Ministerstvo dopravy··5 min

Co pomáhá zlepšovat situaci na českých silnicích? Bodový systém, prevence i nové technologie

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Rok 2024 přinesl změny v zákoně o silničním provozu, především v bodovém systému. Ten je podle druhého ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti České asociace pojišťoven motivací k dodržování předpisů pro 83 % řidičů. Bezpečnost na silnicích zvyšují také preventivní opatření a technologický pokrok v automobilovém průmyslu. Zvýšení bezpečnost dokládá i aktuální analýza České asociace pojišťoven. Přesto se 51 % řidičů na silnicích ani v roce 2023 necítila bezpečně.

Co pomáhá zlepšovat situaci na českých silnicích? Bodový systém, prevence i nové technologie

Rok 2024 přinesl v oblasti dopravy několik změn – změnil bodový systém a zavedl řidičák na zkoušku či řízení od 17 let pod dohledem mentora. „Statistiky ukazují začínající řidiče jako nejvíce rizikové. Řidičák na zkoušku přináší nové nástroje pro jejich nápravu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. A Češi s tímto nástrojem podle druhého ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti České asociace pojišťoven souhlasí.

1.png

Bodový systém funguje na většinu řidičů

Bodový systém, resp. hrozba naplnění bodového konta a pozastavení či ztráta řidičského oprávnění, přitom v roce 2023 k dodržování silničních pravidel motivoval 83 % všech řidičů. Tedy stejně jako v roce 2022 (tehdy motivoval 84 %). „U bodového systému došlo k jeho zjednodušení, ale také zpřísnění. A to zejména u vědomého porušování předpisů. A i tato změna je podle Čechů krok správným směrem,“ upřesnil Martin Kupka.

2.png

Podle průzkumu řidiči některá pravidla skutečně vědomě porušují, především ta týkající se rychlosti. Hlavním důvodem je spěch. „V roce 2023 bylo dopravní policií zjištěno 508 995 přestupků, z toho 168 145 se týkalo překročení povolené rychlosti. Tedy jedné z oblastí, kde došlo ke zpřísnění jak bodových sankcí, tak navýšení limitů pokut,“ doplnil plk. Mgr. Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie.

Pomáhají prevence i nová auta

Situace se ale na českých silnicích podle analýzy České asociace pojišťoven zlepšuje – dlouhodobě s ohledem na zvyšující se provoz klesají následky nehodovosti jak na zdraví, tak na majetku. „Za posledních 20 let klesl počet škod na počet aut na polovinu. Fatální následky nehod se snížily dokonce o 80 %. To jsou čísla, která dokládají jasný trend zvyšování bezpečnosti na silnicích,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

3.png

Druhým pilířem zvyšování bezpečnosti silničního provozu jsou preventivní programy. „Díky projektům financovaným z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, třeba těch, na kterých spolupracuje Česká asociace pojišťoven s Policií a BESIPEM, se daří působit na chování řidičů. Řidiči si musí uvědomit, že nevhodného chování za volantem má následky nejen pro přímé účastníky, ale i jejich blízké okolí,“ upřesňuje Jan Matoušek. Od roku 2015 fond zábrany škod ČKP podpořil 163 dopravně-bezpečnostních projektů téměř 1,4 miliardami korun.

Pozitivní vliv na snižování nehodovosti mají podle analýzy České asociace pojišťoven také asistenční systémy. U aut s novějším datem výroby klesá škodní frekvence i následky dopravních nehod. „Velmi zjednodušeně bychom mohli říci, že čím novější auto, tím bezpečnější auto. A to bez ohledu na kategorii,“ uzavírá Jan Matoušek.

4.png

Na silnicích se stále necítíme bezpečně

Přesto se i v roce 2023 se polovina českých řidičů necítila na silnicích bezpečně a za vinu to i tentokrát podle průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti dávali ostatním motoristům. Ti stále jezdí bezohledně a agresivně. „Máme velké rezervy ve výchově nových řidičů a je potřeba změnit způsob výuky v autoškolách, aby pomáhal ukotvovat hodnotový systém. Není to jen o tom naučit se dovednosti a předpisy, ale být tolerantním, odpovědným a slušným řidičem,“ uzavírá Jan Matoušek.

O průzkumu: Průzkum České asociace pojišťoven Vnímání dopravní bezpečnosti realizuje nezávislá výzkumná agentura Ipsos. V roce 2022 proběhl sběr dat v září, a to jako on-line dotazníkové šetření na 1000 respondentech (z toho 790 řidičích) ve věku 18–79 let v kvótním výběru podle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště a skupinové diskuse. Druhá vlna průzkumu proběhla v listopadu 2023 a účastnilo se ho 1023 respondentů (z toho 819).

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč D35 do Pardubic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč D35 do Pardubic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět obchvat Sezemic na silnici I/36 v Pardubickém kraji. Práce na téměř sedm kilometrů dlouhé stavbě vyjdou zhruba na 838 milionů Kč bez DPH, potrvají necelé dva roky. Obchvat bude sloužit i jako přivaděč dálnice D35 do Pardubic. Stavba se napojí na už hotový úsek D35 mezi Opatovicemi a Časy. Vysoutěžená suma, za kterou zhotovitel obchvat postaví, je proti předpokládané ceně o 30 procent nižší.
| Ministerstvo dopravy
Ministr dopravy podepsal memorandum o spolupráci na vzniku centra pro testování bezpilotních systémů

Ministr dopravy podepsal memorandum o spolupráci na vzniku centra pro testování bezpilotních systémů

Nové Sedlo Testování a vývoj moderních bezpilotních leteckých systémů – to je cíl společného projektu, který by měl v budoucnu přinést významný impuls pro rozvoj inovativního průmyslového odvětví a přispět k transformaci Karlovarského kraje. Memorandum o partnerství v projektu testovacího polygonu pro drony u Nového Sedla na Sokolovsku podepsal ministr dopravy Martin Kupka, hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek, prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček a předseda představenstva skupiny Sokolovská uhelná a SUAS GROUP Jan Filip.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo v září stavět 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště v Královéhradeckém kraji. Přestože při povodních podmáčely staveniště přívalové deště, neměly žádný dopad na harmonogram stavby.
| Ministerstvo dopravy
Dálniční síť se rozroste o sto kilometrů, cena dálniční známky se od příštího roku změní

Dálniční síť se rozroste o sto kilometrů, cena dálniční známky se od příštího roku změní

Navýšení cen všech druhů dálničních známek je poprvé určeno indexem růstu spotřebitelských cen a meziroční změnou délky dálnic v provozu. Jednodenní známka se od ledna 2025 navýší o desetikorunu na 210 korun, roční pak o 140 korun a bude za 2 440 korun. Bezemisní vozidla nadále můžou na dálnice bez poplatku.
| Ministerstvo dopravy
První provizorní most míří do Bělé pod Pradědem

První provizorní most míří do Bělé pod Pradědem

První z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v povodněmi nejpostiženějších krajích, již míří ze skladů Správy státních hmotných rezerv do jedné z nejpostiženějších obcí v podhůří Jeseníků, Bělé pod Pradědem. Most by měl začít sloužit ještě tento týden.
| Ministerstvo dopravy
Přísné limity CO2 již mají své dopady, revizi potřebujeme co nejdříve

Přísné limity CO2 již mají své dopady, revizi potřebujeme co nejdříve

Přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory musí proběhnout dříve, aby byla udržena konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, zachována pracovní místa a zajištěna dostupnost dopravy. Je o tom přesvědčený ministr dopravy Martin Kupka.
| Ministerstvo dopravy