Vodafone··11 min

Petr Wetzler: Zákazník potřebuje vědět, že se o všechno postaráme

Petr Wetzler má na starost vlastní síť prodejen Vodafonu. Je jich devět a nachází se v Praze a v Brně, obvykle v obchodních centrech. Petr pracuje v retailu už skoro dvacet let, a i přes trend digitalizace je přesvědčený, že osobní kontakt se zákazníky má v péči o ně své nezastupitelné místo.

Petře, jsi ve Vodafonu teprve pár měsíců, co máš teď před sebou?

Vodafone je velký mezinárodní brand a já bych chtěl ukázat, že pro takovou firmu mají vlastní prodejny smysl a sázka na ně se vyplatí. I když je obecně všude znát trend ústupu z kamenných prodejen, tak na druhou stranu jsou na trhu čistě digitální firmy, které už dnes vědí, že kamenný retail potřebují. Jsem přesvědčený, že by měl být Vodafone jak v digitálním, tak i ve fyzickém kontaktu se zákazníky. A že se to doplňuje a navzájem podporuje.

Proč je dobré mít vlastní prodejny a nebudovat ten kamenný retail spíš s partnery?

Partnerskou síť chceme budovat dál, ale mít několik vlastních prodejen coby vlajkových lodí značky, je určitě dobré, hlavně v těch největších městech. Třeba proto, že ve vlastních prodejnách můžeme pilotovat různé projekty, otestovat si modely, vychytat chyby a teprve potom novinky implementovat i v partnerské síti. Teď například chceme v našich prodejnách pilotovat novou aplikaci Vodafone One, abychom zjistili, jestli jsme zákazníkům schopní ukázat, jak budou skrze ni sami ovládat svůj účet. Z pohledu prodeje a později i servisu, bychom chtěli, aby si zákazník většinu věcí mohl vyřídit sám, tak jak je na to zvyklý z jiných segmentů, třeba z bankovnictví. Díky tomu budeme mít na prodejnách víc prostoru pro řešení komplikovanějších dotazů a přání zákazníků, včetně technického poradenství. S vlastními prodejnami máme šanci lépe vychytat mouchy. A samozřejmě prodejny jsou taky o perfektním zákaznickém zážitku, který je jiný, než v digitálu. A každý zákazník preferuje něco jiného. Někdo chce mluvit naživo s člověkem na prodejně, jiný preferuje otevřít appku.

Jak takový perfektní zákaznický zážitek v tvém pojetí vypadá?

Je to samozřejmě o lidech. Úspěšní jsme tehdy, když máme v prodejnách kvalitní kolegyně a kolegy, promotéry Vodafonu, které baví naše produkty a služby a baví je taky práce s lidmi – rádi si se zákazníky povídají a s chutí předávají zkušenosti. Z čistě prodejního kanálu se ale v prodejnách musíme víc opřít do péče o zákazníka.

Co tím přesně myslíš?

Perfektní zážitek na prodejně se skládá ze spousty věcí, ale základ je, že se zákazníkům naši lidé opravdu věnují. Velký důraz klademe na kvalitní prodejní rozhovor, ve kterém zjišťují, jaké má zákazník přání a potřeby, a hledají řešení. Myslím, že to velmi dobře umíme, máme proškolené lidi, ale pořád na tom musíme pracovat. Není to jen o tom prodat zákazníkům produkt nebo službu, ale všechno jim vysvětlit, i třeba to, jak funguje hardware u pevného internetu nebo televize. Tahle péče je budoucnost, protože jinak se točíme v komoditním boji, kde vyhrává ten, kdo nabídne tarif o něco levnější, a je jedno, jestli je růžový, modrý nebo červený. Když chceme růst, musíme nabídnout víc než jen barvu.

Vejdu coby zákaznice do prodejny, co mě tam bude čekat?

Na prodejně musíš zažít to, z čeho půjdeš do kolen. Ne všude to dneska máme a není to tak ani u konkurence. Jsme jiní a víme to, Vodafone dělá spoustu smysluplných aktivit, mezi které patří třeba diverzita nebo ochrana planety, což je skvělé. V západní Evropě tahle témata rezonují, ale český trh je v jejich přijímání konzervativnější. Zákazníkům musíme nabídnout hlavně tu přidanou hodnotu, užitek. Musíš se v prodejně cítit jako doma, a ne jako na nepřátelském území. Začíná to očním kontaktem. Někdy stačí opravu jen vzájemný pohled a ujištění: „za chvilku jsem u Vás“, když se třeba prodejce věnuje jinému klientovi. Nikdy se neptáme, co potřebujete, ale jaké máte přání nebo s čím Vám mohu pomoci? Zákazník chce cítit, že je vítaný a odcházet s vědomím, že tady ve Vodafonu jsou skvělí lidé, kteří mu pomohli a všechno vysvětlili. Pokud to nejde vyřešit hned, musí odcházet s pocitem, že to aktivně dořešíme. Tenhle pocit mu musíme dát a vždy se ujistit, že odchází opravdu spokojený. A hlavně mít jistotu, že jeho požadavek je úspěšně vyřešen.

Tohle všechno určitě klade dost velké nároky na kolegyně a kolegy v přední linii. Staráme se dostatečně o jejich rozvoj?

Máme skvělé adaptační školení pro lidi, kteří nastoupí do Vodafonu, opravdu se povedlo. A mým velkým cílem je starat se ještě víc o rozvoj lidí – od manažerů a manažerek prodejen po prodejkyně a prodejce. Víme, že ta práce je fyzicky i psychicky náročná a chceme lidi podpořit, ale také rozvíjet jejich další kompetence a umožnit jim růst. Můj oblíbený byznysman, zakladatel GE Jack Welsh říkal, že v mnoha firmách se investuje do rozvoje lidí, až když na to zbývá čas. Všichni o tom mluví, že je potřeba se rozvíjet, protože se to musí, ale abych pravdu řekl, nikde jsem to za těch svých 18 let v retailu nezažil jako prioritu. Systémově se to většinou neděje, ve Vodafonu ale máme "Grow My Impact" - nástroj, který lidem v růstu pomáhá. Je sice složitější, než by mohl být, ale když lidem pomůžou jejich manažeři a aktivně zjistí, kam chtějí jejich lidé dlouhodobě růst, tak je možné všechno. Velmi by nám to pomohlo i s aktuální fluktuací.

Proč lidé odcházejí a jak to chceš změnit?

Je to kombinace různých věcí, ta práce je náročná, je tu tlak na výkon a samozřejmě i práce na směny není atraktivní pro každého. V prodejnách pracují hlavně mladí lidé nebo ti starší lidé, kteří jsou bez závazků. Když máš rodinu, chceš mít volný víkend. Část lidí ale odchází proto, že tu nevidí možnost růstu. Chápu, že tohle je těžké z pozice manažera prodejny. Když nabere nováčka, který má skvělé výsledky, tak nechce, aby odešel jinam. Je to o tom sebrat odvahu. Protože je vždycky lepší, když lidé rostou v rámci Vodafonu, než když úplně odejdou. V tom je velmi důležitý leadership. Hlavně mladí lidé, kteří k nám nastupují jako nováčci, už automaticky očekávají růst, jak odborný, profesní a osobnostní a k tomu je musí vést právě jejich manažer.

Chtějí se ale všichni kariérně posouvat a růst?

To je zajímavé téma, protože každý určitě nemusí chtít růst, jsou lidé, kteří si chtějí v klidu dělat svoji práci. Buď se chceš učit a posouvat se, nebo ne. Rozvoj člověk nedělá pro Vodafone, ale hlavně pro sebe. A když to máš takhle nastavené v hlavě, tak si tu cestu, jak se učit a rozvíjet vždycky najdeš. Možností je spousta, ideální je třeba aplikace SkillSoft Percipio, kterou si můžeš otevřít kdykoli třeba cestou do práce. Nechci generalizovat, ale velká většina lidí na prodejnách chce něčeho dosáhnout. Potvrzuje to i fakt, že všichni naši manažeři a manažerky prodejen vyrostli z rolí prodejců, ta ambice tam je, osobnostní i finanční. Jedním z mých velký cílů je právě rozvoj manažerů a manažerek prodejen, protože to jsou ti, kteří své lidi vedou, jsou jim nejblíž a nejvíc je ovlivňují. Nováčci k nám nastupují kvůli značce Vodafone, ale pak tu zůstávají proto, že mají v práci dobrého šéfa nebo šéfku, který umí udělat prima náladu v týmu. Zkrátka, že se jim tam dobře pracuje, mají možnost se něco nového učit a peníze za tu práci nejsou špatné. Když tě v práci řídí blbec, tak tam prostě nechceš být a značka může být sebelepší.

Často je z prodejen slyšet, že na ně centrála nemyslí. Vnímáš to taky, a jak to změníš?

Lidé na prodejnách možná vnímají, že jsou trochu v ústraní, že už se pro ně nedělá tolik aktivit jako dřív, protože je zkrátka i méně prodejen. Dřív jich měl Vodafone ve vlastní režii několik desítek, dnes jich je devět. Lidé v retailu, které jsem potkal, mají Vodafone opravdu rádi, ale někdy se setkávám s kontroverzním pohledem na to, co pro ně dělají nebo nedělají lidé z centrály. Mají k tomu své důvody: často se věci do prodejen opravdu valí ve velkém, aniž by měla distribuční síť šanci se k tomu vyjádřit. To je docela velké téma, na kterém chci pracovat. Mám dobré zkušenosti s tím, když jsou manažeři prodejen napojeni na jednotlivé lidi ve firmě, kteří řídí segmenty a produkty. Jsou to takoví „gatekeepeři“ mezi centrálou a prodejnou. Díky téhle oboustranné propojenosti pak dřív vědí, co se chystá, umí to lépe předat svým lidem a taky, a to je zásadní, dávají permanentní zpětnou vazbu ze sítě. Díky ní můžou segmenťáci, produkťáci a markeťáci na centrále třeba ještě něco lehce upravit, než to opravdu pustí ven. Jde o to, aby bylo to propojení obousměrné, aby měli lidé možnost se na věcech spolupodílet, to pomůže oběma stranám. Lepší je hledat cestu, jak to půjde, než důvody, proč to nejde.

Petře, co děláš ve volném čase, když zrovna neřídíš vodafonní prodejny?

Hodně času trávím s rodinou, mám čtyři děti, teď máme nový přírůstek - po třech holkách máme synka, který se narodil v říjnu. A rád sportuju, hlavně jezdím na kole, i když to teď moc nestíhám, a taky sedlám rychlejší kola - na motorce najezdím kolem 12 tisíc kilometrů ročně.

A prozradíš nějaká místa, kam rád jezdíš? Bude to pro někoho třeba prima inspirace.

U nás v Pardubicích jsou krásné trasy na kolo kolem Labe. A v jihočeském kraji, kde máme chalupu, miluju krajinu kolem Jindřichova Hradce, prakticky všemi směry. Na motorku bych doporučil vyrazit kousek dál, na Kanárské ostrovy, konkrétně na Gran Canaria. Jezdím tam každý rok s kamarádem na pánský mototrip. Je to motorkářský ráj s nejhezčími cestami a výhledy. A vůbec nejhezčí motovýlet jsem v posledním roce zažil se ženou - vyrazili jsme do Bolzana v Jižním Tyrolsku. Není to tak daleko a jsou tam úžasné hory a skvělé víno.

Zdroj: www.vodafone.cz

Zadavatel
Vodafone

Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. červnu 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

Další články od Vodafone

Potvrzeno! Máme nejlepší mobilní datovou síť v ČR
Vodafone

Potvrzeno! Máme nejlepší mobilní datovou síť v ČR

Vodafone má v roce 2024 nejlepší mobilní datovou síť v ČR. Ocenění vychází z výsledků nedávného nezávislého měření společnosti umlaut. Používáte-li mobilní data od nás, máte stoprocentní jistotu, že dostáváte to nejlepší, co je na trhu aktuálně k mání.
Změny ve vedení českého Vodafonu. Viceprezidenti Jan Klouda a Milan Kníže mění působiště
Vodafone

Změny ve vedení českého Vodafonu. Viceprezidenti Jan Klouda a Milan Kníže mění působiště

Dosavadní viceprezident pro finance a strategii společnosti Vodafone Czech Republic Milan Kníže přechází v rámci skupiny a od června se stává finančním ředitelem Vodafonu v Řecku, kde bude zodpovědný také za strategii a velkoobchod. Jan Klouda, viceprezident pro právní záležitosti a korporátní bezpečnost Vodafonu, letos opouští obor telekomunikací.
Evropa chce být konkurenceschopná, bez digitalizace to ale nepůjde, upozorňují experti i byznys
Vodafone

Evropa chce být konkurenceschopná, bez digitalizace to ale nepůjde, upozorňují experti i byznys

Evropská unie se v digitalizaci snaží držet krok s globálními trendy, v zavádění klíčových technologií, jako jsou kvantum, cloud computing, 5G, 6G a umělá inteligence, nicméně zaostává za světovými lídry. Zástupci byznysu, Evropské komise i experti varují, že pokud země EU nepropojí své digitální trhy, nebudou investovat do technologií a neposílí infrastrukturu, za konkurencí budou i nadále klopýtat. A to nejen na poli digitálu, ale i v dalších sektorech, které se dnes bez digitální dimenze neobejdou.
Spolupráce Vodafonu s Mobil Pohotovostí: sada výhod Vodafone FLEX garantuje zákazníkům nejvyšší výkupní cenu na trhu
Vodafone

Spolupráce Vodafonu s Mobil Pohotovostí: sada výhod Vodafone FLEX garantuje zákazníkům nejvyšší výkupní cenu na trhu

V rámci spolupráce s Mobil Pohotovostí garantuje Vodafone svým zákazníkům nejlepší výkupní cenu použitých telefonů a tabletů na trhu. Získané peníze mohou obratem použít při nákupu modernějšího modelu. Služba RE-START je součástí nově představené sady služeb Vodafone FLEX, se kterou operátor cílí na to, aby měli všichni zákazníci ty nejmodernější technologie vždy na dosah jednoduše a dostupně.
Sdílejte s námi Vary! Vodafone TV se rozrůstá o nový filmový KVIFF.TV Channel, přímo na festivalu vyroste Vodafone zóna
Vodafone

Sdílejte s námi Vary! Vodafone TV se rozrůstá o nový filmový KVIFF.TV Channel, přímo na festivalu vyroste Vodafone zóna

Televize od Vodafonu se rozrůstá o nový filmový kanál KVIFF.TV Channel, který bude dostupný výhradně na Vodafone TV. Od 26. června nabídne v nepřetržitém vysílání domácí i zahraniční filmy a dokumenty, které budou proložené reportážemi a pořady vznikajícími zejména během filmového festivalu v Karlových Varech. Během festivalu vyroste nedaleko hotelu Thermal také tradiční Vodafone zóna, která nabídne řadu akcí, odpočinek, občerstvení i soutěže. Festivalem bude provázet aplikace Vodafone KVIFF Guide.
Bez starostí a s dvojnásobkem dat ve více než 120 zemích. Vodafone vylepšuje službu Roaming na den
Vodafone

Bez starostí a s dvojnásobkem dat ve více než 120 zemích. Vodafone vylepšuje službu Roaming na den

V Evropské unii voláte jako doma a pro cestování mimo EU nabízí Vodafone zvýhodněný balíček Roaming na den. Ten je ode dneška ve vylepšené podobě. Bez obav tak lze využívat mobilní služby ve více než 120 zemích, třeba v Turecku, Thajsku, Egyptě, Švýcarsku nebo USA. Zároveň platí, že pro všechny zákazníky nastavuje Vodafone automaticky roamingový datový limit na 1300 korun. Nehrozí tak, že by někdo omylem na dovolené za mobilní data utratil tisíce korun.
Vodafone v létě přidává data k předplaceným kartám. Například 6,5 GB tak vyjde na 149 korun měsíčně
Vodafone

Vodafone v létě přidává data k předplaceným kartám. Například 6,5 GB tak vyjde na 149 korun měsíčně

Ode dneška rozdává Vodafone v rámci letní akce gigabyty dat k předplaceným kartám. Během června, července i srpna si každý zákazník a zákaznice po splnění podmínek může vyzvednout 5 GB dat navíc, u vyšších balíčků jde dokonce o 10 GB dat.
Vzniká nová esportová soutěž. Díky Vodafone Talent League se může kdokoliv dostat až na vrchol
Vodafone

Vzniká nová esportová soutěž. Díky Vodafone Talent League se může kdokoliv dostat až na vrchol

V Česku na začátku června odstartuje nová soutěž zaměřená na rozvoj nadějných hráčů esportu nazvaná Vodafone Talent League. Nejen mladým hráčům přinese dlouhodobou možnost k rozvoji, cenné zkušenosti a otevře cestu mezi esportovou elitu. Soutěž bude probíhat online, ale finále pro ty nejlepší týmy se odehraje v prostředí pražské Vodafone PLAYzone Areny.
Prima spojení! Vodafone přináší jako jediný operátor na trhu streamovací službu prima+
Vodafone

Prima spojení! Vodafone přináší jako jediný operátor na trhu streamovací službu prima+

Vodafone TV přidává od 21. května do svého názvu znaménko plus. Od nynějška tak bude součástí každého balíčku Vodafone TV+ i předplatné videoslužby prima+, a to rovnou v jejím nejvyšším standardu PREMIUM. Diváci se mohou těšit na originální tvorbu skupiny Prima, kterou uvidí dříve než v televizi a bez reklam, na více než 2000 českých i zahraničních titulů i na archiv odvysílaných pořadů TV Prima. Cena je přitom nejlepší na trhu.
Den linky 155: Loni pomohla více než milionu lidí, každý den přitom byla v akci i aplikace Záchranka
Vodafone

Den linky 155: Loni pomohla více než milionu lidí, každý den přitom byla v akci i aplikace Záchranka

Každý den v roce, sedm dní v týdnu, 24 hodin denně je Zdravotnická záchranná služba připravena poskytnout nezbytnou pomoc všem občanům České republiky. V loňském roce ošetřila více než milion pacientů a z operačních středisek vyjíždí vozidlo záchranné služby přibližně každých 28 vteřin k lidem, kteří potřebují pomoc. Proto si každoročně připomínáme Den linky 155, který symbolicky připadá na 15. května, abychom ocenili práci záchranářů. Součástí systému ZZS je také aplikace Záchranka, dlouhodobě podporovaná Nadací Vodafone, která přináší rychlou pomoc prostřednictvím moderních technologií.