E.ON··6 min

S hledáním závad budou pomáhat automatické drony a umělá inteligence. EG.D testuje tuto technologii

Automatické drony při inspekcích elektrického vedení a následné vyhodnocování těchto kontrol pomocí umělé inteligence testuje ve svém provozu distributor EG.D, člen skupiny E.ON. Technici společnosti nejdříve vytvoří pomocí manuálního letu 3D model elektrického vedení velmi vysokého napětí. Následně tuto trasu nahrají do dronu, který po trase automaticky létá a pořizuje stovky snímků. Ty pak vyhodnocuje umělá inteligence, která hledá případné poruchy, a navíc se na základě získaných dat učí odhalovat další souvislosti. Díky tomu se výrazně zkracuje doba hledání závad, čímž se zrychlují i případné opravy na elektrickém vedení. Do ostrého provozu chce EG.D tuto inovativní technologii jako první distributor v České republice nasadit od ledna příštího roku.

„Nároky na distribuční soustavu se každoročně zvyšují. Abychom mohli našim odběratelům zajistit stabilní a bezpečné dodávky elektřiny, musíme naši distribuční síť neustále rozvíjet, modernizovat a udržovat. Využíváme k tomu chytré technologie, které nám pomáhají i při kontrolách vedení na všech napěťových hladinách. Pilotované drony používáme při kontrolách na vedení velmi vysokého napětí v ostrém provozu už více než rok na celém našem distribučním území. Chceme jít však ještě dále. Nasazení automatických letů a vyhodnocování získaných dat pomocí umělé inteligence je pak dalším krokem k ještě větší efektivitě při údržbě naší sítě,“ přibližuje David Šafář, člen představenstva distribuční společnosti EG.D.

Umělá inteligence se stále učí

Distributor v současnosti automatické drony v kombinaci s umělou inteligencí testuje a do ostrého provozu je chce nasadit od začátku příštího roku. První zkušební lety se konaly letos v dubnu na Pelhřimovsku, kde má EG.D vybudované zcela nové vedení velmi vysokého napětí. Další ověřování pak proběhlo v červnu v okolí Hustopečí na Břeclavsku. Zde je naopak vedení staršího typu. Je to z toho důvodu, aby umělá inteligence měla k dispozici široký balík dat.

„Nejdříve je však nutné vytvořit 3D model vedení. Dronem proto nejprve naskenujeme pomocí technologie Lidar požadovanou trasu, po které následně dron automaticky poletí, a dráhu letu do něj před samotnou akcí nahrajeme. Je to z toho důvodu, abychom při testování věděli, že v letové trase není žádná překážka. Na základě tohoto digitálního modelu pak bezpilotní letouny sami létají po definovaných trasách a vyfotí stovky snímků vedení. Pořízené fotografie následně validují naši pracovníci, a učí tak AI, co je závada a co ne. Umělá inteligence pak obrázky zpracovává a dokáže najít případné poruchy na vedení. Díky tomu jsme schopni zkontrolovat větší rozsahy naší distribuční sítě, ve větší kvalitě, a ještě tak výrazně rychleji řešit následné možné opravy. Také si tvoříme rozsáhlou databázi a zároveň sdílíme data i s kolegy z E.ONu z dalších zemí,“ osvětluje Miroslav Kopt, vedoucí strategických projektů EG.D.

EG.D je teprve třetí zemí z koncernu E.ON

Právě velikost koncernu E.ON umožňuje tuzemskému EG.D čerpat zkušenosti z jiných států. Automatické drony a vyhodnocování výstupů pomocí umělé inteligence se nedávno osvědčily už v Německu nebo ve Švédsku. České EG.D je pak v rámci koncernu E.ON teprve třetí zemí, kde je tato inovativní technologie testována a plánuje se její uvedení do ostrého provozu.

Ještě před tím však budou následovat ostatní zkoušky. Dalším krokem bude získání zkušeností s letem mimo přímý dohled pilota. Na podzim proto plánujeme rozšířit trasy, po kterých budou automatické drony létat, až na padesát kilometrů vedení velmi vysokého napětí,“ dodává Miroslav Kopt.

Drony zkracují hledání závad ze dnů na hodiny

Využívání dronů, nejen těch automatických, při kontrole vedení má hned několik výhod – šetří čas, zvyšuje bezpečnost práce a minimalizuje přerušení dodávek elektřiny při hledání závad. Dříve se kontroly stožárů a vedení prováděli v terénu pomocí dalekohledu, popřípadě se kombinovaly s fyzickou kontrolou postiženého úseku, kdy montér musí vylézt nahoru a vyhodnotit situaci zblízka. „To je sice pro identifikaci závady velmi přesné, na rozdíl od dronu ale tento způsob zabere mnohem více času kvůli dalším nutným úkonům, které s ním souvisí. Drony zkracují hledání poruch z několika dnů na pouhé hodiny, dokážeme s nimi rychleji zkontrolovat mnohem delší úseky než dříve. A navíc zvyšují bezpečnost práce našich zaměstnanců. Na základě našich dat už teď víme, že drony nám velice pomáhají a automatizace dalších úkonů nám přinese další možnosti,“ přibližuje Josef Basík, vedoucí provozu sítě velmi vysokého napětí EG.D. Při využití dronu také nemusí technici zařízení pod napětím vypínat (na rozdíl od fyzické kontroly), a zákazníkům tak neomezují dodávky elektřiny.

V současnosti EG.D kontroluje vedení velmi vysokého napětí pomocí jedenácti dronů a má více než dvacítku vyškolených pilotů. Do budoucna plánuje jejich počet, stejně jako množství dronů, rozšířit. K dispozici by je měli mít například i montéři, kteří kontrolují i vedení vysokého a nízkého napětí.

Zdroj: www.eon.cz

Zadavatel
E.ON

E.ON

Energetická skupina E.ON v České republice patří do skupiny E.ON SE, která je největším soukromým poskytovatelem energetických služeb v Evropě a zásobuje elektřinou a plynem na 15 milionů zákazníků. Česká energetická skupina E.ON zásobuje prostřednictvím své více jak 65 000 km dlouhé distribuční sítě elektřinou 1,2 milionu zákazníků, zejména v jižních Čechách a na jižní Moravě. Její tržní podíl v tomto sektoru činí 20 %. V oblasti plynu disponuje více jak 4 000 km dlouhou sítí a její podíl na trhu s plynem v České republice činí téměř 11 %.

Další články od E.ON

Projekt Energie pomáhají opravdu pomáhá. Rozdělí mezi ohrožené skupiny obyvatel přes 42 milionů Kč
E.ON

Projekt Energie pomáhají opravdu pomáhá. Rozdělí mezi ohrožené skupiny obyvatel přes 42 milionů Kč

Více než 42 milionů korun na pomoc ohroženým skupinám obyvatel rozdělil nebo ještě rozdělí projekt Energie pomáhají. Ten na začátku roku 2023 spustila společnost E.ON ve spolupráci s Charitou Česká republika, Nadací Naše dítě a SOS dětskými vesničkami. Cílem projektu bylo v době energetické krize pomoci ohroženým skupinám obyvatel a to primárně se zvyšujícími se náklady na energie. Pomohl už tisícům žadatelů. Vedle toho ale měl projekt motivovat zákazníky společnosti E.ON k efektivnímu nakládání s energiemi a k šetření. Obojí se podařilo. Zákazníci totiž ušetřili přes 8 795 MWh elektrické energie a dalších 6 685 MWh plynu oproti svým předchozím zvyklostem.
EG.D připravilo zcela novou aplikaci Distribuce24. Zákazníkům přinese ještě více funkcí a komfortu
E.ON

EG.D připravilo zcela novou aplikaci Distribuce24. Zákazníkům přinese ještě více funkcí a komfortu

Distribuční společnost EG.D, člen skupiny E.ON, připravila pro všechny odběratele z řad domácností, firem i municipalit na svém distribučním území, zcela novou mobilní aplikaci Distribuce24. Ta zároveň nahrazuje původní aplikaci pod jménem Distribuce. Největší změnou oproti ní je možnost registrace a správy odběrných míst konkrétního zákazníka, zabezpečení pomocí biometrických údajů, integrace nových funkcí jako jsou technické a smluvní informace o odběrných místech nebo historie odečtů. Odběratelé v aplikaci Distribuce24 najdou díky registraci i přesnější informace o odstávkách a poruchách, a mají i snazší přístup k časům nízkého tarifu, jelikož nemusejí přepisovat kódy z přijímače HDO. Distribuce24 je také připravena na budoucnost a umožňuje zobrazení dat z chytrého měření. Ke stažení je zdarma pro mobilní systémy iOS a Android.
S hledáním závad budou pomáhat automatické drony a umělá inteligence. EG.D testuje tuto technologii
E.ON

S hledáním závad budou pomáhat automatické drony a umělá inteligence. EG.D testuje tuto technologii

Automatické drony při inspekcích elektrického vedení a následné vyhodnocování těchto kontrol pomocí umělé inteligence testuje ve svém provozu distributor EG.D, člen skupiny E.ON. Technici společnosti nejdříve vytvoří pomocí manuálního letu 3D model elektrického vedení velmi vysokého napětí. Následně tuto trasu nahrají do dronu, který po trase automaticky létá a pořizuje stovky snímků. Ty pak vyhodnocuje umělá inteligence, která hledá případné poruchy, a navíc se na základě získaných dat učí odhalovat další souvislosti. Díky tomu se výrazně zkracuje doba hledání závad, čímž se zrychlují i případné opravy na elektrickém vedení. Do ostrého provozu chce EG.D tuto inovativní technologii jako první distributor v České republice nasadit od ledna příštího roku.
E.ON nabídne stálým zákazníkům možnost snížit si cenu elektřiny. Levnější ceník mohou získat online
E.ON

E.ON nabídne stálým zákazníkům možnost snížit si cenu elektřiny. Levnější ceník mohou získat online

Zákazníci společnosti E.ON mohou znovu ušetřit za dodávku energií. E.ON dlouhodobě nabízí svým klientům férové ceny a ceníky postupně snižuje. Na květnové plošné snížení cen plynu pro zákazníky bez fixace navazuje i novým produktem v elektřině. Od poloviny června budou mít všichni stálí klienti E.ONu možnost získat nový produkt, který má o 16 % nižší cenu za 1 MWh dodávky energie oproti základním ceníkům na dobu neurčitou. Za poslední rok a půl tak mohou mít stálí klienti se základními ceníky ceny nižší dokonce až o 34 % oproti loňským vládním stropům.
Společnost E.ON spustila na Vranově jedinečné bateriové úložiště
E.ON

Společnost E.ON spustila na Vranově jedinečné bateriové úložiště

Unikátní bateriové úložiště spustila letos na jaře společnost E.ON ve své vodní elektrárně na vranovské přehradě. Akumulátor o výkonu 2,5 MW a využitelné kapacitě 2,5 MWh, se může v případě potřeby zapojit naplno do pěti sekund do služeb výkonové rovnováhy a pomoci tak udržovat stabilitu a spolehlivost rozvodné sítě. Investice za téměř 60 milionů korun je unikátní v tom, že poprvé v rámci České republiky bylo takto velké bateriové úložiště instalováno přímo dovnitř budovy, a ne do kontejnerů, jak se používá běžně. Instalace navíc proběhla do stavby elektrárny ze 30. let 20. století, což si vyžádalo i jedinečné řešení požárního zabezpečení.
E.ON otevřel v Ostravě modernizovanou pobočku. Klienti ji najdou v Nové Karolině
E.ON

E.ON otevřel v Ostravě modernizovanou pobočku. Klienti ji najdou v Nové Karolině

Vyřídit snadno vše, co se týká energií, ze svého mobilu nebo tabletu online je v posledních letech pro zákazníky E.ON čím dál větší samozřejmost. Online nástroje v současnosti využívá více než 65 % klientů společnosti. I přes jasný trend používání digitální obsluhy existují momenty, kdy klienti preferují osobní kontakt, což dokazují i data obsluhy na zákaznické lince a v poradenských centrech. Jen vloni využili klienti E.ONu osobní kontakt u téměř 580 000 požadavků. Společnost má dvě velká poradenská centra v Českých Budějovicích a v Brně a dalších 26 poboček po celém Česku. Vloni začal E.ON s jejich vylepšováním. Nyní otevřel zcela modernizovanou pobočku i v Ostravě, kterou zákazníci nově najdou v nákupním centru Nová Karolina.
Projekt ACON propojuje český Hodonín se slovenským Holíčem
E.ON

Projekt ACON propojuje český Hodonín se slovenským Holíčem

Mezi českým Hodonínem a slovenským Holíčem vzniká nové 22kV propojení elektrických distribučních soustav. Investice se realizuje v rámci přeshraničního projektu ACON, jehož cílem je zajištění bezpečných a spolehlivých dodávek energie příhraničním oblastem. V okolí měst bylo vybudováno 122 moderních distribučních trafostanic s inteligentními prvky a desítky kilometrů nových optických linek.
Soutěž E.ON Energy Globe jde do finále. O prestižní ocenění se utká šest projektů
E.ON

Soutěž E.ON Energy Globe jde do finále. O prestižní ocenění se utká šest projektů

Obrovský počet 167 projektů zaměřených na ekologii se letos přihlásilo do 16. ročníku soutěže E.ON Energy Globe. Všechny posoudila odborná porota a do finále se dostalo šest z nich. O vítězi, který k titulu získá také 500 000 Kč od pořadatele soutěže, společnosti E.ON, rozhodne veřejnost. Hlasování o vítězi odstartuje 23. května a potrvá do 20. srpna na webu soutěže. Slavnostní vyhlášení proběhne stejně jako loni na E.ON Ekofestivalu, tentokrát v Brně.
Vodní elektrárna ve Vranově funguje už 90 let. E.ON oslaví výročí novou prohlídkovou trasou
E.ON

Vodní elektrárna ve Vranově funguje už 90 let. E.ON oslaví výročí novou prohlídkovou trasou

Vranovská přehrada, jejíž součástí je i vodní elektrárna, kterou vlastní a provozuje společnost E.ON, slaví letos 90 let od uvedení do provozu. Od samého počátku byl hlavním posláním obou staveb energetický a vodohospodářský přínos, což platí dodnes. Lokalita se za devět desetiletí stala i významnou turistickou destinací. Společnost E.ON se i proto zapojila do projektu Vranovská přehrada 90, který bude významné jubileum připomínat po celou letošní sezonu. E.ON připravil pro návštěvníky vylepšenou prohlídkovou trasu uvnitř vodní elektrárny, ale i nový turistický okruh v rámci projektu Turistika beze stop, jehož cílem je edukovat návštěvníky k udržitelnému způsobu turistiky, a snaží se také unikátním způsobem ukázat nově vytipované trasy, které mohou lidé při svých výletech navštívit.
EG.D spustilo jako první distributor kalkulačku pro sdílení elektřiny v bytových domech
E.ON

EG.D spustilo jako první distributor kalkulačku pro sdílení elektřiny v bytových domech

Už více než dva roky eviduje distribuční společnost EG.D, člen skupiny E.ON, zvýšený zájem o připojování obnovitelných zdrojů do sítě. Vedle instalací fotovoltaických elektráren na střechy rodinných domů, se čím dál tím častěji objevují i instalace solárních systému na bytových domech. Změna legislativy v loňském roce totiž umožnila sdílení vyrobené elektřiny ze společných solárních panelů v rámci společenství vlastníků jednotek (SVJ). Aby společnost EG.D svým zákazníkům co nejvíce pomohla s orientací a možnostmi v této oblasti, spustila jako první z tuzemských distributorů na svém webu kalkulačku sdílené elektřiny. Ta členům SVJ navrhne vhodné řešení a pomůže jim při rozhodování o vytvoření energetické komunity v bytovém domě.