České Dráhy··6 min

První bateriové vlaky dodá Českým drahám česká Škoda Group

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

České dráhy a domácí firma Škoda Group uzavřely v uplynulých dnech kontrakt na dodání prvních duálních elektricko-bateriových vlaků určených pro českou železnici. Celkem 15 nových vlaků bude jezdit na tratích Moravskoslezského kraje. Výrobce byl vybrán v otevřeném tendru.

„Díky spolupráci s regiony jsou České dráhy lídrem v inovacích regionální železniční dopravy. Spolupráce s Moravskoslezským krajem nám umožnila stát se prvním dopravcem v Česku, který objednal a nasadí do provozu duální elektrické jednotky, které jsou poháněné elektřinou buď z trakčního vedení anebo z trakční baterie. Nasazení duálních vlaků snižuje emise uhlíkových plynů při provozu na neelektrizovaných tratích a umožňuje nabídnout občanům více přímých spojení, která kombinují jízdu například na hlavních elektrizovaných tratích a vedlejších tratích bez elektrizace,“ říká k přednostem nových vlaků Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Nové duální jednotky nabídnou cestujícím veškerý komfort, který je u našich moderních vlaků běžný. Půjde o bezbariérová, nízkopodlažní vozidla s klimatizovanými oddíly pro 150 sedících cestujících. Cestující budou mít k dispozici také oddíl 1. třídy, prostor pro přepravu osob na vozíku, místa pro kočárky a jízdní kola. Vybavena budou moderním audiovizuálním informačním systémem, elektrickými zásuvkami a USB pro napájení drobné cestovní elektroniky cestujících a samozřejmostí bude palubní Wi-Fi síť. Také počítáme s chystanou konverzí na železničních tratích, proto budou jednotky vybaveny pro provoz jak pod soustavou 3 kV DC, tak 25 kV 50 Hz AC. Samozřejmostí je vybavení moderním vlakovým zabezpečovačem a radiokomunikací ETCS a GSM-R,“ přibližuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, vybavení nových vlaků.

„Uzavření kontraktu je znamením, že České dráhy zůstávají nadále silným a spolehlivým obchodním partnerem Moravskoslezského kraje. Věřím, že se drahám podaří nabídnout efektivní a profesionální spolupráci i do budoucna. Regionální doprava v našem kraji prochází od prosince loňského roku proměnou, na kolejích začínáme vidět stále více moderních vozů. Nasazení jednotek BEMU můžeme považovat za další velký krok směrem ke kvalitnějšímu a modernějšímu cestování u nás,” řekl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.

Podle krajského dopravního náměstka hejtmana Radka Podstawky je dalším benefitem, které nové jednotky nabídnou, kromě komfortu také hledisko ekologie. „V Moravskoslezském kraji podporujeme čistou mobilitu dlouhodobě. Elektrické jednotky jsou vůči životnímu prostředí výrazně šetrnější. Proto je žádoucí, aby na kolejích v našem kraji takových vozů přibývalo. Elektrizace tratí je v oblasti dopravy jednou z našich hlavních priorit. Tuto proměnu jistě ocení i cestující, cestování bude pohodlnější, efektivnější i bezpečnější,” řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.

„Téměř 100 let zpět jsme vyrobili první elektrickou lokomotivu, před devíti lety první tramvaj na baterie, vyrábíme trolejbusy a elektrobusy s bateriemi a dnes máme před sebou výrazný posun této technologie, kdy budeme vyrábět vlaky na baterie. Je to pro nás velký úspěch a jsme rádi, že můžeme být společně s Českými drahami inovátory české železnice. Bateriová řešení jsme již využili v řadě projektů, ale u vlaků má tento projekt řadu specifik a klíčová je pro nás v tomto ohledu zejména bezpečnost, a proto využíváme bateriových systémů typu LTO. Úspěch na domácím trhu a domácí reference jsou pro nás klíčové, a navíc může pomoci i celému českému průmyslu v rámci exportních zakázek,“ popisuje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva a President Regionů CZ&SK a Central East ve Škoda Group.

Výrobce má zhruba polovinu nových jednotek dodat nejpozději do 29 měsíců od podpisu kontraktu a další pak v následujících měsících. Nejméně 7 vlaků tak bude k dispozici nejpozději v listopadu 2026. To je umožní nasadit v rámci platné smlouvy s Moravskoslezským krajem v přechodném roce, se kterým smlouva počítá např. pokud by došlo k prodloužení výběrového řízení. Jeho délku nemůže dopravce zásadně ovlivnit, protože se musí řídit zákonnými lhůtami a dalšími procesními pravidly.

Hodnota kontraktu za dodání všech 15 dvouvozových jednotek, za sady vybraných komponentů výměnného systému, např. kompletní podvozky na jednotku, školení personálu a zajištění servisu na dobu až 15 let je 3,5 miliardy Kč. Z uvedené částky připadá zhruba jedna čtvrtina na údržbu a sadu náhradních dílů výměnného systému.

Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Na elektrizovaných tratích budou napájeny přímo z trakčního vedení a budou na nich dobíjeny také trakční baterie. Jejich dobíjení bude možné také při rekuperaci na neelektrizovaných tratích např. při jízdě po spádu nebo při brzdění do stanic a zastávek.

Tratě, které budou obsluhované duálními jednotkami

  • Ostrava – Opava – Krnov;
  • Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín (hlavně pracovní dny);
  • Ostrava – Budišov nad Budišovkou (víkendy);
  • Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek a zpět, po rekonstrukci tratě 323 okružní linka Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava.

Základní technické parametry

  • Počet vozů: 2
  • Délka jednotky: 52 900 mm
  • Šířka skříně: 2 820 mm
  • Výška vozu: 4 260 mm
  • Počet vozů: 2
  • Počet sedadel (z toho 1. třída): 150 (8)
  • Celkový počet cestujících: 323
  • Trvalý výkon: 4 × 340 = 1 360 kW
  • Maximální rychlost: 160 km/h v trolejovém režimu; 120 km/h v bateriovém režimu
  • Jmenovité napětí troleje: 3 kV DC/ 25 kV 50Hz AC
  • Alternativní pohon: elektrický z baterie
  • Minimální délka dojezdu na baterii: 80 km
  • Měrný výkon v bateriovém režimu: 10,9 kW/t
  • Zabezpečení: ETCS L2 BL3 + zabezpečovač třídy B

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Fanshop Českých drah se chystá na předvánoční prodeje, nabízí tři adventní kalendáře

Fanshop Českých drah se chystá na předvánoční prodeje, nabízí tři adventní kalendáře

Tři zbrusu nové 3D adventní kalendáře v podobě legendární lokomotivy Brejlovec, motorové jednotky řady 810 a také autobusu dceřiné společnosti ČD Bus už nyní nabízí Fanshop Českých drah nejen pro fanoušky železnice. Sortiment sportovního oblečení také rozšířily softshellové bundy hned ve čtyřech barvách a v brandu ČD. Obchod národního dopravce se také připravuje na předvánoční nákupní horečku a posiluje své skladové zásoby.
| České Dráhy
Pohodlně vlakem na derby pražských „S“ do Edenu

Pohodlně vlakem na derby pražských „S“ do Edenu

České dráhy v neděli 6. října posílí své vlakové spoje do pražského Edenu, kde se bude od 18:30 hod. odehrávat zápas české fotbalové ligy mezi SK Slavia Praha a AC Sparta Praha.
| České Dráhy
V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka se o víkendu setkají motorové lokomotivy Hektor

V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka se o víkendu setkají motorové lokomotivy Hektor

O víkendu 5. a 6. října se bude v našem největším železničním muzeu v Lužné u Rakovníka konat setkání Hektorů, tedy historických motorových lokomotiv řad T 435.0 a T 458.1. Po oba dny pojede do Lužné zvláštní vlak z Prahy a také se uskuteční hvězdicové jízdy z Lužné do Řevničova, Rakovníka, Krupé či Kolešovic. Návštěvníci se mohou těšit na komentované přehlídky Hektorů na točně i na další doprovodný program.
| České Dráhy
Pantery už jezdí na celé lince S 4 / U 4 až do Ústí

Pantery už jezdí na celé lince S 4 / U 4 až do Ústí

České dráhy zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter PID řady 640.2 na celé lince S 4 / U 4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Nové soupravy nabízejí bezbariérové cestování s palubní Wi-Fi sítí a s možností dobíjet cestovní elektroniku (mobilní telefon, notebook) na trati Praha – Kralupy nad Vltavou – Roudnice nad Labem – Lovosice – Ústí nad Labem. Můžou tak odlehčit dálnici D8, nabízejí alternativu k pravidelným kolonám na pozemních komunikacích a zdržení v délce desítek minut na dojezdu do Prahy.
| České Dráhy
České dráhy zahajují adventní kampaň

České dráhy zahajují adventní kampaň

Vánoce už co nevidět zaklepou na dveře, České dráhy dnes proto spouští letošní adventní kampaň. Tentokrát s větším předstihem tak, aby si cestující mohli v klidu vybrat a naplánovat cestu na vánoční trhy u nás i u našich sousedů. Včasný nákup je totiž zárukou nejvýhodnější ceny za jízdenku.
| České Dráhy
Dodávka moderních RegioPanterů na jih Čech je dokončena

Dodávka moderních RegioPanterů na jih Čech je dokončena

Dodávka nových elektrických jednotek RegioPanter pro Jihočeský kraj je úspěšně dokončena. Na konci září České dráhy od výrobce Škoda Group převzaly a do provozu uvedly jednotku číslo 650.246, čímž došlo k završení dodávky posledních pěti jihočeských Panterů druhé generace. Jihočeská flotila elektrických regionálních vlaků národního dopravce tak nyní zahrnuje celkem patnáct RegioPanterů 2. generace a čtyři obdobné jednotky z první série.
| České Dráhy
První ComfortJety začaly jezdit na pravidelných spojích mezi Prahou a Berlínem

První ComfortJety začaly jezdit na pravidelných spojích mezi Prahou a Berlínem

České dráhy na vybrané vlaky spojující českou a německou metropoli nasadily do pravidelného provozu nejmodernější soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet. Dvě soupravy slouží cestujícím v pravidelném řazení na spojích EC 178 / 175 a EC 176 / 177 Berliner z Prahy do Berlína a zpět. Soupravy jsou v provozu v dočasném osmivozovém řazení, nové vozy jsou v soupravě doplněny o restaurační vozy klasické stavby.
| České Dráhy
Národní den železnice 2024 v novém termínu

Národní den železnice 2024 v novém termínu

Centrem železničářského dění se třetí říjnový víkend stane Česká Třebová. Národní den železnice, který byl kvůli povodňové situaci v září odložen, už má nový termín, a to víkend 19. a 20. října. Na akci se představí desítky kusů moderní i historické železniční techniky, v plánu jsou nostalgické jízdy i bohatý doprovodný program pro celou rodinu. Výtěžek z prodeje nedělních vstupenek půjde na odstranění škod po povodních v Bohumíně. Již zakoupené vstupenky zůstávají v platnosti i na nový termín akce.
| České Dráhy
Průběžná valorizace zvedne jízdné pro rok 2025 o 4,9 %. České dráhy nasadí do provozu až 140 nových vlaků.

Průběžná valorizace zvedne jízdné pro rok 2025 o 4,9 %. České dráhy nasadí do provozu až 140 nových vlaků.

Princip průběžné valorizace jízdného ve vlacích Českých drah o inflaci v uplynulém roce zvýší základní kilometrický tarif a nabídky z něj odvozené v průměru o 4,9 %. Úprava tarifu reflektuje inflaci a zvyšování nákladů za uplynulých 12 měsíců. U dospělé osoby bez slevy se jízdné na kratší vzdálenosti zvýší většinou o 1 až 5 korun, což je hodnota pro nejčastější cesty v základním tarifu. Změny v kilometrickém tarifu Českých drah odpovídají inflační úpravě u Systému jednotného tarifu a jízdenek OneTicket. V rámci modernizace flotily České dráhy letos plánují nasadit až 140 nových vlaků, což přinese více než 22 tisíc nových míst k sezení pro cestující.
| České Dráhy
České dráhy přebírají od výrobce další soupravy ComfortJet. Na konci září s nimi poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína

České dráhy přebírají od výrobce další soupravy ComfortJet. Na konci září s nimi poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína

Cestující z Prahy do Berlína a opačně se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září nasadí České dráhy denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet od konsorcia výrobců Siemens Mobility a Škoda Group. České dráhy prozatím uvedly do provozu 4 soupravy v přechodném osmivozovém řazení bez řídicího a restauračního vozu. České dráhy, Siemens Mobility a Škoda Group také představily ComfortJet evropské veřejnosti na mezinárodním železničním veletrhu Innotrans 2024 v Berlíně.
| České Dráhy