Průzkum Avastu: Třetina Čechů se při online nakupování setkala s podvodem

|

Přestože se 48 % dotázaných Čechů obává možných podvodů, 21 % je ochotných nakupovat přes reklamní odkaz na Facebooku nebo na jiných sociálních sítích. Přibližně 14 % dotazovaných by kvůli výhodnější ceně nakupovalo u neznámého člověka nebo neoficiálního prodejce. 7 % nakupujících by dokonce bylo ochotných kliknout na podezřelý odkaz. Všechno zmíněné chování však nahrává nekalým praktikám kyberzločinců.

„Kyberzločinci často zneužívají důvěru nic netušících lidí, kteří během svého nákupu hledají co možná nejlepší cenu požadovaného zboží bez ohledu na případná rizika. Uživatelé se častěji setkávají s cílenými podvody při vánočních nákupech. Je tedy vyšší pravděpodobnost, že v e-mailových schránkách, na sociálních sítích nebo v reklamách právě v předvánočním období objevíme falešné ‚speciální nabídky', které se nás budou snažit zmást, dovést do podvodných e-shopů a tam nás připravit jak o peníze, tak o naše cenné osobní údaje,“ popisuje analytik hrozeb Avastu Jakub Vávra. „Důležitým pravidlem je nakupovat výhradně u známých a prověřených obchodníků. Každý nákup je třeba dobře zvážit a zhodnotit potenciální rizika, která s sebou přináší,“ dodává.

V globálním měřítku se pak s podvody při online nakupování setkalo o něco méně uživatelů (22 %), než je tomu v Česku. Podvodů při internetovém nákupu se však lidé obávají více na celosvětové úrovni (70 %) než v České republice, kde méně než polovina (48 %) uvádí, že se obává lstivého online prodeje. 53 % respondentů z celého světa také uvádí, že ví, jak bezpečně nakupovat na internetu.

Při internetových nákupech proto doporučujeme vždy obezřetnost a nenechat se zlákat pouze výhodnou cenou. Takto „výhodný“ nákup se může kolikrát výrazně prodražit.

Avast přináší několik bezpečnostních tipů na online nákupy:

  1. Nakupujte na stránkách s dobrou pověstí a ujistěte se, že web, kde nakupujete, není pouhou napodobeninou. Zkontrolujte správnost adresy URL. Podívejte se, jaké informace na stránkách zobrazí odkaz „kontaktujte nás“. Měl by zde být vždy uveden název společnosti, adresa a telefonní číslo.

  2. Pokud jsou ceny až podezřelé výhodné, někde bude pravděpodobně háček. Buďte opatrní a prodejce si dobře prověřte.
  3. Neklikejte na vyskakující reklamy. Často vás přesměrují na škodlivé odkazy, i když se zobrazují na prověřených stránkách.
  4. Kontrolujte na stránkách zásady vracení zboží a dopravné.
  5. Dávejte pozor na e-maily, které od vás požadují kliknutí na odkazy. To je phishing ve své nejnebezpečnější podobě. Pokud máte jakékoli podezření, na nic neklikejte. Pokud je odkaz škodlivý, pokusí se vám ukrást údaje jako například přihlašovací údaje nebo čísla platebních karet.

Metodika:

Průzkum realizovala společnost Gen™ v období od 4. do 17. července 2023 na vzorku 1024 respondentů z České republiky.

Zdroj: press.avast.com