České Dráhy··8 min

Třetina dlouhých RegioPanterů je již v provozu

České dráhy převzaly v těchto dnech od společnosti Škoda Group už dvacátou třívozovou jednotku RegioPanter řady 640.2. Podobně jako většina dosud dodaných vlaků zamířila do Olomouckého kraje, kde bude obsluhovat linky Šumperk – Uničov – Olomouc – Přerov – Vyškov na Moravě, Kouty nad Desnou – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice a Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín.

„Dvacátá jednotka představuje dokončení první třetiny naší objednávky na 60 moderních bezbariérových třívozových vlaků RegioPanter řady 640.2. První dvě jednotky jsme uvedli do provozu loni v létě v Moravskoslezském kraji a další již směřovaly do Olomouckého kraje,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu, a připomíná, jaké výhody nové vlaky pro cestující v Olomouckém kraji přinášejí: „RegioPantery druhé generace nahradily starší soupravy sestavené z lokomotiv a klasických vozů a během několika týdnů odsunou na vedlejší kolej také starší pantografy řady 460. Kvalita cestování tak skočila doslova o generace dopředu. Současné vlaky jsou klimatizované, bezbariérové, mají Wi-Fi, elektrické zásuvky a USB pro dobíjení mobilů a notebooků a množství dalších předností.

„Po uvedení nových Panterů do provozu budou v Olomouckém kraji jezdit v regionální dopravě téměř výhradně jen moderní vozidla, což představuje dobrou pozitivní zprávu pro všechny cestující a ukázku toho, že česká železnice může nabídnout dopravu hodnou 21. století. Pokud chceme více cestujících dostat do veřejné dopravy, nemůžeme jít jinou cestou, než je modernizace vozidlového parku dopravců,“ zdůrazňuje význam pořízení nových vozů do flotily národního dopravce ministr dopravy Martin Kupka.

V Olomouckém kraji bude jezdit celkem 27 nových Panterů a tři starší z předchozí dodávky moderních vlaků.

„Železniční doprava je pro Olomoucký kraj naprosto zásadní. Proto jsem velmi rád, že se daří zvyšovat komfort cestování po železnici, která je ekologickou alternativou k individuální automobilové dopravě. Hejtmanství prostřednictvím svého dopravního koordinátora dbá o to, aby na sebe jednotlivé prostředky veřejné dopravy navazovaly a lidé jimi mohli cestovat třeba i na jednu integrovanou jízdenku,“ uvádí Josef Suchánek, hejtman Olomouckého kraje.

Po vyrobení všech RegioPanterů pro Olomoucký kraj budou pokračovat dodávky jednotek pro Královéhradecký, Středočeský a Zlínský kraj. První středočeská jednotka je již také vyrobena a prochází zkouškami a schvalováním, protože je v některých prvcích mírně odlišná od vlaků pro jiné regiony, nabízí např. více míst v 1. třídě.

„V letošním roce dokončíme obě zakázky na dodání celkem 110 nových RegioPanterů pro České dráhy. Na výrobě jednotek se podílejí hned čtyři naše české závody. V Ostravě probíhá svařování a lakování hliníkových konstrukcí, v plzeňských Doudlevcích výroba kompletní elektrické výzbroje. Finální montáž vozidel pak probíhá v Šumperku a Plzni, kde se také vlaky oživují a testují. Celkově letos v našich výrobních areálech vyrobíme pro národního dopravce 8 dvouvozových, 46 třívozových a 4 bateriové jednotky RegioPanter,“ Tomáš Ignačák, President Regionů CZ&SK a Central East a místopředseda představenstva Škoda Group.

České dráhy u společnosti Škoda Group objednaly 50 dvouvozových elektrických jednotek řady 650.2 a 60 třívozových jednotek řady 640.2 RegioPanter. Do provozu tak bude uvedeno celkem 280 vozidel, které nabídnou pohodlné sedačky skoro 21 tisícům cestujících. Výroba všech jednotek má být dokončena do konce roku.

Tornádům zbývají poslední týdny v provozu

Nové RegioPantery vytlačily z provozu klasické soupravy s lokomotivami a nyní už nahrazují také elektrické jednotky řady 460 přezdívané „Tornádo“. Posledních šest provozovaných jednotek postupně ukončí svůj plánovaný provoz přibližně do začátku května. První z nich budou odstaveny už okolo Velikonoc a v květnu už by měly všechny výkony obsluhovat jen nové jednotky RegioPanter. Poslední jednotky řady 460 pak zůstanou už jen jako záloha pro řešení mimořádných situací, např. v případě vyššího správkového stavu plánovaných vozidel.

V souvislosti s ukončením provozu řady 460 u Českých drah se připravuje oficiální ukončení provozu. To připadne na víkend 19. – 21. dubna 2024, kdy České dráhy plánují oficiální rozloučení s legendárními elektrickými jednotkami řady 460 a 560 v Olomouci. Fanoušci železnice se mohou těšit na jízdy i fototermíny různých typů „pantografů“. Podrobnosti k akci zveřejníme začátkem dubna.

Výhody elektrických jednotek RegioPanter

  • moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami dle požadavku krajů ve 2. a případně také v 1. třídě
  • bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod
  • moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem, dveře jsou vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob
  • prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců
  • doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků, individuální čtecí lampičky jednotlivých míst
  • dostatečné velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel
  • moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu

RegioPanter

RegioPanter

RegioPanter

RegioPanter

RegioPanter

RegioPanter

Legendárná elektrická jednotka 460 „Tornádo“

Elektrické jednotky řady 460 byly určeny pro příměstskou dopravu ve velkých československých aglomeracích a v hustě osídlených oblastech. Jezdily např. v severních Čechách, na osobních vlacích zajížděly z Ústí nad Labem do Prahy nebo do Lysé nad Labem, v provozu byly na Olomoucku, Ostravsku nebo v okolí Košic. Během svého provozu zavítaly např. do Vsetína nebo do Žiliny.

Jednotky řady 460 vyráběla Vagónka ve Studénce, elektrickou výzbroj dodávala továrna MEZ Vsetín. Prototyp byl vyroben v roce 1971 a sériová výroba se uskutečnila v letech 1974 až 1978. Vyrobeno bylo 43 jednotek.

V provozu byly z počátku pětivozové vlaky se dvěma koncovými hnacími vozy a třemi vozy vloženými. Později se využívaly také čtyř- nebo třívozové jednotky. Pětivozová jednotka měla délku 122,5 metru a plně obsazená hmotnost 294 tun. Její kapacita byla 336 míst k sezení. Každý z motorových vozů měl hnané všechny čtyři nápravy a disponoval výkonem 1 000 kW. Jednotky bylo možné spojovat a ovládat ve vícečlenném řízení.

Jedna z legendárních jednotek řady 460 bude zařazena mezi muzejní vozidla a doplní zachované muzejní „pantografy“ řad 560 a 451, které ukončily svůj provoz už v uplynulých letech.

Jednotky řady 460 přezdívané „Tornádo“

460 Tornádo

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Zadavatel
České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Další články od České Dráhy

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024
České Dráhy

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024

Z důvodu současných ničivých povodní v některých regionech naší republiky se České dráhy rozhodly zrušit Národní den železnice, který měl proběhnout ve dnech 21. a 22. září v České Třebové. Nový termín konání akce prozatím není stanoven, bude oznámen s předstihem.
Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují
České Dráhy

Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují

Z důvodu vážné povodňové situace v Bohumíně aktuálně dochází k vyklízení místního Střediska údržby. Zaměstnanci střediska nyní zajišťují přenesení věcí, u kterých je to možné, do vyšších pater budov. Kvůli hrozbě zatopení ulic v Bohumíně následně dojde k evakuaci zaměstnanců střediska. Vzhledem k omezení možností údržby vlaků Českých drah lze i v následujících dnech čekat dopady do provozu vlaků a kvality poskytovaných služeb.
ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty
České Dráhy

ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty

V souvislosti s očekávanými extrémními srážkami v následujících dnech, které mohou mít negativní dopad na železniční dopravu, zavádí České dráhy mimořádné opatření. V případě, že se cestující rozhodne svou plánovanou cestu neuskutečnit z důvodu výstrahy před nepříznivým počasím a jeho jízdenka by již byla v den plánované cesty nevratná, bude mu jízdné přesto vráceno v plné výši. Toto opatření platí u vnitrostátních i mezinárodních jízdenek ČD zakoupených na pokladnách, v e-shopu nebo mobilní aplikaci Můj vlak. Opatření je platné pro cesty od 13. 9. do 15. 9. a platí výhradně na jízdní doklady zakoupené v tarifu Českých drah.
Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu
České Dráhy

Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Z důvodu plánované údržbové činnosti Správy železnic proběhne ve dnech 17. – 19. září a 24. – 26. září, vždy od 07:20 do 15:30 hod., výluka na trati mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy proto zajistí pro své cestující náhradní autobusovou dopravu. Opatření se dotkne především rychlíků Krakonoš a vlaků na lince Svoboda nad Úpou – Hradec Králové.
Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu
České Dráhy

Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal varování před extrémně silnými srážkami, které by v následujících čtyřech dnech měly zasáhnout skoro celé území Čech, Moravy a Slezska. V souvislosti s tím se očekává i rozvodnění některých toků a další návazné jevy, které mohou mít i dopad na plynulost železniční dopravy. České dráhy v souvislosti s výstrahou posilují personální i materiální kapacity v provozu a žádají cestující, aby v příštích dnech sledovali aktuální informace o provozu na železnici.
České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu
České Dráhy

České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu

České dráhy pokračují v opatřeních na zlepšení dostupnosti mobilního signálu ve svých vlacích. Po nedávno vypsané zakázce na vybavení vybraných jednotek technologií 5G opakovačů mobilního signálu nyní vypsaly další veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, která usnadní průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností skla.
Počet cestujících Českých drah trvale roste
České Dráhy

Počet cestujících Českých drah trvale roste

Také v 1. pololetí roku 2024 rostl počet cestujících největšího českého železničního dopravce. České dráhy za prvních šest měsíců přepravily 82 milionů cestujících, kteří ujeli 3 914 milionů kilometrů.
Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami
České Dráhy

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické jednotky RegioPanter, v tomto roce k nim přibyly motorové jednotky RegioFox v celkovém počtu 9 kusů. Jednotku RegioFox si dnes mohla široká veřejnost podrobně prohlédnout při Dnu dopravy, který se dnes konal v Havlíčkově Brodě.
České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě
České Dráhy

České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly s firmami Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a. s., a TSS Group, a. s., smlouvu o výstavbě nové opravárenské haly v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě za smluvní cenu více než 235 milionů korun bez DPH. Nová hala bude sloužit především pro zajištění kvalitního servisu nových ucelených jednotek RegioPanter a RegioFox. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce, která se zaměřuje na modernizaci servisního zázemí a zvýšení kvality servisu kolejových vozidel.
Historickým vlakem z Olomouce do Lednice
České Dráhy

Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

V sobotu 7. září se milovníci železnice mohou svézt historickým vlakem z Olomouce až do Lednice. V úseku Olomouc – Břeclav pojede v čele vlaku dieselová lokomotiva Bardotka, v úseku Břeclav – Lednice ji pak nahradí parní lokomotiva Skaličák. Soupravu budou tvořit historické vozy bývalé třetí třídy, tzv. Rybáky, a historický restaurační vůz.