Ministerstvo dopravy··3 min

Dostavba základní dálniční sítě, výstavba železnice,dopravní systém postavený na vzájemné spolupráci

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Vláda dnes vzala na vědomí Informaci o stavu zpracování materiálu Dopravní sektorové strategie 3. fáze – Střednědobý plán údržby, rozvoje a financování dopravní infrastruktury pro období 2024 – 2033 s výhledem do roku 2050. Dokument, který navazuje na Dopravní politiku ČR pro období 2021 – 2027 s výhledem do roku 2050, představuje základní koncepční materiál Ministerstva dopravy formulující priority a cíle v oblasti rozvoje dopravy i dopravní infrastruktury a současně dává konkrétní podobu plánu vlády pro restart Česka.

Dostavba základní dálniční sítě, výstavba železnice,dopravní systém postavený na vzájemné spolupráci

„Oproti minulosti jsme se více zaměřili na stanovení priorit rozvoje dopravní infrastruktury železniční, silniční a vodní dopravy. Součástí strategie je nyní i Desetiletý plán dostavby dopravní infrastruktury, ve kterém je definováno 161 funkčních celků v oblasti silnic, železnic a vodní dopravy. Do 10 let musíme zajistit dostavbu základní dálniční sítě, budovat VRT a řadu dalších staveb,“ říká ministr dopravy Martin Kupka a doplňuje: „České republice dosud chyběly detailněji zpracované nejen konkrétní plány, ale i jasný výhled, kolik bude výstavba v příštích deseti letech stát.“

Priorita každého projektu byla posuzována vždy na základě ekonomického přínosu funkčního celku, kterého je projekt součástí. Funkční celky tak sdružují jmenovité projekty, které spolu úzce souvisejí a společně přispívají k vybudování souvislého tahu požadovaných parametrů. Ze souběžných funkčních celků pro silniční, železniční a případně vodní dopravu se pak skládají multimodální celky, které zajišťují multimodální spojení dvou nebo více významných míst. Samostatně jsou pak sledovány tzv. projektové balíčky sdružující specificky zaměřené projekty, které nemá význam sledovat v rámci jednotlivých celků.

Ke stanovení harmonogramu přípravy a realizace projektů seřazených do celků dochází na základě pořadí důležitosti a dostupnosti finančních zdrojů. V současné době je sledováno v různých stádiích přípravy cca 900 projektů staveb dopravní infrastruktury. Pro realizaci všech popsaných celků a balíčků a zajištění údržby a oprav dopravní infrastruktury je v období let 2024–2050 potřeba zajistit celkem 5,9 bilionu Kč v cenách roku 2023 (mezi lety 2024–2033 se jedná o 2,65 bilionu Kč). Velmi hrubě to v průměru znamená, že je třeba zajistit pro rozpočet SFDI finanční prostředky ve výši minimálně 200 miliard Kč v cenové úrovni 2023 ročně.

Cílem Ministerstva dopravy je stanovení předpokládaného finančního rozsahu, který je nezbytné zajistit tak, aby se potřeby rozvoje dopravní infrastruktury splnily v požadovaných časových horizontech, včetně respektování splnění evropských závazků dokončení hlavní sítě TEN-T do roku 2030, rozšíření hlavní sítě TEN-T do roku 2040 i ostatních projektů (globální síť TEN-T a ostatní národní projekty) do roku 2050. Kromě klasického financování stát počítá s půjčkami od EIB, převodem peněz z emisních povolenek a zejména s mnohonásobně větším zapojením soukromého sektoru prostřednictvím takzvaných PPP projektů.

Samotný dokument Dopravní sektorové strategie … naleznete na našem webu.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí.
| Ministerstvo dopravy
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
| Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.
| Ministerstvo dopravy
Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ prezentovaný letos v červnu se kromě jiného soustředí také na vzdělávání žáků a studentů. Cílem je prostřednictvím vzdělávacích, osvětových a popularizačních aktivit podnítit jejich zájem o studium a kariéru zejména v technických a přírodovědných oborech.
| Ministerstvo dopravy
Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět přivaděč z dálnice D3 na Český Krumlov. Bude to částečně novostavba silnice I/39 a zčásti přeložka silnice II/155. Práce za 323 milionů Kč bez DPH potrvají dva roky. Stavba bude fungovat i jako obchvat obcí Dolní Třebonín a Prostřední Svince. Řidičům se zároveň zkrátí cesta od Prahy do Českého Krumlova.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět 8,5 kilometru dlouhou přeložku silnice I/20 mezi Pištínem a Českým Vrbným u Českých Budějovic. Práce za 1,25 miliardy korun bez DPH potrvají tři roky. Přeložka uleví zejména obcím Češnovice a Dasný, zvýší bezpečnost dopravy a díky většímu počtu jízdních pruhů bude také provoz plynulejší a rychlejší.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo stavbu 6,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D6 Krupá, přeložka ve Středočeském kraji. Práce vyšly na 1,5 miliardy Kč bez DPH. ŘSD aktuálně buduje dalších téměř 27 kilometrů dálnice D6 i odpočívku u Kolešova. Na přelomu roku plánuje ŘSD začít stavět ještě úsek D6 Knínice – Bošov, příští rok další dva úseky dálnice D6 zprovozní. Projekt D6 Krupá, přeložka je navržen ke spolufinancování z Programu Doprava 2021-2027 v předpokládané výši 1,5 miliardy Kč.
| Ministerstvo dopravy
Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Evropský zabezpečovač přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí postupně zahajován ve čtyřech týdnech v lednu 2025.
| Ministerstvo dopravy
Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Zaznamenali jsme zasílání podvodných SMS a e-mailů, které odkazují na kontakty Ministerstva dopravy s upozorněním na pohledávky z přestupků. Stejně tak údajné telefonáty z Ministerstva dopravy, ve kterých jsou občané vyzývání k uhrazení pokuty. Jedná se o podvod, prosíme, v žádném případě na tyto zprávy nereagujte.
| Ministerstvo dopravy