Praha··9 min

Praha umožní zlevnění bytů. Novela stavebních předpisů se věnuje požadavkům na parkování v novostavbách i v rekonstrukcích

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva

Rada hlavního města Prahy projednala návrh novely Pražských stavebních předpisů, který upravuje systém parkovacích stání v nových rezidenčních i administrativních budovách či rekonstrukcích vyžadujících stavební povolení. Nově by tak v širším centru města nemuselo být zachováno dříve stanovené minimum parkovacích míst a jejich počet by tak závisel více na investorovi. Tím se otevírá cesta ke snížení cen nových i rekonstruovaných bytů. Novela upravuje regulaci parkovacích stání ve stavbách na celé ploše hlavního města. Návrh bude nyní zaslán do připomínkového řízení, jehož délka byla radou doporučena na 45 dní. O tom, zda bude novela platit, rozhodne až nová rada města.

Výpočet počtu parkovacích míst v nových budovách a při zásadních rekonstrukcích byl proveden při vzniku Pražských stavebních předpisů (PSP) v roce 2014–2015 a od té doby neprošel žádnou zásadní revizí. Nyní, po více než sedmi letech, je nezbytné některé parametry upravit, a to na základě zpětné vazby od odborníků, investorů a v souvislosti s vývojem trendů ve společnosti.

Nástroj pro zlevnění bytů a hezčí ulice

„Výpočet jako takový se osvědčil a ambicí této novely je ho neměnit. Cílem je však přesněji definovat zóny v mapě na základě přesnějších algoritmů dostupnosti veřejné dopravy i dokončení zásadní modernizace prakticky celé tramvajové sítě od centra dále. Snížení minima počtu parkovacích míst se pak zásadně promítne do cen nemovitostí, které díky tomu mohou citelně poklesnout,“ komentuje novelu Petr Hlaváček, první náměstek primátora hl. m. Prahy, a dodává: „Chceme, aby měla nová rada připravený nástroj, jak zlevnit byty. Zda jej přijme, bude na jejím uvážení.“

Cílem novely je otevřít možnosti, aby v některých lokalitách, které mají například dobré napojení na městskou hromadnou dopravu či kde by výstavba parkovacích míst byla ekonomicky náročná, nebylo nutné zachovat minimum parkovacích míst. Snížení minimálního počtu stání tak může ovlivnit cenu nemovitostí. V centru města totiž cena na vybudování jednoho podzemního parkovacího místa šplhá až ke 2 milionům korun. Zároveň nejsou stanovena maxima.

Problémem jsou také návštěvnická stání, která mají odlišný koeficient ve výpočtu. Ty investoři obvykle zřizují v přízemí budov, což výrazně ničí vzhled ulic. Návštěvnická stání jsou navíc rozpočítávána do ceny všech prodaných jednotek a často tak výrazně zvedají cenu nemovitostí. Zvlášť pokud jsou v podzemí. Novela proto navrhuje zredukovat minimum i pro tento typ parkování. Maxima už ve většině případů obsahuje původní znění novely a je nutné ho dále uvažovat z důvodu vysoké obrátkovosti tohoto typu stání a omezených možností města na budování infrastruktury.

Minima podle zón

Revize přepočtů všech typů stání zajistí také vyšší volnost při rozvoji města. PSP dělí Prahu do několika zón, které se odlišují podle dostupnosti veřejné dopravy i struktury města. Novela tyto zóny aktualizuje a zohledňuje lépe vedení současných i budoucích linek městské hromadné dopravy a rozvoje města a využívá při tom přesnější algoritmus výpočtu docházkové vzdálenosti.

„Minimalizací minim pro parkování odstraňujeme zbytečnou regulaci trhu. Developer si bude moct svobodně vybrat, zda postaví dům s podzemními garážemi, nebo dá přednost bytovému domu bez parkovacích míst, pokud se bude nacházet například v rozvojových územích podél nově stavěných tramvajových tratí nebo metra D. Například v zóně 4 jsou tramvajové tratě nyní již po celkových rekonstrukcích a poskytují tak spolehlivý a rychlý dopravní prostředek s krátkými dojezdovými časy do centra či ke stanicím metra a železnice. Veškeré stanice metra mimo tzv. vnitřní město jsou nově v zóně 5, jelikož se nepotvrdily původní obavy z tlaku na výstavbu parkovacích domů mimo koncových stanic metra,“ komentuje zóny Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu.

Udržitelné město

Významným benefitem umožnění výstavby nižšího počtu stání je větší prostor pro rozvoj udržitelného města, kde by se mohly snížit zbytečné jízdy automobilem, od nichž se odvíjejí další problémy, větší diverzitu obyvatel díky nižším cenám nemovitostí v centru a rozvoj tzv. města krátkých vzdáleností, kde je vše potřebné na dosah a je v souladu se Strategickým plánem, Plánem udržitelné mobility i Klimatickým plánem Prahy. Cíl revize PSP je zahrnut i v roce 2020 přijaté strategii Zóny placeného stání hl. m. Prahy – Strategie rozvoje parkování 2020–2025. Zkušenosti ze zahraničí navíc ukazují, že mnohá města parkovací minima zrušila úplně a zřizování parkovacích míst ponechávají požadavkům trhu. Cílem novely je účelně snížit cenu novostaveb a podpořit udržitelný rozvoj města.

„Od redukce parkovacích minim si kromě pozitivních dopadů na podobu a fungování města slibuji hlavně zlevnění bytové výstavby a umožnění realizace menších bytových projektů, které dnes kvůli požadavkům na parkování ekonomicky nevycházejí. Zlevní se tím i výstavba městského nájemního bydlení, kterou Praha připravuje,“ doplňuje pražský radní pro bydlení a transparentnost Adam Zábranský.

„Po celkové revizi se dá říct, že jsme v průměru zredukovali povinnost parkovacích stání o 25 procent. Dáváme tak možnost investorům a stavebním úřadům více se svobodně rozhodnout, kolik míst postaví neboli pro koho je jejich záměr určen. V historickém centru města může vyjít jedno podzemní parkovací místo až na 2 miliony korun a investoři tak z důvodu tohoto požadavku nemusí mít dostatek financí na rekonstrukci budov. Díky tomuto kroku se jim mohou snížit náklady, což se pozitivně odrazí na ceně nemovitostí a více domů například v památkové rezervaci by se mohlo stát obydlenými běžnými rezidenty,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje, který PSP zpracovává.

Návrh změny PSP nyní projde připomínkovým řízením na úrovni městských částí a začátkem roku 2023 bude pražská rada moci změnu schválit.

Jak probíhá výpočet počtu parkovacích míst?

V PSP existuje vzorec pro každý typ parkovacích stání (vázané, návštěvnické, návštěvnické ostatního účelu – např. administrativní). Z celkového počtu hrubé podlažní plochy se vypočítá, kolik má být na pozemku parkovacích stání. To je pak ještě závislé na zónách, které jsou rozděleny dle dostupnosti MHD a struktury města, právě úpravy v těchto zónách jsou předmětem novely.

Co vyčteme z mapy?

Podle toho, kde v Praze se nacházíme, mapa s tabulkou ukazují, zda to vypočtené číslo máme zvýšit či snížit. Místa s dobrou dostupností MHD vyžadují méně parkovacích stání. Mapa je určena podle struktury města (hustoty a vybavenosti) a dostupnosti MHD. U novostaveb a rekonstrukcí – pokud velká rekonstrukce s velkým stavebním povolením – najednou jsou potřeba parkovací stání, která kdysi nebyla (z 0 se to může navýšit třeba na 10), často se pak stane, že se nerekonstruuje nebo se dělají velmi drahá podzemní parkoviště (v centru výtahy, ale extrémně nákladné – zakladač s výtahem ve více patrech– stání vyjde pak třeba i na 2 miliony Kč). Například jedno obyčejné stání v prvním podzemním patře v novostavbě na sídlišti stojí kolem 400 tisíc. V druhém podzemním podlaží kolem 600 tisíc. Pokud je potřeba zřídit zakladač a výtah, cena se výrazně zvyšuje, zvlášť při nižších počtech stání. Cena pozemku je v centru často i několikanásobně vyšší než na sídlišti daleko od centra.

Co jsou Pražské stavební předpisy?

Donedávna v Česku platily stejné požadavky na vznik staveb pro všechny. Města a obce jsou přitom odlišné a mají různé potřeby při výstavbě. Proto vznikly Pražské stavební předpisy, které po desetiletích opět umožňují v Praze stavět blokovou zástavbu, kterou známe z Dejvic nebo Holešovic. Do té doby tomu bránila řada dílčích jednostranně zaměřených předpisů. Pražské stavební předpisy nově vnímají město jako celistvý organismus a kladou důraz na kvalitu vystavěného prostředí, nejen na technické požadavky na jednotlivé budovy. Tím přibližují standard stavební regulace v Praze vyspělým evropským městům. Těžiště nového předpisu se tak přesunulo k řešení aktuálních problémů města jako celku změnou požadavků, které dříve vedly k rozpadu městské struktury, a s tím souvisejícím ekonomickým, environmentálním a sociálním dopadům.

Více na www.iprpraha.cz/psp.

Zdroj: www.praha.eu

Další články

Další články od Praha

Hlavní město začne odstraňovat první části protipovodňových zábran. Stále platí varování před možnými pády stromů

Hlavní město začne odstraňovat první části protipovodňových zábran. Stále platí varování před možnými pády stromů

Ve středu se od 14:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci ohledně povodňové aktivity. Vzhledem k vývoji situace začne metropole od čtvrtka s odstraňováním prvních částí protipovodňových zábran, jedná se například o Stromovku v Bubenči, Braník či zábrany v ulici Varhulíkové v Holešovicích. V současnosti zůstávají pro veřejnost uzavřeny náplavky, zastavena je plavba na Vltavě. Metropole chce varovat obyvatele, že i nadále hrozí kvůli podmáčené půdě pád stromů v parcích, lesoparcích a na dalších místech, kde jsou vzrostlé stromy. Doporučuje veřejnosti se těmto místům vyhnout, například v úterý řešili hasiči 15 spadlých stromů v různých částech metropole. Do některých míst na východě České republiky již dorazila první materiální pomoc od hlavního města. Povodňová komise opět zasedne nejpozději ve čtvrtek od 13:00 hodin.
| Praha
Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti. Na náplavky je stále uzavřen vstup, plavba na Vltavě je i nadále zastavena

Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti. Na náplavky je stále uzavřen vstup, plavba na Vltavě je i nadále zastavena

V úterý od 11:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci ohledně povodňové aktivity. Praha zůstává stále v pohotovosti a sleduje postupně se vyvíjející situaci. Vzhledem k vysokému průtoky vody na Vltavě zůstávají i nadále veškerá dosud schválená opatření v platnosti. Snižování průtoku vody bude postupné a mělo by trvat zřejmě do konce týdne. V současnosti zůstávají pro veřejnost uzavřeny jak náplavky, tak je zastavena plavba na Vltavě. Metropole již řeší některé požadavky obcí na materiální pomoc a v co nejkratší době zajistí dopravu materiálu na postižená místa. Povodňová komise opět zasedne nejpozději ve středu od 14:00 hodin.
| Praha
Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti a metropole je stále v pohotovosti. Krajům zasaženým povodněmi nabídla materiální pomoc

Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti a metropole je stále v pohotovosti. Krajům zasaženým povodněmi nabídla materiální pomoc

V pondělí od 10:30 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Praha zůstává v pohotovosti a sleduje postupně se vyvíjející situaci, a to i s ohledem na přesun srážek na západ a do oblasti jižních Čech, což může ovlivnit tok Vltavy. Metropole nabídla ostatním krajům pomoc s řešením povodňové situace a jejími následky. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v úterý od 11:00 hodin.
| Praha
Praha důrazně varuje, aby se lidé nepřibližovali k vodním tokům. Všechny složky a subjekty zůstávají i nadále v pohotovosti

Praha důrazně varuje, aby se lidé nepřibližovali k vodním tokům. Všechny složky a subjekty zůstávají i nadále v pohotovosti

V neděli od 10:30 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Hlavní město chce důrazně varovat obyvatele, aby se nepřibližovali k vodním tokům, jelikož terén v okolí Vltavy a menších toků je v souvislosti s dešti podmáčený a může zde hrozit nebezpečí. Veškeré jednotky dobrovolných hasičů a dalších subjektů jsou v pohotovosti a připraveny operativně začít stavět další zábrany podle povodňového plánu, pokud by se zvyšoval průtok vody ve Vltavě. Metropole je také připravena pomoci ostatním krajům s řešením povodňové situace a jejími následky. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v pondělí od 10:30 hodin.
| Praha
Na Vltavě byla zastavena plavba, lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Praha vyzývá obyvatele k omezení veškerých venkovních volnočasových aktivit

Na Vltavě byla zastavena plavba, lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Praha vyzývá obyvatele k omezení veškerých venkovních volnočasových aktivit

V sobotu od 11:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Konstatovala, že plavba na Vltavě byla zastavena a lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Zároveň byla dokončena výstavba protipovodňových opatření plánovaná na sobotní ráno. Veškeré jednotky dobrovolných hasičů a dalších subjektů jsou v pohotovosti a připraveny operativně začít stavět zábrany podle povodňového plánu, pokud by se zvyšoval průtok vody ve Vltavě. Praha také vyzývá obyvatele, aby kvůli bezpečnosti omezili veškeré venkovní volnočasové aktivity a omezili cesty autem, pokud jejich cesta není nezbytná. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v neděli v 10:30 hodin. O víkendu je také v časech od 9:00 do 15:00 hodin zprovozněna infolinka pražského magistrátu na čísle 800 100 000.
| Praha
Pražští zastupitelé schválili vyhlášení podpory sociálních služeb

Pražští zastupitelé schválili vyhlášení podpory sociálních služeb

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo vyhlášení Programu podpory registrovaných sociálních služeb. Jednotliví poskytovatelé sociálních služeb na území Prahy se tak mohou přihlásit o podporu. Žádat mohou skrze internetovou aplikaci OK služby – Poskytovatel. Dotace je určena k financování běžných výdajů. Lhůta pro podání žádosti je od 17. října do 8. listopadu 2024 včetně.
| Praha
Hlavní město bude v sobotu pokračovat s výstavbou protipovodňových zábran. V ranních hodinách bude zastavena lodní doprava

Hlavní město bude v sobotu pokračovat s výstavbou protipovodňových zábran. V ranních hodinách bude zastavena lodní doprava

V pátek večer se sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Konstatovala, že náplavky v Praze 1, 2 a 5 byly uzavřeny v 19:00 hodin. V sobotu ráno bude pokračovat výstavba protipovodňových opatření například v Holešovicích, Bubenči a ve Zbraslavi. Pohyb lodí na Vltavě bude zastaven již v ranních hodinách. Povodňová komise opět zasedne v sobotu v 11:00 hodin. O víkendu bude také v časech od 9:00 do 15:00 hodin zprovozněna infolinka pražského magistrátu na čísle 800 100 000.
| Praha
Hlavní město rozdělí další finance na sociální služby v Praze

Hlavní město rozdělí další finance na sociální služby v Praze

Zastupitelstvo hlavního města Prahy na čtvrtečním jednání schválilo úpravu rozpočtu vlastního hlavního města na rok 2024 a poskytnutí účelových neinvestičních dotací příspěvkovým organizacím hl. m. Prahy a městským částem pro jejich příspěvkové organizace, a to na podporu poskytování sociálních služeb v metropoli.
| Praha
Pražské zastupitelstvo schválilo splátkový kalendář s významným dlužníkem

Pražské zastupitelstvo schválilo splátkový kalendář s významným dlužníkem

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo čtyřletý splátkový kalendář se společností Lorinfaj Promotion dlužící za nájem domu na Staroměstském náměstí 27 milionů korun. Město tak v průběhu čtyř let získá dlužnou částku zpět a nebude riskovat soudní proces s nejistým výsledkem. Dohodu musí ještě podepsat druhá strana.
| Praha
Praha dlouhodobě zdokonaluje protipovodňovou ochranu obyvatel

Praha dlouhodobě zdokonaluje protipovodňovou ochranu obyvatel

Celková délka protipovodňových opatření na území hlavního města, která zahrnuje zemní valy, pevné betonové stěny a mobilní hrazení, je po dokončení všech etap 19,255 km, z toho mobilní hrazení tvoří 6,795 km. Výška mobilního hrazení se pohybuje v rozmezí od 0,2 do 6,27 metru. Pod všemi protipovodňovými liniemi jsou vybudovány vodotěsné železobetonové, štětovnicové či jílocementové stěny do hloubky nepropustného podloží, v některých místech až 12 metrů hluboké.
| Praha