„Udržitelnost je v naší společnosti jedno z hlavních témat. Už šestnáct let například pořádáme soutěž E.ON Energy Globe, která hledá, oceňuje a zviditelňuje projekty z oblasti ekologie, už osm let také chodíme Uklízet Česko a tohle je další dílek do skládačky našeho přístupu k tomuto tématu. Co považuji za hodně důležité, to je fakt, že nejde o jeden výkřik, ale Turistice beze stop se chceme věnovat a podporovat ji dlouhodobě. Při přípravě projektu jsme také spojili síly s profesionály z oboru cestovního ruchu nebo ochrany přírody, abychom ukázali a nabádali k tomu, že i turistika se dá provozovat tak, aby po nás příroda zbyla i pro další návštěvníky,“ vysvětluje Tomáš Bělohoubek, jednatel společnosti E.ON Česká republika.
Turistika beze stop se opírá o tři hlavní pilíře: Manifest udržitelné turistiky, nově vytipované trasy s ekologickým nebo udržitelným cílem a podtextem a doprovodné aktivity včetně přehledných webových stránek.
Manifest udržitelné turistiky nabádá, jak se chovat v přírodě
Společnost E.ON ve spolupráci s šestnácti odborníky napříč různými obory vypracovala Manifest udržitelné turistiky, který v deseti bodech dává návod turistům, jak se chovat na svých výletech, tak, aby lokality, kam míří, zbytečně nezatěžovali. Manifest byl slavnostně podepsán a prodiskutován na konci dubna a na jeho tvorbě se podíleli například influencer Lukáš Hejlík, zástupkyně agentury CzechTourism Tereza Kadlecová, Martina Pásková z Ministerstva životního prostředí, Ondřej Vítek z Agentury ochrany přírody a krajiny nebo Pavel Přílepek z Klubu českých turistů. Manifest turisty nabádá k tomu, aby například cestovali odpovědně, nezanechávali za sebou v přírodě stopu nebo například nakupovali služby od místních podnikatelů. „Na Manifestu udržitelné turistiky je skvělé to, že v zásadě nejde o převratné novinky. Pro nás, děti z osmdesátek jsou to samozřejmé věci, ale dneska je potřeba je připomínat stále víc a víc,“ doplňuje Tomáš Bělohoubek.
Celý manifest najdou lidé na webu Turistiky beze stop včetně jmen všech odborníků, kteří se na jeho vzniku podíleli.
Nové trasy zavedou turisty na méně frekventovaná místa
Vedle toho E.ON dohromady s Klubem českých turistů a agenturou CzechTourism vytipoval nové trasy, které mohou veřejnosti poskytnout alternativu k vytíženým místům. Celkem osmnáct nových tras je vhodných pro rodiny, každá trasa má nějaký ekologický cíl, který sleduje a ve spolupráci s influencerem Lukášem Hejlíkem byla doplněná i o udržitelný gastrotip, který se na té trase přímo nachází. Záměrem bylo vytipovat lokality ve všech krajích České republiky. Tyto trasy najdou zájemci v aplikaci mapy.cz, kde stačí do vyhledávače zadat jen heslo: „Turistika beze stop“ a nabídka tras se sama zobrazí přímo v mapách. Speciální medailonky pak o nich natáčí internetová televize DVTV. Před letními prázdninami takto vznikne devět tras. Na podzim pak přibude dalších devět. První takový díl bude ukazovat zajímavé stezky kolem Vranova nad Dyjí na jižní Moravě a diváci ho uvidí už 1. května v podvečer. Každý týden pak DVTV přidá další díl, kterými budou provázet přímo moderátoři internetové televize nebo Vladimír Kořen a Lukáš Hejlík. V rámci medailonků pak diváci uvidí i rozhovory s hosty – představiteli zajímavých míst přímo na trase.
„Je skvělé netočit cestopisy o přeplněných trasách a místech, kam lidi jezdí zejména za mainstreamovými fotkami na sociální sítě. Chceme se se štábem podívat se na méně známá, ale zajímavá místa a doporučit je těm, co také touží objevovat. DVTV tak i zásadně posiluje své natáčení v terénu, mimo studio. Chceme přinést zajímavé lokální příběhy, představit místní osobnosti a zaměřit se v pořadu na udržitelnou turistiku. Je to téma, které se osobně dotýká dnes každého," doplňuje za DVTV jeden z moderátorů Martin Veselovský.
Středem projektu bude také web
Všechny informace o projektu, popisy a odkazy na trasy i videa najdou diváci na webu www.turistikabezestop.cz. Přímo na vybraných trasách pak E.ON plánuje umístit další aktivity. Například na každou trasu chtějí organizátoři umístit kešku a pamětní knihu s QR kódem, kde v rámci herního programu Technikiáda děti naleznou otázky z oblasti energetiky. Čtyři trasy se pak dočkají i virtuálního průvodce pro děti Geofun.
Celý projekt bude také doprovázet marketingová kampaň, jejímž hlavním motivem bude motto: „V přírodě se chovám jako zvíře“.
Vzhledem k dlouhodobosti projektu E.ON plánuje například i to, že v dalších letech výběr tras rozšíří i o trasy vhodné pro cyklisty.
Zdroj: www.eon.cz