VZP··5 min

Průzkum VZP ČR: S délkou praxe spokojenost lékařů klesá, cítí se vyčerpanější a pociťují horší spolupráci s pacienty

VZP

VZP

Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky (zkratkou VZP ČR nebo VZP) je největší zdravotní pojišťovna, která zabezpečuje veřejné zdravotní pojištění a je zřizována státem. Byla zřízena zákonem č. 551/1991 Sb. s účinností od 1. ledna 1992. Podle zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění pak vede Centrální registr pojištěnců.

Tisková zpráva

Všeobecná zdravotní pojišťovna ve spolupráci s agenturou ppm factum research s.r.o. zrealizovala na jaře průzkum mezi praktickými lékaři pro dospělé a praktickými lékaři pro děti a dorost. Zaměřen byl především na oblast prevence a spolupráci s pacienty i dalšími partnery v systému zdravotnictví.

„Naše klienty se snažíme vést k zodpovědnosti za své zdraví, k účasti na preventivních prohlídkách je motivujeme i formou příspěvků z fondu prevence. Pohled praktických lékařů na chování pacientů je pro nás důležitý, abychom mohli naše další aktivity přizpůsobit i jejich potřebám,“ říká náměstek ředitele pro služby klientům Ivan Duškov.

Pozvánky fungují nejlépe

Nejčastěji (dle samotných lékařů) přivádí pacienty na preventivní prohlídku doporučení, resp. pozvání právě od registrujícího lékaře. Silnou motivací je (v případě dospělých) také následná možnost čerpání příspěvků od zdravotní pojišťovny. Častým důvodem bývá i závažné onemocnění v rodině.

Z výsledků průzkumu vyplynulo, že zejména ordinace s velkým počtem registrovaných klientů spíše spoléhají na vlastní zájem pacientů o preventivní prohlídky. Naopak v ordinacích, kde je kartotéka méně početná, klienti nejčastěji absolvují preventivní prohlídku právě na pozvání lékaře.

Problém vidí lékaři v nízké informovanosti pacientů, lidé podle nich stále nemají dostatečné povědomí o tom, jak často a na jaká vyšetření mají nárok. „Mezi překážkami k provedení prohlídky často zmiňovali také problém s nedostavením se klientů na stanovený termín, neustálým přeobjednáváním či neochotou podstoupit potřebná vyšetření. Odkládáním prohlídek se přitom lidé mohou dostat do situace, kdy dostupná léčba už nebude dostatečně účinná,“ říká Ivan Duškov.

Očkování budí nedůvěru

Součástí prevence je i očkování proti infekčním nemocem. Většímu proočkování podle lékařů brání obecně nedůvěra pacientů či rodičů dětí k očkování, téměř čtvrtina lékařů uvedla také jako problém cenu za vakcínu. Jako problematické vidí lékaři i to, že se objednaní pacienti ve stanoveném termínu k očkování nedostaví.

Co se týká konkrétně očkování proti chřipce, evidují lékaři mezi lidmi poměrně malý zájem. Pokud se k očkování dostaví, většinou je to na doporučení lékaře, méně často na základě předchozí zkušenosti se závažným průběhem onemocnění. Na navýšení proočkovanosti má podle lékařů vliv medializace důležitosti očkování, motivace starších a chronických pacientů nebo zkušenosti s těžkým průběhem nemoci v rodině.

Lékaři vystavili vysvědčení

Lékaři byli rovněž požádáni o zhodnocení určitých oblastí známkami jako ve škole (1= nejlepší, 5= nejhorší). Spolupráci s ambulantními specialisty ohodnotili známkou 2,4. Výrazněji spokojenější jsou v tomto směru pediatři (2).

Další hodnocená oblast se týkala spokojenosti s chováním pacientů/rodičů, ti obdrželi známku 2,6. V tomto případě spokojenost lékařů výrazně klesá s délkou jejich praxe a je nižší v Praze oproti jiným částem republiky.

Za podporu lékařů si zdravotní pojišťovny vysloužily hodnocení 2,7, přičemž VZP byla nejčastěji uváděna jako zdravotní pojišťovna, s níž se spolupracuje nejlépe. Důvodem byla uváděna aktivní podpora ze strany zdravotní pojišťovny i úhradové podmínky.

Lékaři byli také vyzvání k ohodnocení vlastního stavu psychického vyčerpání. To s délkou praxe úměrně roste. Mezi praktiky s velkým počtem pacientů a v Praze je hodnocení oproti průměru (2,7) horší. Poslední hodnocená oblast se týkala obecně „administrativy“. Ta také dopadla z pohledu lékařů nejhůře (3,5). S délkou praxe, počtem pacientů, ale i ve větších městech nespokojenost mezi lékaři roste.

Průzkum byl realizován 8. - 17. dubna 2024, a to formou telefonického dotazování. Zapojilo se do něho 220 poskytovatelů zdravotní péče, 112 praktických lékařů pro dospělé a 108 pro děti a dorost. Zastoupeni byli lékaři z různých regionů republiky a délkou praxe.

Zdroj: www.vzp.cz

Další články

Další články od VZP

Říjen v růžové bojuje proti rakovině prsu

Říjen v růžové bojuje proti rakovině prsu

Měsíc říjen je tradičně věnován prevenci rakoviny prsu a podpoře žen, které s touto nemocí bojují. Symbolem kampaně je růžová stužka, která symbolizuje solidaritu a povědomí o rakovině prsu. VZP ČR dlouhodobě podporuje prevenci svých klientů, a proto se i letos připojuje k celosvětové kampani Pinktober. Aktuálně se s touto diagnózou léčí víc než 57 tisíc klientek pojišťovny.
| VZP
Ředitelem VZP zůstává Zdeněk Kabátek

Ředitelem VZP zůstává Zdeněk Kabátek

Správní rada VZP ČR dnes (30. 9. 2024) potvrdila ve funkci ředitele VZP Zdeňka Kabátka. Pro jeho jmenování hlasovalo 25 členů správní rady, pět se hlasování zdrželo. Jiného kandidáta do čela VZP správní rada nenavrhovala.
| VZP
VZP ČR a Sdružení praktických lékařů se dohodly na mimořádném režimu pro povodněmi zasažené ordinace

VZP ČR a Sdružení praktických lékařů se dohodly na mimořádném režimu pro povodněmi zasažené ordinace

VZP ČR a Sdružení praktických lékařů se dohodly na úpravě režimu poskytovatelů zdravotní péče v povodněmi zasažených oblastech. Zhruba tři desítky ordinací praktických lékařů zde byly velkou vodou přímo zasaženy. V některých případech došlo k poškození části vybavení či zdravotní dokumentace, v jiných byly vodou poškozeny ordinace natolik, že v nich momentálně není možné zajišťovat zdravotní služby. VZP ČR je připravena stejné podmínky zajistit i pro fungování ordinací pediatrů a stomatologů.
| VZP
Počet infarktů klesl, nemoci srdce ale stále patří k nejčastějším příčinám úmrtí v ČR

Počet infarktů klesl, nemoci srdce ale stále patří k nejčastějším příčinám úmrtí v ČR

VZP ČR zaznamenala za poslední dekádu pokles počtu pacientů s infarktem myokardu. Zatímco v roce 2014 postihl téměř 10 888 klientů pojišťovny, vloni jich bylo o čtvrtinu méně, přesně 8 120. I přes tento pozitivní vývoj patří nemoci srdce stále k nejčastějším příčinám úmrtí v Česku.
| VZP
Očkování proti chřipce? Nejlepší čas je právě teď

Očkování proti chřipce? Nejlepší čas je právě teď

Chřipka každoročně postihuje statisíce lidí, na svědomí má také v průměru až 1 500 životů. Nejúčinnější ochranou proti komplikovanému průběhu onemocnění je vakcína. Česko se však dlouhodobě potýká s velmi nízkou proočkovaností. Virus chřipky se u nás vyskytuje v zimních měsících, a proto je vhodné očkovat na podzim, před začátkem chřipkové sezóny.
| VZP
Včasná diagnostika je klíčová pro zpomalení demence, praktici vloni provedli o třetinu víc testů než v roce 2022

Včasná diagnostika je klíčová pro zpomalení demence, praktici vloni provedli o třetinu víc testů než v roce 2022

Alzheimerovou chorobou a jinými formami demence trpí stále více lidí. Vloni se tak léčilo více než 67 tisíc klientů VZP, přičemž nemoc dvakrát častěji postihuje ženy.
| VZP
S koncem prázdnin riziko dětských úrazů rozhodně nekončí

S koncem prázdnin riziko dětských úrazů rozhodně nekončí

V posledních letech se v České republice zvyšuje počet dětských úrazů, přičemž nejčastěji postihují náctileté. Dle statistiky VZP ČR muselo v loňském roce vyhledat lékaře více než 220 tisíc dětí, nejčastěji kvůli poranění ruky, nohy a hlavy. Nejvíce dětí bylo ošetřeno na začátku a na konci školního roku. Náklady na léčbu úrazů přesáhly 830 milionů korun.
| VZP
Vrácení přeplatků za léky za první pololetí 2024 láme rekordy

Vrácení přeplatků za léky za první pololetí 2024 láme rekordy

VZP svým klientům za první pololetí 2024 vrací na přeplatcích za léky 345 milionů korun. Oproti stejnému období loňského roku vzrostla celková částka o 27 %. Suma bude rozdělena mezi více než 435 tisíc pojištěnců, což je o 18 % pojištěnců více než za loňské první pololetí. Průměrná výše přeplatku u VZP za první pololetí loňského roku činila 793 Kč (tj. o 56 Kč víc než v roce 2023). VZP přeplatky posílá automaticky, není třeba o ně žádat.
| VZP
Klienti VZP mění přístup ke svému zdraví, počet preventivních prohlídek roste

Klienti VZP mění přístup ke svému zdraví, počet preventivních prohlídek roste

Účast na preventivních prohlídkách i screeningových vyšetřeních meziročně významně vzrostla. Na prevenci tak VZP ČR letos vydá o čtvrtinu víc než vloni, a to 9 miliard korun. V případě screeningových prohlídek stoupá návštěvnost meziročně téměř o 17 %.
| VZP
Vloni se v lázních léčilo na křížek 55 tisíc klientů VZP ČR

Vloni se v lázních léčilo na křížek 55 tisíc klientů VZP ČR

Klientů, kterým VZP ČR hradí lázeňskou péči, rok od roku přibývá. Během deseti let vzrostl počet takových pacientů téměř o 40 %. Zatímco vloni hradila Všeobecná zdravotní pojišťovna lázeňskou péči 55 tisícům svých klientů, v roce 2013 jich bylo necelých 39 tisíc. Dospělé posílá pojišťovna do lázní nejčastěji s nemocemi pohybového ústrojí, děti kvůli problémům s dýcháním. V roce 2024 má VZP pro své klienty na lázně (komplexní i příspěvkové) připraveno celkem 2,5 miliardy korun.
| VZP