Edenred··8 min

Firmy musejí svou kulturu tvořit komplexně. Pomůže jim s tím projekt Edenred Wellbeing

Edenred

Edenred

Edenred je společnost specializující se na zaměstnanecké benefity, konkrétně stravenky a poukázky na kulturu, sport či zdravotní péči. Vznikla v roce 2010 oddělením se od skupiny Accor.[2] Nejznámější produkt, poukázka (stravenka) Ticket Restaurant, byla poprvé představena ve Francii v roce 1962.[3] Od té doby expandovala do celého světa, včetně České republiky.

Tisková zpráva

Požadavky zaměstnanců se neustále zvyšují a to, co před několika lety vnímali jako atraktivní benefity, již dnes považují za samozřejmost. Koncept wellbeingu a vyváženosti osobního a pracovního života jsou proto momentálně v centru pozornosti drtivé většiny personalistů. Právě jim chce tyto celosvětové trendy pomoci uchopit společnost Edenred, a to v rámci nově spuštěného projektu Edenred Wellbeing. Jeho cílem je na základě dat i zkušeností ze zahraničí poradit firmám, jak budovat správnou firemní kulturu krok za krokem. Díky propojení s partnery a odborníky navíc zaměstnavatelům poskytne i specializované nástroje k jejímu dosažení.

Wellbeing se v posledních letech stal nedílnou součástí slovníku personalistů a manažerů napříč českými firmami. Spokojenost zaměstnanců je dnes pro drtivou většinu firem klíčová. Ne každému se však daří tento cíl skutečně naplňovat. „Wellbeingu je v souvislosti s pracovním životem potřeba se věnovat systematicky. Teambuildingové aktivity nebo firemní večírky jsou sice stále žádanější, ale samy o sobě nestačí. Za Edenred proto chceme dát zaměstnavatelům návod, jak firemní kulturu budovat komplexně. Dnes totiž nejde o volbu, ale o nutnost. A to pro všechny firmy, které si spokojené a kvalifikované zaměstnance chtějí dlouhodobě udržet,“ komentuje Vladimír Rejlek, ředitel marketingu a inovací společnosti Edenred, a dodává, že projekt Wellbeing je součástí iniciativy společnosti Edenred, jejímž cílem je ve spolupráci s partnery poskytovat firmám konkrétní tipy a návody, například ve formě nově spuštěného blogu – ten HRistům pomůže také s firemní kulturou.

Zaměstnanci vědí, co chtějí

Při tvorbě firemní kultury již naštěstí nemusejí zaměstnavatelé spoléhat jen na vlastní vizi. Zaměstnanci dobře vědí, jaké benefity chtějí, a nebojí se to dát najevo. Při výběru práce je tak nezajímá pouze výše mzdy, ale i to, jak se o ně zaměstnavatel postará. Podle dubnového průzkumu společnosti Edenred například považuje přes 90 % zaměstnanců za důležité benefity v podobě dovolené navíc, třináctého platu a podpory stravování. Více než čtyři pětiny zaměstnanců pak chtějí také příspěvky na volnočasové aktivity nebo sick days.

BlogWellbeing-graf_1

„Benefity jsou pro firmy nástrojem, jak svým zaměstnancům poskytnout určitý standard nad rámec samotné mzdy. Představují však zároveň ideálního prostředníka pro budování vztahu mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, což je základní předpoklad při tvorbě firemní kultury. Zdravá strava na pracovišti, flexibilita při volbě práce z domova či v kanceláři, ale třeba i prevence duševního zdraví a podpora při sportovních aktivitách tvoří komplexní balíček, který dnes souhrnně označujeme jako zaměstnanecký wellbeing. Jde zároveň o nástroj s celospolečenským přesahem, který pomáhá i v sociální rovině,“ vysvětluje Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred a jako příklad trendu uvádí nedávný průzkum společností Edenred a STEM/MARK, ve kterém až 45 % zaměstnanců uvedlo, že firemní stravování jim dlouhodobě pomáhá zajistit pravidelnou stravu a vyvážený jídelníček.

„V západní Evropě jsou nároky zaměstnanců spojené s wellbeingem zcela běžným standardem. Stejným směrem se ale trh bude postupně vyvíjet i u nás. Právě proto jsme se rozhodli spustit projekt Edenred Wellbeing – abychom HRistům v Česku pomohli tuhle velkou změnu co nejlépe uchopit. Naše expertíza stojí na třech základních pilířích. Jsou to spolupráce s oborovými partnery, naše zkušenosti ze zahraničních trhů a především znalosti, které máme podložené tvrdými daty. Díky našim pravidelným průzkumům jsme schopni personalistům ukázat současný vývoj trendů, ale i to, jak s nimi dále pracovat,“ dodává Martišková.

Hlavní je o problémech vědět

Pro efektivní podporu wellbeingu zaměstnanců je nezbytné, aby firmy našly způsob, jak jejich spokojenost monitorovat. „Základem by vždy měla být otevřená komunikace mezi zaměstnanci a vedením firmy. Zaměstnanci by se neměli bát ozvat, když je něco trápí nebo když s něčím nejsou spokojeni. Pokud v pracovním kolektivu vytvoříme pozitivní otevřené prostředí, ve kterém zaměstnanci cítí, že firmě na nich a na jejich názoru záleží, dokážeme mnohem snadněji odhalovat případné nedostatky a bude pro nás výrazně snazší je řešit,“ vysvětluje Tomáš Rosputinský, CEO a Co-Founder společnosti Staffino, která zaměstnavatelům přináší možnost snadného měření spokojenosti zaměstnanců s využitím moderních platforem, jež umožňují sbírat a analyzovat zpětnou vazbu.

O vlastní zdraví doporučují odborníci pečovat především přímo během výkonu práce. „Fyzická a duševní pohoda jdou ruku v ruce – třeba nevhodná optimalizace pracovního místa může mít za následek nejen bolest a ztuhlost svalů. Často se nevhodné podmínky v sedavém zaměstnání projeví i ve formě zvýšeného stresu, únavy nebo potíží se soustředěním. Při práci z domova bývá riziko ještě vyšší. Do svých domácích kanceláří totiž obvykle neinvestujeme a méně se hlídáme. Správný zaměstnavatel by proto pro svůj personál měl zajistit zdravé prostředí k práci – ale zároveň by jej měl i motivovat k tomu, aby si podmínky při práci hlídal a měl své zdraví na paměti i v kanceláři,“ vysvětluje Ondřej Horák, CEO společnosti Office Fitness.

Zásadní roli v oblasti wellbeingu zaměstnanců hraje jejich fyzické a duševní zdraví. Na něj se však i v dnešní době zapomíná. „Ačkoliv se situace výrazně zlepšila, stále se v některých firmách setkáváme s tím, že jsou zaměstnanci výrazně přetěžováni a chybí jim aktivní podpora při zvládání stresu nebo kritických situací. To přitom může mít neblahé následky na jejich duševní, ale i fyzické zdraví. V dlouhodobějším horizontu pak mluvíme o riziku vyhoření. Pokud firmy nechtějí tímto způsobem přicházet o své nejlepší pracovníky, měly by se takovým situacím snažit aktivně předcházet,“ varuje Peter Hupka z Hedepy. „Firmy musejí aktivně sledovat psychickou pohodu a dobře cílit podporu a pomoc,“ dodává. V dubnovém průzkumu společnosti Edenred uvedlo přes 60 % respondentů, že je příspěvky na volnočasové aktivity motivují k větší investici do vlastní duševní a fyzické pohody.

Edenred Wellbeing

Společnost Edenred chce nastartovat transformaci českých firem směrem k modernímu pracovnímu prostředí. Přichází proto ve spolupráci s partnery s projektem Edenred Wellbeing. Jeho cílem je firmám i zaměstnancům pomoci s pochopením toho, co wellbeing a moderní pracovní kultura vlastně znamenají a jak jich dosáhnout v konkrétních krocích. Součástí projektu je mimo jiné blog, kde čtenáři najdou inspiraci napříč širokou škálou oblastí zaměstnanecké spokojenosti – například články vytvořené ve spolupráci s platformou Hedepy, rozebírající důležitost psychické hygieny. Od Jiřího Zadiny z Office Fitness se zase čtenáři dozvědí, proč může být sedavé zaměstnání pro lidské tělo nebezpečné. Experti ze společnosti Staffino se s nimi také podělí o tipy, jak efektivně změřit spokojenost zaměstnanců. Kromě toho chystá Edenred pod hlavičkou projektu Wellbeing pro HR komunitu i další edukační aktivity – například webináře nebo spolupráci s ambasadory.

Více informací najdete na: wellbeing.edenred.cz.

Zdroj: www.edenred.cz

Další články

Další články od Edenred

Evropský průzkum odhalil pět prohřešků Čechů vůči zdravému stravování. Máte je na talíři i vy?

Evropský průzkum odhalil pět prohřešků Čechů vůči zdravému stravování. Máte je na talíři i vy?

Chceme jíst zdravě, ale chybí nám vůle ke změně. Na vině jsou především ceny. Nový průzkum Barometr FOOD odhalil pět stravovacích prohřešků Čechů, mezi něž mimo jiné patří nedostatek času na oběd, přílišná konzumace masa či nedostatečný příjem zeleniny. V situaci, kdy průměrné ceny poledního menu dosahují 192 Kč a třetina domácností za stravování utratí až 30 % svých příjmů, je pro strávníky i provozovatele restaurací nesnadné udržet krok se zdravými návyky i nejnovějšími trendy. Výsledky velkého evropského průzkumu zdravého stravování představila tisková konference „(Zlo)zvyky na talíři“ pořádaná Hospodářskou komorou a společností Edenred, ve spolupráci se Svazem obchodu a cestovního ruchu a pod záštitou Ministerstva zdravotnictví.
| Edenred
Za obědy utratíme až desetinu výplaty. Nejhůře jsou na tom Budějovice a Liberec

Za obědy utratíme až desetinu výplaty. Nejhůře jsou na tom Budějovice a Liberec

Růst cen obědů v českých restauracích dále pokračuje. Podle Edenred Restaurant Indexu v srpnu obědové menu průměrně stálo 192,4 koruny, o 30 haléřů více než v červenci. V meziročním srovnání ceny stouply o 4,1 %. Za 21 obědů, tedy hlavní jídlo každý pracovní den v měsíci, aktuálně čeští zaměstnanci zaplatí 4 040 korun. Ještě před rokem by si přitom mohli za stejnou částku pořídit o jednu porci více. Ze srovnání s průměrnými mzdami v regionech zároveň vyplývá, že pravidelné obědvání v restauračních zařízeních a kantýnách přijde průměrného Čecha na 8,8 % příjmu. V mnoha regionech je ale polední stravování ještě nákladnější. Například v Českých Budějovicích a v Liberci náklady na 21 obědů přesahují desetinu průměrné mzdy.
| Edenred
Průzkum: Restaurace nejvíc trápí vysoké náklady a nedostatek personálu. Pokles obědové návštěvnosti hlásí třetina restaurací

Průzkum: Restaurace nejvíc trápí vysoké náklady a nedostatek personálu. Pokles obědové návštěvnosti hlásí třetina restaurací

Z průzkumu také vyplývá, že oproti loňskému květnu zdražilo 94 % oslovených restaurací. Většinou však šlo jen o mírné zdražení: Dvě třetiny zařízení zvedly ceny o méně než 10 %. Zpomalení růstu cen potvrzují i data z Edenred Restaurant Indexu. Z něj vyplývá, že Češi za obědové menu aktuálně zaplatí v průměru necelých 190 korun. Od konce minulého roku tak ceny stouply o necelé 3 koruny.
| Edenred
Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Podle Edenred Restaurant Indexu Češi za obědové menu v restauracích a kantýnách v březnu průměrně zaplatili 187,2 koruny, tedy o korunu a 20 haléřů více než v únoru. Ceny obědů se tak po mírném poklesu vrátily na prosincovou úroveň. Vedle Prahy však za obvyklý oběd zaplatíme přes dvě stě korun už i v Brně. Strávníci zde ve stravovacích zařízeních přes poledne nechají průměrně 200,3 koruny. Ze srovnání s průměrnými mzdami v regionech vyplývá, že čeští zaměstnanci za pravidelné obědvání v restauračních zařízeních a kantýnách během pracovních dní utratí okolo 8,5 % svého příjmu. V Liberci a Českých Budějovicích se však náklady na 21 obědů blíží i desetině průměrné mzdy.
| Edenred
Jak zaujmout „Zaměstnance Z“? Recruitment Academy a Edenred ocenili nejlepší náborové kampaně

Jak zaujmout „Zaměstnance Z“? Recruitment Academy a Edenred ocenili nejlepší náborové kampaně

O aktivní budování značky zaměstnavatele – employer branding – se zajímají už dvě třetiny českých firem, jen třetina z nich to ale dělá systematicky[1]. Právě společnosti, které loni dokázaly nejlépe oslovit potenciální zaměstnance, ocenila odborná porota v rámci 9. ročníku soutěže Recruitment Academy Awards. Cenu Edenred Wellbeing Award si z galavečera odnesla společnost Pivovary Staropramen, která u poroty zabodovala konceptem volných pátků a dalších výhod pro zaměstnance nad rámec zákona. Recruiterem roku se stala Nicole Chladová ze společnosti PwC Česká republika. U publika i odborné poroty uspěly především odlehčené kampaně, které se nebály vtipu. Do budoucna bude podle odborníků pro firmy zásadní umět zaujmout mladé generace a pracovat s moderními technologiemi, včetně umělé inteligence.
| Edenred
Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc

Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc

Až 94 % restaurací uvádí, že do svého jídelního lístku zařazují bezmasé alternativy pokrmů. Vyplývá to z výsledků průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů. Nadpoloviční většina českých restaurací (57,1 %) do své nabídky navíc údajně zavádí i bezlepkové varianty jídel. Strávníci tak mají nejčastěji na výběr z 1-2 bezlepkových pokrmů. S ohledem na proměnu generačních preferencí lidé očekávají, že se jim restaurace přizpůsobí a nabídku veganských a vegetariánských variant budou dále rozšiřovat. I při výběru alternativních pokrmů bychom ale podle odborníků měli pečlivě zkoumat jejich složení.
| Edenred
Omezení volnočasových benefitů v praxi: Třetina firem podle průzkumu příspěvky snížila, většina si stěžuje na vyšší administrativní zátěž

Omezení volnočasových benefitů v praxi: Třetina firem podle průzkumu příspěvky snížila, většina si stěžuje na vyšší administrativní zátěž

Limit na zdanění volnočasových benefitů platný od začátku roku už stihli zaměstnavatelé promítnout do svých nabídek odměn pro zaměstnance. Podle březnových průzkumů společnosti Edenred v návaznosti na změny upravila výši ročního příspěvku pro své zaměstnance třetina firem. Nejčastěji plánují zaměstnanci, jimž se příspěvek od nového roku snížil, šetřit na zdraví, cestování a kultuře. Hned 64 % zaměstnavatelů v průzkumu uvedlo, že pro ně nová pravidla představují větší administrativní zátěž.
| Edenred
Ananas na pizzu nepatří, uvedli Češi v průzkumu stravování. Milují houby a květák

Ananas na pizzu nepatří, uvedli Češi v průzkumu stravování. Milují houby a květák

Pouhá polovina procentního bodu rozhodla: Ananas na pizzu nepatří. Podle průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů si to myslí 50,5 % z nich. Tábor zastánců „havajské pizzy“ je ovšem téměř stejně početný. Překvapivé shody zde dosáhli například senioři s generací Z. Velké oblibě se v tuzemsku podle průzkumu těší i další kontroverzní ingredience, například houby nebo květák, který je populární zejména mezi ženami. Jako polarizující se naopak ukázala játra a vnitřnosti, výrobky z kozího a ovčího sýra či sushi. Na všech těchto delikatesách přitom lidé v únoru mírně ušetřili. Podle Edenred Restaurant Indexu klesla oproti konci loňského roku průměrná cena oběda o korunu na 186 korun.
| Edenred
Optimální cena stravenky stoupla na 211 korun. Vystačí na oběd i v nejdražších regionech

Optimální cena stravenky stoupla na 211 korun. Vystačí na oběd i v nejdražších regionech

Oproti loňskému roku se jedná o navýšení tzv. nominální hodnoty stravenky o 17 Kč, tedy necelou desetinu původní hodnoty. Od ledna přitom za obědy podle Edenred Restaurant Indexu průměrně utrácíme zhruba o 5 % více, ceny rostly především v první polovině roku, během podzimu v některých regionech dokonce naopak pozvolna klesaly. Ve Zlíně za obědy utratíme zhruba 164 Kč, v Praze 209 Kč. Podobným vývojem si prošly i ceny na Slovensku, za oběd zde strávnici zaplatí lehce přes 8 eur.
| Edenred
Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert

Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert

Dle průzkumu[1] za nejatraktivnější benefity považujeme zejména ty v kategorii lékáren, kultury a cestování. Právě zájezdy jsou jednou z položek, na které se snažíme benefity uplatnit s blížícím se koncem roku – podle dat společnosti Edenred stoupla útrata českých zaměstnanců v této kategorii v zimním období zhruba o čtvrtinu. Vedle toho získávají na popularitě i benefity zaměřené na zábavu a duševní pohodu. Experti však zároveň doporučují nečekat s výběrem přednabitých zaměstnaneckých odměn na poslední chvíli, částky mohou propadnout, nebo mohou v roce 2024 být pro některé skupiny uživatelů méně daňově výhodné – čerpat bychom je proto měli průběžně.
| Edenred