Ministerstvo školství··4 min

Konference Strategie 2030+ zhodnotila posuny ve vzdělávání a představila další priority

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dnes na konferenci představilo aktuální stav naplňování Strategie 2030+ a další priority rezortu vycházející z Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR do roku 2027.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek v úvodu konference zdůraznil význam naplňování cílů Strategie 2030+ a v této souvislosti uvedl: „Za aktuálně nejdůležitější a nejbližší úkol z pohledu vzdělávání a ministerstva školství považuji přijetí revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Předpokládáme jeho schválení do konce tohoto roku. Poté už chceme rozběhnout fázi pokusného ověřování, která je u takto důležitého dokumentu nezbytná a musí přinést zpětnou vazbu pro možné korekce.“ Za další klíčové agendy, kterými se bude MŠMT v následujícím roce zabývat, pak označil úpravu modelu financování regionálního školství a dokončení inovace oborové soustavy.

Letošní konference nabídla čtyři tematické bloky: Strategie 2030+ v datech, Vzdělávání pro všechny, Aktivní a pohodová škola a Jak učit moderně.

V rámci prvního bloku Strategie 2030+ v datech panelisté z MŠMT představili tzv. monitorovací rámec vzdělávací soustavy, který slouží jako základní nástroj pro zpětnou vazbu k plnění strategických cílů a implementaci opatření. Vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz MŠMT Václav Jelen účastníky konference seznámil s přípravou registru žáků a registru pedagogů.

Přetrvávající nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání v Česku předurčily téma druhého bloku. Vzdělávání pro všechny bylo věnované inkluzi, práci s heterogenními kolektivy a podpoře škol a pedagogů. Jako zásadní se ukazuje potřeba systémového nastavení podpůrných pedagogických pozic v základních školách, zejména školního psychologa a speciálního pedagoga. Na splnění těchto požadavků již MŠMT pracuje, stejně jako na zakotvení možnosti indexace financování škol s náročnějšími podmínkami pro vzdělávání. Více informací zde.

Třetí blok Aktivní a pohodová škola otevřel témata jako well-being žáků, pohybové aktivity a jejich vliv na duševní zdraví a obecně angažovaný přístup k životu. MŠMT už přijalo Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních pro období 2024-2028 a chystá i jeho implementační část. Další aktivity nastínili státní tajemník Ondřej Andrys a zmocněnec MŠMT pro well-being Ferdinand Hrdlička. Tématem se také zabývá Česká školní inspekce, která vydala metodické doporučení na podporu pohybových aktivit dětí a žáků Aktivní škola. Další zjištění ČŠI prezentovala z analyticko-metodického materiálu Školy, do kterých se žáci těší.

Tématem posledního bloku s názvem Jak učit moderně byla revize rámcových vzdělávacích programů pro základní a předškolní vzdělávání. K tématu se vyjádřili také zástupci mladé generace, kteří v rámci diskuze hovořili o tom, jaké učivo v současné škole považují oni sami za důležité. Volání po změnách ve vzdělávání tlumočili studenti ze společnosti Based. Argumentovali výsledky vlastního šetření i daty z výzkumu mládežnické organizace Nekrachni a agentury STEM s názvem Jak se učíme my.

Konference Strategie 2030+ probíhala ONLINE na YouTube MŠMT, kde ji můžete zhlédnout také ze záznamu (od 18. prosince 2024).

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel prvního stupně, ředitel ZŠ a MŠ Šeberov, lektor hodnotového vzdělávání, kouč, Zlatý Ámos 2004 a držitel medaile MŠMT Jiří Luka.
| Ministerstvo školství
Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Celkem 32 středních škol z celé České republiky se ve školním 2025/2026 zúčastní pokusného ověřování oboru vzdělání 78-42-M/08 Lyceum. Cílem zavedení nového oboru je nabídnout budoucím žákům středních škol studium v obecně odborném oboru, který je připraví na širší oborovou orientaci a současně na studium na vysoké škole.
| Ministerstvo školství
MŠMT posiluje bezpečnost na školách

MŠMT posiluje bezpečnost na školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představilo soubor opatření k posílení bezpečnosti na školách. Pro školy vznikly metodiky, jak předcházet bezpečnostním rizikům, zejména incidentům úmyslně způsobeným člověkem. Pro vysoké školy MŠMT uspořádalo semináře k posílení bezpečnosti a vypsalo výzvy na pořízení bezpečnostního vybavení. MŠMT tak reagovalo na loňský tragický útok na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.
| Ministerstvo školství
Konference Strategie 2030+ zhodnotila posuny ve vzdělávání a představila další priority

Konference Strategie 2030+ zhodnotila posuny ve vzdělávání a představila další priority

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dnes na konferenci představilo aktuální stav naplňování Strategie 2030+ a další priority rezortu vycházející z Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR do roku 2027.
| Ministerstvo školství
MŠMT dlouhodobě podporuje rozvoj digitálního vzdělávání ve školách

MŠMT dlouhodobě podporuje rozvoj digitálního vzdělávání ve školách

MŠMT v průběhu let 2020-2024 kontinuálně podporuje rozvoj digitálního vzdělávání ve školách, a to jak v oblasti infrastruktury, tak v oblasti metodické podpory učitelů a vedení škol. O dosavadní podpoře škol a výhledu na další období diskutovali experti začátkem prosince na odborném panelu s tématem „Digitální vzdělávání v datech“.
| Ministerstvo školství
Prezident Pavel a ministr Bek předali profesorské dekrety

Prezident Pavel a ministr Bek předali profesorské dekrety

Prezident Petr Pavel jmenoval 78 nových profesorů a profesorek na návrh vědeckých a uměleckých rad vysokých škol. Slavnostní předání jmenovacích dekretů proběhlo ve Velké aule Karolina za účasti ministra školství Mikuláše Beka. Tajemník ministerstva obrany Petr Vančura při této příležitosti předal dekret také jednomu profesorovi jmenovanému na návrh Univerzity obrany.
| Ministerstvo školství
Změny v podpoře školních soutěží umožní účast většímu počtu žáků

Změny v podpoře školních soutěží umožní účast většímu počtu žáků

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy mění pravidla podpory školních soutěží s cílem zapojit co nejvíce žáků. Pro rok 2025 byla výzva na podporu školních sportovních soutěží vyhlášena samostatně a doznala zásadních změn. Na podporu těchto aktivit bude v roce 2025 vyčleněno 32,5 milionu korun, což je o 500 tisíc korun více než v roce 2024 a o 2,5 milionu více než v roce 2023.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Aleš Klíma

Muži v mateřských a základních školách: Aleš Klíma

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je Aleš Klíma, který pracuje v Lesní třídě Mateřské školy da Vinci.
| Ministerstvo školství
Výzva Návraty podpoří výzkumnice a výzkumníky po kariérní přestávce

Výzva Návraty podpoří výzkumnice a výzkumníky po kariérní přestávce

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy poskytne 1,3 miliardy Kč z fondů Evropské unie na podporu návratů výzkumnic a výzkumníků po kariérní přestávce. Výzva Operačního programu Jan Amos Komenský s názvem Návraty cílí na prevenci ukončení či významného omezení výzkumné kariéry kvalitních osob kvůli překážkám spojených s kombinováním práce a péče o rodinu. Napomůže tak k udržení kvalitních lidí ve výzkumu a potažmo dalšímu rozvoji výzkumu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky.
| Ministerstvo školství