České Dráhy··6 min

Polovina vozidel Českých drah je klimatizovaná, před létem prochází prohlídkou chladicího systému

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

Již více než 1 600 osobních vozů nebo vozů a článků elektrických a motorových jednotek Českých drah je na začátku letošního léta vybaveno klimatizací. Klimatizované vozy a jednotky obsluhují nejfrekventovanější spoje na páteřních dálkových i regionálních linkách v celém Česku, díky tomu dnes cestuje většina zákazníků na železnici v moderních klimatizovaných vlacích.

„Klimatizace je dnes součástí všech moderních vlaků Českých drah. Je to už více než polovina všech vozidel, ve kterých cestují naši zákazníci. Díky tomu, že jsou klimatizované soupravy na nejfrekventovanějších linkách, například na příměstských spojích v okolí Prahy, Brna nebo Ostravy, ale také na páteřních tratích v dalších krajích, cestuje dnes drtivá většina našich zákazníků v moderních klimatizovaných vlacích. Údržbě klimatizace proto věnujeme velkou pozornost. Vedle pravidelných prohlídek procházejí před hlavní letní sezónou také mimořádnou kontrolou, která se zaměřuje na kontrolu neporušenosti chladícího okruhu, správné množství chladícího média a na ověření funkčnosti celého systému. Klimatizační jednotka je však pouze technika a ani tyto preventivní kontroly stoprocentně nevyloučí přetížení nebo nějakou poruchu v době plného provozu,“ vysvětluje Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.

Klimatizace

Základní nastavení interiérové teploty ve vlacích je od výrobců na 22 °C. Ve velkoprostorových vozech může tuto teplotu o +/– 2 °C upravit doprovod vlaku a v oddílových vozech si ji ve stejném rozsahu může upravit přímo cestující. Při rostoucí teplotě vně vozidla pak dochází k úpravě teploty také v interiéru. Systém tak udržuje rozdíl ve vnější a vnitřní teplotě na zhruba 8 °C doporučených zdravotníky. Při vnější teplotě vzduchu 35 °C tak udržuje klimatizace uvnitř vlaku teplotu na úrovni zhruba 27 °C.

Klimatizace jsou v létě velmi silně zatížené. Jejich provoz navíc komplikuje značné množství míst na našich elektrifikovaných tratích, kdy musí být napájení vlaku z troleje vypnuté. V takovém případě dochází k odstavení klimatizační jednotky. K odstavení dochází i při výměně lokomotivy. To způsobuje vypnutí celého systému a jeho opětovný náběh během několika minut po obnovení napájení. Během tohoto procesu řídicí jednotka zajistí postupné odpojení a následně spuštění všech součástí klimatizace. Během toho dochází např. k vyrovnání tlaků v systému atp. Hlavně za velmi horkých dnů to představuje velmi intenzivní zkoušku provozuschopnosti a funkčnosti klimatizační jednotky. Cestující to však v běžném provozu nepozná. Výjimkou však mohou být oblasti, kde probíhají výluky a kumulují se místa s odpojením od trakční sítě.

Údržba až dvoutunového zařízení probíhá 5 metrů nad zemí

Samostatnou klimatizační jednotkou je vybaveno každé vozidlo. U klasických osobních vozů je většina zařízení umístěna pod podlahou, v elektrických a motorových jednotkách na střeše. Čidla řídicí chlazení jsou umístěna v oddílech pro cestující. Hmotnost celé klimatizační jednotky se podle typu vozidla pohybuje zhruba kolem jedné až dvou tun. Pro údržbu je třeba zajistit přistavení osobních vozů na kolej s prohlídkovým kanálem a u jednotek musí být zajištěn bezpečný přístup prostřednictvím pevných nebo mobilních pracovních plošin na střechu ve výšce přibližně 4,5 až 5 metrů.

Pokud je závada většího rozsahu a je třeba vyměnit celou klimatizační jednotku, je nutné to udělat na koleji vybavené portálovým jeřábem, vymontovat celé až dva tuny těžké zařízení, sejmout ho ze střechy vlaku a nahradit jiným. Tato výměna trvá zhruba 6 až 8 hodin, samotná oprava klimatizační jednotky na speciálním pracovišti pak podle rozsahu opravy trvá několik dní. O klimatizace ve vozidlech a ve specializovaných dílnách se stará vyškolený a odborně způsobilý tým zkušených servisních techniků v centrech údržby Českých drah na území celé republiky.

Klimatizace ve vlacích se skládá z několika důležitých části. Jsou to výparník, kompresor, kondenzátor, vysokotlaký spínač a expanzní ventil. Jednotlivé prvky musí být kvalitně propojené, aby nedocházelo k únikům chladícího média. Důležité jsou také rozvody samotného vzduchu, který je dílem recyklován a dílem nasáván z venku. Výdechy vzduchotechniky se nacházejí podle konstrukce vozidel u podlahy, pod okny nebo ve stropní části.

Funkce hlavních částí klimatizace ve vlacích

Výparník: Teplý vzduch z interiéru a exteriéru proudí přes výparník. Kapalné chladivo se odpařuje a ochlazuje vzduch. Ventilátor pak rozvádí chladný vzduch zpět do interiéru vozu.

Kompresor nasává vzniklé teplé páry chladiva a zvyšuje tlak a teplotu chladiva uvnitř kompresoru.

Kondenzátor využívá venkovní vzduch k ochlazení par chladiva. Pára se opět stává kapalným chladivem.

Vysokotlaký spínač zabraňuje nárůstu tlaku do kritického rozsahu.

Expanzní ventil opět výrazně ochladí chladivo snížením jeho tlaku. Studené chladivo proudí zpět do výparníku, kde ochladí vzduch pro interiér vozu.

Jak poznat klimatizované vozy?

Vozidla vybavená klimatizací jsou označena u nástupních dveří nebo v interiéru symbolem lomítka, kdy v horní části je obrázek sluníčka a v dolní sněhové vločky.

KlimatizaceKlimatizace

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Fanshop Českých drah se chystá na předvánoční prodeje, nabízí tři adventní kalendáře

Fanshop Českých drah se chystá na předvánoční prodeje, nabízí tři adventní kalendáře

Tři zbrusu nové 3D adventní kalendáře v podobě legendární lokomotivy Brejlovec, motorové jednotky řady 810 a také autobusu dceřiné společnosti ČD Bus už nyní nabízí Fanshop Českých drah nejen pro fanoušky železnice. Sortiment sportovního oblečení také rozšířily softshellové bundy hned ve čtyřech barvách a v brandu ČD. Obchod národního dopravce se také připravuje na předvánoční nákupní horečku a posiluje své skladové zásoby.
| České Dráhy
Pohodlně vlakem na derby pražských „S“ do Edenu

Pohodlně vlakem na derby pražských „S“ do Edenu

České dráhy v neděli 6. října posílí své vlakové spoje do pražského Edenu, kde se bude od 18:30 hod. odehrávat zápas české fotbalové ligy mezi SK Slavia Praha a AC Sparta Praha.
| České Dráhy
V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka se o víkendu setkají motorové lokomotivy Hektor

V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka se o víkendu setkají motorové lokomotivy Hektor

O víkendu 5. a 6. října se bude v našem největším železničním muzeu v Lužné u Rakovníka konat setkání Hektorů, tedy historických motorových lokomotiv řad T 435.0 a T 458.1. Po oba dny pojede do Lužné zvláštní vlak z Prahy a také se uskuteční hvězdicové jízdy z Lužné do Řevničova, Rakovníka, Krupé či Kolešovic. Návštěvníci se mohou těšit na komentované přehlídky Hektorů na točně i na další doprovodný program.
| České Dráhy
Pantery už jezdí na celé lince S 4 / U 4 až do Ústí

Pantery už jezdí na celé lince S 4 / U 4 až do Ústí

České dráhy zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter PID řady 640.2 na celé lince S 4 / U 4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Nové soupravy nabízejí bezbariérové cestování s palubní Wi-Fi sítí a s možností dobíjet cestovní elektroniku (mobilní telefon, notebook) na trati Praha – Kralupy nad Vltavou – Roudnice nad Labem – Lovosice – Ústí nad Labem. Můžou tak odlehčit dálnici D8, nabízejí alternativu k pravidelným kolonám na pozemních komunikacích a zdržení v délce desítek minut na dojezdu do Prahy.
| České Dráhy
České dráhy zahajují adventní kampaň

České dráhy zahajují adventní kampaň

Vánoce už co nevidět zaklepou na dveře, České dráhy dnes proto spouští letošní adventní kampaň. Tentokrát s větším předstihem tak, aby si cestující mohli v klidu vybrat a naplánovat cestu na vánoční trhy u nás i u našich sousedů. Včasný nákup je totiž zárukou nejvýhodnější ceny za jízdenku.
| České Dráhy
Dodávka moderních RegioPanterů na jih Čech je dokončena

Dodávka moderních RegioPanterů na jih Čech je dokončena

Dodávka nových elektrických jednotek RegioPanter pro Jihočeský kraj je úspěšně dokončena. Na konci září České dráhy od výrobce Škoda Group převzaly a do provozu uvedly jednotku číslo 650.246, čímž došlo k završení dodávky posledních pěti jihočeských Panterů druhé generace. Jihočeská flotila elektrických regionálních vlaků národního dopravce tak nyní zahrnuje celkem patnáct RegioPanterů 2. generace a čtyři obdobné jednotky z první série.
| České Dráhy
První ComfortJety začaly jezdit na pravidelných spojích mezi Prahou a Berlínem

První ComfortJety začaly jezdit na pravidelných spojích mezi Prahou a Berlínem

České dráhy na vybrané vlaky spojující českou a německou metropoli nasadily do pravidelného provozu nejmodernější soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet. Dvě soupravy slouží cestujícím v pravidelném řazení na spojích EC 178 / 175 a EC 176 / 177 Berliner z Prahy do Berlína a zpět. Soupravy jsou v provozu v dočasném osmivozovém řazení, nové vozy jsou v soupravě doplněny o restaurační vozy klasické stavby.
| České Dráhy
Národní den železnice 2024 v novém termínu

Národní den železnice 2024 v novém termínu

Centrem železničářského dění se třetí říjnový víkend stane Česká Třebová. Národní den železnice, který byl kvůli povodňové situaci v září odložen, už má nový termín, a to víkend 19. a 20. října. Na akci se představí desítky kusů moderní i historické železniční techniky, v plánu jsou nostalgické jízdy i bohatý doprovodný program pro celou rodinu. Výtěžek z prodeje nedělních vstupenek půjde na odstranění škod po povodních v Bohumíně. Již zakoupené vstupenky zůstávají v platnosti i na nový termín akce.
| České Dráhy
Průběžná valorizace zvedne jízdné pro rok 2025 o 4,9 %. České dráhy nasadí do provozu až 140 nových vlaků.

Průběžná valorizace zvedne jízdné pro rok 2025 o 4,9 %. České dráhy nasadí do provozu až 140 nových vlaků.

Princip průběžné valorizace jízdného ve vlacích Českých drah o inflaci v uplynulém roce zvýší základní kilometrický tarif a nabídky z něj odvozené v průměru o 4,9 %. Úprava tarifu reflektuje inflaci a zvyšování nákladů za uplynulých 12 měsíců. U dospělé osoby bez slevy se jízdné na kratší vzdálenosti zvýší většinou o 1 až 5 korun, což je hodnota pro nejčastější cesty v základním tarifu. Změny v kilometrickém tarifu Českých drah odpovídají inflační úpravě u Systému jednotného tarifu a jízdenek OneTicket. V rámci modernizace flotily České dráhy letos plánují nasadit až 140 nových vlaků, což přinese více než 22 tisíc nových míst k sezení pro cestující.
| České Dráhy
České dráhy přebírají od výrobce další soupravy ComfortJet. Na konci září s nimi poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína

České dráhy přebírají od výrobce další soupravy ComfortJet. Na konci září s nimi poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína

Cestující z Prahy do Berlína a opačně se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září nasadí České dráhy denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet od konsorcia výrobců Siemens Mobility a Škoda Group. České dráhy prozatím uvedly do provozu 4 soupravy v přechodném osmivozovém řazení bez řídicího a restauračního vozu. České dráhy, Siemens Mobility a Škoda Group také představily ComfortJet evropské veřejnosti na mezinárodním železničním veletrhu Innotrans 2024 v Berlíně.
| České Dráhy