ESET··12 min

ESET a Policie ČR společně odkryli pozadí podvodů na internetových bazarech

Praha, 24. srpna 2023 – Bezpečnostní experti ze společnosti ESET ve spolupráci s Policií ČR odhalili zákulisí podvodů na internetových bazarech, které aktuálně cílí také na české uživatele. Finanční škody spojené s těmito typy podvodů se podle údajů Policie ČR pohybují již v řádech stamilionů korun. Útočníci, jejichž stopy vedou nejčastěji do Ruska, Uzbekistánu a na Ukrajinu, operují podle nejnovějších zjištění v kanálech na Telegramu a mají k dispozici nástroj, který jim umožňuje krok za krokem vytvořit podvod na pár kliknutí. Prostor tak dostávají i méně zkušení útočníci. Výzkumný tým ze společnosti ESET popsal nejen funkcionality nástroje, který nazval Telekopí (Telekopye), a schéma napadení vybraných obětí, ale rozkryl také samotnou organizaci a hierarchii uvnitř útočných skupin.

Ze zjištění společnosti ESET vyplývá, že Česko je v současnosti terčem podvodných kampaní, které cílí především na uživatele online tržišť jako je Sbazar, eBay nebo platformu BlaBlaCar, se stejnými podvody se ale uživatelé v Česku setkávají i na internetových tržištích a platformách jako Vinted, Facebook Marketplace nebo Bazoš. Útoky přicházejí nejčastěji z Ruska, Ukrajiny a Uzbekistánu, které jsou také jejich primárním cílem a kde se útočníci zaměřují na platformy OLX a Youla.

„Podle našich nejnovějších zjištění se útočníci shromažďují v kanálech na Telegramu, kde je jim k dispozici nástroj od rusky mluvících vývojářů, který jim v několika krocích pomůže vytvořit přesvědčivý phishingový útok na uživatele online bazarů. Podvodníci nazývají své oběti mamuti – v rusky mluvících zemích je to označení pro někoho, kdo se snadno nachytá,“ říká o aktuálně odhalených podvodech Radek Jizba, expert z výzkumného týmu pražské pobočky společnosti ESET.

Přehledný a snadno ovladatelný nástroj, který bezpečnostní specialisté nazvali Telekopí (kombinace slov Telegram a kopí) umožňuje i méně technicky zdatným útočníkům, lovcům, vytvářet phishingové stránky z přednastavených šablon, generovat QR kódy a falešné screenshoty a rozesílat podvodné e‑maily a SMS zprávy. V telegramových kanálech navíc mají lovci k dispozici i celou bázi znalostí (manuály na práci s obětmi, statistiky úspěšnosti scamů apod.), která se rozvíjí už od roku 2015, kdy útočníci použili Telekopí poprvé.

Češi už přišli na bazarech průměrně o stamiliony korun

Dle odhadů Policie ČR se finanční škody spojené s těmito typy podvodů pohybují v řádech stamilionů korun. Celkový počet registrovaných skutků spáchaných v kyberprostoru pak podle dat Policie narostl za období od ledna do července 2023 o 11,3 % oproti stejnému období v loňském roce.

„V posledních letech jsme svědky razantního nárůstu kriminality páchané v kybernetickém prostoru, konkrétně jde zejména o podvodné jednání. Útoky pachatelů jsou čím dál sofistikovanější a častější. Pachatelé sází na nepřipravenost obyvatel a na značný počet pokusů o útok. Bohužel se prakticky vždy najde někdo, kdo se nechá zmanipulovat a podvést. Nebezpečí spočívá zejména v neznalosti a podcenění situace, kdy pachatelé užívají různé typy útoků a různé propracované legendy. V posledních letech si všímáme, že útoky jsou stále více organizované a standartním prvkem bývají call centra, či jiná společná pracoviště, kde jednotliví útočníci pracují s předem propracovanými scénáři, které se neustále zdokonalují a každý útočník si v hierarchii plní svou specializovanou úlohu,“ říká pplk. Ondřej Kapr, rada odboru hospodářské kriminality Policejního prezidia ČR.

„V současnosti se setkáváme především s podvody spojenými s výhodnou nabídkou investice nebo s podvodnými telefonáty, kdy se pachatelé vydávají za pracovníky bank a policisty. A v posledních letech stoupají zejména počty útoků, které nazýváme reverzní inzertní podvody, či bazarové podvody,“ dodává Kapr.

Samotný scam, který aktuálně popsali bezpečnostní analytici ze společnosti ESET, má přitom dva scénáře.

„První scénář probíhá tak, že scammer zveřejní na internetovém bazaru inzerát o prodeji zboží a čeká, až se mu někdo ozve. Poté lovec oběti zašle v podvodné SMS zprávě nebo e-mailu odkaz na falešnou webovou stránku, kde má oběť provést platbu za zboží. Po vyplnění údajů útočníci okradou oběť o částku za zboží. Případně se lovec pokusí od oběti zjistit údaj o zůstatku na jejím bankovním účtu a následně se pokusí ukrást právě tuto částku,“ popisuje Jizba.

V druhém případě útočníci na bazarech svoje oběti sami vyhledávají a předstírají zájem o zboží. Při domluvě o koupi zboží ale požadují od mamuta zaplacení jistiny pro případ, že by mu prodávající nic neodeslal nebo balíček přišel poškozený. Falešnou platební bránu potom vydávají za úschovnu peněz, kterou má ve správě daný online bazar.

K oklamání obětí mají útočníci propracované scénáře

Útočníci si své oběti pečlivě vybírají a zpravidla cílí na oběti, které nabízejí zboží v hodnotě do 5 000 Kč nebo mají na kartě k dispozici alespoň 7 000 Kč (30 000 rub).

I přes rozmach nástrojů umělé inteligence, včetně různých chatbotů, Telekopí umělou inteligenci nevyužívá a tyto útočné skupiny pracují zcela manuálně.

„Útočníci si vedou o obětech, mamutech, přesnou evidenci. Vědí tedy, kde naposledy konverzace skončila a o čem už s obětí komunikovali. Ve své znalostní bázi mají také k dispozici překlady krátkých frází, aby v konverzaci působili co nejpřirozeněji, protože většina útočníků dle našich zjištění mluví rusky,“ pokračuje Jizba.

Útočníci na zprávy nereagují okamžitě, aby věrohodně napodobili chování běžného člověka, který nemá telefon vždy při sobě nebo neodpovídá na zprávy v pracovní době. Útočníci také zpravidla mezi zprávami nechávají 8hodinové okno, které má představovat spánek. Bezpečnostní experti se domnívají, že se snaží přizpůsobit časovému pásmu obětí.

Při vyhledávání si oběti filtrují a kontaktují jen ty, které splňují několik základních parametrů. V případě, že se během konverzace objeví ze strany oběti jen drobný náznak pochybností, celou konverzaci zahodí a raději se zaměří na jinou oběť, kterých je na internetových tržištích dostatek.

Někdy se dokonce přihodí situace, že lovec se snaží ulovit lovce. Při takových kolizích se lovci, který nalíčil svou past a čeká, ozve další lovec, který se aktivně snaží ulovit svého mamuta.

Útočníci, kteří používají druhý model podvodu, dělí svoje oběti do několika skupin. Nejčastěji cílí na nováčky, tedy uživatele, kteří mají čerstvě vytvořený účet a málo nabídek, a na běžné uživatele, kteří už v minulosti něco málo prodali a ještě mají pár aktivních inzerátů. Zároveň se ale vyhýbají uživatelům, kteří dokončili obchod v posledních dnech, a tudíž si dobře pamatují, jak daná platforma funguje.

Právě souhra těchto faktorů pravděpodobně vede k tomu, že se úspěšnost podvodů těchto skupin napříč všemi regiony pohybuje okolo 20 %.

Kyberzločinecké skupiny mají přehlednou organizaci s jasnou hierarchií

Útočné skupiny jsou organizovány do jasné hierarchie s několika rolemi a strukturou provizí.

„Nově příchozí se do skupiny dostanou pouze na doporučení současných členů, doporučení z různých hackerských fór nebo z tzv. učících skupin, které jsou určené začínajícím scammerům. Automaticky pak mají přiřazenou roli dělníka a dostanou se ke všem funkcím Telekopí, které jsou potřebné k vytvoření scamu,“ vysvětluje Jizba. „Noví dělníci začínají s nejhorší provizí, kdy musí odvádět 35 % z každé částky, kterou na obětech vydělají. Po tom, co dosáhnou určitého počtu realizovaných podvodů nebo určitého objemu odcizených peněz, posunou se na roli dobrého dělníka a odváděné provize se sníží. Na nové roli si tak vydělají v průměru o 10 % více,“ doplňuje Jizba.

Další rolí je moderátor, který schvaluje nové členy skupiny a mění jejich role. Pokud některý z členů poruší pravidla skupiny, je potrestán a je mu automaticky přiřazena role zablokovaný a ztrácí tak i přístup k Telekopí. Nejvýše postavenou roli představuje administrátor, který může navíc měnit samotné nastavení Telekopí – přidávat nové šablony, měnit sazby provizí, jejich typ apod. Zároveň má také pod kontrolou účet, kam přicházejí všechny odcizené finanční prostředky.

Lovec, tedy útočník, si tedy neposílá kradené peníze od oběti přímo na svůj účet, ale na jeden centrální účet, u kterého se vede přesná evidence o tom, kolik lovec odcizil a jak je úspěšný. Jakmile je lovec oprávněný k výplatě, požádá opět přes Telekopí a po schválení žádosti administrátorem je mu částka vyplacena do jeho kryptoměnové peněženky. Záznamy o výplatách jsou vedeny v odděleném telegramovém kanálu.

Nenechte se okrást

Při prodeji použitého zboží na internetových tržištích trvejte pokud možno na osobní výměně peněz a zboží. Pokud není osobní předání možné, je třeba být obzvláště opatrný.

Nejjednodušší způsob, jak zjistit, že se na vás zaměřil podvodník, který se snaží ukrást vaše peníze, je podívat se na používaný jazyk. Může to být například styl řeči používaný v konverzaci, e-mailu nebo na samotné webové stránce.

Zaměřte se i na samotnou webovou stránku. Šablona, ze které útočníci vycházeli, mohla obsahovat chyby nebo se stránka může nápadně graficky odlišovat od originálu. Zkontrolujte také certifikát webové stránky a pozorně se podívejte na URL adresu. Může být upravena tak, aby se co nejvíce podobala skutečnému odkazu.

Při konverzaci se zájemcem o zboží si dejte pozor na argumenty typu: „Peníze pošlu prostřednictvím služby XYZ. Víte, jak to funguje?“. Zeptejte se, zda je možné provést platbu způsobem, který je vám dobře známý. Ani toto řešení sice není stoprocentní, protože podvodníci používají více šablon, ale možná budete schopni snadněji rozpoznat falešnou stránku, když službu dobře znáte.

„Buďte obzvláště opatrní při klikání na adresy URL z SMS nebo e-mailu. I když e-mail vypadá, jako by přišel z důvěryhodného zdroje, podvodníkům není podvrhování e-mailů cizí. Místo odkazu v e-mailu nebo SMS raději navštivte přímo webové stránky údajné služby. A pokud si nejste jisti, kontaktujte zákaznickou podporu dané služby, kterou tak zároveň v případě podvodu i včas upozorníte a pomůžete ochránit další uživatele,“ uzavírá Radek Jizba z ESETu.

Policie upozorňuje na podceňování rizika, kdy pachatelé paradoxně neokrádají kupujícího, ale prodávajícího. „Je potřeba se zamyslet nad celou situací a nenechat se zatlačit do vyzrazení citlivých údajů či potvrzení nesmyslných transakcí. Musíme si uvědomit, že v tomto prostředí může mít i menší chyba značné následky. Kupující k zaslání transakce nikdy nepotřebuje informace z vaší platební karty, včetně PINu. Vždy by mu mělo stačit číslo vašeho účtu,“ dodává pplk. Ondřej Kapr.

O společnosti ESET

Společnost ESET již od roku 1987 vyvíjí bezpečnostní software pro domácí i firemní uživatele. Drží rekordní počet ocenění a díky jejím technologiím může více než miliarda uživatelů bezpečně objevovat možnosti internetu. Široké portfolio produktů ESET pokrývá všechny populární platformy, včetně mobilních, a poskytuje neustálou proaktivní ochranu při minimálních systémových nárocích.

ESET dlouhodobě investuje do vývoje. Jen v České republice nalezneme tři vývojová centra, a to v Praze, Jablonci nad Nisou a Brně. Společnost ESET má lokální zastoupení v Praze, celosvětovou centrálu v Bratislavě a disponuje rozsáhlou sítí partnerů ve více než 200 zemích světa.

Kontakt pro média:

Ondřej Šafář

Manažer PR a komunikace

ESET software spol. s r.o.

tel: +420 776 234 218

[email protected]

Lucie Mudráková

Specialistka PR a komunikace

ESET software spol. s r.o.

tel: +420 702 206 705

[email protected]

Zadavatel
ESET

ESET

Jsme jednou z prvních evropských společností se zaměřením na digitální bezpečnost. Soukromou společnost ESET stále vedou inženýři, kteří ji před 30 lety založili. Díky naší nezávislosti se můžeme soustředit na náš nejdůležitější cíl – na ochranu koncových zákazníků a firem na jejich cestě k úspěšnější budoucnosti.

Další články od ESET

Přehled hrozeb pro Android: Falešné hry Českem stále šíří adware a bankovní malware
ESET

Přehled hrozeb pro Android: Falešné hry Českem stále šíří adware a bankovní malware

Statistika kybernetických hrozeb pro platformu Android v Česku i v červnu zůstala neměnná. Největším rizikem je nadále adware Andreed, který v minulém měsíci znovu o něco posílil. Také v případě bankovního malwaru Cerberus, který se v Česku znovu začal objevovat od letošního jara, zůstávají detekce stabilní. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat společnosti ESET. Falešné verze mobilních her jsou i nadále oblíbeným nástrojem kybernetických útočníků při šíření škodlivých kódů nejen v Česku. Bezpečnostní experti proto opakovaně varují před stahováním aplikací a her mimo oficiální obchody s aplikacemi pro chytré telefony.
ESET: Velký návrat spywaru Agent Tesla, v červnu se jeho detekce vyšplhaly ke třetině všech případů
ESET

ESET: Velký návrat spywaru Agent Tesla, v červnu se jeho detekce vyšplhaly ke třetině všech případů

Počet detekcí spywaru Agent Tesla, který je v Česku dlouhodobě stabilním malwarem, dosáhl v červnu téměř třetiny všech případů škodlivého kódu pro operační systém Windows v Česku. Podle bezpečnostních expertů se jednalo o nejsilnější útok letošního roku. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET. Útočníci spyware šířili prostřednictvím e-mailových zpráv od německé společnosti, která u českých obětí chtěla objednat zboží. Celá zpráva byla lokalizována do češtiny, včetně falešných kontaktních údajů a adresy webových stránek.
Hrozby pro macOS: Škodlivá reklama si hledá cesty do zařízení přes napodobeniny přehrávačů
ESET

Hrozby pro macOS: Škodlivá reklama si hledá cesty do zařízení přes napodobeniny přehrávačů

Uživatelé a uživatelky počítačů od Apple mohli v posledním čtvrt roce narazit na řadu napodobenin aplikací a nástrojů, které ukrývaly malware. V čele statistiky nejčastějších hrozeb pro platformu macOS v Česku a na Slovensku zůstávaly i v období od dubna do června 2024 adware Pirrit, downloader Adload a škodlivý kód PSW.Agent, který se řadí mezi tzv. infostealery. Útočníci zneužívali nejen falešnou verzi aplikace Adobe Flash Player, ale i aplikace určené k přehrávání médií, hudební soubory ve formátu MP3 či cracky a warez verze známých komerčních aplikací. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET.
Globální vývoj kybernetických hrozeb od ESET: Útočníci zneužívají ke krádeži dat falešné AI aplikace
ESET

Globální vývoj kybernetických hrozeb od ESET: Útočníci zneužívají ke krádeži dat falešné AI aplikace

Společnost ESET vydala svou nejnovější zprávu ESET Threat Report H1 2024. Zpráva shrnuje globální vývoj kybernetických hrozeb na základě dat z telemetrie a odborného pohledu analytiků společnosti, a to od prosince 2023 do května 2024. Infostealery, se kterými se útočníci pravidelně zaměřují také na Českou republiku, začaly napodobovat generativní AI nástroje jako Midjourney, Sora nebo Gemini. V oblasti kybernetických hrozeb pro mobilní zařízení se objevil také nový malware GoldPickaxe, který je se svými funkcemi schopný krást data k rozpoznávání obličeje, a tím vytvářet deepfake obsah. Bezpečnostní experti ve zprávě popsali také kybergang využívající malware Balada Injector, který je nechvalně proslulý zneužíváním zranitelností pluginů WordPress. Skupina útočníků v první polovině roku 2024 kompromitovala přes 20 000 webových stránek, včetně webů v České republice. Zpráva se také věnuje vývoji ransomwarových hrozeb, kdy v centru pozornosti stála v posledním půl roce operace Cronos k rozbití ransomwarového gangu LockBit.
ESET v Česku pokračuje v růstu, firmy potvrdily zájem o řešení v cloudu a profesionální služby kyberbezpečnosti
ESET

ESET v Česku pokračuje v růstu, firmy potvrdily zájem o řešení v cloudu a profesionální služby kyberbezpečnosti

Česká pobočka společnosti ESET, předního světového dodavatele řešení v oblasti kybernetické bezpečnosti, zveřejnila své finanční výsledky za loňský rok. Kompletní výnosy dosáhly dle očekávání pobočky hodnoty 564,2 milionu korun. Společnost během loňského roku představila významné změny a inovace ve své nabídce kyberbezpečnostních řešení. Dosažený výsledek potvrdil její dlouhodobá očekávání, a to především v případě firemních zákazníků. Ti opět potvrdili zájem o technologie s pokročilými vrstvami ochrany v cloudu. Růst však společnost zaznamenala i v segmentu zákazníků z řad domácností, pro které na podzim loňského roku představila sjednocenou nabídku nových úrovní ochrany. Aktuálně společnost pokračuje v rozvoji služby MDR (řízená detekce a reakce na incidenty) pro firemní zákazníky a v rozvoji technologických partnerství.
ESET: Na české uživatele a uživatelky v květnu opět zacílily e-mailové přílohy v českém překladu
ESET

ESET: Na české uživatele a uživatelky v květnu opět zacílily e-mailové přílohy v českém překladu

Ačkoli stálou hrozbou zůstává v Česku spyware Agent Tesla, v květnu se do čela statistiky nejčastějších škodlivých kódů pro operační systém Windows vyšplhal downloader Agent.RWL. Podle analýzy bezpečnostních expertů se jedná o pokročilý malware s neobvyklými funkcemi. Oba typy škodlivých kódů se po čase opět šířily e-mailovými přílohami, jejichž názvy byly přeložené do češtiny. Útočníci tak cíleně mířili na uživatele a uživatelky v Česku. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET.
Přehled hrozeb pro Android: V květnu byly zdrojem adwaru a bankovního trojského koně hry pro nejmenší uživatele
ESET

Přehled hrozeb pro Android: V květnu byly zdrojem adwaru a bankovního trojského koně hry pro nejmenší uživatele

Adware Andreed a bankovní trojský kůň Cerberus byly i v květnu hlavními kybernetickými hrozbami pro platformu Android v Česku. Doplnil je opět škodlivý kód se špionážními funkcemi. Jednalo se tentokrát o downloader Agent.CZB. Všechny nejčastěji detekované škodlivé kódy se v květnu šířily prostřednictvím falešných verzí aplikací pro chytré telefony. V případě adwaru a bankovního trojského koně to byly především mobilní hry, a to často zacílené na nejmenší uživatele z řad dětí. Bezpečnostní specialisté tak upozorňují, že s příchodem léta může být i tato skupina zvlášť zranitelná. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat společnosti ESET.
Průzkum ESET: Češi chtějí občanský průkaz v chytrém telefonu, aplikaci eDoklady chce využívat polovina z nás
ESET

Průzkum ESET: Češi chtějí občanský průkaz v chytrém telefonu, aplikaci eDoklady chce využívat polovina z nás

Polovina uživatelů a uživatelek v Česku je připravena využívat aplikaci eDoklady k prokazování své totožnosti. Podle posledního průzkumu společnosti ESET, který byl zaměřen právě na všeobecné povědomí o této alternativě ke klasickým občanským průkazům, však zatím třetina dotázaných neví, kdy aplikaci začne využívat. Desetina dotázaných pak netuší, o co se jedná. Obecně jsou dle průzkumu ochotnější využívat aplikaci více muži než ženy, kteří také častěji vidí její výhody. Lidé obecně pozitivně hodnotí především usnadnění identifikace bez nutnosti mít u sebe plastovou verzi dokladu, rychlost a efektivitu prokazování. Naopak se nejvíce obávají kybernetických útočníků a ztráty dat, rizika zneužití elektronické verze dokladu anebo přílišného dohledu nad jejich soukromím ze strany státu. V otázkách kybernetické bezpečnosti si uživatelé již uvědomují riziko stahování aplikací mimo oficiální obchody a distribuční místa. Větší část z nich chrání svá zařízení zámkem či potvrzováním operací za využití biometrických údajů. Bezpečnostní software využívá na svých mobilních telefonech ale pouze třetina.
Hrozby pro macOS: Rizikem uplynulých týdnů byl malware využívaný ke krádežím v kryptopeněženkách
ESET

Hrozby pro macOS: Rizikem uplynulých týdnů byl malware využívaný ke krádežím v kryptopeněženkách

Nejčastější hrozbou pro platformu macOS zůstává dlouhodobě přítomný adware Pirrit. V uplynulých týdnech ale na sebe nejvíce upoutal pozornost škodlivý kód PSW.Agent, který se svými funkcemi řadí mezi tzv. infostealery, škodlivé kódy určené ke krádeži našich dat. Malware PSW.Agent se pak cíleně zaměřil na kryptoměnové účty, a to s pomocí sponzorovaných škodlivých reklam a bannerů. Právě zneužití legitimních nástrojů online marketingu je jednou z častých strategií útočníků na této platformě. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET.
Přehled hrozeb pro Android: V dubnu na české telefony cílil adware, bankovní malware i spyware
ESET

Přehled hrozeb pro Android: V dubnu na české telefony cílil adware, bankovní malware i spyware

V čele pravidelné statistiky kybernetických hrozeb pro platformu Android v Česku byl i v dubnu adware Andreed. Doplnily ho tentokrát dva škodlivé kódy, se kterými se čeští uživatelé a uživatelky již v minulosti pravidelně setkávali – bankovní trojský kůň Cerberus a škodlivý kód s prvky spywaru, Spy.SpinOk. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat společnosti ESET. Malware se i v dubnu šířil především prostřednictvím falešných verzí her pro chytré telefony. Bezpečnostní experti proto varují před neuváženým stahováním aplikací mimo oficiální distribuční místa.