Nestle··6 min

Svačiny v Česku: Rodiče nemají čas, školáci svačí pečivo

Nestle

Nestle

Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě. Podniká ve 187 zemích světa, zaměstnává přes 270 000 zaměstnanců. Posláním Nestlé je přinášet sílu potravin pro zlepšení života nás i příštích generací. Nestlé nabízí široké portfolio výrobků a služeb pro lidi i jejich domácí mazlíčky. Jedná se o více než 2 000 značek, od globálních ikon, jako jsou Nescafé nebo Nespresso, až k místním značkám. Základem podnikání Nestlé je strategie rozvoje výživy, zdraví a vyváženého životního stylu. Společnost byla založena před 155 lety ve švýcarském Vevey, kde dodnes sídlí. V Česku Nestlé vyrábí ve svých závodech ZORA Olomouc a SFINX Holešov cukrovinky pod značkami Orion, Kofila, Margot, BonPari, JOJO atd. a v závodě Krupka chlazené a mražené vegetariánské pokrmy pod značkou Garden Gourmet. Na Slovensku v závodě Carpathia Prievidza vyrábí široký sortiment kulinářských výrobků pod značkami Maggi a Carpathia.

Tisková zpráva

Zpět na Tiskové Zprávy

Praha

Až polovina českých rodičů nemá čas dopředu přemýšlet nad svačinami svých školáků, ukázal průzkum společnosti Nestlé. Právě svačiny však mohou mít významný vliv na boj s obezitou, se kterou se podle statistik potýká až 16 procent českých mladistvých. Průzkum navíc ukázal, že právě obezitu svých dětí si rodiče nepřipouští. S blížícím se školním rokem je tak namístě upozornit, na co všechno mohou mít vliv právě dětské svačiny.

Rodiče na svačiny nemají čas, 90 procent školáků svačí pečivo

Svačina může hrát klíčovou roli v boji s obezitou a nadváhou. Právě v dětství se totiž tvoří návyky, které se v dospělosti mění jen stěží. Rodiče se snaží, ale nestíhají. Z průzkumu Nestlé vyplývá, že polovina rodičů nemá prostor přemýšlet nad svačinou s předstihem, a téměř 5 procent rodičů dokonce nechává chystání svačiny na dětech samotných, přičemž jen čtvrtina rodičů zkontroluje, co si děti ke svačině připravily.

Z pohledu složení svačin českých školáků vede pečivo. Chleba, rohlík nebo housku si ke svačině nejčastěji rozbalí až 90 procent dětí. „Konzumace samotného klasického bílého pečiva ve velkém s sebou nese riziko nedostatku živin. Aby byla svačina pestrá a vyvážená, měli by rodiče volit zejména celozrnné pečivo a vhodně ho doplnit libovou šunkou či sýrem a čerstvou nakrájenou zeleninou,“ říká Markéta Veverková, nutriční specialistka společnosti Nestlé. Pozitivní zprávou je, že rodiče učí děti pít čistou vodu – v průběhu dne si ji nejčastěji dopřeje více než polovina školáků.

Obezitu svých dětí nevidí nebo nechtějí vidět

Podle aktuálních dat je v Česku obézních 16 procent mladistvých,2 jak ale ukázal průzkum Nestlé, rodiče si to ve většině případů nepřipouští – za obézní by své dítě označilo jen jedno procento matek a otců. Obézní je přitom také každý čtvrtý dospělý.3„V rodině tak mohou být přebytečná kila vnímána jako něco běžného. Pokud rodiče nemají potřebu měnit své návyky, těžko si to uvědomí u dětí. Právě proto je důležité vzdělávat děti ve zdravém životním stylu například ve škole. Mohou tak změnit nejen svůj životní styl, ale motivovat také svoje rodiče a sourozence,“ uvádí Markéta Veverková z Nestlé.

1 Průzkum vypracovala společnost Instant Research pro společnost Nestlé Česko v únoru 2023. Respondenty byli rodiče dětí ve věku od 7 do 15 let.
2 Studie Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost z roku 2021 uvádí, že obézních je 16,4 procent dětí a mladistvých ve věku od 5 do 17 let.
3 Uvádí to průzkum Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra z roku 2021.

I pár minut denně pomůže situaci zlepšit

Podle nutriční specialistky Markéty Veverkové je důležité věnovat dětským svačinám alespoň minimální pozornost: děti budou jíst kvalitněji, vybudují si zdravé návyky a naučí se, jak důležitá je pestrá strava. Před blížícím se školním rokem mohou rodičům pomoct tyto tipy:

  1. Nejvíce času uspoří plánování nákupu. Jednou za týden tak můžete nakoupit vše potřebné pro vyvážené svačinky. Zelenina zajistí vlákninu, jogurty, sýry, libová šunka či domácí tvarohové pomazánky bílkoviny, komplexní sacharidy i vlákninu poskytne zase celozrnné pečivo. A nezapomínejte ani na sezónní ovoce či nepražené a nesolené ořechy. Je důležité svačinu správně sestavit tak, aby vedle energie doplnila dítěti i důležité makroživiny, vitamíny a minerální látky.
  2. Ptejte se dětí, co jedly v průběhu dne. Získáte lepší přehled o jejich stravování a můžete tomu přizpůsobovat svačiny, ale i večeře a snídaně.
  3. Mluvte s dětmi o tom, co jim chutná a co ne, aby co nejméně svačin z domova končilo v koši.
  4. Připravujte svačiny společně s dětmi. Právě vaření pomáhá budovat vztah k jídlu. A když svačina vypadá hezky a lákavě, přístup dítěte k ní je hned pozitivnější.
  5. Jděte příkladem. Především v útlém věku jste pro děti největší inspirací, jezte vyváženě.

Tomu, jak funguje energetický příjem a výdej, jak důležitý je pitný režim nebo jak si správně poskládat jídelníček se věnuje interaktivní vzdělávací program Nestlé pro zdraví dětí. Pro učitele, děti i rodiče je zdarma dostupný na www.nestleprozdravideti.cz.


Kontakt pro média:

Tereza Skrbková, manažerka korporátní komunikace, [email protected], +420 724 420 873


Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě. Podniká ve 187 zemích světa, zaměstnává přes 270 000 zaměstnanců. Posláním Nestlé je přinášet sílu potravin pro zlepšení života nás i příštích generací. Nestlé nabízí široké portfolio výrobků a služeb pro lidi i jejich domácí mazlíčky. Jedná se o více než 2 000 značek, od globálních ikon, jako jsou Nescafé nebo Nespresso, až k místním značkám. Základem podnikání Nestlé je strategie rozvoje výživy, zdraví a vyváženého životního stylu. Společnost byla založena před 155 lety ve švýcarském Vevey, kde dodnes sídlí. V Česku Nestlé vyrábí ve svých závodech ZORA Olomouc a SFINX Holešov cukrovinky pod značkami Orion, Kofila, Margot, BonPari, JOJO atd. a v závodě Krupka chlazené a mražené vegetariánské pokrmy pod značkou Garden Gourmet. Na Slovensku v závodě Carpathia Prievidza vyrábí široký sortiment kulinářských výrobků pod značkami Maggi a Carpathia. Více na www.nestle.cz.

Zdroj: www.nestle.cz

Další články

Další články od Nestle

Cena Potravinářské komory ČR: Nestlé uspělo v nových i tradičních kategoriích

Cena Potravinářské komory ČR: Nestlé uspělo v nových i tradičních kategoriích

Společnost Nestlé se svými výrobky hned dvakrát bodovala v letošním ročníku soutěže Cena Potravinářské komory ČR. V nové kategorii Alternativní potraviny, která byla letos do soutěže zařazena poprvé, zvítězil produkt Garden Gourmet Marine-Style Crispy filet. Další ocenění pro Nestlé přišlo v tradiční kategorii Evropská inovace, kde byly porotou vyzdviženy tyčinky Nestlé Fitness Multigrain Protein Cocoa a Nestlé Fitness Multigrain Fibre Honey.
| Nestle
Inovativní program Purina Unleashed hledá startupy v oblasti pet care: projekty mohou získat podporu až do výše 1,3 milionu korun

Inovativní program Purina Unleashed hledá startupy v oblasti pet care: projekty mohou získat podporu až do výše 1,3 milionu korun

Purina zve technologické startupy v oblasti péče o domácí mazlíčky do 6. ročníku akceleračního programu Unleashed. Cílem je společně najít přínosná technologická řešení, zejména z oblasti umělé inteligence, která pomohou řešit problémy majitelů domácích mazlíčků. V rámci programu Purina podpořila již 33 startupů. V roce 2025 jich přibude dalších 10. Každý z nich může získat finanční podporu až do výše 1,3 milionu korun. Přihlášky je možné podávat do 30.
| Nestle
Stanislava Růžičková vede cukrovinkový marketing v Nestlé

Stanislava Růžičková vede cukrovinkový marketing v Nestlé

Stanislava Růžičková se od 1. 9. 2024 stává vedoucí marketingu pro cukrovinky Nestlé v regionu střední a východní Evropy.Stanislava se marketingu a cukrovinkám celosvětové potravinářské jedničky Nestlé věnuje přes 16 let. Díky ní se řada značek stala stálicemi v českých a slovenských domácnostech. Studentská pečeť, Kofila, Banány v čokoládě či KitKat se pod jejím vedením dostaly na přední příčky oblíbenosti u spotřebitelů a staly se nejrychleji rostoucími značkami na českém a slovenském trhu.
| Nestle
V Holešově se odkrylo archeologické naleziště. Unikát je z 5. století

V Holešově se odkrylo archeologické naleziště. Unikát je z 5. století

Vůbec největší modernizace továrny Sfinx v Holešově na Zlínsku je téměř hotová. Posledním úkolem byla úprava parkoviště, které se nachází na druhé straně silnice. Při něm pracovníci stavby narazili na archeologické naleziště. Dle archeologů jde o ojedinělý nález na střední Moravě. Unikát z 5. století nyní ve spolupráci se závodem Sfinx detailněji zkoumají.
| Nestle
Garden Gourmet se představuje v novém

Garden Gourmet se představuje v novém

Přehlednější a lépe rozeznatelná. Značka Garden Gourmet mění svoji vizuální identitu i design obalů. Chce tak podpořit kategorii rostlinných alternativ a inspirovat spotřebitele širokým portfoliem. To se letos rozrostlo o dvě zeleninové novinky. Ty stejně jako další produkty této značky vyrábí Nestlé v továrně v severočeské Krupce u Teplic.
| Nestle
Purina staví moderní psí hřiště ve 20 obcích napříč Českem

Purina staví moderní psí hřiště ve 20 obcích napříč Českem

Společnost Purina se rozhodla postavit po celé České republice 20 nových a bezpečných psích hřišť, která vzniknou ještě do konce letošního roku. Podle odhadů žijí v českých domácnostech více než dva miliony psů, a Purina tím podpoří jejich aktivní trávení volného času s páníčky. Při výstavbě hřišť sehrává důležitou roli i udržitelnost a lokálnost materiálu pro výrobu.
| Nestle
Děti v Holešově oslavily Dětský den novým hřištěm

Děti v Holešově oslavily Dětský den novým hřištěm

Přes 60 dětí z holešovských mateřských škol po přestřihnutí slavnostní pásky doslova vběhlo na nové dětské hřiště. To nechalo vybudovat město Holešov díky příspěvku společnosti Nestlé, jejíž cukrovinková továrna Sfinx je hlavním zaměstnavatelem ve městě.
| Nestle
Děti v Holešově oslavily Dětský den novým hřištěm

Děti v Holešově oslavily Dětský den novým hřištěm

Přes 60 dětí z holešovských mateřských škol po přestřihnutí slavnostní pásky doslova vběhlo na nové dětské hřiště. To nechalo vybudovat město Holešov díky příspěvku společnosti Nestlé, jejíž cukrovinková továrna Sfinx je hlavním zaměstnavatelem ve městě.
| Nestle
Orion slaví 110 let. K výročí nadělil oblíbené „banánky“ v bílém

Orion slaví 110 let. K výročí nadělil oblíbené „banánky“ v bílém

Společnost Nestlé rozšířila produktové portfolio své značky Orion o novinku – Banány Bílé, jejichž ambasadorem se stal moderátor Leoš Mareš, ikona česko-slovenské kulturní a společenské scény. Doplňuje tak v nabídce tradiční a oblíbené Banány v hořké čokoládě, kterých se jen v roce 2023 v závodě Nestlé Zora Olomouc vyrobilo přes 22 milionů kusů. Novinka přichází na trh přesně 110 let od oficiální registrace značky Orion. I přes svou tradičnost jde o značku, která udává směr.
| Nestle
Orion slaví 110 let. K výročí nadělil oblíbené „banánky“ v bílém

Orion slaví 110 let. K výročí nadělil oblíbené „banánky“ v bílém

Společnost Nestlé rozšířila produktové portfolio své značky Orion o novinku – Banány Bílé, jejichž ambasadorem se stal moderátor Leoš Mareš, ikona česko-slovenské kulturní a společenské scény. Doplňuje tak v nabídce tradiční a oblíbené Banány v hořké čokoládě, kterých se jen v roce 2023 v závodě Nestlé Zora Olomouc vyrobilo přes 22 milionů kusů. Novinka přichází na trh přesně 110 let od oficiální registrace značky Orion. I přes svou tradičnost jde o značku, která udává směr.
| Nestle