České dráhy na vybrané vlaky spojující českou a německou metropoli nasadily do pravidelného provozu nejmodernější soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet. Dvě soupravy slouží cestujícím v pravidelném řazení na spojích EC 178 / 175 a EC 176 / 177 Berliner z Prahy do Berlína a zpět. Soupravy jsou v provozu v dočasném osmivozovém řazení, nové vozy jsou v soupravě doplněny o restaurační vozy klasické stavby.
„Nasazením ComfortJetů na prestižní lince Praha – Berlín symbolicky startujeme novou fázi uvádění našeho nejmodernějšího vlaku na koleje. Aktuálně máme provozně připraveny čtyři soupravy po osmi vozech, které nyní jezdí nejen do Německa, ale také už i v jednom případě na Slovensko,“ uvedl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a pokračuje: „V uplynulém období jsme se v úzké kooperaci s výrobním konsorciem Siemens Mobility a Škoda Group zaměřili na testování a ladění všech vlakových systémů, abychom od první jízdy nabídli cestujícím maximum komfortu, které nové vozy nabízí. Věřím, že dodávky dalších ComfortJetů budou pokračovat v rychlém tempu, abychom je byli schopni našim cestujícím doručit co nejdříve.“
Prvním spojem, na kterém byla souprava ComfortJet pravidelně zařazena, byl nedělní vlak EC 178, který z pražského hlavního nádraží vyrazil na cestu v 06:28 hod.
Aktuální nasazení souprav ComfortJet na vlacích linky Praha – Berlín
- EC 178 Berliner:Praha hl.n. (6:28) – Dresden Hbf (8:54) – Berlin Gesundbrunnen (11:02),
- EC 175 Berliner: Berlin Gesundbrunnen (12:44) – Dresden Hbf (15:10) – Praha hl.n. (17:24),
- EC 176 Berliner: Praha hl.n. (8:28) – Dresden Hbf (10:54) – Berlin Gesundbrunnen (12:53),
- EC 177 Berliner: Berlin Gesundbrunnen (14:44) – Dresden Hbf (17:10) – Praha hl.n. (19:24).
ComfortJet v bodech
- velkoprostorový klimatizovaný interiér,
- tlakotěsnost celé soupravy (důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
- koncový vůz s možností čelního průchodu do posilových vozů,
- vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezivozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,
- nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti,
- ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2 + 2 s textilním potahem, místa jsou za sebou (letecké uspořádání) i proti sobě (vis-á-vis),
- sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedel proti sobě,
- nadokenní police pro běžná zavazadla a stojany pro rozměrná zavazadla,
- individuální lampičky na čtení integrované do odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě,
- bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,
- zásuvky 230 V a USB konektory typu A a C pro napájení přenosné elektroniky cestujících,
- inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy při zachování tepelně-izolačních vlastností skel,
- v oknech vysouvací rolety proti slunci,
- bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení,
- zábavní a informační palubní portál,
- elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,
- bezbariérové řešení pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup / výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků, cestující na vozíku mají k dispozici sklopné stoly,
- pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu a navíc dálkovým ovládáním nástupních dveří přes slepeckou vysílačku,
- dětské kino, dětská stolní hra na vyhrazených místech pro cestující s dětmi, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa vyhrazená pro uložení kočárků,
- místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel,
- na jednom konci je jednotka vybavena tradičním UIC rozhraním, které umožňuje připojení a průchod do dalších vozů klasické stavby,
- schválení pro provoz v České republice i okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Dánsko),
- protipožární systém a systém překlenutí účinku záchranné brzdy umožňující provoz ve velmi dlouhých tunelech, např. Koralmský (32,9 km), Semmeringský úpatní (27,3 km) nebo podmořský Fehmarnský (17,6 km),
- možnost provozu na vysokorychlostních tratích,
- V konečném uspořádání: čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem a oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol),
- 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě,
- restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty, s moderní kuchyní s technologií zchlazené stravy a vícemodálním konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou pro ekologické opakovatelné používání nádobí.
Zdroj: www.ceskedrahy.cz