BMW··7 min

Nezávislý závodní tým Engage Racing představuje BMW i4 Racing, světovou novinku vyvinutou v Rumunsku.

Bukurešť. BMW i4 Racing „Elsa“ bylo oficiálně představeno stejným týmem, který přesně před čtyřmi lety stál za dalším světovým prvenstvím v podobě projektu MINI Electric Racing s příznačným názvem „Racing MIMI“. Projekt je organizován kolem nezávislého závodního týmu Engage Racing, který je podporován společností BMW Group Romania a řadou dalších partnerů, jako jsou Renovatio e-charge, MasterCard, Michelin, Textar, Velo, Omniasig a UniCredit Leasing.

Cílem závodního BMW i4 je navázat na úspěch MINI Electric Racing. První elektrický závodní vůz MINI v historii dosáhl několika vítězství a umístění na stupních vítězů v rumunském národním šampionátu Super Rally a šampionátu elektromobilů, přičemž často překonával významnou konkurenci vybavenou spalovacími motory. Titul v národním šampionátu Super Rally ve třídě 2A (pohon předních kol) v roce 2023 znamenal velmi výjimečný úspěch. Byl to první titul v historii motorsportu získaný elektromobilem v přímé konkurenci vozů se spalovacími motory. Od svého uvedení na trh inspiroval tento úspěch vozu MINI dalších pět majitelů vozu MINI Cooper SE k přípravě a účasti v rumunských národních motoristických soutěžích, přičemž výrazných výsledků dosáhli zejména v Národním šampionátu elektromobilů, průkopnické soutěži v rumunském motoristickém sportu.

Nový závodní vůz „Elsa“ je opět celosvětově první závodní vůz vyvinutý na základě sériového modelu BMW i4 M50. Tým Engage Engineering zajistil přípravu závodního projektu rozsáhlými úpravami výchozího vozu. Zachován zůstal sériový pohonný systém s dvojicí elektromotorů, vysokonapěťovou baterií a výkonovou elektronikou.

„Jde o bezprecedentní iniciativu. Pro to, co jsme museli připravit, neexistují žádná řešení na klíč. To znamená, že vše muselo být navrženo a vyvinuto s využitím vlastních řešení,“ vysvětluje Horia Platona, hlavní inženýr projektu. Vývojový tým Engage Engineering zahrnoval devět inženýrů s různými oblastmi odbornosti, kteří poslední rok pracovali na simulacích a návrhu, provedení a montáži.

Koncept vozu byl vyvinut na základě speciální aerodynamické studie, kterou tým vypracoval s cílem splnit výzvy závodu Pikes Peak. Právě tento americký závod do vrchu obsahuje několik obzvláště rychlých zatáček ve vysokých nadmořských výškách, kde kvůli nízkému atmosférickému tlaku klesá aerodynamická účinnost až o 40 %. Tým později na základě přesného zadání v Rumunsku vyvinul karbonové aerodynamické komponenty, přičemž pouze několik prvků zadního křídla bylo zadáno externě.

Tým provedl rozsáhlá opatření ke snížení hmotnosti. Patří mezi ně odlehčení dveří a víka zavazadlového prostoru, použití oken z plexiskla, přepracování palubní desky, odstranění všech vrstev zvukové izolace a návrhu ergonomické středové konzoly z uhlíkových kompozitů, odpovídající zvyklostem u závodních vozů. V této souvislosti tým integroval konvenční ovládací prvky vozu do nového, zjednodušeného a pro závodní použití optimalizovaného celku. Speciálně navržená středová konzola a volant s programovatelnými tlačítky tak umožňují řidiči rychlý přístup k důležitým funkcím i během závodu – například k zapínání vozu, jízdním režimům nebo aktivaci funkcí, jako je ventilace nebo přídavné chlazení. K některým telemetrickým funkcím a výbavě vozu lze přistupovat dálkově prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. V této souvislosti vyvinul IT tým pro tyto speciální funkce více než 15 000 řádků kódu, jehož vývoj stále pokračuje.

Významné úpravy byly provedeny ve spolupráci s německou společností Drexler, která podle specifikací týmu pro obě nápravy vyrobila diferenciály s omezenou svorností. Nizozemská společnost Intrax dodala podvozek se speciálními tlumiči a pružinami navrženými pro vyšší hmotnost automobilu poháněného bateriemi. Ochranný rám, navržený podle specifikací pro Pikes Peak, jež jsou přísnější než FIA, byl postaven speciálně pro nový model v Polsku.

Dalším speciálním projektem byl vývoj zvuku pro tento závodní vůz. Ten nejen doplňuje celkový obraz vozu, ale má také praktický účel: poskytuje přímou akustickou zpětnou vazbu a současně signalizuje přítomnost vozu na trati závodu do vrchu pro diváky, což je zásadní bezpečnostní opatření.

„Engage Racing je příběh týmového ducha. Jsme poctěni a šťastni, že nám s projektem pomáhá tak velké množství nadšených a zkušených odborníků, kteří jsou kreativní a kompetentní. Jak se projekt rozrůstá, připojují se k nám další a další úžasní lidé. Panuje zde fenomenální týmový duch, který nás posiluje,“ vysvětluje Anya Gherghina, marketingová manažerka společnosti Engage Racing. Dalším příkladem, který přichází ze světa mimo automobilové závody, je příspěvek Mariuse Dascălu, rumunského designéra známého v minulosti díky projektu 2Fresh Design, který vytvořil vizuální identitu pro Engage Racing.

Hlavním cílem týmu zůstává konkurenceschopná účast v závodě do vrchu Pikes Peak International Hill Climb v USA. „Pikes Peak je pro nás tím, čím je pro ostatní sportovce mistrovství světa – nejdůležitějším a nejslavnějším závodem do vrchu na světě. Připravujeme se s ohledem na tento cíl. Je pro nás důležité, abychom byli konkurenceschopní a postupně se v průběhu let zlepšovali, to nám pomůže s naší největší výzvou, kterou jsou zdroje financování,“ vysvětluje Horia Platona.

„Je pro nás důležité, že projekt využívá systém pohonu ze sériového modelu. Nejedná se o žádný exotický experiment, ale je přímo spojen s tím, co si zákazníci mohou objednat v našich showroomech. Současně ukazuje, že elektromobily jsou v určitých tržních segmentech, stejně jako je tomu v motorsportu, již dnes velmi konkurenceschopné,“ vysvětluje Alexandru Șeremet, manažer korporátní komunikace BMW Group Romania.

Slavnostní představení nového vozu BMW i4 Racing hostila sbírka Țiriac, která je jedním z největších automobilových muzeí na světě. Novinka zde během slavnostního večera stála na hlavním místě dané galerie. Přítomné bylo také Racing MIMI a řada trofejí, které tým v průběhu let získal a které jsou cennými úspěchy v oblasti elektrických závodů.

Tým Engage Racing: Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Ștefan Sterpu, Andrei Necula, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Dan Alexandru, Alexandru Șeremet, Bogdan Săraru, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea.

Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Zadavatel
BMW

BMW

BMW je německý výrobce automobilů, motocyklů a pohonných jednotek. Hlavní sídlo společnosti je v Mnichově. BMW je mateřskou společností firem Mini a Rolls-Royce a v nedávné minulosti i bývalé skupiny Rover. V roce 2005 zaměstnával koncern přes 105 000 lidí. Modro-bílý vzor znaku firmy je stylizací roztočené vrtule v barvách bavorské vlajky a znamená symbol výroby leteckých motorů.

Další články od BMW

Další exkluzivní detaily zvyšují sportovní přitažlivost: BMW M Performance Parts pro nové BMW M5 Touring.
BMW

Další exkluzivní detaily zvyšují sportovní přitažlivost: BMW M Performance Parts pro nové BMW M5 Touring.

Mnichov. Kombinace výkonu, komfortu při cestách na dlouhé vzdálenosti a variabilního využití vnitřního prostoru vytváří exkluzivní charakter nového BMW M5 Touring (spotřeba benzinu a elektřiny – vážená, kombinovaná: 2,0 l/100 km a 30,7 kWh/100 km; emise CO2 – vážené, kombinované: 46 g/km; spotřeba paliva s vybitou baterií: 10,9 l/100 km v cyklu WLTP; třídy CO2, vážené, kombinované: B, s vybitou baterií: G). Pokud zákazníci sáhnou po nabídce dílů BMW M Performance Parts, mohou vzhledu a jízdním vlastnostem svého BMW M5 Touring dodat ještě osobitější nádech. Jejich nabídka pro tento pětidveřový vysokovýkonný sportovní vůz bude připravena již od jeho uvedení na trh.
Recyklační a demontážní centrum BMW Group (RDC): 30 let inovací v oblasti oběhového hospodářství.
BMW

Recyklační a demontážní centrum BMW Group (RDC): 30 let inovací v oblasti oběhového hospodářství.

Mnichov. BMW Group podnikla s cílem rozvíjet systém oběhového hospodářství v automobilovém průmyslu důležité kroky v oblasti recyklace vozidel po skončení jejich životnosti. Centrum pro recyklaci a demontáž BMW Group (RDC) již 30 let vyvíjí a testuje procesy umožňující významné pokroky v recyklaci dílů a materiálů. Zkušenosti získané v RDC, podpořené globální sítí v recyklačním průmyslu, napomáhají k zavádění oběhového hospodářství v automobilovém průmyslu. RDC se rovněž zapojuje do procesu navrhování produktů BMW Group a zajišťuje, aby recyklovatelnost nových modelů byla zohledněna od samého počátku jejich vývoje.
BMW Group Česká republika s novými řediteli obchodu a poprodejních služeb.
BMW

BMW Group Česká republika s novými řediteli obchodu a poprodejních služeb.

Praha. Michal Beneš, nový obchodní ředitel BMW Czech Republic s.r.o., funkci přebírá po Milanu Kozovi, který po vzájemné dohodě po 14 letech z BMW Group odešel. Do oddělení obchodu nastoupil Michal Beneš z pozice ředitele poprodejních služeb. Na té jej vystřídal Michal Malecha, jenž do té doby zastával pozici oblastního manažera ve stejném oddělení.
Nezávislý závodní tým Engage Racing představuje BMW i4 Racing, světovou novinku vyvinutou v Rumunsku.
BMW

Nezávislý závodní tým Engage Racing představuje BMW i4 Racing, světovou novinku vyvinutou v Rumunsku.

Bukurešť. BMW i4 Racing „Elsa“ bylo oficiálně představeno stejným týmem, který přesně před čtyřmi lety stál za dalším světovým prvenstvím v podobě projektu MINI Electric Racing s příznačným názvem „Racing MIMI“. Projekt je organizován kolem nezávislého závodního týmu Engage Racing, který je podporován společností BMW Group Romania a řadou dalších partnerů, jako jsou Renovatio e-charge, MasterCard, Michelin, Textar, Velo, Omniasig a UniCredit Leasing.
BMW exkluzivním automobilovým partnerem bezpečnostní konference GLOBSEC Forum 2024.
BMW

BMW exkluzivním automobilovým partnerem bezpečnostní konference GLOBSEC Forum 2024.

Praha. Každoročně think-tank GLOBSEC pořádá mezinárodní bezpečnostní konferenci GLOBSEC Forum, které se účastní nejen nejvyšší představitelé států, ale také řada bezpečnostních expertů z celého světa. Praha tuto konferenci hostila poprvé. Samotná konference probíhala od 30. srpna do 1. září v pražském hotelu Hilton a jejím letošním tématem je „Jak utišit bouři“.
Autentický závodní styl do posledního detailu: BMW M Performance Parts pro nové BMW X3.
BMW

Autentický závodní styl do posledního detailu: BMW M Performance Parts pro nové BMW X3.

Mnichov. Nové BMW X3 je sportovnější a všestrannější než kdy dříve a je dokonale připraveno pro každodenní používání, volný čas i cestování. Čtvrté generaci tohoto modelu dodává nový designový styl výrazně osobitější výraz. Pro ještě elegantnější a sportovnější vzhled je k dispozici M sportovní paket a M sportovní paket Pro. Tomuto Sports Activity Vehicle (SAV) ale lze dodat ještě sportovnější tvář pomocí dílů BMW M Performance Parts.
Pozvánka na sraz příznivců roadsteru BMW Z4 na konci září.
BMW

Pozvánka na sraz příznivců roadsteru BMW Z4 na konci září.

Praha/Třeboň. Setkání majitelů a příznivců ikonického roadsteru BMW Z4 se uskuteční v sobotu 21. září 2024 v penzionu U Vodníka v jihočeské Třeboni. Účastníci budou moci soutěžit o nejhezčí vůz srazu, který bude odměněn trofejí a cenami v podobě autokosmetiky a upomínkových předmětů BMW. Kromě soutěže o nejhezčí vůz se účastníci budou moci zapojit do tomboly o věcné ceny. Zlatým hřebem srazu bude oblíbená spanilá jízda po okolí Třeboňska, na kterou vozy vyrazí ve 13:30.
Happy birthday: MINI právě dnes oslavuje 65 let ikonických inovací a závodní tradice.
BMW

Happy birthday: MINI právě dnes oslavuje 65 let ikonických inovací a závodní tradice.

Mnichov. Toto výročí je obzvlášť výjimečné, protože MINI představuje zcela nové modely – oblíbené MINI Cooper, všestranné MINI Countryman a odvážné MINI Aceman. Tyto automobily představují další kapitolu ve slavné historii MINI a spojují špičkovou techniku s klasickým potěšením z jízdy, kterým je MINI pověstné.
MINI John Cooper Works: Odhalení budoucnosti dynamiky na podzim 2024.
BMW

MINI John Cooper Works: Odhalení budoucnosti dynamiky na podzim 2024.

Modely MINI John Cooper Works jsou již dlouho oslavovány pro svou nepřekonatelnou jízdní dynamiku a závodní rodokmen. Nová rodina modelů MINI JCW v tomto odkazu pokračuje a všem nadšencům nabídne volbu mezi vzrušujícím pohonem se spalovacím motorem a prvotřídní dynamikou čistě elektrického pohonu. Každá verze byla pečlivě navržena a naladěna tak, aby poskytovala nezaměnitelný zážitek z jízdy ve stylu JCW, pro nějž jsou typické ostré reakce na pohyby volantu, působivá akcelerace a suverénní spojení se silnicí.
BMW M Motorsport vyvíjí nový nejmenší závodní model. Připraven bude pro sezónu 2026.
BMW

BMW M Motorsport vyvíjí nový nejmenší závodní model. Připraven bude pro sezónu 2026.

Mnichov. S vozy BMW M235i Racing, BMW M240i Racing a BMW M2 CS Racing jsou v BMW M Motorsport cenově dostupné a technicky vyspělé vozy pro vstup do závodění tradicí. Jsou dokonalým odrazovým můstkem do vyšších tříd GT4 a GT3. V současné době inženýři BMW M Motorsport pracují na vývoji nového vozu, který doplní portfolio zákaznických závodních vozů a bude mít pozici vstupní brány do světa motorsportu.