Edenred··5 min

OBĚDVÁME ZA 120 KORUN. SKORO O 20 KORUN DRÁŽ NEŽ PŘED TŘEMI ROKY.

Edenred

Edenred

Edenred je společnost specializující se na zaměstnanecké benefity, konkrétně stravenky a poukázky na kulturu, sport či zdravotní péči. Vznikla v roce 2010 oddělením se od skupiny Accor.[2] Nejznámější produkt, poukázka (stravenka) Ticket Restaurant, byla poprvé představena ve Francii v roce 1962.[3] Od té doby expandovala do celého světa, včetně České republiky.

Tisková zpráva

Ještě před třemi lety stačilo si s sebou vzít na oběd do kapsy papírovou stokorunu. Dnes už si k ní Češi musejí přidat ještě kovovou dvacetikorunu, aby měli jistotu, že oběd zaplatí. Průměrná útrata za jídlo totiž rychle roste. Loni v prosinci se vyšplhala na rekordních 119 korun a osmdesát haléřů. Za jediný rok to znamená nárůst skoro o osm korun, během tří let se útraty za obědy zvýšily dokonce o více než osmnáct korun. Vyplývá to z Ticket Restaurant® Card Indexu. Ten je sestavený z plateb více než 150 tisíc tuzemských zaměstnanců, kteří k úhradě obědů v restauracích používají platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant® od společnosti Edenred. Statistiku každý měsíc tvoří téměř 1,3 milionu transakcí v restauracích všech tuzemských regionů.

Co je příčinou rychlého růstu útrat za obědy? Pokud se zaměříme na poslední čtvrtletí loňského roku, tak to byl mírný nárůst cen v restauracích, zapříčiněný zejména zdražováním surovin v čele se zeleninou. Zároveň si Češi stále častěji vybírají o něco dražší jídla než dříve. Kuchaři je připravují z lepších a kvalitnějších surovin a takové pokrmy logicky stojí více peněz. „Zaznamenali jsme, že se mění skladba jídel v poledních menu. Restauratéři se již nebojí na obědový jídelníček zařadit jídla, která často stojí výrazněji přes sto korun a na jejichž přípravě se nešetří tolik jako v minulosti. Češi si tato jídla dopřávají stále častěji. Oběd pro nás už není spojen s povinností dostat něco do žaludku jako dříve, jdeme si na jídle pochutnat,“ říká Jiří Brych, manažer Ticket Restaurant ve společnosti Edenred.

První výrazná vlna růstu cen i útrat v restauracích nastala již před dvěma lety, tehdy restauratéři promítli do cen náklady spojené s legislativními změnami v čele se zavedením EET. „Po cenovém skoku se na několik měsíců tempo útrat zpomalilo. Díky zvyšujícím se příjmům a rostoucí kupní síle to byl jen přechodný útlum. V roce 2018 se již ceny i útraty opět výrazně zvýšily, a to bez ohledu na legislativu. Češi zkrátka chtějí kvalitu a restaurace jim vycházejí vstříc,“ uvádí Jiří Brych.

Vůbec nejvíce lidé za jídlo v restauraci utrácejí v Praze, je to jediné místo v Česku, kde za oběd v průměru zaplatí přes 130 korun. Zároveň zde útraty i nejrychleji rostou – během tří let je to skoro o pětinu. Nejpomalejší je nárůst na severu Čech – během tří let se útraty v Ústeckém i Libereckém kraji zvýšily jen o cca 15 procent.

Na růst cen a útrat reagují i firmy. Svůj příspěvek na stravování v loňském roce zvýšilo 35 procent českých společností a úřadů. Hodnota „nejčastější“ stravenky se díky tomu zvýšila na 100 korun. Dnes ji zaměstnancům nabízí plných 25 procent firem. Několik předchozích let přitom dominovaly stravenky osmdesátikorunové. Firmy nyní podle Brycha žádají již i stravenky o nominálech 110 a 120 korun. „Tyto stravenky jsou stále žádanější. Souvisí to se snahou firem nabízet v době nízké nezaměstnanosti atraktivní a přitom daňově výhodné benefity. Takovým benefitem jsou stále častěji stravenky s nominální hodnotou, při které firmy i zaměstnanci dosáhnou maximální daňové úspory. Hodnota takové ideální stravenky je dána vyhláškou ministerstva práce a sociálních věcí o sazbě stravného pro daný kalendářní rok. V loňském roce byla sazba stanovena na 118 korun, od 1. ledna letošního roku pak vstoupila v platnost nová vyhláška zvyšující její denní sazbu na 123 Kč.

Podle Jiřího Brycha na tuto hodnotu dosáhnou letos mnohem častěji zaměstnanci firem, které využívají stravenkové karty Ticket Restaurant Card, než ti, kdo mají papírové stravenky. „Je to dáno i tím, že u papírových stravenek firmy volí častěji zaokrouhlené částky na desetikorunu, u karet ale tento přístup neplatí,“ doplňuje Jiří Brych.

Společnost Edenred sleduje reálné útraty zaměstnanců za obědy formou Ticket Restaurant® Card Indexu od prosince 2016 a zveřejňuje výsledky na svých webových stránkách www.edenred.cz.

Zdroj: www.edenred.cz

Další články

Další články od Edenred

Za obědy utratíme až desetinu výplaty. Nejhůře jsou na tom Budějovice a Liberec

Za obědy utratíme až desetinu výplaty. Nejhůře jsou na tom Budějovice a Liberec

Růst cen obědů v českých restauracích dále pokračuje. Podle Edenred Restaurant Indexu v srpnu obědové menu průměrně stálo 192,4 koruny, o 30 haléřů více než v červenci. V meziročním srovnání ceny stouply o 4,1 %. Za 21 obědů, tedy hlavní jídlo každý pracovní den v měsíci, aktuálně čeští zaměstnanci zaplatí 4 040 korun. Ještě před rokem by si přitom mohli za stejnou částku pořídit o jednu porci více. Ze srovnání s průměrnými mzdami v regionech zároveň vyplývá, že pravidelné obědvání v restauračních zařízeních a kantýnách přijde průměrného Čecha na 8,8 % příjmu. V mnoha regionech je ale polední stravování ještě nákladnější. Například v Českých Budějovicích a v Liberci náklady na 21 obědů přesahují desetinu průměrné mzdy.
| Edenred
Průzkum: Restaurace nejvíc trápí vysoké náklady a nedostatek personálu. Pokles obědové návštěvnosti hlásí třetina restaurací

Průzkum: Restaurace nejvíc trápí vysoké náklady a nedostatek personálu. Pokles obědové návštěvnosti hlásí třetina restaurací

Z průzkumu také vyplývá, že oproti loňskému květnu zdražilo 94 % oslovených restaurací. Většinou však šlo jen o mírné zdražení: Dvě třetiny zařízení zvedly ceny o méně než 10 %. Zpomalení růstu cen potvrzují i data z Edenred Restaurant Indexu. Z něj vyplývá, že Češi za obědové menu aktuálně zaplatí v průměru necelých 190 korun. Od konce minulého roku tak ceny stouply o necelé 3 koruny.
| Edenred
Jak zaujmout „Zaměstnance Z“? Recruitment Academy a Edenred ocenili nejlepší náborové kampaně

Jak zaujmout „Zaměstnance Z“? Recruitment Academy a Edenred ocenili nejlepší náborové kampaně

O aktivní budování značky zaměstnavatele – employer branding – se zajímají už dvě třetiny českých firem, jen třetina z nich to ale dělá systematicky[1]. Právě společnosti, které loni dokázaly nejlépe oslovit potenciální zaměstnance, ocenila odborná porota v rámci 9. ročníku soutěže Recruitment Academy Awards. Cenu Edenred Wellbeing Award si z galavečera odnesla společnost Pivovary Staropramen, která u poroty zabodovala konceptem volných pátků a dalších výhod pro zaměstnance nad rámec zákona. Recruiterem roku se stala Nicole Chladová ze společnosti PwC Česká republika. U publika i odborné poroty uspěly především odlehčené kampaně, které se nebály vtipu. Do budoucna bude podle odborníků pro firmy zásadní umět zaujmout mladé generace a pracovat s moderními technologiemi, včetně umělé inteligence.
| Edenred
Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Podle Edenred Restaurant Indexu Češi za obědové menu v restauracích a kantýnách v březnu průměrně zaplatili 187,2 koruny, tedy o korunu a 20 haléřů více než v únoru. Ceny obědů se tak po mírném poklesu vrátily na prosincovou úroveň. Vedle Prahy však za obvyklý oběd zaplatíme přes dvě stě korun už i v Brně. Strávníci zde ve stravovacích zařízeních přes poledne nechají průměrně 200,3 koruny. Ze srovnání s průměrnými mzdami v regionech vyplývá, že čeští zaměstnanci za pravidelné obědvání v restauračních zařízeních a kantýnách během pracovních dní utratí okolo 8,5 % svého příjmu. V Liberci a Českých Budějovicích se však náklady na 21 obědů blíží i desetině průměrné mzdy.
| Edenred
Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc

Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc

Až 94 % restaurací uvádí, že do svého jídelního lístku zařazují bezmasé alternativy pokrmů. Vyplývá to z výsledků průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů. Nadpoloviční většina českých restaurací (57,1 %) do své nabídky navíc údajně zavádí i bezlepkové varianty jídel. Strávníci tak mají nejčastěji na výběr z 1-2 bezlepkových pokrmů. S ohledem na proměnu generačních preferencí lidé očekávají, že se jim restaurace přizpůsobí a nabídku veganských a vegetariánských variant budou dále rozšiřovat. I při výběru alternativních pokrmů bychom ale podle odborníků měli pečlivě zkoumat jejich složení.
| Edenred
Omezení volnočasových benefitů v praxi: Třetina firem podle průzkumu příspěvky snížila, většina si stěžuje na vyšší administrativní zátěž

Omezení volnočasových benefitů v praxi: Třetina firem podle průzkumu příspěvky snížila, většina si stěžuje na vyšší administrativní zátěž

Limit na zdanění volnočasových benefitů platný od začátku roku už stihli zaměstnavatelé promítnout do svých nabídek odměn pro zaměstnance. Podle březnových průzkumů společnosti Edenred v návaznosti na změny upravila výši ročního příspěvku pro své zaměstnance třetina firem. Nejčastěji plánují zaměstnanci, jimž se příspěvek od nového roku snížil, šetřit na zdraví, cestování a kultuře. Hned 64 % zaměstnavatelů v průzkumu uvedlo, že pro ně nová pravidla představují větší administrativní zátěž.
| Edenred
Ananas na pizzu nepatří, uvedli Češi v průzkumu stravování. Milují houby a květák

Ananas na pizzu nepatří, uvedli Češi v průzkumu stravování. Milují houby a květák

Pouhá polovina procentního bodu rozhodla: Ananas na pizzu nepatří. Podle průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů si to myslí 50,5 % z nich. Tábor zastánců „havajské pizzy“ je ovšem téměř stejně početný. Překvapivé shody zde dosáhli například senioři s generací Z. Velké oblibě se v tuzemsku podle průzkumu těší i další kontroverzní ingredience, například houby nebo květák, který je populární zejména mezi ženami. Jako polarizující se naopak ukázala játra a vnitřnosti, výrobky z kozího a ovčího sýra či sushi. Na všech těchto delikatesách přitom lidé v únoru mírně ušetřili. Podle Edenred Restaurant Indexu klesla oproti konci loňského roku průměrná cena oběda o korunu na 186 korun.
| Edenred
Optimální cena stravenky stoupla na 211 korun. Vystačí na oběd i v nejdražších regionech

Optimální cena stravenky stoupla na 211 korun. Vystačí na oběd i v nejdražších regionech

Oproti loňskému roku se jedná o navýšení tzv. nominální hodnoty stravenky o 17 Kč, tedy necelou desetinu původní hodnoty. Od ledna přitom za obědy podle Edenred Restaurant Indexu průměrně utrácíme zhruba o 5 % více, ceny rostly především v první polovině roku, během podzimu v některých regionech dokonce naopak pozvolna klesaly. Ve Zlíně za obědy utratíme zhruba 164 Kč, v Praze 209 Kč. Podobným vývojem si prošly i ceny na Slovensku, za oběd zde strávnici zaplatí lehce přes 8 eur.
| Edenred
Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert

Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert

Dle průzkumu[1] za nejatraktivnější benefity považujeme zejména ty v kategorii lékáren, kultury a cestování. Právě zájezdy jsou jednou z položek, na které se snažíme benefity uplatnit s blížícím se koncem roku – podle dat společnosti Edenred stoupla útrata českých zaměstnanců v této kategorii v zimním období zhruba o čtvrtinu. Vedle toho získávají na popularitě i benefity zaměřené na zábavu a duševní pohodu. Experti však zároveň doporučují nečekat s výběrem přednabitých zaměstnaneckých odměn na poslední chvíli, částky mohou propadnout, nebo mohou v roce 2024 být pro některé skupiny uživatelů méně daňově výhodné – čerpat bychom je proto měli průběžně.
| Edenred
Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Třetina Čechů v práci obědvá o samotě, každý dvacátý dokonce vůbec. Vyplývá to z průzkumu Barometr FOOD[1] mapujícího stravovací návyky Čechů. V kvalitním stravování nám nejčastěji brání nevhodné pracovní prostředí, podpora lepšího způsobu stravování leží především v rukou zaměstnavatele. Nejčastěji si obědy nosíme z domova, naopak pokles registrují dříve populární podnikové kantýny. Vlivem stagnace až mírného poklesu cen se však obědoví strávníci pomalu vracejí i do klasických restaurací. Podle Edenred Restaurant Indexu se průměrná cena oběda drží na přibližně stejných částkách už třetí měsíc v řadě. Počet plateb v restauracích meziročně stoupl o 15 %.
| Edenred