BMW··7 min

Nezávislý závodní tým Engage Racing představuje BMW i4 Racing, světovou novinku vyvinutou v Rumunsku.

BMW

BMW

BMW je německý výrobce automobilů, motocyklů a pohonných jednotek. Hlavní sídlo společnosti je v Mnichově. BMW je mateřskou společností firem Mini a Rolls-Royce a v nedávné minulosti i bývalé skupiny Rover. V roce 2005 zaměstnával koncern přes 105 000 lidí. Modro-bílý vzor znaku firmy je stylizací roztočené vrtule v barvách bavorské vlajky a znamená symbol výroby leteckých motorů.

Tisková zpráva

Bukurešť. BMW i4 Racing „Elsa“ bylo oficiálně představeno stejným týmem, který přesně před čtyřmi lety stál za dalším světovým prvenstvím v podobě projektu MINI Electric Racing s příznačným názvem „Racing MIMI“. Projekt je organizován kolem nezávislého závodního týmu Engage Racing, který je podporován společností BMW Group Romania a řadou dalších partnerů, jako jsou Renovatio e-charge, MasterCard, Michelin, Textar, Velo, Omniasig a UniCredit Leasing.

Cílem závodního BMW i4 je navázat na úspěch MINI Electric Racing. První elektrický závodní vůz MINI v historii dosáhl několika vítězství a umístění na stupních vítězů v rumunském národním šampionátu Super Rally a šampionátu elektromobilů, přičemž často překonával významnou konkurenci vybavenou spalovacími motory. Titul v národním šampionátu Super Rally ve třídě 2A (pohon předních kol) v roce 2023 znamenal velmi výjimečný úspěch. Byl to první titul v historii motorsportu získaný elektromobilem v přímé konkurenci vozů se spalovacími motory. Od svého uvedení na trh inspiroval tento úspěch vozu MINI dalších pět majitelů vozu MINI Cooper SE k přípravě a účasti v rumunských národních motoristických soutěžích, přičemž výrazných výsledků dosáhli zejména v Národním šampionátu elektromobilů, průkopnické soutěži v rumunském motoristickém sportu.

Nový závodní vůz „Elsa“ je opět celosvětově první závodní vůz vyvinutý na základě sériového modelu BMW i4 M50. Tým Engage Engineering zajistil přípravu závodního projektu rozsáhlými úpravami výchozího vozu. Zachován zůstal sériový pohonný systém s dvojicí elektromotorů, vysokonapěťovou baterií a výkonovou elektronikou.

„Jde o bezprecedentní iniciativu. Pro to, co jsme museli připravit, neexistují žádná řešení na klíč. To znamená, že vše muselo být navrženo a vyvinuto s využitím vlastních řešení,“ vysvětluje Horia Platona, hlavní inženýr projektu. Vývojový tým Engage Engineering zahrnoval devět inženýrů s různými oblastmi odbornosti, kteří poslední rok pracovali na simulacích a návrhu, provedení a montáži.

Koncept vozu byl vyvinut na základě speciální aerodynamické studie, kterou tým vypracoval s cílem splnit výzvy závodu Pikes Peak. Právě tento americký závod do vrchu obsahuje několik obzvláště rychlých zatáček ve vysokých nadmořských výškách, kde kvůli nízkému atmosférickému tlaku klesá aerodynamická účinnost až o 40 %. Tým později na základě přesného zadání v Rumunsku vyvinul karbonové aerodynamické komponenty, přičemž pouze několik prvků zadního křídla bylo zadáno externě.

Tým provedl rozsáhlá opatření ke snížení hmotnosti. Patří mezi ně odlehčení dveří a víka zavazadlového prostoru, použití oken z plexiskla, přepracování palubní desky, odstranění všech vrstev zvukové izolace a návrhu ergonomické středové konzoly z uhlíkových kompozitů, odpovídající zvyklostem u závodních vozů. V této souvislosti tým integroval konvenční ovládací prvky vozu do nového, zjednodušeného a pro závodní použití optimalizovaného celku. Speciálně navržená středová konzola a volant s programovatelnými tlačítky tak umožňují řidiči rychlý přístup k důležitým funkcím i během závodu – například k zapínání vozu, jízdním režimům nebo aktivaci funkcí, jako je ventilace nebo přídavné chlazení. K některým telemetrickým funkcím a výbavě vozu lze přistupovat dálkově prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. V této souvislosti vyvinul IT tým pro tyto speciální funkce více než 15 000 řádků kódu, jehož vývoj stále pokračuje.

Významné úpravy byly provedeny ve spolupráci s německou společností Drexler, která podle specifikací týmu pro obě nápravy vyrobila diferenciály s omezenou svorností. Nizozemská společnost Intrax dodala podvozek se speciálními tlumiči a pružinami navrženými pro vyšší hmotnost automobilu poháněného bateriemi. Ochranný rám, navržený podle specifikací pro Pikes Peak, jež jsou přísnější než FIA, byl postaven speciálně pro nový model v Polsku.

Dalším speciálním projektem byl vývoj zvuku pro tento závodní vůz. Ten nejen doplňuje celkový obraz vozu, ale má také praktický účel: poskytuje přímou akustickou zpětnou vazbu a současně signalizuje přítomnost vozu na trati závodu do vrchu pro diváky, což je zásadní bezpečnostní opatření.

„Engage Racing je příběh týmového ducha. Jsme poctěni a šťastni, že nám s projektem pomáhá tak velké množství nadšených a zkušených odborníků, kteří jsou kreativní a kompetentní. Jak se projekt rozrůstá, připojují se k nám další a další úžasní lidé. Panuje zde fenomenální týmový duch, který nás posiluje,“ vysvětluje Anya Gherghina, marketingová manažerka společnosti Engage Racing. Dalším příkladem, který přichází ze světa mimo automobilové závody, je příspěvek Mariuse Dascălu, rumunského designéra známého v minulosti díky projektu 2Fresh Design, který vytvořil vizuální identitu pro Engage Racing.

Hlavním cílem týmu zůstává konkurenceschopná účast v závodě do vrchu Pikes Peak International Hill Climb v USA. „Pikes Peak je pro nás tím, čím je pro ostatní sportovce mistrovství světa – nejdůležitějším a nejslavnějším závodem do vrchu na světě. Připravujeme se s ohledem na tento cíl. Je pro nás důležité, abychom byli konkurenceschopní a postupně se v průběhu let zlepšovali, to nám pomůže s naší největší výzvou, kterou jsou zdroje financování,“ vysvětluje Horia Platona.

„Je pro nás důležité, že projekt využívá systém pohonu ze sériového modelu. Nejedná se o žádný exotický experiment, ale je přímo spojen s tím, co si zákazníci mohou objednat v našich showroomech. Současně ukazuje, že elektromobily jsou v určitých tržních segmentech, stejně jako je tomu v motorsportu, již dnes velmi konkurenceschopné,“ vysvětluje Alexandru Șeremet, manažer korporátní komunikace BMW Group Romania.

Slavnostní představení nového vozu BMW i4 Racing hostila sbírka Țiriac, která je jedním z největších automobilových muzeí na světě. Novinka zde během slavnostního večera stála na hlavním místě dané galerie. Přítomné bylo také Racing MIMI a řada trofejí, které tým v průběhu let získal a které jsou cennými úspěchy v oblasti elektrických závodů.

Tým Engage Racing: Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Ștefan Sterpu, Andrei Necula, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Dan Alexandru, Alexandru Șeremet, Bogdan Săraru, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea.

Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Další články

Další články od BMW

Ještě větší výkonnost, ještě větší výběr: nová rodina modelů MINI John Cooper Works.

Ještě větší výkonnost, ještě větší výběr: nová rodina modelů MINI John Cooper Works.

Mnichov. Pět aktuálních modelů MINI John Cooper Works symbolizuje ryzí potěšení z jízdy ve své nejvýkonnější podobě a je ztělesněním jedinečných zážitků z řízení. S MINI John Cooper Works Electric a MINI John Cooper Works Aceman jsou nyní poprvé součástí nabídky MINI dva čistě elektrické modely John Cooper Works. Výkonný elektrický pohon otevírá novou kapitolu v dlouhé historii značky a demonstruje její trvalý závazek k výkonnosti a inovacím. V modelech MINI John Cooper Works a MINI John Cooper Works Cabrio přináší potěšení z jízdy výkonný zážehový motor TwinPower Turbo. V MINI John Cooper Works Countryman ALL4 si mohou nadšenci užít jízdu i v terénu díky pohonu všech kol ALL4.
| BMW
BMW Motorrad představuje BMW Concept F 450 GS.

BMW Motorrad představuje BMW Concept F 450 GS.

Mnichov. BMW Motorrad představuje téměř sériový motocykl BMW Concept F 450 GS, který ukazuje budoucí podobu nového modelu BMW GS pro řidičské oprávnění A2. Tento koncept rovněž naznačuje, jak by mohla vypadat nová modelová řada, spadající mezi BMW G 310 a F 800/900.
| BMW
Spuštění výroby nového BMW M5 Touring v Dingolfingu.

Spuštění výroby nového BMW M5 Touring v Dingolfingu.

Dingolfing. Čtyři měsíce po zahájení výroby BMW M5 Sedan se v továrně BMW Group v Dingolfingu rozběhla sériová výroba nového BMW M5 Touring. Nový model kombinuje výjimečnou jízdní dynamiku s všestranným prostorem pro každodenní život, volný čas i cestování.
| BMW
Zahájení výroby nového BMW řady 2 Gran Coupé v továrně BMW Group v Lipsku.

Zahájení výroby nového BMW řady 2 Gran Coupé v továrně BMW Group v Lipsku.

Lipsko. BMW řady 2 Gran Coupé vzniká výhradně v továrně BMW Group v Lipsku, kde právě začala výroba jeho nové generace. Tento model zde doplnil stávající výrobu BMW řady 1, BMW řady 2 Active Tourer a MINI Countryman. Celkově tu vzniká až 1300 vozů za den. Všechny čtyři modely se třemi druhy pohonu od dvou různých značek zde vznikají na jediné výrobní lince, což potvrzuje extrémní výrobní flexibilitu lipské továrny. BMW řady 2 Gran Coupé vstoupí na trh v březnu 2025.
| BMW
Nové BMW M 1000 RR, BMW S 1000 RR, BMW M 1000 R a BMW S 1000 R.

Nové BMW M 1000 RR, BMW S 1000 RR, BMW M 1000 R a BMW S 1000 R.

Superbiky M 1000 RR a S 1000 RR a roadstery M 1000 R a S 1000 R prošly technickými i vizuálními vylepšeními a nabízejí bohatší standardní výbavu. Společné inovace zahrnují homologaci motorů dle normy Euro 5+ a nový M rychloplyn s krátkým chodem.
| BMW
Inteligentně propojený výrobní závod: továrna BMW Group v Regensburgu zavádí digitalizaci a automatizaci logistiky pomocí cloudového systému řízení dopravy.

Inteligentně propojený výrobní závod: továrna BMW Group v Regensburgu zavádí digitalizaci a automatizaci logistiky pomocí cloudového systému řízení dopravy.

Regensburg. Digitální, automatizovaný a inteligentně propojený prostřednictvím cloudu – to je další milník na cestě k digitální továrně budoucnosti, kterou představuje BMW iFACTORY. Každých 57 sekund sjede ze zdejší montážní linky nový automobil, který je jedinečný a z tisíců samostatných komponentů sestavený podle individuálních přání zákazníka. Každý pracovní den je zákazníkům po celém světě expedováno až 1400 vozů BMW X1 a BMW X2, a to s klasickými spalovacími motory a plug-in hybridním pohonem i čistě elektrických modelů.
| BMW
Nový showroom MINI v Renocar Brno-Slatina.

Nový showroom MINI v Renocar Brno-Slatina.

Brno. Nový prostor dedikovaný pro značku MINI byl otevřen v brněnské pobočce BMW a MINI Autorizovaného dealera, společnosti Renocar. Showroom byl jako první v republice navržený a realizovaný v nejnovějším retailovém standardu značky MINI. Slavnostní otevření proběhlo počátkem září při příležitosti tradičního, již 8. ročníku srazu příznivců značky MINI, na který se dostavilo přes 110 vozů MINI. Nové prodejní místo MINI teď tvoří kompaktní prostor propojený se showroomem značky BMW a společným zázemím pro klienty v kavárně Isetta. Náklady na modernizaci prostor, vybavení novými standardy a stěhování se vyšplhaly téměř na 4 000 000 korun.
| BMW
Unikátní BMW Skytop v Národním muzeu v Praze.

Unikátní BMW Skytop v Národním muzeu v Praze.

Praha. Fascinující kabriolet BMW Skytop, který měl světovou premiéru na letošním Concorso dʼEleganza Villa dʼEste, se vybraným hostům představil v Národním muzeu v Praze. Jeho filozofii a jedinečný designový styl vysvětlil jeho tvůrce a člen designérského oddělení BMW Marcus Syring. V rámci striktně limitované edice vznikne BMW Skytop v počtu 50 kusů, z nichž jeden je určen i pro Českou republiku.
| BMW
Továrna BMW Group v Regensburgu vyhrála „Továrnu roku“.

Továrna BMW Group v Regensburgu vyhrála „Továrnu roku“.

Regensburg. Továrna BMW Group v Regensburgu získala titul „Výrobní závod roku 2024“ v kategorii „Vynikající velkosériová výroba“. Toto ocenění patří mezi nejprestižnější průmyslové soutěže v Německu. Továrna BMW Group v Regensburgu je jedním z více než 30 výrobních závodů BMW Group po celém světě. Každý pracovní den sjede z výrobní linky až 1400 kusů modelů BMW X1 a BMW X2, které jsou určeny pro zákazníky z celého světa. Na jedné výrobní lince se zde flexibilně vyrábějí vozy s různými typy pohonných jednotek – od spalovacích motorů přes plug-in hybridy až po čistě elektrické modely.
| BMW
Výkonné vozy s DNA motorsportu: nové MINI John Cooper Works a nové MINI John Cooper Works Cabrio.

Výkonné vozy s DNA motorsportu: nové MINI John Cooper Works a nové MINI John Cooper Works Cabrio.

Mnichov. Díky působivým jízdním vlastnostem a legendárnímu pocitu z jízdy jako v motokáře navazují nové špičkové modely MINI na odkaz závodní legendy Johna Coopera. Sportovní výkonnost dodává novým modelům MINI John Cooper Works zážehový čtyřválec TwinPower Turbo o objemu 2,0 l. V obou modelech MINI John Cooper Works disponuje výkonem 170 kW/231 k a maximálním točivým momentem 380 Nm a poskytuje mimořádný zážitek ze sportovní jízdy. Sprint z klidu na 100 km/h MINI John Cooper Works s tímto motorem zvládne za 6,1 sekundy a MINI John Cooper Works Cabrio za 6,4 sekundy. MINI John Cooper Works dosáhne maximální rychlosti 250 km/h a MINI John Cooper Works Cabrio 245 km/h.
| BMW