„Pokud datujeme start nynější topné sezony na začátek října, tak vidíme jasné tendence ve snižování spotřeby. Kromě hledání energetických úspor v domácnostech i firmách sehrálo svou roli na nižším odběru ze sítě i teplé počasí během podzimu a nezvykle teplý leden, kdy průměrná venkovní teplota činila 2,8 °C, zatímco vloni 1,2 °C a v roce 2021 pouze 0,1 °C. Lidé proto tolik nemuseli topit,“ vysvětluje okolnosti nižší spotřeby Petr Vaculík, vedoucí dispečerského řízení sítí společnosti EG.D.
Odběratelé v předchozích dvou letech spotřebovávali každý rok od října do ledna zhruba stejné množství zemního plynu a elektřiny, jak lze vidět na grafech níže. U plynu se jednalo okolo 155 milionů m3 a u elektřiny zhruba o 5,1 milionu MWh. V současné topné sezoně však snížili v meziročním srovnání spotřebu plynu o 20,8 % oproti období mezi říjnem 2021 a lednem 2022 a o 21,3 % než v sezoně 2020/2021. U elektřiny pak energetici ve sledovaném období evidují úsporu 7,9 % než mezi říjnem 2021 a lednem 2022 a o 6,7 % vůči stejnému období let 2020 a 2021.
„I díky celoevropským úsporám a relativně teplému počasí zůstávají zásobníky s plynem nejen v České republice, ale všude v Evropě blízko rekordním úrovním pro toto roční období. Celková naplněnost byla na začátku února na úrovni Evropské unie přibližně na 70 %, zásobníky v Česku pak ještě o čtyři procentní body výše,“ potvrzuje šetření s plynem i Tomáš Plocek, vedoucí oddělení pořízení energií společnosti E.ON Energie.
E.ON motivuje zákazníky k šetření dlouhodobě
I společnost E.ON Energie vidí u svých zákazníků snahu o šetření. Nižší spotřeba se například podílela na tom, že E.ON může zhruba milionu stálým zákazníkům snížit cenu za dodávky energií pod vládní stropy. E.ON se ale dál snaží motivovat své zákazníky k úsporám dalšími cestami. Proto koncem ledna spustil projekt Energie pomáhají. Klienti, kteří odebírají elektřinu nebo plyn u E.ONu alespoň od 1. září 2021, zaregistrují své odběrné místo a rovnou vyberou jednu ze tří dobročinných organizací, které chtějí pomoci. Jakmile pro ně bude nachystané aktuální vyúčtování, E.ON ho rovnou porovná se spotřebou v předcházejícím období. Za každou uspořenou 1 kWh plynu daruje E.ON dobročinné organizaci vybrané zákazníkem 1,50 korun, v elektřině pak 2 korun. Navíc k tomu přidá 100 korun za každé registrované odběrné místo, které se do kampaně zapojí. Bližší informace najdou zákazníci na webu www.eon.cz/energie-pomahaji. Klienti tak pomohou dvakrát. Sami sobě i těm, kteří to potřebují nejvíce – nejzranitelnějším skupinám obyvatel, jako jsou samoživitelky, senioři či ohrožené dětem.
Lidé mohou šetřit energiemi i pouhou změnou svých návyků s čímž jim pomáhá projekt E.ON Rádce. Zájemci zde najdou nejpraktičtější návody rozdělené do sekcí pro domácnosti v bytech i rodinných domech. Vloni navštívilo webové stránky www.eon.cz/radce více než 640 tisíc uživatelů. Zákazníci nejčastěji hledají témata o cenách, úsporách energií, tepelných čerpadlech či fotovoltaických elektrárnách. Na stránkách E.ON Rádce si mohou lidé také stáhnout i brožuru Úsporná domácnost, která přináší v jednom celku řadu tipů na úspory.
Zdroj: www.eon.cz