BMW··6 min

Recyklační a demontážní centrum BMW Group (RDC): 30 let inovací v oblasti oběhového hospodářství.

BMW

BMW

BMW je německý výrobce automobilů, motocyklů a pohonných jednotek. Hlavní sídlo společnosti je v Mnichově. BMW je mateřskou společností firem Mini a Rolls-Royce a v nedávné minulosti i bývalé skupiny Rover. V roce 2005 zaměstnával koncern přes 105 000 lidí. Modro-bílý vzor znaku firmy je stylizací roztočené vrtule v barvách bavorské vlajky a znamená symbol výroby leteckých motorů.

Tisková zpráva

Mnichov. BMW Group podnikla s cílem rozvíjet systém oběhového hospodářství v automobilovém průmyslu důležité kroky v oblasti recyklace vozidel po skončení jejich životnosti. Centrum pro recyklaci a demontáž BMW Group (RDC) již 30 let vyvíjí a testuje procesy umožňující významné pokroky v recyklaci dílů a materiálů. Zkušenosti získané v RDC, podpořené globální sítí v recyklačním průmyslu, napomáhají k zavádění oběhového hospodářství v automobilovém průmyslu. RDC se rovněž zapojuje do procesu navrhování produktů BMW Group a zajišťuje, aby recyklovatelnost nových modelů byla zohledněna od samého počátku jejich vývoje.

Každý rok RDC recykluje několik tisíc vozidel, většinou předsériových, která byla použita k testování a nemohou být prodána koncovým zákazníkům. Tyto vozy jsou demontovány pomocí standardizovaného procesu zaměřeného na identifikaci znovu použitelných sériových komponentů a materiálů vhodných k recyklaci.

Centrum pro recyklaci je vzorem pro celé odvětví.
To, co začalo v roce 1994 jako nové recyklační zařízení vlastněné společností BMW Group, se během tří desetiletí proměnilo ve skutečné průkopnické centrum pro recyklaci vozidel. S ohledem na nové předpisy a ambiciózní cíle BMW Group bude RDC hrát v budoucnu ještě významnější roli. Odborné znalosti, které získalo, jsou klíčem k dalšímu zlepšování recyklovatelnosti automobilů.

BMW Group se podílela na vytvoření platformy IDIS (International Dismantling Information System), na které RDC zveřejňuje své informace a poznatky. Tyto informace jsou k dispozici zdarma recyklačním společnostem po celém světě. Společnou recyklační databázi v současné době využívá přibližně 3000 organizací ve 41 zemích, které se učí, jak nákladově efektivně demontovat recyklovatelné součásti a získávat cenné materiály.

Vývoj a zdokonalování recyklačních procesů je součástí snahy o snížení ekologické stopy, k níž přispívá i šetření zdrojů.

Dnešní šrot, zítřejší surovina.
Recyklace vozidel v RDC začíná řízenou aktivací bezpečnostních zádržných systémů a vypuštěním všech provozních kapalin. K neutralizaci pyrotechnických látek v airbagu se mimo jiné používá vlastní proces BMW Group. Speciálně vyvinuté zařízení také odsává olej z tlumičů.

Během demontáže se klade důraz na recyklaci jednotlivých komponentů. Funkční a bezvadné komponenty nejsou likvidovány, ale předávány registrovaným prodejcům k dalšímu prodeji. Při mechanické demontáži vozidla jsou některé materiály, jako například měď obsažená v kabelových svazcích, odděleny pomocí speciálně vyvinutého stroje. Po vyjmutí bloku motoru a převodovky se zbytek vozidla slisuje a rozdrtí v externím recyklačním zařízení.

Cílená demontáž kovů zajišťuje, že se dnešní šrot stane zítřejší surovinou, a to v co největším rozsahu a nejvyšší možné kvalitě. To je důležité nejen z pohledu ochrany životního prostředí, ale i z finančního hlediska: kovy používané v hnacím ústrojí, jako je měď, přinášejí obzvláště vysoké příjmy. Demontáž katalyzátoru je rovněž ekonomicky efektivní díky cenným kovům, které obsahuje.

Car2Cor: důsledný výzkum pro efektivní recyklaci.
BMW Group podporuje také externí výzkum zaměřený na inovativní recyklační procesy, které šetří zdroje i finance. V rámci výzkumného projektu Car2Car, dotovaného německou spolkovou vládou, poskytuje RDC jak odborné znalosti, tak vysloužilé vozy. V uplynulém roce byly v rámci projektu vyvinuty metody, které umožňují využívat při výrobě nových automobilů více recyklovatelných materiálů z vozidel s ukončenou životností, a to zejména oceli, hliníku, mědi, skla a plastů.

BMW Group se ujala role vedoucího konsorcia Car2Cor a spolupracuje se členy recyklačního průmyslu, společnostmi zpracovávajícími suroviny a vědci. Střednědobé hodnocení projektu ukazuje velký pokrok v hodnocení ekonomických a environmentálních dopadů různých recyklačních procesů. Výměna poznatků a společná analýza vedly k novým pohledům na recyklaci zbytkových materiálů a poskytly pevný základ pro budování inovativních procesů. Vědci a odborníci z průmyslu například společně navrhují poloautomatické procesy demontáže, které umožní cenově výhodnou separaci recyklovatelných materiálů.

Cirkulární design pro uzavřený koloběh materiálu.
Veškeré poznatky získané v RDC o recyklovatelnosti komponentů a materiálů jsou již začleněny do vývoje produktů BMW Group. Uplatňováním principů Re:Think, Re:Duce, Re:Use a Re:Cycle se BMW Group snaží zajistit, aby vozidla po skončení své životnosti, která v Německu dosahuje v průměru 21 let, sloužila jako zdroj materiálů pro nové vozy. Klíčovým faktorem je používání monomateriálů namísto kompozitů, protože ty se díky své vyšší čistotě snadněji recyklují.

Na základě závěrů RDC se revidují také výrobní procesy v továrnách BMW Group po celém světě. Při výrobě nových vozů se upřednostňují metody, které usnadňují demontáž součástí a třídění materiálů podle druhu. Například lepení bylo nahrazeno inovativními řešeními spojování.

Recyklace vysokonapěťových baterií v uzavřeném cyklu.
S rostoucím rozšířením elektromobility se další prioritou stává recyklace vysokonapěťových baterií. Již řadu let spolupracuje RDC s průmyslem a akademickou obcí na vývoji inovativních metod recyklace baterií elektricky poháněných automobilů.

RDC opět udává směr na cestě k oběhovému hospodářství. V uplynulých třech desetiletích opakovaně podporovalo vývoj nových modelů, materiálů a technologií, a to poskytováním zkušeností v oblasti recyklace. Nyní, v éře elektromobility, se RDC ujímá úkolu získávat hluboké odborné znalosti o opětovném využití cenných zdrojů a široce je zpřístupňovat recyklačnímu průmyslu. Tímto způsobem RDC neustále rozšiřuje svou roli hlavního centra v oblasti recyklace vozidel. V době, kdy se oběhové hospodářství stává pro budoucnost automobilového průmyslu stále důležitějším, jsou odborné znalosti a dovednosti získané v RDC významnější než kdykoli předtím.

Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Další články

Další články od BMW

Ještě větší výkonnost, ještě větší výběr: nová rodina modelů MINI John Cooper Works.

Ještě větší výkonnost, ještě větší výběr: nová rodina modelů MINI John Cooper Works.

Mnichov. Pět aktuálních modelů MINI John Cooper Works symbolizuje ryzí potěšení z jízdy ve své nejvýkonnější podobě a je ztělesněním jedinečných zážitků z řízení. S MINI John Cooper Works Electric a MINI John Cooper Works Aceman jsou nyní poprvé součástí nabídky MINI dva čistě elektrické modely John Cooper Works. Výkonný elektrický pohon otevírá novou kapitolu v dlouhé historii značky a demonstruje její trvalý závazek k výkonnosti a inovacím. V modelech MINI John Cooper Works a MINI John Cooper Works Cabrio přináší potěšení z jízdy výkonný zážehový motor TwinPower Turbo. V MINI John Cooper Works Countryman ALL4 si mohou nadšenci užít jízdu i v terénu díky pohonu všech kol ALL4.
| BMW
BMW Motorrad představuje BMW Concept F 450 GS.

BMW Motorrad představuje BMW Concept F 450 GS.

Mnichov. BMW Motorrad představuje téměř sériový motocykl BMW Concept F 450 GS, který ukazuje budoucí podobu nového modelu BMW GS pro řidičské oprávnění A2. Tento koncept rovněž naznačuje, jak by mohla vypadat nová modelová řada, spadající mezi BMW G 310 a F 800/900.
| BMW
Spuštění výroby nového BMW M5 Touring v Dingolfingu.

Spuštění výroby nového BMW M5 Touring v Dingolfingu.

Dingolfing. Čtyři měsíce po zahájení výroby BMW M5 Sedan se v továrně BMW Group v Dingolfingu rozběhla sériová výroba nového BMW M5 Touring. Nový model kombinuje výjimečnou jízdní dynamiku s všestranným prostorem pro každodenní život, volný čas i cestování.
| BMW
Zahájení výroby nového BMW řady 2 Gran Coupé v továrně BMW Group v Lipsku.

Zahájení výroby nového BMW řady 2 Gran Coupé v továrně BMW Group v Lipsku.

Lipsko. BMW řady 2 Gran Coupé vzniká výhradně v továrně BMW Group v Lipsku, kde právě začala výroba jeho nové generace. Tento model zde doplnil stávající výrobu BMW řady 1, BMW řady 2 Active Tourer a MINI Countryman. Celkově tu vzniká až 1300 vozů za den. Všechny čtyři modely se třemi druhy pohonu od dvou různých značek zde vznikají na jediné výrobní lince, což potvrzuje extrémní výrobní flexibilitu lipské továrny. BMW řady 2 Gran Coupé vstoupí na trh v březnu 2025.
| BMW
Nové BMW M 1000 RR, BMW S 1000 RR, BMW M 1000 R a BMW S 1000 R.

Nové BMW M 1000 RR, BMW S 1000 RR, BMW M 1000 R a BMW S 1000 R.

Superbiky M 1000 RR a S 1000 RR a roadstery M 1000 R a S 1000 R prošly technickými i vizuálními vylepšeními a nabízejí bohatší standardní výbavu. Společné inovace zahrnují homologaci motorů dle normy Euro 5+ a nový M rychloplyn s krátkým chodem.
| BMW
Inteligentně propojený výrobní závod: továrna BMW Group v Regensburgu zavádí digitalizaci a automatizaci logistiky pomocí cloudového systému řízení dopravy.

Inteligentně propojený výrobní závod: továrna BMW Group v Regensburgu zavádí digitalizaci a automatizaci logistiky pomocí cloudového systému řízení dopravy.

Regensburg. Digitální, automatizovaný a inteligentně propojený prostřednictvím cloudu – to je další milník na cestě k digitální továrně budoucnosti, kterou představuje BMW iFACTORY. Každých 57 sekund sjede ze zdejší montážní linky nový automobil, který je jedinečný a z tisíců samostatných komponentů sestavený podle individuálních přání zákazníka. Každý pracovní den je zákazníkům po celém světě expedováno až 1400 vozů BMW X1 a BMW X2, a to s klasickými spalovacími motory a plug-in hybridním pohonem i čistě elektrických modelů.
| BMW
Nový showroom MINI v Renocar Brno-Slatina.

Nový showroom MINI v Renocar Brno-Slatina.

Brno. Nový prostor dedikovaný pro značku MINI byl otevřen v brněnské pobočce BMW a MINI Autorizovaného dealera, společnosti Renocar. Showroom byl jako první v republice navržený a realizovaný v nejnovějším retailovém standardu značky MINI. Slavnostní otevření proběhlo počátkem září při příležitosti tradičního, již 8. ročníku srazu příznivců značky MINI, na který se dostavilo přes 110 vozů MINI. Nové prodejní místo MINI teď tvoří kompaktní prostor propojený se showroomem značky BMW a společným zázemím pro klienty v kavárně Isetta. Náklady na modernizaci prostor, vybavení novými standardy a stěhování se vyšplhaly téměř na 4 000 000 korun.
| BMW
Unikátní BMW Skytop v Národním muzeu v Praze.

Unikátní BMW Skytop v Národním muzeu v Praze.

Praha. Fascinující kabriolet BMW Skytop, který měl světovou premiéru na letošním Concorso dʼEleganza Villa dʼEste, se vybraným hostům představil v Národním muzeu v Praze. Jeho filozofii a jedinečný designový styl vysvětlil jeho tvůrce a člen designérského oddělení BMW Marcus Syring. V rámci striktně limitované edice vznikne BMW Skytop v počtu 50 kusů, z nichž jeden je určen i pro Českou republiku.
| BMW
Továrna BMW Group v Regensburgu vyhrála „Továrnu roku“.

Továrna BMW Group v Regensburgu vyhrála „Továrnu roku“.

Regensburg. Továrna BMW Group v Regensburgu získala titul „Výrobní závod roku 2024“ v kategorii „Vynikající velkosériová výroba“. Toto ocenění patří mezi nejprestižnější průmyslové soutěže v Německu. Továrna BMW Group v Regensburgu je jedním z více než 30 výrobních závodů BMW Group po celém světě. Každý pracovní den sjede z výrobní linky až 1400 kusů modelů BMW X1 a BMW X2, které jsou určeny pro zákazníky z celého světa. Na jedné výrobní lince se zde flexibilně vyrábějí vozy s různými typy pohonných jednotek – od spalovacích motorů přes plug-in hybridy až po čistě elektrické modely.
| BMW
Výkonné vozy s DNA motorsportu: nové MINI John Cooper Works a nové MINI John Cooper Works Cabrio.

Výkonné vozy s DNA motorsportu: nové MINI John Cooper Works a nové MINI John Cooper Works Cabrio.

Mnichov. Díky působivým jízdním vlastnostem a legendárnímu pocitu z jízdy jako v motokáře navazují nové špičkové modely MINI na odkaz závodní legendy Johna Coopera. Sportovní výkonnost dodává novým modelům MINI John Cooper Works zážehový čtyřválec TwinPower Turbo o objemu 2,0 l. V obou modelech MINI John Cooper Works disponuje výkonem 170 kW/231 k a maximálním točivým momentem 380 Nm a poskytuje mimořádný zážitek ze sportovní jízdy. Sprint z klidu na 100 km/h MINI John Cooper Works s tímto motorem zvládne za 6,1 sekundy a MINI John Cooper Works Cabrio za 6,4 sekundy. MINI John Cooper Works dosáhne maximální rychlosti 250 km/h a MINI John Cooper Works Cabrio 245 km/h.
| BMW