Finanční správa··5 min

Daňové odpočty na výzkum a vývoj budou předvídatelnější. Věcnou stránku budou hodnotit experti TAČR

Finanční správa

Finanční správa

Finanční správa je správní orgán České republiky určený ke správě daní. Zastupuje ho Generální finanční ředitelství jako přímo řízená organizace Ministerstva financí

Tisková zpráva

Daňové odpočty na výzkum a vývoj (VaV) jsou klíčovým nástrojem podpory výzkumných a vývojových aktivit v podnikovém sektoru, a to včetně spolupráce s univerzitami a dalšími výzkumnými organizacemi. V poslední době jsou však daňové odpočty považovány ze strany firem za nejisté a formálně a administrativně nepřívětivé. Průběžným výsledkem jednání pracovní skupiny svolané ministryní pro vědu, výzkum a inovace je spuštění pilotního projektu v oblasti posuzování výzkumné a vývojové činnosti, jejíž přidaná hodnota je důležitým prostředkem k hospodářskému růstu a zvyšování produktivity české ekonomiky.

V rámci pilotního projektu bude testováno posuzování výzkumné a vývojové činnosti odborníky z příslušného oboru prostřednictvím technické karty – dotazníku, který by měl pomoci s posouzením mezinárodně platných kritérií pro aktivity ve výzkumu a vývoji. Na přípravě dotazníku i následném vyhodnocování pilotního projektu spolupracuje Finanční správa ČR s experty z Technologické agentury ČR (TAČR) a z Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace. Zapojení technických odborníků zvýší právní jistotu a motivaci firem investovat do VaV a zefektivní průběh daňových řízení. Na to cílí rovněž úprava zákona o daních z příjmů, která s účinností od 1. 1. 2024 výslovně zakotvila možnost prokazování povinných náležitostí obsažených v projektové dokumentaci VaV dalšími důkazními prostředky.

S ohledem na povinnost mlčenlivosti bude možné expertní posouzení činnosti deklarované jako VaV provést pouze se souhlasem příslušného daňového poplatníka. Finanční správa ČR vytipovala několik probíhajících daňových řízení, při nichž správci daně ověřují uplatněný odpočet nákladů na VaV a mohla by proto posloužit jako pilotní projekt využití nezávislého expertního posouzení. Pokud se poplatník rozhodne této možnosti využít, jeho odborní pracovníci popíší v technické kartě základní informace o projektu a správce daně požádá TAČR o nalezení odborníka pro příslušnou oblast. Ten následně vypracuje protokol hodnocení obsahující posouzení věcné povahy činnosti, který bude důkazním prostředkem v daňovém řízení.

„Cílem tohoto pilotního projektu je umožnit firmám uplatňujícím odpočet využít nezávislé posouzení odborníkem, a to na základě technických informací, které sama firma pro tento účel vyplní. V tuto chvíli se jedná o posouzení během probíhající kontroly. Na základě vyhodnocení tohoto pilotního projektu bude zvážena možnost posouzení ex ante, které by firmě dalo jistotu, že projekt bude splňovat věcná kritéria pro odpočet, pokud se neodchýlí od záměru. Cílem úprav je posílení předvídatelnosti pro firmy,“ říká ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová. Posílení daňových odpočtů na VaV je mimo jiné jedním z opatření nedávno představené reformy transferu znalostí (transfer.gov.cz). Její součástí je i zavedení dalších nástrojů nepřímé podpory výzkumu a vývoje v podnicích.

„Chci poděkovat expertům z TAČR, kteří se s námi podělili o své praktické zkušenosti a pomohli nám technickou kartu připravit. Klíčovou výhodou tohoto nástroje je, že se diskuse ohledně povahy prověřovaných činností povede mezi dvěma odborníky na danou oblast. Díky této spolupráci může být lépe naplňován základní cíl daňové podpory nákladů na výzkum a vývoj. Věřím, že poplatníci i pracovníci správců daně ocení expertní podporu při vedení daňových řízení, jelikož posuzování povahy činností v širokém spektru odborností bývá pro laiky složité,“ říká generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová a dodává: „Ke zvýšení právní jistoty firem přispěje rovněž nově výslovně upravená možnost prokazování povinných náležitostí projektové dokumentace VaV. Ta nemá suplovat jejich absenci, ale umožní je doplnit, rozvést či vyjasnit a eliminovat tak riziko zamítnutí odpočtu z formálních důvodů.“

Technická karta je rozdělena na dva oddíly: oznámení o záměru odpočtu a technický popis činnosti. Ve druhém oddíle firma popíše cíle uvedené v projektové dokumentaci, etapy realizace projektů a zhodnotí výsledky své činnosti. Technická karta a provedené expertní hodnocení má pomoci v rámci daňových řízení odlišit VaV od ostatních příbuzných činností, k čemuž slouží standardní mezinárodně platná kritéria, jako například tzv. ocenitelný prvek novosti či výzkumná nejistota.

Zdroj: www.financnisprava.cz

Další články

Další články od Finanční správa

Kontrolně exekuční akce „KRYŠTOF“ přinesla státu téměř 4 miliony korun

Kontrolně exekuční akce „KRYŠTOF“ přinesla státu téměř 4 miliony korun

Dne 19. září 2024 proběhla v Praze úspěšná kontrolně exekuční akce s názvem „KRYŠTOF“, na které se společně podílely Finanční úřad pro hlavní město Prahu a Celní úřad Praha Ruzyně. V rámci této akce bylo zajištěno zboží v hodnotě téměř čtyř milionů korun. Jednalo se převážně o spotřební elektroniku, u které nebyla přiznána daň z realizovaných dovozů, což vedlo k neoprávněnému zkrácení příjmů státního rozpočtu.
| Finanční správa
Finanční a celní úřad zabránily připravovanému daňovému úniku při přepravě zboží v rámci akce „SOCKA“

Finanční a celní úřad zabránily připravovanému daňovému úniku při přepravě zboží v rámci akce „SOCKA“

Finanční úřad pro hl. m. Prahu ve spolupráci s Celním úřadem pro hl. m. Prahu úspěšně provedl kontrolně-exekuční akci s krycím názvem „SOCKA“. Tato akce byla zaměřena na odhalení nelegálních dovozů zboží s cílem zamezit daňovým únikům na DPH.
| Finanční správa
Elektronická podání daňových přiznání opět rostou, finanční úřady jich evidují 73 %

Elektronická podání daňových přiznání opět rostou, finanční úřady jich evidují 73 %

Finanční správa vybrala v prodloužené lhůtě do 1. července, ve které za daňové subjekty podává daňové přiznání daňový poradce nebo advokát, celkem 2 875 594 daňových přiznání, což zhruba odpovídá loňskému počtu. Stejná lhůta platí i pro daňové subjekty, které mají zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem. Z celkového počtu podaných přiznání bylo více než 2,3 milionu od fyzických osob a přes 539 tisíc od osob právnických. Za loňský rok bylo podáno rekordních 73 % přiznání elektronicky.
| Finanční správa
Finanční správa draží zabavenou elektroniku značky Apple za 30 milionů

Finanční správa draží zabavenou elektroniku značky Apple za 30 milionů

Finanční úřad pro hlavní město Prahu spustí v průběhu července a srpna více než 100 online dražeb, v rámci kterých nabídne občanům zabavenou elektroniku v hodnotě přesahující 30 mil. Kč. MacBooky a iPhony budou od 9. července průběžně nabízeny přes Aplikaci elektronických dražeb (APED). Již přihlášení zájemci by měli sledovat e-mail, protože z důvodu značného zájmu budou termíny dražeb více rozloženy v čase.
| Finanční správa
Finanční a celní správa zabránily daňovému úniku a zabavily elektroniku za 40 milionů korun. Do online dražby půjde i za třetinové ceny

Finanční a celní správa zabránily daňovému úniku a zabavily elektroniku za 40 milionů korun. Do online dražby půjde i za třetinové ceny

Finanční úřad pro hlavní město Prahu společně s Celním úřadem pro hlavní město Prahu a Celním úřadem Praha Ruzyně provedly ve dnech 21. a 22. května 2024 kontrolní akce s krycím názvem Čeněk a Macek. Cílem kontrolní činnosti bylo odhalit nezdaněné dovozy zboží na území členských států EU. Celkem došlo k zabavení elektronického zboží v hodnotě přes 5 mil. Kč, které bude v červenci nabídnuto občanům za výhodné ceny v rámci aplikace elektronických dražeb finanční správy APED. V obdobné kontrolní akci s krycím názvem Rajče z počátku letošního roku úřady zabavily spotřební elektroniku a finanční prostředky v celkové výši 34 mil. Kč.
| Finanční správa
Nejvýznamnějším plátcem daně za rok 2023 je ČEZ, za ním se umístily Škoda Auto a EP Commodities

Nejvýznamnějším plátcem daně za rok 2023 je ČEZ, za ním se umístily Škoda Auto a EP Commodities

Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství dnes v prostorách Břevnovského kláštera slavnostně vyhlásily 22. ročník ocenění TOP20 plátců daně z příjmů právnických osob. Titul nejvýznamnějšího přispěvatele do státního rozpočtu v roce 2023 si odnesla společnost ČEZ.
| Finanční správa
Na zaplacení daně z nemovitých věcí zbývá už jen týden

Na zaplacení daně z nemovitých věcí zbývá už jen týden

Finanční správa (FS) od druhé poloviny dubna rozesílá více než 4 milionům poplatníků platební údaje k uhrazení daně z nemovitých věcí v termínu do 31. května. Pokud daň v jednom kraji přesáhne 5 000 Kč, lze ji uhradit ve dvou splátkách, druhá splátka je splatná do 30. listopadu. V případě, že někdo do pátku 24. května neobdržel platební informaci poštovní složenkou, datovou schránkou ani e-mailem a neplatíte daň prostřednictvím SIPO, doporučujeme kontaktovat příslušný finanční úřad nebo se přihlásit do aktivované daňové informační schránky na portálu MOJE daně. Tam každý poplatník nalezne platební informaci včetně QR kódu pro jednoduché zaplacení mobilním telefonem.
| Finanční správa
Finanční správa posílá údaje k zaplacení daně z nemovitých věcí

Finanční správa posílá údaje k zaplacení daně z nemovitých věcí

Finanční správa začala poplatníky vyrozumívat o nové výši daně z nemovitých věcí. Zhruba milion držitelů datových schránek obdrží údaje k zaplacení daně jejich prostřednictvím, bezmála dalšímu milionu poplatníků přihlášených k zasílání e-mailem budou údaje doručeny do jejich e-mailové schránky. Ostatním poplatníkům této daně pak finanční správa nejpozději do 24. května rozešle poštou celkem 1,8 milionu složenek. Vzhledem k letošnímu navýšení daně průměrně o 80 % dostanou z opatrnosti složenku do schránky i ti, kteří jsou přihlášení do daňové informační schránky na portálu MOJE daně, kde mají platební údaje dostupné. Zhruba 50 tisíc poplatníků daň platí prostřednictvím SIPO. Lhůta pro zaplacení daně (nebo první splátky) končí 31. května 2024.
| Finanční správa
Obliba elektronických dražeb roste, za 5 let vynesly státu 446 milionů

Obliba elektronických dražeb roste, za 5 let vynesly státu 446 milionů

Aplikaci elektronických dražeb (APED) si od spuštění projektu v roce 2019 vyzkoušelo už 5 047 zájemců. Celkem za tu dobu proběhlo 2 410 elektronických dražeb, ve kterých se podařilo vydražit majetek celkem za 446 mil. Kč. Elektronické dražby jsou tak pro stát efektivním a transparentním nástrojem pro prodej věcí v rámci daňových exekucí.
| Finanční správa
Finanční správa eviduje 2 miliony daňových přiznání, čas na elektronické podání je do druhého května

Finanční správa eviduje 2 miliony daňových přiznání, čas na elektronické podání je do druhého května

Finanční správa připomíná termín pro elektronické podání přiznání k dani z příjmů, který v letošním roce připadá na čtvrtek 2. května 2024. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. Dosud finanční úřady obdržely přes 2 miliony přiznání, což je zhruba 72 % odhadovaného počtu. Podíl elektronicky podaných přiznání prozatím činí 63 % a letos tak poprvé přesáhne 70% hranici.
| Finanční správa