České Dráhy··6 min

CityElefanty míří do dílen kvůli ETCS, počet vlaků doplní 22 RegioPanterů

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

Vyšší bezpečnost cestujících a železničního provozu zajistí od 1. ledna 2025 na prvních úsecích koridorů moderní vlakový zabezpečovací systém ETCS. Pak budou následovat další železniční koridory a páteřní tratě v okolí Prahy. Proto naplno běží instalace nového vlakového zabezpečovače také do vlaků CityElefant. V Pražské integrované dopravě jednotky CityElefant doplní ve druhé polovině letošního roku 22 nových moderních jednotek RegioPanter. Ty navýší kapacitu elektrických vlaků v Praze a jejím okolí o dalších zhruba 5 tisíc míst k sezení.

„Protože k 1. lednu 2025 musíme mít připravený dostatek vlaků CityElefant vybavených vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS, jinak nemohou vůbec vyrazit na některé koridory, třeba z Prahy do Kolína, musíme mít v dílnách na zástavbu nové techniky přistaveno až pět jednotek najednou. Ty nelze nijak nahradit, přitom zástavba ETCS se musí uskutečnit a tyto jednotky pak v provozu bohužel chybí,“ říká k současné situaci s provozem jednotek CityElefant Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu střed. Jedná se o největší investici související s provozem „Elefantů“ za celou dobu jejich provozu a dosahuje neuvěřitelné částky 1,4 miliardy Kč.

Zároveň musí probíhat běžná údržba vlaků po najetí příslušného počtu kilometrů. Každý CityEelefant musí po najetí 10 000 kilometrů do depa na základní periodickou prohlídku, kdy jsou kontrolovány všechny klíčové funkce jednotky, po ujetí 50 000 km se provádí malá prohlídka s vyšším rozsahem kontroly a po ujetí 200 000 kilometrů musí vlak na velkou prohlídku, při které se provádí rozsáhlá kontrola hlavních celků včetně defektoskopie, diagnostiky a další udržovacích prací, které předepsal výrobce. Tyto prohlídky v depu se provádějí 7 dní v týdnu a každý den po dobu 24 hodin, tedy i v noci. Nejmenší typ prohlídky zabere zhruba 6 až 8 hodin a větší pak jeden až dva dny. Denně musí být odstaveno 4 až 5 jednotek, které procházejí touto základní údržbou a hned po ní se vracejí do provozu. Dále platná legislativa ukládá na vozidlech provádět technické kontroly, obdobně jako u automobilů, ale z důvodu vyšších nároků na bezpečnost železniční dopravy je zákonodárce nařídil dvakrát ročně pro každé hnací kolejové vozidlo. V neposlední řadě také zajištujeme revize a zkoušky určených technických zařízení (tlakových, zdvihacích, zabezpečovacích a elektrických), kterými jsou jednotky CityElefant vybaveny.

Po najetí každých 600 000 kilometrů pak musí CityElefant na větší periodickou prohlídku které se provádějí ve třech různých rozsazích: R1 – Vyvazovací obnova celků, kde se opravují hlavně podvozky a pohony trvá cca jeden měsíc, R2 – Vyvazovací obnova vozidla, při které se opravuje i interiér s trváním dva měsíce a R3 – Hlavní obnova vozidla, kdy se jednotky za cca 2,5 měsíce uvedou do stavu, v jakém jsme je obdrželi z výroby. Větší periodické prohlídky se provádějí ve specializovaných kompetenčních centrech a dílnách v České Třebové, v Přerově nebo v Šumperku. V současné chvíli máme na těchto velkých periodických obnovách další tři jednotky CityElefant.

„Všechny typy periodických prohlídek a obnov se musí provádět průběžně po ujetí stanoveného počtu kilometrů, aby byl minimalizován počet souběžně odstavených CityElefantů. To platí i pro montáž ETCS. K tomu také průběžně odstraňujeme běžné závady. Abychom každý den mohli nasadit co největší počet jednotek do provozu, pracují opraváři v depu na hale příměstské dopravy v pražské Michli i v sobotu, v neděli a v nepřetržitém turnusu. Cestujícím se chci omluvit za nepohodlí způsobené nevyhnutelnou miliardovou investicí do ‚Elefantů‘, požádat o trpělivost a shovívavost v souvislosti s oslabením některých spojů. Chci je také ujistit, že moji kolegové v údržbě intenzivně pracují na tom, aby každý den vyjelo maximum jednotek, a zároveň sdělit, že montáž nového zabezpečovacího systému do jednotek přinese vyšší bezpečnost při každodenním dojíždění za prací, do školy nebo za odpočinkem,“ říká Michal Rousek, ředitel Oblastního centra údržby střed, ve kterém o jednotky řady 471 CityElefant pečují.

CityElefant

Kapacitu posílí 22 RegioPanterů, nabídnou dalších 5 000 sedaček

Kapacita příměstských vlaků na elektrifikovaných tratích kolem Prahy se však zvedne už ve druhé polovině letošního roku. Sedmdesát jedna CityElefantů nasazených v systému PID doplní dalších 22 vlaků, a to typu RegioPanter. První z nich je v provozu a další budou následovat už v letních měsících.

„Díky dodávce nových RegioPanterů navýšíme během druhé poloviny roku kapacitu příměstských vlaků postupně skoro o dalších pět tisíc míst k sezení. To je skoro čtvrtinový nárůst počtu sedaček na elektrizovaných tratích v Praze a ve Středočeském kraji. V jízdním řádu 2025 pak dojde k některým úpravám ve vedení vlakových linek PID, navýšení počtu spojů a tedy také k navýšení celkové kapacity železnice na nejvytíženějších linkách S. I to by mělo přispět k tomu, aby se spoje ve špičce nepřeplňovaly tak moc jako nyní i v případě určitého oslabení plánovaných souprav,“ říká Jakub Goliáš.

Investice do nových vlaků RegioPanter bylo možné uskutečnit jen díky objednávce jejich výkonu ze strany hlavního města Prahy a Středočeského kraje. České dráhy díky zadání objednatelů dopravy mohly nakoupit další vlaky pro posílení PID v hodnotě více než 3,5 miliardy Kč.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Rekordní Národní den železnice přilákal do České Třebové přes 11 tisíc návštěvníků

Rekordní Národní den železnice přilákal do České Třebové přes 11 tisíc návštěvníků

Uplynulý víkend patřil v České Třebové železniční historii, současnosti i budoucnosti. Do místního depa, kde se odehrávala hlavní část programu letošního Národního dne železnice Českých drah, dorazilo během sobotního a nedělního dne celkem více než 11 300 lidí, což je nejvyšší počet od roku 2019, kdy bylo zavedeno vstupné. Z toho více než tisícovka návštěvníků přišla na sobotní noční světelnou show. Výtěžek nedělního vstupného ve výši 330 tisíc korun půjde na odstranění škod po povodních v Bohumíně.
| České Dráhy
Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

České dráhy zorganizovaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních díků. Již 4. ročník Dne dodavatelů se věnoval především kvalitě a termínům dodávaných vozidel a prováděných prací a také plánům na posílení konkurence v oblasti obnov a údržby vlaků. Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.
| České Dráhy
Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

V sobotu 19. října se bude v Liberci konat Regionální den železnice. Ve stejný den se uskuteční také oslavy výročí 130 let smržovského viaduktu. Hlavní atrakcí budou jízdy historických vlaků a výstava železničních vozidel. Z libereckého nádraží se budou zájemci moci svézt do depa nebo do tramvajové vozovny, kde bude probíhat další doprovodný program.
| České Dráhy
Národní den železnice už o tomto víkendu

Národní den železnice už o tomto víkendu

Centrem železničářského dění se třetí říjnový víkend stane Česká Třebová. Významný železniční uzel bude hostit letošní Národní den železnice. Na akci se představí desítky kusů moderní i historické železniční techniky, v plánu jsou jízdy historických vlaků a bohatý doprovodný program pro celou rodinu. Výtěžek z prodeje nedělních vstupenek půjde na odstranění škod po povodních Bohumíně.
| České Dráhy
Stavební práce Správy železnic přeruší provoz vlaků mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce Správy železnic přeruší provoz vlaků mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce Správy železnic od 17. října nepřetržitě do 7. listopadu přeruší vlakový provoz na železniční trati Frýdek-Místek – Český Těšín – Cieszyn. Během výluky nahradí České dráhy všechny vlaky na této trati autobusovou dopravou.
| České Dráhy
České dráhy mají ve flotile už 50 třívozových RegioPanterů druhé generace

České dráhy mají ve flotile už 50 třívozových RegioPanterů druhé generace

České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group v pořadí už 50. moderní elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Jednotka číslo 640.256 vyjede v následujícím období na koleje ve Zlínském kraji. „Dlouhé“ RegioPantery brázdí tratě také v Olomouckém, Moravskoslezském, Středočeském a Královéhradeckém kraji.
| České Dráhy
Regionální vlaky na Bruntálsku budou zajišťovat Čeké dráhy

Regionální vlaky na Bruntálsku budou zajišťovat Čeké dráhy

Železniční dopravu na regionálních tratích Bruntálska a části Olomouckého kraje budou následující minimálně čtyři roky zajištovat České dráhy. Národní dopravce se svou nabídkou vyhrál tendr Moravskoslezského kraje na zajištění dopravní obslužnosti drážní osobní dopravou v této oblasti.
| České Dráhy
Začala stavba nové opravárenské haly v havlíčkobrodském depu

Začala stavba nové opravárenské haly v havlíčkobrodském depu

Lepší zázemí pro servis nejmodernějších regionálních vlaků Českých drah RegioPanter a RegioFox. Na to se mohou těšit zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod. V areálu začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez DPH. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce a druhou zbrusu novou opravárenskou halu, jejíž realizaci zahájily České dráhy v letošním roce.
| České Dráhy
Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky

Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky

Druhý říjnový víkend bude patřit v České Lípě železniční nostalgii. V sobotu i v neděli se budou konat jízdy parních vlaků a historických motoráčků a návštěvníci se budou moci těšit i na výstavu vozidel v českolipském depu. Součástí doprovodného programu bude také výstava modelového kolejiště, ukázky historických zbraní a uniforem a nebude chybět ani občerstvení.
| České Dráhy
Od středy plný provoz dálkových vlaků do / z Polska

Od středy plný provoz dálkových vlaků do / z Polska

Ve středu 9. října 2024 bude obnoven provoz všech dálkových vlaků do / z Polska přes přechodovou stanici Bohumín. Do provozu se tak vrací také všechny vlaky vedené přes polskou stanici Chalupki. Jedná se o vlaky EuroCity Moravia, Polonia, Porta Moravica, Sobieski, Silesia (2×) a Báthory.
| České Dráhy