Edenred··5 min

STRAVOVÁNÍ ČECHŮ SE ZÁSADNĚ ZMĚNILO. OBĚDVÁME ČASTĚJI, CHCEME LEHČÍ JÍDLA, ALE TAKÉ SPĚCHÁME

Edenred

Edenred

Edenred je společnost specializující se na zaměstnanecké benefity, konkrétně stravenky a poukázky na kulturu, sport či zdravotní péči. Vznikla v roce 2010 oddělením se od skupiny Accor.[2] Nejznámější produkt, poukázka (stravenka) Ticket Restaurant, byla poprvé představena ve Francii v roce 1962.[3] Od té doby expandovala do celého světa, včetně České republiky.

Tisková zpráva

Stravování Čechů se za posledních deset let výrazně změnilo. Zejména obědváme mnohem častěji, než jsme byli v minulosti zvyklí. Každý pracovní den si oběd dopřeje sedm z deseti Čechů, o plných čtrnáct procent více než v roce 2009. Druhou nejvýznamnější změnou pak je, že se mnohem méně přejídáme a naopak hledáme nutričně vyvážená jídla. Trend zdravějšího stravování je přitom jasně patrný i v dalších evropských zemích. Vyplývá to z velkého mezinárodního průzkumu stravovacích návyků s názvem FOOD, který před deseti lety iniciovala společnost Edenred ve spolupráci s Evropskou unií.

Ještě před deseti lety bylo Čechů, kteří se chtěli hlavně hodně najíst, o poznání více než těch, kteří naopak hleděli na to, aby byl jejich oběd vyvážený. „Dnes je situace naprosto opačná. Velkou porci vyžaduje k obědu čtvrtina Čechů a naopak 44 procent žádá lehčí jídla,“ říká manažerka programu FOOD ze společnosti Edenred Michaela Číhalíková.

Trend zdravějšího stravování deklarují i restaurace. Zatímco před deseti lety silnou poptávku po lehčích jídlech hlásila pouze 3,5 procenta všech restaurací, dnes je to plná čtvrtina. Zájem o zdravější jídlo je ale stále v Česku nejnižší ze všech sledovaných evropských zemí, byť rozdíl již není tak dramatický jako dříve.

Ze srovnávacích průzkumů Edenredu vyplývá další celoevropský trend, a to, že jídlu chceme věnovat kratší čas než dříve. V Česku dává nyní rychlé obsluze přednost 47 procent lidí, o deset procent více než v roce 2009. Podobný směr je patrný i v dalších zemích, nejméně při jídle přitom spěchají Slováci, nejvíce Španělé.

Ve srovnání s dalšími evropskými státy pak je zajímavé, že Čechy nejméně zajímá, kolik za jídlo utratí. To je ale z velké části dané tím, že ze všech sledovaných evropských zemí nejčastěji chodíme do restaurací a vybíráme jídlo ze zvýhodněného poledního menu, které v zahraničí není tak rozšířené.

„Zároveň ale Čechům rychle roste kupní síla a i firmy jim postupně zvyšují příspěvky na obědy. Zde je ale stále prostor ke zlepšení, neboť nejčastější hodnota stravenky je 100 korun, zatímco průměrná útrata za oběd je o dvacet korun vyšší a denní sazba stravného umožňuje zaměstnavateli přispět dokonce až částkou123 Kč. Firmy tak v době nízké nezaměstnanosti mají prostor pro to zaměstnancům na stravném za výhodných podmínek přilepšit,“ říká Číhalíková.

V návštěvách restaurací a závodních jídelen Češi dlouhodobě dominují evropskému žebříčku. Výrazně ale jak v Česku, tak i dalších zemích roste popularita odpočinkových místností, jídlo v nich si dává třetina lidí v Česku, ale třeba skoro šest z deseti Belgičanů.

Celkově pozitivní trendy ve stravování v Česku jsou podpořené i mnohými aktivitami programu FOOD. Ten byl před 10 lety založen společností Edenred a EU s cílem zlepšit stravovací návyky zaměstnanců a v každé zemi hledá Edenred nejvhodnější řešení. V tuzemsku se program zaměřil zejména na spolupráci s restauracemi. Vznikla tak například stejnojmenná síť s logem FOOD. Nyní je v ní cca 1 587 restaurací, které Edenred podporuje v nabídkách vyvážených a zdravých jídel, a to podle kritérií, jež vypracovala společnost STOB. „Síť restaurací FOOD se neustále rozrůstá. Pravidla pro zařazení do sítě jsou jednoduchá: restaurace musí nabízet minimálně jedno jídlo připravené dle principů vyvážené stravy, poloviční porce, salát jako hlavní jídlo nebo nesmažené přílohy k hlavnímu chodu,“ doplňuje Číhalíková. Restaurace v síti FOOD za poslední 4 roky hlásí nárůst svých tržeb o 43 procent.

O program FOOD, který letos slaví 10 let, je stále větší zájem mezi strávníky i mezi restauracemi, a to nejen v České republice, ale i v Evropě. „K programu se postupně připojili například naši rakouští, portugalští nebo rumunští kolegové. Takže díky každoročním průzkumům budou srovnávaná data čím dál tím zajímavější,“ dodala Daniela Pedret, PR manažerka společnosti Edenred.

Zdroj: www.edenred.cz

Další články

Další články od Edenred

Za obědy utratíme až desetinu výplaty. Nejhůře jsou na tom Budějovice a Liberec

Za obědy utratíme až desetinu výplaty. Nejhůře jsou na tom Budějovice a Liberec

Růst cen obědů v českých restauracích dále pokračuje. Podle Edenred Restaurant Indexu v srpnu obědové menu průměrně stálo 192,4 koruny, o 30 haléřů více než v červenci. V meziročním srovnání ceny stouply o 4,1 %. Za 21 obědů, tedy hlavní jídlo každý pracovní den v měsíci, aktuálně čeští zaměstnanci zaplatí 4 040 korun. Ještě před rokem by si přitom mohli za stejnou částku pořídit o jednu porci více. Ze srovnání s průměrnými mzdami v regionech zároveň vyplývá, že pravidelné obědvání v restauračních zařízeních a kantýnách přijde průměrného Čecha na 8,8 % příjmu. V mnoha regionech je ale polední stravování ještě nákladnější. Například v Českých Budějovicích a v Liberci náklady na 21 obědů přesahují desetinu průměrné mzdy.
| Edenred
Průzkum: Restaurace nejvíc trápí vysoké náklady a nedostatek personálu. Pokles obědové návštěvnosti hlásí třetina restaurací

Průzkum: Restaurace nejvíc trápí vysoké náklady a nedostatek personálu. Pokles obědové návštěvnosti hlásí třetina restaurací

Z průzkumu také vyplývá, že oproti loňskému květnu zdražilo 94 % oslovených restaurací. Většinou však šlo jen o mírné zdražení: Dvě třetiny zařízení zvedly ceny o méně než 10 %. Zpomalení růstu cen potvrzují i data z Edenred Restaurant Indexu. Z něj vyplývá, že Češi za obědové menu aktuálně zaplatí v průměru necelých 190 korun. Od konce minulého roku tak ceny stouply o necelé 3 koruny.
| Edenred
Jak zaujmout „Zaměstnance Z“? Recruitment Academy a Edenred ocenili nejlepší náborové kampaně

Jak zaujmout „Zaměstnance Z“? Recruitment Academy a Edenred ocenili nejlepší náborové kampaně

O aktivní budování značky zaměstnavatele – employer branding – se zajímají už dvě třetiny českých firem, jen třetina z nich to ale dělá systematicky[1]. Právě společnosti, které loni dokázaly nejlépe oslovit potenciální zaměstnance, ocenila odborná porota v rámci 9. ročníku soutěže Recruitment Academy Awards. Cenu Edenred Wellbeing Award si z galavečera odnesla společnost Pivovary Staropramen, která u poroty zabodovala konceptem volných pátků a dalších výhod pro zaměstnance nad rámec zákona. Recruiterem roku se stala Nicole Chladová ze společnosti PwC Česká republika. U publika i odborné poroty uspěly především odlehčené kampaně, které se nebály vtipu. Do budoucna bude podle odborníků pro firmy zásadní umět zaujmout mladé generace a pracovat s moderními technologiemi, včetně umělé inteligence.
| Edenred
Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Podle Edenred Restaurant Indexu Češi za obědové menu v restauracích a kantýnách v březnu průměrně zaplatili 187,2 koruny, tedy o korunu a 20 haléřů více než v únoru. Ceny obědů se tak po mírném poklesu vrátily na prosincovou úroveň. Vedle Prahy však za obvyklý oběd zaplatíme přes dvě stě korun už i v Brně. Strávníci zde ve stravovacích zařízeních přes poledne nechají průměrně 200,3 koruny. Ze srovnání s průměrnými mzdami v regionech vyplývá, že čeští zaměstnanci za pravidelné obědvání v restauračních zařízeních a kantýnách během pracovních dní utratí okolo 8,5 % svého příjmu. V Liberci a Českých Budějovicích se však náklady na 21 obědů blíží i desetině průměrné mzdy.
| Edenred
Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc

Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc

Až 94 % restaurací uvádí, že do svého jídelního lístku zařazují bezmasé alternativy pokrmů. Vyplývá to z výsledků průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů. Nadpoloviční většina českých restaurací (57,1 %) do své nabídky navíc údajně zavádí i bezlepkové varianty jídel. Strávníci tak mají nejčastěji na výběr z 1-2 bezlepkových pokrmů. S ohledem na proměnu generačních preferencí lidé očekávají, že se jim restaurace přizpůsobí a nabídku veganských a vegetariánských variant budou dále rozšiřovat. I při výběru alternativních pokrmů bychom ale podle odborníků měli pečlivě zkoumat jejich složení.
| Edenred
Omezení volnočasových benefitů v praxi: Třetina firem podle průzkumu příspěvky snížila, většina si stěžuje na vyšší administrativní zátěž

Omezení volnočasových benefitů v praxi: Třetina firem podle průzkumu příspěvky snížila, většina si stěžuje na vyšší administrativní zátěž

Limit na zdanění volnočasových benefitů platný od začátku roku už stihli zaměstnavatelé promítnout do svých nabídek odměn pro zaměstnance. Podle březnových průzkumů společnosti Edenred v návaznosti na změny upravila výši ročního příspěvku pro své zaměstnance třetina firem. Nejčastěji plánují zaměstnanci, jimž se příspěvek od nového roku snížil, šetřit na zdraví, cestování a kultuře. Hned 64 % zaměstnavatelů v průzkumu uvedlo, že pro ně nová pravidla představují větší administrativní zátěž.
| Edenred
Ananas na pizzu nepatří, uvedli Češi v průzkumu stravování. Milují houby a květák

Ananas na pizzu nepatří, uvedli Češi v průzkumu stravování. Milují houby a květák

Pouhá polovina procentního bodu rozhodla: Ananas na pizzu nepatří. Podle průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů si to myslí 50,5 % z nich. Tábor zastánců „havajské pizzy“ je ovšem téměř stejně početný. Překvapivé shody zde dosáhli například senioři s generací Z. Velké oblibě se v tuzemsku podle průzkumu těší i další kontroverzní ingredience, například houby nebo květák, který je populární zejména mezi ženami. Jako polarizující se naopak ukázala játra a vnitřnosti, výrobky z kozího a ovčího sýra či sushi. Na všech těchto delikatesách přitom lidé v únoru mírně ušetřili. Podle Edenred Restaurant Indexu klesla oproti konci loňského roku průměrná cena oběda o korunu na 186 korun.
| Edenred
Optimální cena stravenky stoupla na 211 korun. Vystačí na oběd i v nejdražších regionech

Optimální cena stravenky stoupla na 211 korun. Vystačí na oběd i v nejdražších regionech

Oproti loňskému roku se jedná o navýšení tzv. nominální hodnoty stravenky o 17 Kč, tedy necelou desetinu původní hodnoty. Od ledna přitom za obědy podle Edenred Restaurant Indexu průměrně utrácíme zhruba o 5 % více, ceny rostly především v první polovině roku, během podzimu v některých regionech dokonce naopak pozvolna klesaly. Ve Zlíně za obědy utratíme zhruba 164 Kč, v Praze 209 Kč. Podobným vývojem si prošly i ceny na Slovensku, za oběd zde strávnici zaplatí lehce přes 8 eur.
| Edenred
Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert

Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert

Dle průzkumu[1] za nejatraktivnější benefity považujeme zejména ty v kategorii lékáren, kultury a cestování. Právě zájezdy jsou jednou z položek, na které se snažíme benefity uplatnit s blížícím se koncem roku – podle dat společnosti Edenred stoupla útrata českých zaměstnanců v této kategorii v zimním období zhruba o čtvrtinu. Vedle toho získávají na popularitě i benefity zaměřené na zábavu a duševní pohodu. Experti však zároveň doporučují nečekat s výběrem přednabitých zaměstnaneckých odměn na poslední chvíli, částky mohou propadnout, nebo mohou v roce 2024 být pro některé skupiny uživatelů méně daňově výhodné – čerpat bychom je proto měli průběžně.
| Edenred
Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Třetina Čechů v práci obědvá o samotě, každý dvacátý dokonce vůbec. Vyplývá to z průzkumu Barometr FOOD[1] mapujícího stravovací návyky Čechů. V kvalitním stravování nám nejčastěji brání nevhodné pracovní prostředí, podpora lepšího způsobu stravování leží především v rukou zaměstnavatele. Nejčastěji si obědy nosíme z domova, naopak pokles registrují dříve populární podnikové kantýny. Vlivem stagnace až mírného poklesu cen se však obědoví strávníci pomalu vracejí i do klasických restaurací. Podle Edenred Restaurant Indexu se průměrná cena oběda drží na přibližně stejných částkách už třetí měsíc v řadě. Počet plateb v restauracích meziročně stoupl o 15 %.
| Edenred