Edenred··7 min

Kde, kdy a s kým? Průzkum odhalil, jak obědvají čeští zaměstnanci. Až 5 % z nich jídlo vynechává

Třetina Čechů v práci obědvá o samotě, každý dvacátý dokonce vůbec. Vyplývá to z průzkumu Barometr FOOD[1] mapujícího stravovací návyky Čechů. V kvalitním stravování nám nejčastěji brání nevhodné pracovní prostředí, podpora lepšího způsobu stravování leží především v rukou zaměstnavatele. Nejčastěji si obědy nosíme z domova, naopak pokles registrují dříve populární podnikové kantýny. Vlivem stagnace až mírného poklesu cen se však obědoví strávníci pomalu vracejí i do klasických restaurací. Podle Edenred Restaurant Indexu se průměrná cena oběda drží na přibližně stejných částkách už třetí měsíc v řadě. Počet plateb v restauracích meziročně stoupl o 15 %.

Pravidelný oběd je klíčovým prvkem k udržení zdravého životního stylu. Většina zaměstnanců si jej proto v práci neodpustí. Podle výsledků Barometru FOOD hlavní jídlo dne pravidelně vynechává zhruba 5 % z nich. Dle odborníků ale pravidelnost není vše – záleží i na tom, kde a s kým si oběd obvykle dopřáváme. Se spolupracovníky ze stejného oddělení nejčastěji obědvá 59 % Čechů. Oběd s rodinou nebo s přáteli upřednostňuje 5 % pracovníků. Necelá třetina (31 %) zaměstnanců pak obědvá o samotě.

„Z výsledků průzkumu je jednoznačně patrné, že pokud tuto možnost máme, preferujeme obědvat v kolektivu. Zajistí-li zaměstnavatel správné podmínky, stává se z oběda pravidelný zvyk, který odbourává stres a utužuje vztahy na pracovišti. Zároveň motivuje zaměstnance se do kanceláře vracet, čímž se prohlubuje také jejich vztah ke značce zaměstnavatele. Na druhé straně ale podle dat řada strávníků přesto obědvá o samotě, nebo oběd zcela vynechává. Za bariéru pravidelného poledního stravování uvádějí zaměstnanci především nevyhovující stav pracovního místa či prostředí pro stravování,“ vysvětluje Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.

TZ_tabulka_01_30-11-2023

Významnou roli hrají také finanční faktory. Oslovení zaměstnanci zmiňují, že k tomu, aby v práci obědvali pravidelněji, by je motivoval příspěvek od zaměstnavatele. Nezanedbatelná část zaměstnanců by rovněž ocenila delší obědovou pauzu. „Na stravování zaměstnanců v pracovní době má zásadní vliv zaměstnavatel, který svými rozhodnutími přímo i nepřímo ovlivňuje jeho kvalitu a vyváženost. Průzkumy Hospodářské komory ČR i zkušenosti konkrétních zaměstnavatelů jasně dokazují, že si podporou stravování zaměstnavatel zajistí větší spokojenost zaměstnanců, a spolu s ní stoupne i jejich výkonnost. Nemusí přitom jít pouze o podporu finančního charakteru. Důležité je dopřát zaměstnancům dostatek času na oběd a vytvořit prostředí, ve kterém nepůsobí půlhodinová obědová pauza jako obtíž, ale jako vítaná příležitost pro budování vztahů na pracovišti,“ míní Tomáš Prouza, viceprezident Hospodářské komory ČR.

Obědy si nejčastěji připravujeme sami

Přímo v prostředí kanceláře během pracovního dne nejčastěji obědvají téměř tři pětiny zaměstnanců. Většina si přitom k obědu dává jídlo, které si přinesli z domova. Tímto způsobem nejčastěji obědvá 42 % pracovníků. Necelá 4 % zaměstnanců v práci obědvají jídlo, které si přinesli z restaurace, další 4 % si nechávají jídlo z restaurace dovézt rozvážkovou službou.

Mimo kancelář na oběd vyráží asi třetina zaměstnanců. Nejpopulárnější jsou klasické restaurace, ve kterých nejčastěji obědvá 22 % pracovníků. To je ve srovnání s dříve populárními podnikovými kantýnami (12 %) téměř dvojnásobek. V pohodlí domova se pak obvykle stravuje necelých 10 % zaměstnanců. To odpovídá datům z otázek v průzkumu týkající se práce z domova, podle kterých právě desetina zaměstnanců v pracovním týdnu stráví na home office více než polovinu dní.

„Stravování z domova může být příležitostí vychutnat si společně s rodinou vyvážené, doma připravené jídlo z kvalitních čerstvých surovin, ale také rizikem v podobě snadné dostupnosti nezdravých slaných i sladkých pochutin či dovážky z fast foodu konzumované ve spěchu u počítače. Měli bychom tak dbát na to, jaké domácí prostředí a kulturu stravování si vytvoříme. Protože právě prostředí, které nás obklopuje, do značné míry utváří naše návyky,“ vysvětluje MUDr. Eliška Selinger ze Státního zdravotního ústavu.

Pro zaměstnance pracující na home office, kteří si nestíhají jídlo sami připravit, nebo si na oběd zajít do restaurace, představuje jednu z mála možností, jak se během práce kvalitně najíst dovážka. Alespoň občas si jídlo nechávají doručit dvě třetiny zaměstnanců. Oblibu rozvážkových služeb potvrzují i data z Edenred Restaurant Indexu. Z něj vyplývá, že ze všech plateb restauracím za obědy je až 9 % realizováno skrze rozvážkové služby. Z hlediska celkové utracené částky jsou však tyto transakce představují 21 % celkové hodnoty plateb.

Návrat do restaurací

Od začátku letošního roku průměrné ceny oběda vytrvale stoupaly – každý měsíc zhruba o korunu. Nejvyšší průměrnou částku, přes 185 Kč, jsme za hlavní jídlo platili v srpnu. Nyní však ceny již třetí měsíc v řadě nerostou – ve většině regionů naopak mírně klesají. Aktuálně Češi za obědové menu v průměru zaplatí 184,3 koruny. To je o korunu a 10 haléřů méně než v červenci, kdy průměrná cena dosáhla rekordních 185 korun a 40 haléřů. K nejvýraznějšímu poklesu došlo ve Zlíně, kde ceny klesly o 4,1 koruny na současných 162,8 korun. To je nejméně v celé České republice. Například Jihlavané si ale naopak oproti červenci připlatili o 3 koruny. Mírný pokles cen je tak pravděpodobně jedním z faktorů, které stojí za postupným návratem strávníků do restaurací.

„Naše data jednoznačně vypovídají o nárůstu počtu plateb v restauracích. Jejich množství oproti loňskému říjnu stouplo o 15 %. Až o 21 % zároveň vzrostla celková částka, kterou čeští zaměstnanci za obědy v restauracích utratili. Tento vývoj je dobrou zprávou nejen pro restauratéry, ale i pro zaměstnance, pro které se stává návštěva restaurace během oběda dostupnější. Mohou si tak častěji dopřát teplé, kvalitní a plnohodnotné jídlo společně s kolegy,“ komentuje vývoj Aneta Martišková, členka vedení Edenred.

TZ_tabulka_02_30-11-2023

Barometr FOOD a FOOD Assembly

Průzkum Barometr FOOD od roku 2009 každoročně monitoruje očekávání, požadavky a zvyky strávníků napříč zeměmi EU. Hlavním koordinátorem projektu je společnost Edenred, ve spolupráci s 25 evropskými partnerskými organizacemi a univerzitami. Barometr je součástí Programu FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand) pod hlavičkou Evropské komise, jehož cílem je podpora nutričně vyvážené obědové stravy ve spolupráci se zaměstnanci a restauracemi. První část výsledků letošního průzkumu zveřejnila společnost Edenred společně s partnery v rámci FOOD Assembly, a to u příležitosti Světového dne jídla (16. října).

Zdroj: www.edenred.cz

Zadavatel
Edenred

Edenred

Edenred je společnost specializující se na zaměstnanecké benefity, konkrétně stravenky a poukázky na kulturu, sport či zdravotní péči. Vznikla v roce 2010 oddělením se od skupiny Accor.[2] Nejznámější produkt, poukázka (stravenka) Ticket Restaurant, byla poprvé představena ve Francii v roce 1962.[3] Od té doby expandovala do celého světa, včetně České republiky.

Další články od Edenred

Jak zaujmout „Zaměstnance Z“? Recruitment Academy a Edenred ocenili nejlepší náborové kampaně
Edenred

Jak zaujmout „Zaměstnance Z“? Recruitment Academy a Edenred ocenili nejlepší náborové kampaně

O aktivní budování značky zaměstnavatele – employer branding – se zajímají už dvě třetiny českých firem, jen třetina z nich to ale dělá systematicky[1]. Právě společnosti, které loni dokázaly nejlépe oslovit potenciální zaměstnance, ocenila odborná porota v rámci 9. ročníku soutěže Recruitment Academy Awards. Cenu Edenred Wellbeing Award si z galavečera odnesla společnost Pivovary Staropramen, která u poroty zabodovala konceptem volných pátků a dalších výhod pro zaměstnance nad rámec zákona. Recruiterem roku se stala Nicole Chladová ze společnosti PwC Česká republika. U publika i odborné poroty uspěly především odlehčené kampaně, které se nebály vtipu. Do budoucna bude podle odborníků pro firmy zásadní umět zaujmout mladé generace a pracovat s moderními technologiemi, včetně umělé inteligence.
Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy
Edenred

Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Podle Edenred Restaurant Indexu Češi za obědové menu v restauracích a kantýnách v březnu průměrně zaplatili 187,2 koruny, tedy o korunu a 20 haléřů více než v únoru. Ceny obědů se tak po mírném poklesu vrátily na prosincovou úroveň. Vedle Prahy však za obvyklý oběd zaplatíme přes dvě stě korun už i v Brně. Strávníci zde ve stravovacích zařízeních přes poledne nechají průměrně 200,3 koruny. Ze srovnání s průměrnými mzdami v regionech vyplývá, že čeští zaměstnanci za pravidelné obědvání v restauračních zařízeních a kantýnách během pracovních dní utratí okolo 8,5 % svého příjmu. V Liberci a Českých Budějovicích se však náklady na 21 obědů blíží i desetině průměrné mzdy.
Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc
Edenred

Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc

Až 94 % restaurací uvádí, že do svého jídelního lístku zařazují bezmasé alternativy pokrmů. Vyplývá to z výsledků průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů. Nadpoloviční většina českých restaurací (57,1 %) do své nabídky navíc údajně zavádí i bezlepkové varianty jídel. Strávníci tak mají nejčastěji na výběr z 1-2 bezlepkových pokrmů. S ohledem na proměnu generačních preferencí lidé očekávají, že se jim restaurace přizpůsobí a nabídku veganských a vegetariánských variant budou dále rozšiřovat. I při výběru alternativních pokrmů bychom ale podle odborníků měli pečlivě zkoumat jejich složení.
Omezení volnočasových benefitů v praxi: Třetina firem podle průzkumu příspěvky snížila, většina si stěžuje na vyšší administrativní zátěž
Edenred

Omezení volnočasových benefitů v praxi: Třetina firem podle průzkumu příspěvky snížila, většina si stěžuje na vyšší administrativní zátěž

Limit na zdanění volnočasových benefitů platný od začátku roku už stihli zaměstnavatelé promítnout do svých nabídek odměn pro zaměstnance. Podle březnových průzkumů společnosti Edenred v návaznosti na změny upravila výši ročního příspěvku pro své zaměstnance třetina firem. Nejčastěji plánují zaměstnanci, jimž se příspěvek od nového roku snížil, šetřit na zdraví, cestování a kultuře. Hned 64 % zaměstnavatelů v průzkumu uvedlo, že pro ně nová pravidla představují větší administrativní zátěž.
Ananas na pizzu nepatří, uvedli Češi v průzkumu stravování. Milují houby a květák
Edenred

Ananas na pizzu nepatří, uvedli Češi v průzkumu stravování. Milují houby a květák

Pouhá polovina procentního bodu rozhodla: Ananas na pizzu nepatří. Podle průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů si to myslí 50,5 % z nich. Tábor zastánců „havajské pizzy“ je ovšem téměř stejně početný. Překvapivé shody zde dosáhli například senioři s generací Z. Velké oblibě se v tuzemsku podle průzkumu těší i další kontroverzní ingredience, například houby nebo květák, který je populární zejména mezi ženami. Jako polarizující se naopak ukázala játra a vnitřnosti, výrobky z kozího a ovčího sýra či sushi. Na všech těchto delikatesách přitom lidé v únoru mírně ušetřili. Podle Edenred Restaurant Indexu klesla oproti konci loňského roku průměrná cena oběda o korunu na 186 korun.
Optimální cena stravenky stoupla na 211 korun. Vystačí na oběd i v nejdražších regionech
Edenred

Optimální cena stravenky stoupla na 211 korun. Vystačí na oběd i v nejdražších regionech

Oproti loňskému roku se jedná o navýšení tzv. nominální hodnoty stravenky o 17 Kč, tedy necelou desetinu původní hodnoty. Od ledna přitom za obědy podle Edenred Restaurant Indexu průměrně utrácíme zhruba o 5 % více, ceny rostly především v první polovině roku, během podzimu v některých regionech dokonce naopak pozvolna klesaly. Ve Zlíně za obědy utratíme zhruba 164 Kč, v Praze 209 Kč. Podobným vývojem si prošly i ceny na Slovensku, za oběd zde strávnici zaplatí lehce přes 8 eur.
Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert
Edenred

Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert

Dle průzkumu[1] za nejatraktivnější benefity považujeme zejména ty v kategorii lékáren, kultury a cestování. Právě zájezdy jsou jednou z položek, na které se snažíme benefity uplatnit s blížícím se koncem roku – podle dat společnosti Edenred stoupla útrata českých zaměstnanců v této kategorii v zimním období zhruba o čtvrtinu. Vedle toho získávají na popularitě i benefity zaměřené na zábavu a duševní pohodu. Experti však zároveň doporučují nečekat s výběrem přednabitých zaměstnaneckých odměn na poslední chvíli, částky mohou propadnout, nebo mohou v roce 2024 být pro některé skupiny uživatelů méně daňově výhodné – čerpat bychom je proto měli průběžně.
Kde, kdy a s kým? Průzkum odhalil, jak obědvají čeští zaměstnanci. Až 5 % z nich jídlo vynechává
Edenred

Kde, kdy a s kým? Průzkum odhalil, jak obědvají čeští zaměstnanci. Až 5 % z nich jídlo vynechává

Třetina Čechů v práci obědvá o samotě, každý dvacátý dokonce vůbec. Vyplývá to z průzkumu Barometr FOOD[1] mapujícího stravovací návyky Čechů. V kvalitním stravování nám nejčastěji brání nevhodné pracovní prostředí, podpora lepšího způsobu stravování leží především v rukou zaměstnavatele. Nejčastěji si obědy nosíme z domova, naopak pokles registrují dříve populární podnikové kantýny. Vlivem stagnace až mírného poklesu cen se však obědoví strávníci pomalu vracejí i do klasických restaurací. Podle Edenred Restaurant Indexu se průměrná cena oběda drží na přibližně stejných částkách už třetí měsíc v řadě. Počet plateb v restauracích meziročně stoupl o 15 %.
Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy
Edenred

Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Třetina Čechů v práci obědvá o samotě, každý dvacátý dokonce vůbec. Vyplývá to z průzkumu Barometr FOOD[1] mapujícího stravovací návyky Čechů. V kvalitním stravování nám nejčastěji brání nevhodné pracovní prostředí, podpora lepšího způsobu stravování leží především v rukou zaměstnavatele. Nejčastěji si obědy nosíme z domova, naopak pokles registrují dříve populární podnikové kantýny. Vlivem stagnace až mírného poklesu cen se však obědoví strávníci pomalu vracejí i do klasických restaurací. Podle Edenred Restaurant Indexu se průměrná cena oběda drží na přibližně stejných částkách už třetí měsíc v řadě. Počet plateb v restauracích meziročně stoupl o 15 %.
Češi, národ „meníčkářů“: V Evropě jsme unikát
Edenred

Češi, národ „meníčkářů“: V Evropě jsme unikát

Podle denní nabídky si restauraci během oběda vybírá 4 z 5 Čechů. Vyplývá to z průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky napříč Evropou. Výběrem z denního menu se snažíme šetřit nejen čas, ale i peníze. Za stravování ve srovnání s většinou Evropanů platíme v průměru méně, experti však poukazují i na dopady z hlediska vyváženosti jídelníčku. Čeští strávníci totiž na zdravé stravování zároveň dbají mnohem méně než jejich sousedi. Více než polovina z nich navíc jako součást zdravé nabídky nepovažuje označení nutričních hodnot.