ESET··7 min

Průzkum ESET: Dvě hodiny denně na YouTube, o víkendu čtyři. V Česku přibývá nadužívání sociálních sítí, týká se především mladistvých

Praha, 11. září 2023–V dnešní době se stále větším rizikem, zejména u nejmladší generace, stává obyčejný mobilní telefon. Sociální sítě a hry, které tři čtvrtiny mladistvých vyhledávají 7 dní v týdnu, vyvolávají pocity bažení i dopaminové výše a mohou vést až k hazardnímu chování. Navýšení času stráveného online se však týká i dalších segmentů populace. Ukázal to průzkum digitálních závislostí, který realizovala společnost ESET v rámci projektu Safer Kids Online ve spolupráci s agenturou Median v období od 31. července 2023 do 4. srpna 2023.

Česká populace tráví velké množství času online – v průměru 4 hodiny denně, a to především prostřednictvím chytrých telefonů. Na mobilu je nejčastěji věková kategorie 15-24 let, a to průměrně 4,8 hodiny denně. „Bezmála 40 % mladistvých uvedlo, že na telefonu stráví dokonce 4-9 hodin denně,” uvádí specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET Vladimíra Žáčková. Tatáž věková kategorie 15+ pak ještě prosedí 1–3 hodiny denně u počítače. V porovnání se skupinou 55-60 let, která bývá na mobilu 2 hodiny, na PC 2,15 hodiny a u televize 2,6 hodiny, tráví mladí dospělí online poměrně velkou část dne.

Chlapci konzole, dívky Instagram. Dětí, co nadužívají technologie, je po pandemii skoro dvojnásob

Pro 74 % mladistvých jsou sociální sítě každodenní záležitostí. Pětina z nich dennodenně hraje nějakou digitální hru a YouTube jich sleduje ve všední dny 46 % po dobu 2 a více hodin. O víkendech tráví mladí nad 15 let sledováním videí dokonce čtyři hodiny denně, třetina dokonce více (ESPAD průzkum mladistvých). Dle výzkumu HBSC Lockdown 2020 realizovaného v ČR u dětí ve věku 11, 13 a 15 let spadá dnes do kategorie střední nebo vysoké digitální závislosti téměř 7 % studentů oproti necelým 3 % před pandemií.

To potvrzuje zkušenost odborníka na nelátkové závislosti v Česku, Mgr. Tomáše Jandáče, který mezi pacienty dětské a dorostové ambulance zaznamenal narůst digitální závislosti skokově z 30 na 50 %. Vyrovnal se též poměr v zastoupení pohlaví, kdy dříve bylo osazenstvo ze dvou třetin chlapecké. „Chlapci věnují čas hraní her (37 % oproti 6 % dívek), dívky častěji míří na sítě (76 % oproti 72 % chlapců). Čas strávený sledováním videí na YouTube je u obou pohlaví přibližně stejný,” upřesňuje Jandáč, adiktolog v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie Kliniky adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.

Polovina mladých si ordinuje nucený čas offline, notifikace vypíná jen pětina

Češi nevidí čas strávený na sítích jako něco špatného. Více než polovina respondentů (52 %) napříč populací uvedla, že času tráví tak akorát, ačkoli 51 % tráví na sítích více času než před 2 roky. Až 57 % pak přiznalo, že v situacích psychické nepohody, smutku či nervozity utíkají k mobilu a 80 % se kvůli tomu cítí provinile. „Lze usuzovat, že přílišné lpění na online přítomnosti má mezi lidmi negativní konotaci, a to i u mladších ročníků,” upřesňuje Žáčková. Nemalá část mladší generace (44 %) ve věku 15-24 let přiznává, že kvůli on-line prostředí dokáže občas ztratit pojem o čase a každý šestý dotazovaný ve věku 15+ odpověděl, že na sítích tráví až příliš času.

A zatímco o úspěšném digitálním detoxu hovoří třetina dospělých, snaží se mladiství omezit sítě snížením počtu hodin online (30 %) či vymazáním aplikací a odhlášením streamingových služeb (33 %). Polovina si pak ordinuje nucený čas offline, notifikace v telefonu však vypíná jen pětina (22 %) dotázaných. Mají obavy, že by se za jejich nepřítomnosti mohlo přihodit něco nešťastného (38 %). Netrápí to jen nejmladší generaci – více než polovina (57 %) respondentů se připojuje k sítím kvůli strachu, smutku nebo nervozitě a 20 % pomáhá čas online zapomenout na vlastní strasti.

Riziko závislosti a hazardního chování zvyšují placené funkce počítačových her

Specifické riziko se pojí s tzv. loot boxy – doplňky počítačových her s náhodným obsahem, které však uživatele stojí reálné peníze. Česká legislativa zatím nepodnikla žádné kroky k regulaci této oblasti, ačkoli v zahraničí již částečně zakázány jsou.

„Prodej bonusů pro hru s vysokým faktorem náhody, které lze koupit během hraní, může být pro mladistvé velmi problematický. A to zejména proto, že u takovýchto her je pro dosažení úspěchu důležitější množství vynaložených financí než samotné hráčovy dovednosti a jím použité strategie,” komentuje Žáčková.

Takové digitální hry, ve kterých se prodávají lootboxy, mohou u hráčů rozvíjet hazardní chování. „Byl prokázán vztah mezi nákupem lootboxů a symptomy hráčské́ poruchy, tak i závislostí na hraní digitálních her,” dodává Jandáč.

Jak řešit nadužívání sociálních sítí u mladistvých?

V rodině je potřeba téma otevřít a nastavit pravidla, která budou dospělí dodržovat spolu s dětmi. „Mezi první kroky může patřit omezení notifikací a vymezení doby a prostoru bez telefonu, ať už jde o večerní čas, kontrolování během noci či ihned po probuzení. Pomoci mohou i aplikace, které v určité časy omezí přístup na konkrétní sítě,” radí Žáčková.

Případně lze preventivně vyhledat kliniku adiktologie či pomoc dětského psychologa. Užitečné mohou být i tzv. konverzační kartičky, které otevírají diskuzi mezi rodiči a dětmi o důležitých tématech týkajících se bezpečného pobytu v digitálním světě. Otázky na kartách přibližují mnoho situací, s nimiž se dospělí i děti v online světě běžně setkávají. Společně se pak baví o tom, jak se v daných situacích zachovat co nejlépe.

Sběr dat byl realizován ve spolupráci s agenturou Median ve dnech 31. července 2023. až 4. srpna 2023 na 518 respondentech v České republice ve věku 15 až 60 let.

O projektu Safer Kids Online

Iniciativu Safer Kids Online zahájila společnost ESET 1. dubna 2022, kdy byla zároveň spuštěna i webová stránka. Následně byly realizovány pilotní projekty. Pro nejmenší děti vznikl edukativní seriál Hey Pug!, za kterým stojí zlínské studio BareBear production. Na starší děti a širokou veřejnost mířila osvětová kampaň To nevymažeš! vytvořená ve spolupráci s Policií České republiky, jež upozorňuje na rizika konsensuálního sextingu. V letošním roce budou následovat další aktivity.

O společnosti ESET

Společnost ESET již od roku 1987 vyvíjí bezpečnostní software pro domácí i firemní uživatele. Drží rekordní počet ocenění a díky jejím technologiím může více než miliarda uživatelů bezpečně objevovat možnosti internetu. Široké portfolio produktů ESET pokrývá všechny populární platformy, včetně mobilních, a poskytuje neustálou proaktivní ochranu při minimálních systémových nárocích.

ESET dlouhodobě investuje do vývoje. Jen v České republice nalezneme tři vývojová centra, a to v Praze, Jablonci nad Nisou a Brně. Společnost ESET má lokální zastoupení v Praze, celosvětovou centrálu v Bratislavě a disponuje rozsáhlou sítí partnerů ve více než 200 zemích světa.

Kontakt pro média:

Lucie Mudráková

Specialistka PR a komunikace

ESET software spol. s r.o.

tel: +420 702 206 705

[email protected]

Hana Houšková

PR Specialist

PYXIS

tel: +420 721 428 374

[email protected]

Zadavatel
ESET

ESET

Jsme jednou z prvních evropských společností se zaměřením na digitální bezpečnost. Soukromou společnost ESET stále vedou inženýři, kteří ji před 30 lety založili. Díky naší nezávislosti se můžeme soustředit na náš nejdůležitější cíl – na ochranu koncových zákazníků a firem na jejich cestě k úspěšnější budoucnosti.

Další články od ESET

Přehled hrozeb pro Android: Falešné hry Českem stále šíří adware a bankovní malware
ESET

Přehled hrozeb pro Android: Falešné hry Českem stále šíří adware a bankovní malware

Statistika kybernetických hrozeb pro platformu Android v Česku i v červnu zůstala neměnná. Největším rizikem je nadále adware Andreed, který v minulém měsíci znovu o něco posílil. Také v případě bankovního malwaru Cerberus, který se v Česku znovu začal objevovat od letošního jara, zůstávají detekce stabilní. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat společnosti ESET. Falešné verze mobilních her jsou i nadále oblíbeným nástrojem kybernetických útočníků při šíření škodlivých kódů nejen v Česku. Bezpečnostní experti proto opakovaně varují před stahováním aplikací a her mimo oficiální obchody s aplikacemi pro chytré telefony.
ESET: Velký návrat spywaru Agent Tesla, v červnu se jeho detekce vyšplhaly ke třetině všech případů
ESET

ESET: Velký návrat spywaru Agent Tesla, v červnu se jeho detekce vyšplhaly ke třetině všech případů

Počet detekcí spywaru Agent Tesla, který je v Česku dlouhodobě stabilním malwarem, dosáhl v červnu téměř třetiny všech případů škodlivého kódu pro operační systém Windows v Česku. Podle bezpečnostních expertů se jednalo o nejsilnější útok letošního roku. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET. Útočníci spyware šířili prostřednictvím e-mailových zpráv od německé společnosti, která u českých obětí chtěla objednat zboží. Celá zpráva byla lokalizována do češtiny, včetně falešných kontaktních údajů a adresy webových stránek.
Hrozby pro macOS: Škodlivá reklama si hledá cesty do zařízení přes napodobeniny přehrávačů
ESET

Hrozby pro macOS: Škodlivá reklama si hledá cesty do zařízení přes napodobeniny přehrávačů

Uživatelé a uživatelky počítačů od Apple mohli v posledním čtvrt roce narazit na řadu napodobenin aplikací a nástrojů, které ukrývaly malware. V čele statistiky nejčastějších hrozeb pro platformu macOS v Česku a na Slovensku zůstávaly i v období od dubna do června 2024 adware Pirrit, downloader Adload a škodlivý kód PSW.Agent, který se řadí mezi tzv. infostealery. Útočníci zneužívali nejen falešnou verzi aplikace Adobe Flash Player, ale i aplikace určené k přehrávání médií, hudební soubory ve formátu MP3 či cracky a warez verze známých komerčních aplikací. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET.
Globální vývoj kybernetických hrozeb od ESET: Útočníci zneužívají ke krádeži dat falešné AI aplikace
ESET

Globální vývoj kybernetických hrozeb od ESET: Útočníci zneužívají ke krádeži dat falešné AI aplikace

Společnost ESET vydala svou nejnovější zprávu ESET Threat Report H1 2024. Zpráva shrnuje globální vývoj kybernetických hrozeb na základě dat z telemetrie a odborného pohledu analytiků společnosti, a to od prosince 2023 do května 2024. Infostealery, se kterými se útočníci pravidelně zaměřují také na Českou republiku, začaly napodobovat generativní AI nástroje jako Midjourney, Sora nebo Gemini. V oblasti kybernetických hrozeb pro mobilní zařízení se objevil také nový malware GoldPickaxe, který je se svými funkcemi schopný krást data k rozpoznávání obličeje, a tím vytvářet deepfake obsah. Bezpečnostní experti ve zprávě popsali také kybergang využívající malware Balada Injector, který je nechvalně proslulý zneužíváním zranitelností pluginů WordPress. Skupina útočníků v první polovině roku 2024 kompromitovala přes 20 000 webových stránek, včetně webů v České republice. Zpráva se také věnuje vývoji ransomwarových hrozeb, kdy v centru pozornosti stála v posledním půl roce operace Cronos k rozbití ransomwarového gangu LockBit.
ESET v Česku pokračuje v růstu, firmy potvrdily zájem o řešení v cloudu a profesionální služby kyberbezpečnosti
ESET

ESET v Česku pokračuje v růstu, firmy potvrdily zájem o řešení v cloudu a profesionální služby kyberbezpečnosti

Česká pobočka společnosti ESET, předního světového dodavatele řešení v oblasti kybernetické bezpečnosti, zveřejnila své finanční výsledky za loňský rok. Kompletní výnosy dosáhly dle očekávání pobočky hodnoty 564,2 milionu korun. Společnost během loňského roku představila významné změny a inovace ve své nabídce kyberbezpečnostních řešení. Dosažený výsledek potvrdil její dlouhodobá očekávání, a to především v případě firemních zákazníků. Ti opět potvrdili zájem o technologie s pokročilými vrstvami ochrany v cloudu. Růst však společnost zaznamenala i v segmentu zákazníků z řad domácností, pro které na podzim loňského roku představila sjednocenou nabídku nových úrovní ochrany. Aktuálně společnost pokračuje v rozvoji služby MDR (řízená detekce a reakce na incidenty) pro firemní zákazníky a v rozvoji technologických partnerství.
ESET: Na české uživatele a uživatelky v květnu opět zacílily e-mailové přílohy v českém překladu
ESET

ESET: Na české uživatele a uživatelky v květnu opět zacílily e-mailové přílohy v českém překladu

Ačkoli stálou hrozbou zůstává v Česku spyware Agent Tesla, v květnu se do čela statistiky nejčastějších škodlivých kódů pro operační systém Windows vyšplhal downloader Agent.RWL. Podle analýzy bezpečnostních expertů se jedná o pokročilý malware s neobvyklými funkcemi. Oba typy škodlivých kódů se po čase opět šířily e-mailovými přílohami, jejichž názvy byly přeložené do češtiny. Útočníci tak cíleně mířili na uživatele a uživatelky v Česku. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET.
Přehled hrozeb pro Android: V květnu byly zdrojem adwaru a bankovního trojského koně hry pro nejmenší uživatele
ESET

Přehled hrozeb pro Android: V květnu byly zdrojem adwaru a bankovního trojského koně hry pro nejmenší uživatele

Adware Andreed a bankovní trojský kůň Cerberus byly i v květnu hlavními kybernetickými hrozbami pro platformu Android v Česku. Doplnil je opět škodlivý kód se špionážními funkcemi. Jednalo se tentokrát o downloader Agent.CZB. Všechny nejčastěji detekované škodlivé kódy se v květnu šířily prostřednictvím falešných verzí aplikací pro chytré telefony. V případě adwaru a bankovního trojského koně to byly především mobilní hry, a to často zacílené na nejmenší uživatele z řad dětí. Bezpečnostní specialisté tak upozorňují, že s příchodem léta může být i tato skupina zvlášť zranitelná. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat společnosti ESET.
Průzkum ESET: Češi chtějí občanský průkaz v chytrém telefonu, aplikaci eDoklady chce využívat polovina z nás
ESET

Průzkum ESET: Češi chtějí občanský průkaz v chytrém telefonu, aplikaci eDoklady chce využívat polovina z nás

Polovina uživatelů a uživatelek v Česku je připravena využívat aplikaci eDoklady k prokazování své totožnosti. Podle posledního průzkumu společnosti ESET, který byl zaměřen právě na všeobecné povědomí o této alternativě ke klasickým občanským průkazům, však zatím třetina dotázaných neví, kdy aplikaci začne využívat. Desetina dotázaných pak netuší, o co se jedná. Obecně jsou dle průzkumu ochotnější využívat aplikaci více muži než ženy, kteří také častěji vidí její výhody. Lidé obecně pozitivně hodnotí především usnadnění identifikace bez nutnosti mít u sebe plastovou verzi dokladu, rychlost a efektivitu prokazování. Naopak se nejvíce obávají kybernetických útočníků a ztráty dat, rizika zneužití elektronické verze dokladu anebo přílišného dohledu nad jejich soukromím ze strany státu. V otázkách kybernetické bezpečnosti si uživatelé již uvědomují riziko stahování aplikací mimo oficiální obchody a distribuční místa. Větší část z nich chrání svá zařízení zámkem či potvrzováním operací za využití biometrických údajů. Bezpečnostní software využívá na svých mobilních telefonech ale pouze třetina.
Hrozby pro macOS: Rizikem uplynulých týdnů byl malware využívaný ke krádežím v kryptopeněženkách
ESET

Hrozby pro macOS: Rizikem uplynulých týdnů byl malware využívaný ke krádežím v kryptopeněženkách

Nejčastější hrozbou pro platformu macOS zůstává dlouhodobě přítomný adware Pirrit. V uplynulých týdnech ale na sebe nejvíce upoutal pozornost škodlivý kód PSW.Agent, který se svými funkcemi řadí mezi tzv. infostealery, škodlivé kódy určené ke krádeži našich dat. Malware PSW.Agent se pak cíleně zaměřil na kryptoměnové účty, a to s pomocí sponzorovaných škodlivých reklam a bannerů. Právě zneužití legitimních nástrojů online marketingu je jednou z častých strategií útočníků na této platformě. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET.
Přehled hrozeb pro Android: V dubnu na české telefony cílil adware, bankovní malware i spyware
ESET

Přehled hrozeb pro Android: V dubnu na české telefony cílil adware, bankovní malware i spyware

V čele pravidelné statistiky kybernetických hrozeb pro platformu Android v Česku byl i v dubnu adware Andreed. Doplnily ho tentokrát dva škodlivé kódy, se kterými se čeští uživatelé a uživatelky již v minulosti pravidelně setkávali – bankovní trojský kůň Cerberus a škodlivý kód s prvky spywaru, Spy.SpinOk. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat společnosti ESET. Malware se i v dubnu šířil především prostřednictvím falešných verzí her pro chytré telefony. Bezpečnostní experti proto varují před neuváženým stahováním aplikací mimo oficiální distribuční místa.