Arriva··3 min

Spolchemie, Čepro a Arriva spustí společný projekt využití vodíku v železniční dopravě

Arriva

Arriva

Arriva je jednou z největších dopravních společností v Evropě, která v 10 evropských zemích zaměstnává přes 35 000 lidí a ročně přepraví více než 1,5 miliardy cestujících. Od roku 2010 je součástí koncernu Deutsche Bahn.

Tisková zpráva

Vodík je celosvětově vnímán jako ekologické palivo budoucnosti.

Vodík je celosvětově vnímán jako ekologické palivo budoucnosti pro všechny druhy dopravních prostředků. V České republice se zatím skloňuje především v oblasti automobilové a autobusové dopravy – to se ale nyní mění. Na jeho využití v další oblasti – konkrétně jako bezemisního pohonu osobních vlaků – se nyní dohodly tři významné domácí společnosti: SPOLCHEMIE, ČEPRO a ARRIVA. Projekt, který zatím nemá v České republice obdoby, by měl být realizován v průběhu příštích dvou až tří let.

„Využití vodíku jako bezemisního paliva je v souladu s naší snahou podporovat udržitelná a k životnímu prostředí šetrná řešení stejně jako s vývojem národní a evropské legislativy. Jsme rádi, že se budeme aktivně podílet na projektu, který reálně sníží dopady dopravy na ovzduší a klima,“ komentoval podpis Dohody o spolupráci mezi společnostmi ředitel SPOLCHEMIE Daniel Tamchyna.

Jedná se o již druhý projekt SPOLCHEMIE v oblasti vodíkové dopravy. Probíhající projekt s Dopravním podnikem města Ústí nad Labem má za cíl využít ústeckou chemičkou vyráběný vodík pro pohon celkem dvacítky městských autobusů. Vedle toho bude firma vodík jako palivo nabízet v plnicí stanici i zájemcům ze strany dalších dopravců i veřejnosti. „Dostatečná kapacita výroby vodíku nám umožňuje hledat i jeho další smysluplné využití – aktuálně se jedná o pohon vlaků,“ doplnil Tamchyna.

Distribuci vyrobeného vodíku zajistí společnost ČEPRO, a.s., která plánuje v areálu ústecké chemičky vybudovat a v následujících letech také provozovat vodíkovou plnicí stanici. „Legislativa Evropské unie tlačí své členské státy k omezování emisí a přechodu na alternativní paliva. Přestože přinejmenším do roku 2030 bude většinový podíl energie v dopravě pocházet stále z ropy, společnost ČEPRO, jakožto spolehlivý zdroj a garant kvalitních pohonných hmot, chce už nyní napomáhat hladkému přechodu mezi fosilní a alternativní energií v dopravním modelu České republiky,“ říká generální ředitel společnosti ČEPRO Jan Duspěva.

Dopravní společnost Arriva bude usilovat o nákup a následný provoz vodíkového vlaku, který by mohl zajišťovat osobní dopravu především na neelektrifikovaných tratích v Ústeckém kraji, kde by částečně nahradil dieselové lokomotivy. „Arriva má zkušenost s vodíkovým vlakem v Nizozemsku. Proto se chceme pokusit vydat také u nás touto cestou a hledat zodpovědná a udržitelná řešení ve veřejné dopravě,“ doplňuje Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy.

Spuštění samotného projektu je plánováno příští rok. Celkové investiční náklady by se měly pohybovat v rozmezí sto až dvě stě milionů korun.

Využitím vodíku v železniční dopravě se zabývají firmy po celém světě již od roku 2002. Po letech zkoušek a vývoje se tak například dostávají vlaky na vodík i do Evropy. Jezdí na některých linkách v Německu, dalších několik desítek vodíkových vlaků objednaly letos ale i francouzské železnice.

Zdroj: www.arriva.cz

Další články

Další články od Arriva

Naše časopisy slaví úspěch na Fenix Awards, ARREVUE stojí na stupních vítězů

Naše časopisy slaví úspěch na Fenix Awards, ARREVUE stojí na stupních vítězů

Ocenění získal i náš palubní časopis ARR VIA.
| Arriva
Během Dnů bez aut a Týdne mobility jezdí v některých městech linky MHD zdarma

Během Dnů bez aut a Týdne mobility jezdí v některých městech linky MHD zdarma

Bezplatné MHD bude v Chrudimi, Příbrami, Novém Jičíně nebo Třinci.
| Arriva
Představili jsme kladenské elektrobusy, mají největší dobíječku e-busů v Čechách

Představili jsme kladenské elektrobusy, mají největší dobíječku e-busů v Čechách

Na linkách MHD Kladno bude jezdit až 18 elektrobusů.
| Arriva
Od září posilujeme teplický Arriva Express, spoje přidáváme napříč celým týdnem

Od září posilujeme teplický Arriva Express, spoje přidáváme napříč celým týdnem

Posledního srpna končí na této lince prázdninový provoz.
| Arriva
Nakoupili jsme deset minibusů v "PIDžamu", jsou pro pražskou a roudnickou MHD

Nakoupili jsme deset minibusů v "PIDžamu", jsou pro pražskou a roudnickou MHD

V Praze vozí cestující na linkách MHD 204, 224 a 228.
| Arriva
Cestující v Jihomoravském kraji svezou na konci roku modernizované vlaky

Cestující v Jihomoravském kraji svezou na konci roku modernizované vlaky

Jsou nízkopodlažní a klimatizované.
| Arriva
Další naši řidiči získali prestižní profesní ocenění IRU, ujeli miliony kilometrů

Další naši řidiči získali prestižní profesní ocenění IRU, ujeli miliony kilometrů

Děkujeme za vaši práci a přejeme další kilometry bez potíží.
| Arriva
Pololetní a jarní prázdniny mohou změnit jízdní řády, nejedou hlavně školní spoje

Pololetní a jarní prázdniny mohou změnit jízdní řády, nejedou hlavně školní spoje

Cyklus jarních prázdnin trvá šest týdnů.
| Arriva
Do kladenských ulic vyjel náš první kloubový elektrobus, je ve zkušebním provozu

Do kladenských ulic vyjel náš první kloubový elektrobus, je ve zkušebním provozu

V tomto roce bude mít kladenská MHD celkem 18 elektrobusů.
| Arriva
Poutníky dovezeme na novoroční mši na Svatém Hostýně, spojení je jako loni

Poutníky dovezeme na novoroční mši na Svatém Hostýně, spojení je jako loni

Na náš vlak navazuje autobus na Svatý Hostýn.
| Arriva