Praha··5 min

Prahu čekají velké změny: Chystá se výstavba dalších nových tramvajových tratí

Na další ze série debat z cyklu Velké změny Prahy prezentovali náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib a náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček další projekty, které navazují na tramvajový boom započatý v předešlém volebním období. Na debatě v Centru architektury a městského plánování (CAMP) představili tramvajový okruh a další prodloužení stávajících tramvajových tratí, jejichž délka brzy dosáhne 150 km.

„MHD je páteří každého města, v případě Prahy je její role zcela zásadní. Pražská veřejná doprava je považována za jeden z nejkvalitnějších dopravních systémů v Evropě. Zejména kolejová doprava je klíčová, protože je ekologická, prostorově efektivní a v souladu s naším klimatickým plánem. Tuto silnou stránku Prahy musíme dále rozvíjet. Zkvalitňování a rozvoj nové infrastruktury a zlepšování uživatelského komfortu a plánování podle skutečných dat jsou hlavními cíli pro následující období. S kolegou Petrem Hlaváčkem navazujeme na nevídaný tramvajový boom započatý v minulém období, prioritou pro nás je stavba tramvajového okruhu,“ uvádí Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Oba náměstci veřejnosti představili klíčové projekty v oblasti rozvoje nových tramvajových tratí, na které se aktuálně soustředí největší pozornost. Prioritou je tramvajový okruh, který Prahu propojí po jejím obvodu. Pokračovat bude výstavba a projektová příprava dalších úseků tramvajových tratí, jež v budoucnu zajistí obsluhu rozvíjejících se okrajových částí metropole. Další prioritou je posilování kapacity a spolehlivosti tramvajové sítě v nejpřetíženější části – v samém centru města.

„Tramvaje mají městotvorný vliv a jejich rozvoj v Praze vnímám jako zásadní z hlediska zlepšování dopravní dostupnosti nových čtvrtí. V minulém volebním období jsme započali důležité projektové práce a první výsledky v podobě stavebních prací a zprovozněných úseků již vidíme. Ale nepolevujeme a s kolegou Zdeňkem Hřibem chceme do velkých rozvojových čtvrtí, jako jsou například Nové Dvory nebo Nákladové nádraží Žižkov, přivádět tramvajové tratě, protože jde o rychlou, udržitelnou a komfortní alternativu k ostatním způsobům dopravy,“ říká Petr Hlaváček, náměstek primátora pro územní rozvoj.

„Osobní automobily nemohou blokovat plnou tramvaj lidí. Podnikneme opatření pro zvýšení plynulosti tramvajové dopravy především v místech, kde se silniční a tramvajová doprava potkávají. Zvýšíme proto investice a využijeme rozšířené základny dat o mobilitě a infrastruktuře, moderní telematické systémy a zefektivníme procesy spolupráce a plánování provozu a rozvoje dopravy. Budeme usilovat o potřebné legislativní změny a vyšší pokuty za blokování MHD,“ doplňuje Zdeněk Hřib.

Při prezentaci se náměstci zaměřili na klíčové kolejové projekty. Ostatně 27. května slavnostně vyjela tramvaj z Modřan do Libuše, výstavba tratě začala jen o rok dříve v dubnu 2022. V přípravě je výstavba tramvajové tratě Holyně - Slivenec, staví se nový úsek Divoká Šárka – Dědinská, tramvajová trať povede také přes Dvorecký most. Stavba trati na Václavském náměstí je již před výběrem zhotovitele. Ve fázi projektové dokumentace pro stavební povolení je tramvajová trať Muzeum, která propojí Václavské náměstí se stávajícími kolejemi na Vinohradské třídě. Nyní se také zpracovává dokumentace pro územní řízení pro revoluční tramvajovou trať Vozovna Kobylisy – Zdiby, která jako první překročí hranici Prahy se Středočeským krajem. V různé fázi dokumentace jsou rovněž projekty tramvajových tratí Počernická, Libuš - Nové Dvory, Malovanka - Strahov, Kobylisy - Bohnice (na jejímž konci je plánován přestup na lanovku do Podbaby, Olšanská - Habrová a prodloužení prvního úseku na Pankrác. V plánu je také tramvajový podjezd Bubny, který umožní řešení tramvajové trati v okolí budoucí Vltavské filharmonie.

Schválené k přípravě jsou následující tramvajové projekty: trať vedoucí přímo před budovu Hlavního nádraží a tramvajové tratě Ďáblice - Čakovice, Podbaba - Suchdol, Komořany, Motol - Vypich. Klíčový je především projekt tramvajového okruhu. Ten propojí stávající tratě prostřednictvím tzv. tangent, tedy tratí, které nesměřují do centra města, aby byly propojeny již existující čtvrtě, mezi nimiž veřejná doprava není konkurenceschopná. Podpoří to také záměr budování tzv. 15minutového města a uleví automobilové dopravě v okrajových částech Prahy.

Boom tramvajové výstavby tak plynule navazuje na předešlé volební období. Konkrétně se za uplynulé čtyři roky podařilo minulému vedení města mimo jiné prodloužit tramvajovou trať na Pankrác (I. etapa), Zahradní Město, do Holyně, k Hlavnímu nádraží nebo k Depu Hostivař.

Příloha:

Zdroj: www.praha.eu

Zadavatel
Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Další články od Praha

V Praze končí Operační program Praha – pól růstu ČR úspěchem. Peníze putovaly do cca 1 600 projektů
Praha

V Praze končí Operační program Praha – pól růstu ČR úspěchem. Peníze putovaly do cca 1 600 projektů

Hlavním cílem Operačního program Praha – pól růstu ČR (OPP PR) v programovém období 2014-2020 bylo zajistit efektivní realizaci investic v klíčových oblastech města. Mezi ně patří výzkum a vývoj, energetické úspory, podpora sociálního začleňování a investice do vzdělávání. Celková alokace programu byla stanovena na necelých 11 miliard korun, přičemž díky němu vzniklo přibližně 1 600 projektů. Veškeré finance byly již vyčerpány.
Hlavní město hledá úspory v energetice, ušetří při rekonstrukci Vinohradského divadla i Průmyslového paláce
Praha

Hlavní město hledá úspory v energetice, ušetří při rekonstrukci Vinohradského divadla i Průmyslového paláce

Oddělení energetického manažera Magistrátu hl. m. Prahy pomáhá městským částem hledat úspory v energetice a plnit legislativu a Klimatický plán hl. m. Prahy. Za tři roky svého fungování kromě pořádání odborných seminářů a vzdělávání pomohlo například s realizací plynové kotelny v Masarykově střední škole chemické společně s městskou společností Teplo pro Prahu. Mezi aktuální energeticky úsporné projekty patří také rekonstrukce Průmyslového paláce či příprava rekonstrukce Vinohradského divadla
Praha zvýší cenu za nucený odtah vozidel, která umožní rozšířit kapacitu odtahů v ulicích města
Praha

Praha zvýší cenu za nucený odtah vozidel, která umožní rozšířit kapacitu odtahů v ulicích města

Pražští radní v pondělí schválili nařízení hlavního města Prahy, kterým se mění dřívější nařízení č. 2/2013 Sb. hl. m. Prahy, o maximálních cenách za nucené odtahy vozidel včetně jejich střežení na parkovišti. Součástí nového nařízení je úprava ceníku, kdy zvýšení ceny za nucený odtah umožní navýšit kapacitu odtahů a v ulicích hlavního města tak ubude špatně zaparkovaných aut. Konkrétně bylo uloženo Správě služeb hl. m. Prahy, aby navýšila roční kapacitu odtahů na minimální počet 25 tisíc.
Praha pošle 1,3 milionu korun Nemocnici Milosrdných sester na nákup ultrazvukového diagnostického přístroje
Praha

Praha pošle 1,3 milionu korun Nemocnici Milosrdných sester na nákup ultrazvukového diagnostického přístroje

Radní hl. m. Prahy odsouhlasili poskytnutí finančních prostředků formou individuální účelové investiční dotace v celkové výši 1 345 000 korun Nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského na nákup nového ultrazvukového diagnostického přístroje. Tento záměr musí ještě schválit Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém příštím jednání.
Praha připravuje digitální mapu stavebních prací. Pomůže koordinaci a minimalizuje dopady výluk na dopravu ve městě
Praha

Praha připravuje digitální mapu stavebních prací. Pomůže koordinaci a minimalizuje dopady výluk na dopravu ve městě

Pražští radní přípravou mapové aplikace pověřili Institut plánování a rozvoje (IPR). Ten by měl ve spolupráci s dalšími městskými institucemi zkompletovat dostupné informace o plánovaných opravách a výstavbě, které budou mít vliv na dopravní situaci ve městě. Cílem je vytvořit přehledný digitální nástroj, který v hlavním městě umožní efektivněji plánovat stavební práce a dopravní výluky a minimalizovat jejich dopad na kvalitu dopravy.
Metropole vyhlásí Program podpory aktivit národnostních menšin a integrace cizinců na území hl. m. Prahy pro rok 2025
Praha

Metropole vyhlásí Program podpory aktivit národnostních menšin a integrace cizinců na území hl. m. Prahy pro rok 2025

Radní hl. m. Prahy schválili vyhlášení Programu podpory aktivit národnostních menšin a integrace cizinců na území hl. m. Prahy pro rok 2025. Předpokladem je, že do něj bude alokováno 28 milionů korun. Podávat žádosti budou moci neziskové organizace nebo například městské části od 30. září do 14. října tohoto roku.
Hlavní město podpoří osvětovou akci proti nádorovým onemocněním s názvem „Praha za zdravá prsa“
Praha

Hlavní město podpoří osvětovou akci proti nádorovým onemocněním s názvem „Praha za zdravá prsa“

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním zasedání schválila dotaci pro Event media s.r.o. ve výši 220 000 korun. Tyto finance budou sloužit pro zajištění edukace veřejnosti s ohledem na samovyšetření prsu a osvětu nádorových onemocnění s názvem „Praha za zdravá prsa“.
Praha našla pachtýře pro svou zemědělskou půdu ve 12 pražských lokalitách. Uzavře s nimi smlouvu na pět let
Praha

Praha našla pachtýře pro svou zemědělskou půdu ve 12 pražských lokalitách. Uzavře s nimi smlouvu na pět let

Hlavní město uzavře pachtovní smlouvy na 12 svých zemědělských pozemků. Celkem se podařilo zajistit ekologicky šetrné hospodaření na 187 hektarech v lokalitách Běchovic, Dolních a Horních Počernic, Dubče, Kyjí, Vysočan, Třeboradic a Točné.
Praha má investiční plán vodohospodářské infrastruktury pro roky 2025 až 2029
Praha

Praha má investiční plán vodohospodářské infrastruktury pro roky 2025 až 2029

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním jednání schválila návrh Střednědobého investičního plánu vodohospodářské infrastruktury hlavního města pro roky 2025–2029. Díky navýšení prostředků bude v příštích letech možné lépe spravovat, udržovat a dále rozvíjet vodovody a kanalizace v Praze.
Praha připravuje s Pražskou vodohospodářskou společností jedinečný projekt osvětového vodárenského centra Hydropolis
Praha

Praha připravuje s Pražskou vodohospodářskou společností jedinečný projekt osvětového vodárenského centra Hydropolis

Praha společně s Pražskou vodohospodářskou společností (PVS) připravuje projekt osvětového vodárenského centra Hydropolis, jež má vzniknout v prostorách bývalé Vinohradské vodárny v Praze 10. Centrum bude sloužit pro veřejnost a za cíl má informovat obyvatele o významu a technologiích vodního hospodářství. Stavět by se mělo začít v září tohoto roku a dokončeno by mělo být ve druhé polovině roku 2026. Náklady jsou vyčísleny na přibližně 450 milionů korun bez DPH, z toho 100 milionů korun poskytne společnost Veolia na návrh, vývoj a realizaci expoziční části.