Toyota··7 min

Nové elektromobily a vodíková auta posunou Toyotu k uhlíkové neutralitě

Tým globálních a evropských manažerů minulý týden na pravidelné konferenci Kenshiki forum 2023 společnosti Toyota Motor Europe (TME) prezentoval nejnovější elektrifikované produkty a technologie od Toyoty.

Kenshiki v japonštině znamená pochopení, nebo náhled, přičemž letošní akce pořádaná pro více než 300 médií byla zaměřena na bateriové elektromobily, resp. vozidla poháněná vodíkem, která v příštích letech sehrají významnou roli v rámci firemní multi-technologické strategie.

Mobilita pro všechny

Cíl Toyoty, označovaný jako Mobilita pro všechny, a její cíl dosáhnout v Evropě do roku 2040 plné uhlíkové neutrality, celosvětově pak do roku 2050, se promítá do přístupu Toyoty k vývoji nových produktů.

Detailnější pohled na mentální postoj firmy poskytl na fóru Kenshiki Simon Humphries, Chief Branding Officer a vedoucí návrhář společnosti Toyota Motor Corporation: „Z našeho pohledu se mobilita ve své podstatě redukuje na svobodu. Se svobodou přicházejí příležitosti, a my v Toyotě jsme přesvědčeni, že každému by měly být dostupné příležitosti, které mobilita nabízí, bez ohledu na to, kde daný člověk žije nebo za jakých podmínek, aby nikdo nebyl opomenut.“

Zmíněnou ideu potvrzuje multi-technologická strategie Toyoty, která navrhuje nízkoemisní a bezemisní řešení mobility v souladu s konkrétními potřebami daného regionu; produkty naplňující poptávku zákazníků nebo odpovídající podmínkám místní infrastruktury, které jsou však i dostupné, aby na cestě k uhlíkové neutralitě nebyl nikdo opomenut.

Simon Humphries představil několik koncepčních modelů, které budou stát v čele nové generace bateriových elektromobilů Lexus a Toyota; vysvětlil, že nová architektura postavená na stavebnicovém návrhu v kombinaci podvozku Gigacast, minimálního počtu dílů a nového operačního systému Arene přináší větší svobodu návrhářů ve prospěch ještě lepších uživatelských zkušeností.

Atraktivní modelová nabídka budoucích bateriových elektromobilů Toyota a Lexus, která byla na fóru Kenshiki prezentována, se již v příštích letech objeví na evropských cestách – včetně koncepčních modelů Lexus LF-ZC, Toyota FT-Se, Toyota FT-3e, Toyota Sport Crossover a Toyota Urban SUV.

Cesta k uhlíkové neutralitě

TME vloni oznámila svůj cíl v Evropě do roku 2040 dosáhnout úplné uhlíkové neutrality.

Toyota ve svých evropských provozech a výrobních závodech do roku 2030 splní cíle uhlíkové neutrality v rozsahu 1 a 2 iniciativy SBTi.

V rámci plnění rozsahu 3 pak Toyota v roce 2035 dosáhne stoprocentní dekarbonizace nových prodávaných vozidel, resp. do roku 2040 úplné uhlíkové neutrality hodnotového řetězce a logistiky – kde TME již nyní úspěšně začíná využívat elektrické nákladní vozy poháněné vodíkovými palivovými články na čtyřech klíčových logistických trasách z Belgie do Německa, Francie a Nizozemí.

Rozšíření nabídky bateriových elektromobilů

Střednědobý plán uvádění produktů TME popsal Jošihiro Nakata, prezident a CEO společnosti Toyota Motor Europe: „I nadále budeme nabízet různorodé technologie zaměřené na dekarbonizaci, ale zároveň postupně zvyšovat počty bezemisních vozidel, která zákazníkům nabízíme.“

Zastoupení elektrifikovaných modelů Toyota na evropských trzích již dnes činí 71 % a do roku 2024 by se mělo zvýšit na 75 %; podíl dále poroste s tím, jak se budou nové bateriové elektromobily stále více promítat do objemů prodeje značky.

Do roku 2026 bude TME nabízet přibližně 15 různých bezemisních vozidel značky Toyota, od osobních vozů až po lehké užitkové automobily, přičemž zastoupení bateriových elektromobilů v evropských prodejích Toyoty by mělo přesahovat 20 %, tedy více než 250 000 vozidel ročně.

Na adresu vodíku pak Jošihiro Nakata vysvětlil, že Toyota je i nadále pevně přesvědčena o jeho významu pro snižování uhlíkových emisí v rámci evropské mobility, zejména v souvislosti s rozšiřující se infrastrukturou a dostupností zeleného vodíku.

Vodíková strategie Toyoty zahrnuje hned několik odvětví mobility; v oblasti osobních vozů Toyota nabízí Mirai a nově uváděný model Crown. V oblasti užitkových vozidel pak TME prostřednictvím svého závodu Hydrogen Factory Europe začleňuje stávající technologie palivových článků do nákladních vozidel, linkových a dálkových autobusů, člunů – a pick-upů, jak dokládá i prototyp Hiluxu poháněný vodíkovým palivovým článkem, prezentovaný na fóru Kenshiki.

Další rozvoj vodíkové technologie Toyota podpoří v roce 2026 uvedením třetí generace systému palivových článků.

Nová Toyota Proace Max završuje modelovou nabídku Toyota Professional

Modelovou nabídku lehkých užitkových vozů Toyota Professional završuje nový velký van Proace Max, nabízený ve třech různých délkách a výškách k naplnění různorodé poptávky zákazníků.

Nová Toyota Proace Max je podobně jako sesterské modely k dispozici rovněž s bateriovým elektrickým pohonem (s dojezdem 420 km podle WLTP) pro snadný přístup do bezemisních zón v centrech měst.

Proace Max společně s modernizovanými modely Proace a Proace City nabídne zákazníkům široké možnosti volby z velkých, středních a malých užitkových vozů – ve všech případech s možností elektrického pohonu.

Důležitým modelem v nabídce Toyota Professional je též Hilux, jakožto tradiční volba profesionálů, kteří kladou důraz na kvalitu, odolnost a spolehlivost. Atraktivitu tohoto modelu v příštím roce podpoří uvedení nové verze s hybridním 48V systémem, vyšším výkonem a točivým momentem při současném snížení spotřeby o 10 %.

Toyota Professional je na dobré cestě, přičemž prodeje v roce 2023 by měly překročit 140 000 vozidel, což znamená nárůst o více než 20 % oproti roku to 2022. Za tímto úspěchem stojí nejen atraktivní produktová nabídka; klíčovou výhodou jsou též oceňované špičkové zákaznické služby v rámci maloobchodní sítě.

Odkaz Toyoty na hrách v Paříži 2024

Matt Harrison, COO společnosti Toyota Motor Europe, v souvislosti s tématem vodíku zdůraznil, že na olympijských hrách v Paříži 2024 se objeví až 10 různých produktů na vodík. Toyota coby celosvětový partner pro mobilitu Mezinárodního olympijského výboru a Mezinárodního paralympijského výboru poskytne flotilu více než 2650 elektrifikovaných osobních automobilů a 700 elektřinou poháněných řešení mobility ‚na poslední kilometr cesty‘.

Matt Harrison vysvětlil, že v rámci těchto řešení se objeví 250 prostředků APM (Accessible People Mover), speciálně upravených pro hry Paříž 2024 a vyráběných v Evropě v souladu s místními podmínkami a potřebami města Paříž: „Toto vozidlo bylo navrženo ‚na poslední kilometr cesty‘ do cíle a přepravu lidí se speciálními potřebami. Po skončení her se flotila vozidel APM stane součástí našeho dědictví trvale udržitelné mobility pro Paříž.“

Po hlavním setkání Kenshiki následovala řada detailních prezentací produktů a technologií:

• Toyota Deep Dive

• Světová premiéra: Urban SUV Concept

• Evropská premiéra: Sport Crossover Concept

• Evropská premiéra: Toyota FT-3e

• Evropská premiéra: koncepční model Toyota FT-Se

• Land Cruiser: zahájení online rezervací

• Toyota Professional (vč. detailních informací o modelech PROACE a PROACE CITY)

• Nová Toyota PROACE MAX

• Nový Hilux Hybrid 48V

• Lexus Deep Dive

• Tisková informace k dynamické prezentaci LBX

• Řešení mobility pro Paříž 2024

Zdroj: www.toyotanews.eu

Zadavatel
Toyota

Toyota

Toyota je japonská automobilka, kterou založil v roce 1937 Kičiro Tojoda. Je největším výrobcem automobilů na světě a vyrábí jak osobní automobily, tak dodávky, nákladní auta, motory, autobusy, roboty a jiné. Je to zároveň osmá největší společnost světa. Firma sídlí ve městě Tojota v prefektuře Aiči. Pod křídla společnosti spadají i poměrně mladé automobilky Lexus a Scion

Další články od Toyota

Vozy Toyota (nejen) s plug-in hybridním pohonem teď pořídíte výhodněji
Toyota

Vozy Toyota (nejen) s plug-in hybridním pohonem teď pořídíte výhodněji

Toyota představuje novou akční nabídku, která přináší většinu osobních modelů za výhodnější cenu a tentokrát je mezi nimi i větší zastoupení vozů s plug-in hybridním pohonem.
Technologie Toyoty se představily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu
Toyota

Technologie Toyoty se představily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, čtyřdenní oslavě motoristického sportu pořádané každým rokem na půdě historického Goodwood House v anglickém Sussexu a zakončené 14. července, představila Toyota širokou škálu technologií, které vyvíjí na podporu uhlíkově neutrální budoucnosti.
Toyota spustila předprodej užitkového modelu Proace Max
Toyota

Toyota spustila předprodej užitkového modelu Proace Max

Automobilka Toyota zahájila v České republice předprodej svého dosud největšího užitkového modelu Proace Max. Vozidlo o délce 5,4 až 6,36 metru pojme 10 až 17 m3 nákladu. K dispozici bude ve verzi se spalovacím motorem i jako elektromobil. Po provedení VAN se na trhu postupně objeví i jako šasi, platforma a valník. První vozy dorazí na podzim letošního roku.
Toyota Tsusho otevřela zbrusu nové centrum užitkových vozů
Toyota

Toyota Tsusho otevřela zbrusu nové centrum užitkových vozů

Společnost Toyota Tsusho otevřela v Čestlicích v pořadí druhý autosalon, který je zároveň prvním zcela nově postaveným centrem užitkových vozů Toyota Professional. Showroom o ploše téměř 400 m2 umožní vystavení široké škály modelů užitkových vozů včetně nejnovějšího modelu Proace Max, který přijde na trh již tento podzim.
Toyota na Festivalu rychlosti v Goodwoodu oslní novými vozy i technologiemi
Toyota

Toyota na Festivalu rychlosti v Goodwoodu oslní novými vozy i technologiemi

Toyota představí na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2024 celou řadu nových vozů s rozličnými druhy pohonů. Závodní, rallyové a terénní speciály i výkonné vozy homologované do běžného provozu ukáží, jak se jejich zapojení do motorsportu odráží v celkovém vývoji značky a dokazují multi-technologický záběr Toyoty s cílem snižovat emise CO2 a v konečné fázi dosáhnout uhlíkové neutrality.
Česká Toyota vydává olympijský speciál svého magazínu Toyota Life
Toyota

Česká Toyota vydává olympijský speciál svého magazínu Toyota Life

Vlastní magazín Toyota Life automobilka v Česku vydává už od roku 2019. Obvykle vychází čtvrtletně, ovšem při příležitosti letošních olympijských her v Paříži dostal svůj první speciál. Toyota je celosvětovým partnerem her, nicméně obsah magazínu je původní a lokální. Díky podpisům slavných sportovců půjde o výjimečnou sběratelskou edici.
Toyota dodala 35 hybridních Yarisů české firmě ACCOM
Toyota

Toyota dodala 35 hybridních Yarisů české firmě ACCOM

Toyota dodala 35 vozů Yaris hybrid společnosti ACCOM, která se zabývá výrobou a distribucí mléčných výrobků. Vozy dodané jednorázově firmou Autobond byly pořízeny na operativní leasing.
První vodíkové Toyoty Hilux se už testují na silnicích
Toyota

První vodíkové Toyoty Hilux se už testují na silnicích

Britské zastoupení automobilky Toyota ve svém závodu v anglickém hrabství Derbyshire už vyrobilo celkem 10 prototypů modelu Hilux poháněných palivovými články. Pět vozidel v současnosti absolvuje přísné provozní zkoušky na bezpečnost, jízdní schopnosti, funkčnost a odolnost včetně shromažďování údajů z testovacích jízd za reálných provozních podmínek.
Toyota RAV4: 30 let kultovního průkopníka
Toyota

Toyota RAV4: 30 let kultovního průkopníka

Toyota RAV4 slaví již tři desetiletí existence od doby, kdy proměnila automobilový trh, aby si postupně vydobyla postavení kultovního modelu SUV, jenž přichází se stále novými technologiemi a dokáže předvídat očekávání zákazníků.
Největším hitem Toyota Víkendu byl Yaris Cross
Toyota

Největším hitem Toyota Víkendu byl Yaris Cross

Největším hitem uplynulého akčního víkendu v dealerské síti Toyota byl Yaris Cross následovaný RAV4. Zákazníci během Toyota Víkendu uzavřeli celkem 314 smluv, z toho na Yaris Cross bylo 61 kontraktů a na RAV4 35 smluv. Dalšími nejvíce poptávanými modely byly Yaris a modely Corolla.