Mnichov. Toto výročí je obzvlášť výjimečné, protože MINI představuje zcela nové modely – oblíbené MINI Cooper, všestranné MINI Countryman a odvážné MINI Aceman. Tyto automobily představují další kapitolu ve slavné historii MINI a spojují špičkovou techniku s klasickým potěšením z jízdy, kterým je MINI pověstné.
Kromě toho bude mít na podzim 2024 premiéru zcela nová řada modelů John Cooper Works, která bude k dispozici v zážehové, ale i elektrické verzi. Tyto vysokovýkonné modely budou pokračovat v odkazu závodního odkazu MINI a nabídnou nadšencům na výběr mezi 4válcovými motory TwinPower a nejnovějšími elektrickými alternativami.
Tento rok si taktéž připomínáme 60. výročí prvního vítězství MINI na Rallye Monte Carlo, což byl úspěch, který upevnil reputaci MINI v motoristickém sportu. MINI oslavilo toto dědictví vítězstvím ve své kategorii v závodě 24 hodin Nürburgring 2024, a to díky výjimečnému výkonu MINI John Cooper Works PROtotype, který připravil tým Bulldog Racing.
Při příležitosti, kdy si MINI připomíná 65 let automobilové dokonalosti, se značka těší na pokračování svého odkazu plného inovací, závodních úspěchů a zábavy za volantem na mnoho dalších let.
Premiéra 26. srpna 1959.
Velký den přišel 26. srpna 1959, kdy první Mini hrdě debutovalo ve všech zemích, kde společnost BMC prodávala své vozy. Na začátku vstoupilo Mini na trh ve dvou variantách – jako Morris Mini-Minor a Austin Seven – ačkoli jedinými odlišnými prvky obou vozů byly mřížka chladiče, barevné odstíny karoserie a ozdobné kryty kol. Mimochodem, tyto dva modely pocházely z dvou různých výrobních závodů, Austin se vyráběl v Birminghamu a Morris v Oxfordu. Později ale společnost BMC vyráběla obě verze v obou svých továrnách.
A to všechno kvůli suezské krizi.
Muž, který „zapříčinil“ vznik projektu Mini, ve skutečnosti neměl s automobily absolutně nic společného. 26. července 1956 egyptský prezident znárodnil společnost provozující Suezský kanál, a ten zůstal na dlouhé měsíce zavřený. Výsledkem byl náhlý nárůst cen ropy a benzínu. Britské úřady v tomto čase dokonce zvažovaly zavedení přídělů na benzín ve výši 38 litrů na měsíc. Zdálo se, že z dlouhodobého hlediska by potenciál na trhu mohly mít jen velmi ekonomické automobily.
Velké plány s malým rozpočtem.
Cíl se zdál jasný – zkonstruovat malý automobil s nízkou spotřebou, který by navázal na tradice předválečného modelu Austin Seven a legendárního Morrisu Minor. Vzhledem k tomu, že zdroje společnosti BMC byly v tomto čase velmi omezené (finanční problémy tehdy pociťovaly i další automobilky), Leonard Lord musel zabezpečit, aby náklady na vývoj zůstaly minimální, a zároveň aby bylo období vývoje vozu co nejkratší. Jeden z požadavků na vyvíjený malý vůz tak bylo použití motoru z tehdejší dostupné produkce.
Do hry vstupuje královna.
Londýnská smetánka náhle objevila tohoto malého a agilního „přibližovatele“, o což se zasloužil především lord Snowdan, manžel princezny Margaret, který se stal jedním ze zastánců nového automobilu. Dokonce i sestra princezny Margaret, samotná britská královna, si vychutnala prezentaci tehdy nového Mini v podání Aleca Issigonise, čímž tomuto malému vozu jednou provždy propůjčila tu správnou image.
O nové „baby“ z Evropy se stále více a více začali zajímat i zákazníci v USA a zanedlouho ho vřele přivítali. Slovy předního amerického motoristického časopisu z roku 1960: „Austin musí být to nejmenší kompletní auto na světě. Musíme uznat, že dokonce ani čtyři cestující nemají žádný problém najít si uvnitř tohoto malého vozu dostatek místa – sedí se tam lépe než v řadě našich velkých domácích aut. A i vzhledem k tomu, že řízení tohoto vozu je velká zábava, je to skutečně kvalitně vyrobené auto s velkým množstvím dostupného příslušenství."
Zdroj: www.press.bmwgroup.com