Rallye Safari Keňa: TOYOTA GAZOO Racing v nejnáročnější rallye WRC obsadila první čtyři místa

|

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team na Rallye Safari v Keni již druhým rokem po sobě zaznamenal čistou sérii prvních čtyř míst. V podniku na africké půdě zvítězil Sébastien Ogier, za nímž následovali Kalle Rovanperä, Elfyn Evans a Takamoto Katsuta.
Od roku 2021, kdy bylo toto nejtěžší kolo opět zařazeno do kalendáře světového rallyového šampionátu FIA, zde tým TGR-WRT zůstal neporažen, a Toyota tak svoji sbírku úspěchů na Safari rozšířila na 11 vítězství, z toho 10 v rámci soutěží WRC.

Celkové skóre 1-2-3-4 tým zaznamenal téměř přesně 30 let poté, co Toyota v Keni dosáhla identického výsledku s vozem Celica ST185, což později zopakovala v roce 2022 s GR YARISem Rally1 HYBRID. Je to vůbec poprvé v historii, co se jednomu výrobci podařil takový výkon v témže podniku WRC při třech samostatných příležitostech, resp. ve dvou po sobě následujících ročnících stejného podniku.

Ogierův druhý úspěch na Safari v průběhu tří let je zároveň jeho třetím vítězstvím v pěti podnicích, do nichž v letošní sezóně s navigátorem Vincentem Landaisem nastoupili. Uvedená dvojice se v posledním podniku dostala do čela již v první plnohodnotné rychlostní zkoušce v pátek ráno. Do nedělního programu pak nastupovala s náskokem 16,7 sekundy před loňskými vítězi Rallye Safari, kterými jsou Rovanperä a Jonne Halttunen.

Na poslední den zůstalo naplánováno šest měřených úseků čítajících 74,38 soutěžních kilometrů, kdy dvojice nejlepších posádek opět divákům předvedla napínavý boj o vítězství. Rovanperä v prvním ranním úseku zkrátil Ogierův náskok na polovinu, avšak Ogier hned v další rychlostní zkoušce opět získal půdu pod nohama, přestože jeho vůz ztratil pravý blatník a výklopnou záď. Tyto škody se podařilo opravit během posledního servisu před třemi posledními měřenými úseky, kde na jezdce stále čekala velká výzva v podobě jemného písku a hlubokých kolejí. Ogier tak nakonec zvítězil s náskokem pouhých 6,7 sekundy: vůbec nejmenším v historii Rallye Safari, kde posádky na čele zpravidla dělí celé minuty.

Rovanperä nyní po překlopení soutěžní sezóny přes polovinu (celkem 13 kol) díky svému třetímu místu v závěrečné Power Stage, a tedy i třem bonusovým bodům, zvyšuje náskok v šampionátu soutěžních jezdců z 25 na 37 bodů.

Evans po boku s navigátorem Scottem Martinem skončil na Rallye Safari na stupních vítězů druhým rokem po sobě a zároveň poskočil v celkovém pořadí na třetí místo, 41 bodů za vedoucím jezdcem. Uvedená posádka nastupovala v neděli s náskokem 16,7 sekundy před Katsutou a Aaronem Johnstonem, přičemž v průběhu dne tuto výhodu dokonce navýšila na 25,3 sekundy.

Katsuta nicméně v Africe dosáhl dalšího přesvědčivého výsledku v rámci programu TGR WRC Challenge Program, kdy úspěšně absolvoval středeční rozjezdy, aby se zde utkal o své třetí pódiové umístění za sebou, a nakonec dosáhl svého zatím nejlepšího výsledku v sezóně.

Soutěžní tým TGR-WRT v návaznosti na páté vítězství v letošním roce zvyšuje vedení v mistrovství značek na 42 bodů.

Citace:
Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT)

„Po návratu Rallye Safari do kalendáře WRC máme za sebou další ročník se skvělými výsledky, nyní se třemi vítězstvími v řadě a dojezdem na pozicích 1-2-3-4 dva roky po sobě. Rád bych poděkoval všem jezdcům, navigátorům, mechanikům, technikům i všem ostatním členům týmu.

V Africe je v porovnání s jinými regiony naprostou prioritou ‚dovézt auto domů celé‘, protože podmínky pro vozy jsou zde nejnáročnější. Je skutečně skvělé, že to zvládly všechny naše čtyři vozy GR YARIS Rally 1 HYBRID, a prokázaly tak spolehlivost Toyoty v náročném prostředí afrického kontinentu. Když se však podíváme na průběh této rallye, výsledek zdaleka nebyl postaven jen na spolehlivosti vozů. Byl to výsledek společného úsilí posádek, mechaniků i techniků.

Seb, který tento podnik vyhrál, v boji o vítězství riskoval a občas jel pouze s jedním náhradním kolem. Stejně jako Seb tlačili na pilu Kalle, Elfyn a Takamoto. Posádky se pěkně utkaly mezi sebou a všichni do toho dali maximum. Důsledkem bylo, že vozy se někdy vracely na servis výrazně poškozené, ale mechanici je díky své spolehlivé práci dokázali dát dohromady a vrátit je i s posádkami zpět do hry.

Spolehlivost vozů, kterou jsme tentokrát na Safari ukázali, je krásnou ukázkou práce celého týmu. A my musíme tuto spolehlivost promítat nejen do vyhraných rallye, ale i do sériových vozů.

Rád bych poděkoval všem z TGR-WRT za jejich tvrdou práci na dalších úspěších v druhé polovině sezóny, jakož i snaze vyrábět stále lepší automobily pro naše zákazníky, včetně modelu GR Yaris, který je základem našeho vozu kategorie Rally1 a aktuálně vyvíjeného GR Yarisu Rally2.

Budeme ve stejnému duchu pokračovat dál, abychom vyráběli stále lepší automobily i po zbytek sezóny!

P.S. pro Juhu Kankkunena:

Moc děkuji, že jsi se chopil volantu konceptu Hilux MHEV. Vloni na rallye v Belgii jsme tě požádali, abys projel GR Yaris s vodíkovým spalovacím motorem – a tentokrát v Africe pro změnu Hilux MHEV.

Myslím, že k dosažení uhlíkové neutrality je důležité ‚dělat právě teď to, co je možné, a to okamžitě‘ v podmínkách místního prostředí. Přemýšlíme, co v Africe udělat pro zvýšení podílu hybridních vozidel, a tak jsem požádal Juhu, jednoho z legendárních jezdců, kterého znají všichni, aby se chopil právě tohoto vozu, a dozvědělo se o něm co nejvíce lidí.

Rallye Safari byla prvním rallyovým podnikem WRC, který jsi vyhrál. V porovnání s Toyotou Celica Twincam Turbo, s níž jsi jel tehdy, ti musel Hilux MHEV připadat o dost slabší, ale i tak věřím, že sis tuto jízdu užil.

Další P.S. pro tým CFAO:

Opět vám letos děkuji za podporu, kterou jste s takovým nadšením našemu týmu poskytli. Zejména za ukázkovou jízdu konceptu Hilux MHEV: bez ohromného nasazení všech lidí z CFAO, kteří jsou se záležitostmi v Africe obeznámeni, by se nám to nikdy nepodařilo. Věřím, že budeme i nadále spolupracovat tak, aby se Toyota stala v Africe tou ‚nejlepší prodejnou aut‘.“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu)

„Jsem skutečně ohromně hrdý na tento výsledek, na tento tým a na naše jezdce. Když jsme se letos chystali do Keni, nevěřil jsem, že bychom zde s ohledem na tak vyrovnané závodní pole poslední dobou mohli zajet výsledek 1-2-3-4. Ale myslím, že to není náhoda, že se nám zde tento výsledek podařilo zajet dva roky po sobě. Chci říci, že jako tým jsme se na tento podnik dobře připravili, naše posádky zde odvedly skvělou práci, a díky tomu všemu byl takový výsledek možný. V této rallye potřebujete v první řadě spolehlivý vůz, který dokáže schytávat rány od těchto cest, a teprve poté se začnete pídit po výkonech. Tato naše týmová filozofie je absolutně správným přístupem, který se ve výsledcích projevuje. V letošním roce jsme byli svědky ostřejšího souboje mezi našimi vlastními jezdci a možná i určitého napětí, když to začínalo být hodně těsné, ale to je normální: chceme takové jezdce, kteří baží po vítězství. Nemohou zvítězit všichni naráz, ale určitě všichni rozumí tomu, jakým úspěchem tento výsledek je.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„Souboj se Sebem byl v závěru dosti těsný, a tak když vám vítězství unikne o takový vlásek, jako jezdec z toho nemáte úplně nejlepší pocit. Nicméně nakonec jsme získali pěkné body do hodnocení šampionátu. Celý víkend jsem se držel svého plánu, tedy jet slušné tempo, ale nepouštět se do nějakých obrovských rizik. Takže je tento výsledek docela pěkný. Poslední den byl z hlediska techniky opravdu náročný: zejména předposlední rychlostka se spoustou hlubokého písku a vyjetých kolejí. Je dobré, že naše vozy byly tak silné a vším se probojovaly, protože opět zde v Keni zajet jako tým 1-2-3-4, to je úžasné.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Byla to výjimečná rallye plná výzev, takže myslím, že tým může být hrdý na to, že opět máme čtyři vozy v první čtyřce. To je důkazem rychlého tempa i síly GR YARISu Rally1 HYBRID a jsem hrdý, že se toho mohu účastnit a být v tomto týmu. Samozřejmě z osobního pohledu nemohu být úplně spokojený se třetím místem v cíli, ale mám ohromnou radost za tým, a samozřejmě obsadit kompletní stupně vítězů pro nás znamená i slušný bodový zisk v rámci šampionátu.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)

„Tato rallye byla tedy síla, byl to boj. Moc jsem si to užil, ale bylo by lepší, kdybych se nedopustil tolika chyb, protože to mohl být výrazně komfortnější závod: tempo bylo skutečně dobré, s vozem se jelo skvěle, měl jsem dobrý pocit a zdálo se, že máme vše pod kontrolou. Ale zkrátka se tu a tam něco přihodilo, stejně jako dnes, kdy jsme ztratili víko kufru a docházelo k přehřívání v hlubokém písku fesh-fesh. Mám ale radost, že jsme to odjeli celé. Myslím, že je to zasloužené vítězství a výsledek pro celý tým, a tak se zkrátka musíme radovat.“

PŘEDBĚŽNÉ KONEČNÉ VÝSLEDKY, RALLYE SAFARI KEŇA
1 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 hod 30 min 42,5 s
2 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +6,7 s
3 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 min 58,5 s

4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3 min 23,8 s

5 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +5 min 5,4 s

6 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +9 min 14,4 s

7 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +16 min 15,7 s

8 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +24 min 47,0 s

9 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +26 min 33,4 s

10 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia Rally2 evo) +27 min 4,0 s

(Výsledky s platností v neděli 15:30, konečnou verzi výsledků naleznete na stránkách: www.wrc.com)

A co bude následovat?

Rally Estonsko (20.–23. července) je prvním z dvojice soutěžních podniků na rychlých šotolinových cestách na severu Evropy. Rychlostní zkoušky kolem Tartu jsou kombinací širokých i úzkých cest s měkkými a písčitými povrchy, na nichž mohou jezdce při druhém průjezdu čekat hluboké vyjeté koleje.

Zdroj: www.toyotanews.eu

Toyota

Světová premiéra nové Toyoty C-HR

Uvedení původní Toyoty C-HR bylo pro Toyotu i celý evropský segment kompaktních SUV přelomovým krokem. Na vysoce konkurenčním trhu tento model působil radikálně a svým vzhledem se ihned odlišil od tradičních SUV, zejména svými výraznými a ostrými tvary, které připomínaly spíše moderní sportovní kupé.