od jeho založení v roce 1989 investovala přes 3,25 mld. eur, tradičně využívá nejmodernější technologie a výrobní postupy.
| Toyota
Nová Toyota Aygo X JBL Edition

Nová Toyota Aygo X JBL Edition

Na přítomnost výkonného a dynamického prémiového audiosystému JBL v Toyotě Aygo X upozorňuje nová výrazná speciální edice s označením Aygo X JBL Edition. Při té příležitosti vznikl i speciální playlist „The Sound of Noise“, který je k dispozici na streamovacích platformách Spotify, Apple Music a Deezer.
| Toyota
Nechte svůj vůz před sezónou zkontrolovat, zimní kola i příslušenství pořídíte za nižší ceny

Nechte svůj vůz před sezónou zkontrolovat, zimní kola i příslušenství pořídíte za nižší ceny

Přesnější by bylo, kdyby se zimním pneumatikám říkalo „pneumatiky do chladného počasí“. Když totiž teplota klesá pod 7 stupňů, letní gumy ztrácí trakci, pružnost i přilnavost a stávají se nebezpečnými. Naopak zimní pneumatiky zůstávají vláčné i v mrazech. Kromě toho mají speciální vzor, který ještě zlepšuje přilnavost nejen v chladu, ale i na mokru a ledu.
| Toyota
Poslední možnost pořídit si v Česku Toyotu Highlander, zákazníci ušetří až 291 000 korun

Poslední možnost pořídit si v Česku Toyotu Highlander, zákazníci ušetří až 291 000 korun

České zastoupené automobilky Toyota přichystalo od října akční nabídku svého největšího SUV modelu Highlander. V rámci akce Final Edition jej nyní zákazníci pořídí se slevou 15 procent, tedy až 291 000 korun. Pro ČR je dostupných 100 posledních kusů, poté model v Evropě končí.
| Toyota
Prodejce Toyoty Autostyl otevřel v Trutnově unikátní prémiový showroom pro ojeté vozy

Prodejce Toyoty Autostyl otevřel v Trutnově unikátní prémiový showroom pro ojeté vozy

Prodejce vozů Autostyl Trutnov otevřel zcela nový prémiový showroom Toyota Prověřené vozy zaměřený na ojeté vozy. Vznikl rekonstrukcí budovy bývalé textilky z poloviny 19. století v Horské ulici a nabízí prostor až pro 100 aut. V Česku jde již o druhou krytou prodejní plochu značky Toyota Prověřené vozy, dohromady má po celé ČR již 18 prodejních míst.
| Toyota
Speciální edice GR Yaris Ogier a Rovanperä Edition se vydražily za celkem 9 500 000 korun

Speciální edice GR Yaris Ogier a Rovanperä Edition se vydražily za celkem 9 500 000 korun

Sportovní vozy Toyota GR Yaris ve dvou speciálních verzích Rovanperä Edition a Ogier Edition se ve včerejší veřejné aukci v pražském hotelu Hilton vydražily na celkem 9,5 milionu korun. Vyvolávací cena každého z celkem čtyř dražených vozů byla 1,8 milionu korun.
| Toyota
Z kolínského závodu Toyota vyjel dvoumiliontý vůz

Z kolínského závodu Toyota vyjel dvoumiliontý vůz

Kolínský výrobní závod Toyota Motors Manufacturing vyrobil toto léto již dvoumiliontý vůz. Šlo o model Aygo X, který si jeho nová majitelka nyní přebrala u dealera Toyota Tsusho Průhonice.
| Toyota