Značky Toyota a Lexus prodaly za 30 let svého působení na českém trhu bezmála 46 000 hybridních vozů. Podíl hybridů na celkových prodejích tak za celou dobu tvoří 32 procent. V posledních letech dosahuje podíl hybridů v prodejích Toyoty 70 procent osobních vozů a u značky Lexus dokonce přes 90 procent.
Toyota začala vozy s hybridním pohonem nabízet na českém trhu v roce 2007. Prvními v Česku prodávanými modely byly Lexus LS, GS a RX a samozřejmě také první hybridní model světa, Toyota Prius. Hned v prvním roce uzavřelo české zastoupení smlouvy na 53 hybridních vozů, z toho 40 bylo značky Lexus.
Prvním v Česku uvedeným plug-in hybridním modelem byl opět Prius, který se začal prodávat v roce 2012. Následovala ho Toyota RAV4 plug-in v roce 2020 a v letech 2021 a 2022 další prémiová SUV, Lexus NX a RX. Toyota RAV4 je dosud nejprodávanějším plug-inem za obě značky. Dosud si ji s tímto pohonem objednalo 640 zákazníků.
A SUV RAV4 je zároveň s téměř 11 000 zákaznickými smlouvami také nejprodávanějším hybridním modelem skupiny, těsně před Toyotou Corolla. U prémiové značky Lexus je to SUV RX s 2239 dosud objednanými vozy.
Zájem o hybridy strmě roste
„Prodej aut s hybridním pohonem značek Toyota a Lexus v posledních letech strmě roste. Dá se říct, že od roku 2015 se každoročně zdvojnásobuje. Zlom nastal v roce 2016, kdy jsme za obě značky prodali dohromady přes 1500 hybridů, o tři roky později už to bylo přes 5000 a v posledních dvou letech jsme překročili desetitisícovou hranici, na kterou míříme i letos. Hybridy si získávají své řidiče zejména nízkými provozními náklady, spolehlivostí, komfortem, jednoduchostí obsluhy a v neposlední řadě i nízkoemisní stopou," říká Martin Peleška, generální ředitel Toyota a Lexus ČR.
Hybridní pohon páté generace
Historie trakčních baterií a elektromotorů v sériově vyráběných modelech Toyoty sahá do roku 1997, kdy se objevil hybridní Prius. Od začátku se jednalo o velmi vyspělé pohonné ústrojí, založené na spolupráci benzinového motoru s elektromotorem a s druhým elektromotorem, který plnil především funkci generátoru. Jejich práci řídila programovatelná řídicí jednotka PCU prostřednictvím jedinečné planetové převodovky. Nevyužitá energie vyrobená generátorem se ukládala do baterie.
V současnosti je v nabídce již hybridní pohon páté generace, který funguje sice stále na stejném principu, ale je mnohem účinnější a výkonnější. Chytrý software řídí celek tak, aby vůz co nejčastěji využíval pouze bezemisní elektromotor. Poprvé byl tento nejvyspělejší pohon uveden v loňském roce v modelu Toyota Corolla Cross a letos také ve faceliftované verzi modelu Corolla.
Vedle tradičních full hybridů rychle přibývají plug-in hybridy s možností dobíjení ze zásuvky. Vedle modelu Lexus RX a NX uvedených v posledních dvou letech to bude v příštím roce také nová druhá generace Toyoty C-HR. Výhodou plug-in hybridních modelů je ještě nižší spotřeba paliva, respektive možnost ujet několik desítek kilometrů čistě na elektřinu. Představují tak pomyslný mezikrok na cestě k čistým elektromobilům.
Rovněž čisté elektromobily již Toyota nabízí v podobě SUV bZ4X nebo užitkových modelů Proace a Proace City EV. Lexus uvedl v letošním roce faceliftovanou čistě elektrickou verzi crossoveru Lexus UX a čistě elektrické SUV Lexus RZ. To, že se japonská značka nezaměřuje pouze jedním směrem, dokládá i vodíkový model Toyota Mirai, který se s otevřením prvních vodíkových čerpacích stanic začíná na českém trhu rovněž etablovat.
Zdroj: www.toyotanews.eu