Praha··9 min

Dánští architekti promění pražské hlavní nádraží na Šťastný Hlavák

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva

Dánské studio Henning Larsen Architects v soutěžním dialogu na úpravy území hlavního nádraží v Praze zvítězilo se svým návrhem Šťastný Hlavák. Jeho hlavní myšlenkou je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, nové tramvajové zastávky přímo před nádražím a historické Fantovy budovy. Navrhovaná podoba celého území klade důraz na udržitelnost, mikromobilitu a navrácení života do Vrchlického sadů. Henning Larsen Architects je součástí dánské skupiny Ramboll a v oblasti komplexních urbanistických návrhů patří mezi světové lídry.

Vizí Šťastného Hlaváku je přivítat návštěvníky města a připravit veřejný prostor tak, aby byl komfortním místem pro obyvatele i cestující. Dominantou návrhu je dřevěná střešní konstrukce, která přináší propojení prostoru Vrchlického sadů, nové odbavovací haly a plánované tramvajové zastávky. Studio zároveň rozdělilo Vrchlického sady na tři části – kulturní zónu, „nádražní náměstí“ a zónu pro doplňkové aktivity. Díky tomu vznikne vhodný prostor třeba pro pořádání trhů. Rozdělení také přispěje k výrazně lepší přehlednosti celého území. Návrh pracuje i se zlepšením podmínek pro pěší i cyklisty a přináší řešení pro udržitelnou správu celého území, například díky efektivnímu hospodaření s dešťovou vodou nebo novým přístupem k parku jako interpretaci historického členění.

„Na návrhu dánského ateliéru oceňuji především to, že nejlépe řeší problémy a výzvy daného místa. Dnes neoblíbené místo Pražanů mění v živý park a důstojnou vstupní bránu do města. Zároveň se však nebojí přiznat, že park kvůli nárůstu počtu cestujících bude mnohem intenzivněji využíván a přizpůsobuje tomu například cesty pro chodce. Navíc doplňuje řadu nových a pro návštěvníky atraktivních prvků jako vodní prvky nebo venkovní kavárny. S citem zachovává ikonické prvky řešení původního autorského týmů a přenáší je do moderního veřejného prostoru 21. století, na který budeme moct být hrdí. Vzniklo tak unikátní řešení, které elegantně a efektivně propojuje odbavovací halu s přilehlým parkem,“ popisuje Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní rozvoj.

Součástí Nového Hlaváku bude i nová tramvajová trať, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně ulicí Opletalova do ulice Bolzanova. S tímto záměrem už nyní počítá pražský územní plán. Nová trať přinese lepší napojení nádraží na pozemní hromadnou dopravu a zároveň uleví současně přetížené trati mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. „Důležitost hromadné dopravy je v Praze zřejmá a nyní se nám podaří vhodně spojit různé mody dopravy v jednom uzlu a zvýšit komfort cestujících na hlavním nádraží. Návrh také umožňuje snadné napojení na budoucí linku metra D,“ přibližuje dopravní řešení předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy Petr Witowski.

„Hlavní nádraží má nyní velký potenciál, který nebyl dosud využitý. Z neatraktivní odbavovací haly schované v nechvalně proslulém Sherwoodu zmizí temná zákoutí a už to nebude jen neosobní dopravní terminál. Nově se promění na plnohodnotné veřejné prostranství. Pracovat budeme i s úhlednějším a efektivnějším zapojením magistráty do celkového prostoru, včetně vybudování nového přechodu přímo před historickou Fantovou budovou. Vítězný vizionářský návrh totiž tento zapomenutý klenot pražské architektury opět přiblíží zpátky městu a lidem. Revitalizovaným parkem navíc povede zbrusu nová tramvajová trať se zastávkou pod střechou. Ekologický aspekt tohoto klíčového uzlu hromadné dopravy podtrhne také fakt, že základem celé proměny Hlavního nádraží bude jedna z největších dřevěných konstrukcí v České republice,“ říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

„Hlavní nádraží je jednou ze vstupních bran do metropole. Zaslouží si, aby jeho tvář omládla a včetně krásně upraveného okolí přívětivě vítala ty, kteří do Prahy míří,“ připojuje se primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

Henning Larsen Architects pracují s Vrchlického sady a odbavovací halou jako s celkem a přenáší některé umělecké prvky z haly do parku, například ikonickou dlažbu využívají i na novém „nádražním náměstí“. Návrh počítá i s vysázením nové zeleně, která se lépe adaptuje na budoucí změny klimatu. Řešení Vrchlického sadů také povede k přehlednému vedení uživatelů parku k dalším městským cílům, například ve směru na Masarykovo nádraží, které rovněž projde modernizací a bude výchozím bodem pro vlaky na pražské letiště.

„Spolupráce se zadavateli byla v rámci soutěžního dialogu od začátku až po proces navrhování skvělá a myslíme, že výsledek mluví sám za sebe. Jsme proto hrdí, že můžeme představit novou bránu do města, která bude srdečně vítat jeho obyvatele i návštěvníky. Krása zadání spočívala v jeho holistické povaze, která nás vyzývala k propojení jednotlivých oblastí do soudržného celku. Společně jsme se snažili co nejlépe propojit městský prostor a vytvořit jednotné a funkční místo. Díky této vizi jsme vytvořili návrh, který ctí hodnoty Fantovy budovy, odbavovací haly a propojuje je s parkem. Naší ambicí je, aby nové nádraží bylo nejen udržitelným a funkčním centrem mobility, ale aby se zároveň stalo součástí každodenního života lidí a místem, kde se budou setkávat a trávit čas. Jsme rádi, že můžeme přispět k rozvoji Prahy,“ uvádí Jacob Kurek, ředitel pro globální trh z Henning Larsen.

Šťastný Hlavák architektonicky a urbanisticky řeší současnou problematiku celého území jako celku a reaguje na potřeby jednotlivých zadavatelů – hlavního města Prahy, Správy železnic a Dopravního podniku hl. m. Prahy. V návaznosti na plánované zklidnění magistrály zlepší úpravy celého území mobilitu cestujících a Pražanů, a to díky nové zastávce tramvaje přímo před odbavovací halou a napojení směrem k Masarykovu nádraží a dalším městským destinacím.

„Návrh studia Henning Larsen Architects precizně identifikuje současné problémy celého území a přináší na ně odpověď. Hodnotící komisi zaujala harmonie mezi architekturou, urbanismem, krajinářstvím a dopravou, což má potenciál přinést cestujícím a obyvatelům Prahy mnohem transparentnější prostor, který pro ně bude příjemnější a pohodlnější. Ačkoli se návrh zdá poměrně radikální, dobře se vypořádal s prostorem nacházejícím se v pražské památkové rezervaci. Zachovává historické architektonické prvky, které dále rozvíjí, a zároveň počítá s obnovením a oživením prostoru před Fantovou budovou,“ přibližuje přínosy návrhu předseda Hodnotící komise Jaroslav Wertig.

Hodnotící komise na návrhu ocenila komplexnost přístupu a ucelenost řešení celého území, a to i napříč jednotlivými tématy. Návrh otevírá a prosvětluje odbavovací halu a zlepšuje přehlednost a plynulost pohybu cestujících v ní, což halu i park připraví na očekávaný nárůst počtu cestujících v dalších desetiletích.

„Vítězný tým reaguje na potřebu modernizovat odbavovací halu hlavního nádraží a připravit ji pro budoucnost. Zároveň ji přirozeně propojuje s prostorem parku a plánované tramvajové trati přímo před budovou se zachováním respektu k prostředí, kde se hala nachází. Co mě na návrhu zaujalo nejvíce, je komfortní propojení s Fantovou budovou. Věřím, že se tak znovu dočká své slávy a stane se opět využívanou součástí komplexu hlavního nádraží v Praze,“ komentuje plánované změny Jiří Svoboda, generální ředitel Správy Železnic.

Po vyhlášení vítězného návrhu bude následovat podpis smluv a dopracování studie, které bude vycházet z požadavků zadavatelů i z názoru veřejnosti vycházejícího z druhého kola participace obyvateli města a dalšími zájemci. Ta se uskuteční na přelomu letošního a příštího roku. Následně přijde na řadu vypracování projektové dokumentace a její projednání pro povolování. Předpokládaný začátek realizace je v roce 2028 a podle předběžných odhadů by měla stavba stát asi 2 miliardy korun.

Zdroj: www.praha.eu

Další články

Další články od Praha

Praha zakáže noční turistické tahy po hospodách

Praha zakáže noční turistické tahy po hospodách

Pražští radní v pondělí schválili novelu tržního řádu, která omezí takzvané pub crawls, tedy organizované tahy turistů od hospody k hospodě rušící noční klid zejména v centru Prahy. Podle navrhované úpravy bude na území hlavního města Prahy v době nočního klidu od 22:00 do 6:00 hodin zakázáno pochůzkové poskytování služeb.
| Praha
Praha upraví vyhlášku o buskingu. Zakáže účast zvířat při provozování pouliční umělecké veřejné produkce

Praha upraví vyhlášku o buskingu. Zakáže účast zvířat při provozování pouliční umělecké veřejné produkce

Rada hl. m. Prahy na pondělním jednání odsouhlasila návrh novely obecně závazné vyhlášky hl. m. Prahy upravující provozování pouliční umělecké veřejné produkce, tzv. buskingu (č. 1/2016 Sb. hl. m. Prahy, o omezujících opatřeních k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku v souvislosti s provozováním pouliční umělecké veřejné produkce na veřejně přístupných místech, ve znění obecně závazné vyhlášky č. 13/2019 Sb. hl. m. Prahy). Návrh obsahuje čtyři úpravy ve vyhlášce, z nichž tou nejzásadnější je zákaz účasti zvířat při pouličních uměleckých produkcích pro veřejnost.
| Praha
Praha pronajme komunitní zahradě MetroFarm další pozemek, kde kolektiv plánuje rozšířit aktivity pro školy a rodiny s dětmi

Praha pronajme komunitní zahradě MetroFarm další pozemek, kde kolektiv plánuje rozšířit aktivity pro školy a rodiny s dětmi

Praha propachtuje spolku provozujícímu komunitní zahradu další pozemek na Císařském ostrově. Spolek již od roku 2020 hospodaří na parcele o velikosti 9 260 m². Zahrada s políčka je otevřena zahradníkům z řad veřejnosti, spolek zde také chová slepice, kozy a včely. Nyní spolek požádal o další pozemek o výměře 3 788 m².
| Praha
Hlavní město a zdravotnická záchranná služba pomáhají i v zahraničí, do Bosny a Hercegoviny vyšlou humanitární pomoc

Hlavní město a zdravotnická záchranná služba pomáhají i v zahraničí, do Bosny a Hercegoviny vyšlou humanitární pomoc

Radní hlavního města Prahy na svém pondělním zasedání schválila humanitární pomoc pro města Jablanica a Konjic v Bosně a Hercegovině. Na místa, která fatálně zasáhly povodně a sesuvy půdy, poputují dva starší záchranářské SUV vozy a defibrilátory. Vozidla používali pražští záchranáři od roku 2008 a v zasažených oblastech mohou ještě vykonat spoustu práce.
| Praha
Projekt příměstského parku Soutok získal významné zahraniční ocenění

Projekt příměstského parku Soutok získal významné zahraniční ocenění

Hlavním koncepčním pracovištěm města Prahy v oblasti architektury a urbanismu je Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Do rozhodování kudy povedou koleje a potrubí, nebo kde vznikne park, se vždy snaží zapojit veřejnost, protože ta do projektů vnáší autentickou znalost prostředí a jeho problémů. Tímto způsobem vznikl i projekt Soutok, který získal 3. října 2024 v britském Birminghamu významné mezinárodní ocenění WMNP Awards. Je to velký úspěch, soutěže se zúčastnily týmy z celého světa, do finále jich postoupilo sedm.
| Praha
V Praze otevírá unikátní Centrum perinatální duševní péče. V Česku dosud podobné zařízení chybělo

V Praze otevírá unikátní Centrum perinatální duševní péče. V Česku dosud podobné zařízení chybělo

Specializované zařízení, které by nabízelo komplexní podporu v oblasti duševního zdraví v období těhotenství a po porodu, až doposud v celé České republice chybělo. To se nyní mění: ve středu 9. října hlavní město slavnostně zahajuje provoz unikátního Centra perinatální duševní péče v Poliklinice na Zeleném pruhu v Praze 4.
| Praha
Praha spouští kampaň na podporu i nábor pracovníků v sociálních službách: Srdce na pravém místě

Praha spouští kampaň na podporu i nábor pracovníků v sociálních službách: Srdce na pravém místě

V rámci Týdne sociálních služeb ČR spouští hlavní město Praha společně s Asociací poskytovatelů sociálních služeb ČR (APSS) novou kampaň „Srdce na pravém místě“. Kampaň, která je postavena na tvářích a citacích reálných zaměstnanců v sociálních službách, si klade za cíl upozornit na důležitost těchto profesí, poděkovat zaměstnancům za jejich službu. Nabídne ale také volné pracovní pozice v příspěvkových organizacích hl. m. Prahy, které sociální služby poskytují.
| Praha
Na Staroměstské radnici se koná seminář k plánům udržitelné městské mobility

Na Staroměstské radnici se koná seminář k plánům udržitelné městské mobility

Praha ve středu a ve čtvrtek 9. a 10. října 2024 hostí v Sálu architektů na Staroměstské radnici školení zaměřené na plány udržitelné městské mobility (SUMP-Sustainable Urban Mobility Plan). Akce se koná za podpory hlavního města, protože může pomoci s efektivním zaváděním opatření aktualizovaného Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí.
| Praha
Praha hodnotí pokroky na poli inovací v hlavním městě za rok 2023

Praha hodnotí pokroky na poli inovací v hlavním městě za rok 2023

Pražská městská společnost Operátor ICT (OICT) vydala již 7. ročenku Smart Prague Index, která mapuje a vyhodnocuje pokrok české metropole v oblasti inovací, digitalizace a moderních technologií za rok 2023. Kromě zhodnocení dosažených výsledků také nastavuje směr a priority pro další rozvoj Prahy.
| Praha
Praha je o krok blíž k výstavbě nového sídla Agentury Evropské unie pro Kosmický program

Praha je o krok blíž k výstavbě nového sídla Agentury Evropské unie pro Kosmický program

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním jednání rozhodla o výběru dodavatele veřejné zakázky na transformaci budovy původního Centra Nová Palmovka na sídlo Agentury Evropské unie pro Kosmický program (EUSPA). Nový dodavatel, společnost GEOSAN GROUP, tak formou Design & Build vybuduje nové zázemí pro agenturu, která je nositelem klíčového vědeckého a technologického rozvoje a České republice může přinést zásadní hospodářský růst. Společnost GEOSAN GROUP, a. s. uspěla s nabídkovou cenou necelých 2,4 miliardy Kč bez DPH.
| Praha