České Dráhy··6 min

CityElefanty míří do dílen kvůli ETCS, počet vlaků doplní 22 RegioPanterů

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

Vyšší bezpečnost cestujících a železničního provozu zajistí od 1. ledna 2025 na prvních úsecích koridorů moderní vlakový zabezpečovací systém ETCS. Pak budou následovat další železniční koridory a páteřní tratě v okolí Prahy. Proto naplno běží instalace nového vlakového zabezpečovače také do vlaků CityElefant. V Pražské integrované dopravě jednotky CityElefant doplní ve druhé polovině letošního roku 22 nových moderních jednotek RegioPanter. Ty navýší kapacitu elektrických vlaků v Praze a jejím okolí o dalších zhruba 5 tisíc míst k sezení.

„Protože k 1. lednu 2025 musíme mít připravený dostatek vlaků CityElefant vybavených vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS, jinak nemohou vůbec vyrazit na některé koridory, třeba z Prahy do Kolína, musíme mít v dílnách na zástavbu nové techniky přistaveno až pět jednotek najednou. Ty nelze nijak nahradit, přitom zástavba ETCS se musí uskutečnit a tyto jednotky pak v provozu bohužel chybí,“ říká k současné situaci s provozem jednotek CityElefant Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu střed. Jedná se o největší investici související s provozem „Elefantů“ za celou dobu jejich provozu a dosahuje neuvěřitelné částky 1,4 miliardy Kč.

Zároveň musí probíhat běžná údržba vlaků po najetí příslušného počtu kilometrů. Každý CityEelefant musí po najetí 10 000 kilometrů do depa na základní periodickou prohlídku, kdy jsou kontrolovány všechny klíčové funkce jednotky, po ujetí 50 000 km se provádí malá prohlídka s vyšším rozsahem kontroly a po ujetí 200 000 kilometrů musí vlak na velkou prohlídku, při které se provádí rozsáhlá kontrola hlavních celků včetně defektoskopie, diagnostiky a další udržovacích prací, které předepsal výrobce. Tyto prohlídky v depu se provádějí 7 dní v týdnu a každý den po dobu 24 hodin, tedy i v noci. Nejmenší typ prohlídky zabere zhruba 6 až 8 hodin a větší pak jeden až dva dny. Denně musí být odstaveno 4 až 5 jednotek, které procházejí touto základní údržbou a hned po ní se vracejí do provozu. Dále platná legislativa ukládá na vozidlech provádět technické kontroly, obdobně jako u automobilů, ale z důvodu vyšších nároků na bezpečnost železniční dopravy je zákonodárce nařídil dvakrát ročně pro každé hnací kolejové vozidlo. V neposlední řadě také zajištujeme revize a zkoušky určených technických zařízení (tlakových, zdvihacích, zabezpečovacích a elektrických), kterými jsou jednotky CityElefant vybaveny.

Po najetí každých 600 000 kilometrů pak musí CityElefant na větší periodickou prohlídku které se provádějí ve třech různých rozsazích: R1 – Vyvazovací obnova celků, kde se opravují hlavně podvozky a pohony trvá cca jeden měsíc, R2 – Vyvazovací obnova vozidla, při které se opravuje i interiér s trváním dva měsíce a R3 – Hlavní obnova vozidla, kdy se jednotky za cca 2,5 měsíce uvedou do stavu, v jakém jsme je obdrželi z výroby. Větší periodické prohlídky se provádějí ve specializovaných kompetenčních centrech a dílnách v České Třebové, v Přerově nebo v Šumperku. V současné chvíli máme na těchto velkých periodických obnovách další tři jednotky CityElefant.

„Všechny typy periodických prohlídek a obnov se musí provádět průběžně po ujetí stanoveného počtu kilometrů, aby byl minimalizován počet souběžně odstavených CityElefantů. To platí i pro montáž ETCS. K tomu také průběžně odstraňujeme běžné závady. Abychom každý den mohli nasadit co největší počet jednotek do provozu, pracují opraváři v depu na hale příměstské dopravy v pražské Michli i v sobotu, v neděli a v nepřetržitém turnusu. Cestujícím se chci omluvit za nepohodlí způsobené nevyhnutelnou miliardovou investicí do ‚Elefantů‘, požádat o trpělivost a shovívavost v souvislosti s oslabením některých spojů. Chci je také ujistit, že moji kolegové v údržbě intenzivně pracují na tom, aby každý den vyjelo maximum jednotek, a zároveň sdělit, že montáž nového zabezpečovacího systému do jednotek přinese vyšší bezpečnost při každodenním dojíždění za prací, do školy nebo za odpočinkem,“ říká Michal Rousek, ředitel Oblastního centra údržby střed, ve kterém o jednotky řady 471 CityElefant pečují.

CityElefant

Kapacitu posílí 22 RegioPanterů, nabídnou dalších 5 000 sedaček

Kapacita příměstských vlaků na elektrifikovaných tratích kolem Prahy se však zvedne už ve druhé polovině letošního roku. Sedmdesát jedna CityElefantů nasazených v systému PID doplní dalších 22 vlaků, a to typu RegioPanter. První z nich je v provozu a další budou následovat už v letních měsících.

„Díky dodávce nových RegioPanterů navýšíme během druhé poloviny roku kapacitu příměstských vlaků postupně skoro o dalších pět tisíc míst k sezení. To je skoro čtvrtinový nárůst počtu sedaček na elektrizovaných tratích v Praze a ve Středočeském kraji. V jízdním řádu 2025 pak dojde k některým úpravám ve vedení vlakových linek PID, navýšení počtu spojů a tedy také k navýšení celkové kapacity železnice na nejvytíženějších linkách S. I to by mělo přispět k tomu, aby se spoje ve špičce nepřeplňovaly tak moc jako nyní i v případě určitého oslabení plánovaných souprav,“ říká Jakub Goliáš.

Investice do nových vlaků RegioPanter bylo možné uskutečnit jen díky objednávce jejich výkonu ze strany hlavního města Prahy a Středočeského kraje. České dráhy díky zadání objednatelů dopravy mohly nakoupit další vlaky pro posílení PID v hodnotě více než 3,5 miliardy Kč.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické jednotky RegioPanter, v tomto roce k nim přibyly motorové jednotky RegioFox v celkovém počtu 9 kusů. Jednotku RegioFox si dnes mohla široká veřejnost podrobně prohlédnout při Dnu dopravy, který se dnes konal v Havlíčkově Brodě.
| České Dráhy
České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly s firmami Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a. s., a TSS Group, a. s., smlouvu o výstavbě nové opravárenské haly v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě za smluvní cenu více než 235 milionů korun bez DPH. Nová hala bude sloužit především pro zajištění kvalitního servisu nových ucelených jednotek RegioPanter a RegioFox. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce, která se zaměřuje na modernizaci servisního zázemí a zvýšení kvality servisu kolejových vozidel.
| České Dráhy
Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

V sobotu 7. září se milovníci železnice mohou svézt historickým vlakem z Olomouce až do Lednice. V úseku Olomouc – Břeclav pojede v čele vlaku dieselová lokomotiva Bardotka, v úseku Břeclav – Lednice ji pak nahradí parní lokomotiva Skaličák. Soupravu budou tvořit historické vozy bývalé třetí třídy, tzv. Rybáky, a historický restaurační vůz.
| České Dráhy
Regionální den železnice v Trutnově nabídne jízdy moderních i parních vlaků

Regionální den železnice v Trutnově nabídne jízdy moderních i parních vlaků

Neděle 8. září bude na Trutnovsku ve znamení oslav Regionálního dne železnice. Hlavním dějištěm se od 9 do 16 hodin stane depo trutnovského hlavního nádraží. Návštěvníci se mohou těšit nejen na prezentaci železničních vozidel všech druhů a velikostí, ale také na živou hudbu a celodenní zábavu pro děti i dospělé. Železniční nadšenci si pak budou moci na vlastní kůži vyzkoušet století vývoje české železnice v podobě jízd parním vlakem taženým historickou lokomotivou Všudybylkou a moderních motorových jednotek RegioFox. Při zahájení dne železnice také budou vylosování výherci soutěže s Veřejnou dopravou Královéhradeckého kraje a Českými drahami. Akce se koná za finanční podpory Královéhradeckého kraje.
| České Dráhy
Den dopravy v Havlíčkově Brodě představí nové vlaky a upozorní na rizikové chování na železnici

Den dopravy v Havlíčkově Brodě představí nové vlaky a upozorní na rizikové chování na železnici

České dráhy spolu s partnery pořádají v pátek 6. září v Havlíčkově Brodě Den dopravy. V rámci této akce dojde i ke slavnostnímu pokřtění jedné z nových motorových jednotek RegioFox, které již brázdí koleje v Kraji Vysočina. V rámci odpoledního doprovodného programu jsou připraveny ukázky zásahu složek IZS i osvěta o rizicích na železnici, včetně simulace zásahu osoby elektrickým proudem vysokého napětí nebo srážky vlaku s automobilem.
| České Dráhy
Lepší mobilní signál ve vlacích. České dráhy vypsaly zakázku na vybavení vlaků opakovači mobilního signálu

Lepší mobilní signál ve vlacích. České dráhy vypsaly zakázku na vybavení vlaků opakovači mobilního signálu

Cestující ve vlacích Českých drah se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly veřejnou zakázku na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech až 132 milionů korun bez DPH.
| České Dráhy
České dráhy a Akademie řemesel Praha otevírají nový obor Mechanik kolejových vozidel

České dráhy a Akademie řemesel Praha otevírají nový obor Mechanik kolejových vozidel

České dráhy ve spolupráci s Akademií řemesel Praha – Střední školou technickou otevírají od září nový učební obor Mechanik opravář kolejových vozidel. Tento obor je určen pro žáky, kteří se chtějí specializovat na údržbu a opravy kolejových vozidel a stát se odborníky v železničním sektoru.
| České Dráhy
Stavební práce omezí provoz vlaků v úseku Zruč n. S. – Ledeč n. S., ČD zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce omezí provoz vlaků v úseku Zruč n. S. – Ledeč n. S., ČD zajistí náhradní autobusovou dopravu

V období od 2. září do 14. prosince 2024 budou probíhat stavební práce Správy železnic v úseku Zruč nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou na trati č. 212. České dráhy nahradí během výluky všechny vlaky ve vyloučeném úseku náhradní autobusovou dopravou.
| České Dráhy
Na palubě jídelních vozů Českých drah mohou cestující ochutnat nové sezónní menu

Na palubě jídelních vozů Českých drah mohou cestující ochutnat nové sezónní menu

Do jídelních vozů Českých drah vstupuje dnešním dnem nová sezónní nabídka. Podzimní chutě připravila společnost JLV, která ve vlacích ČD zajišťuje catering, ve spolupráci s Asociací kuchařů a cukrářů České republiky. Součástí menu je tradičně polévka, varianty hlavních chodů a dezert. Cestující zbrusu novou nabídku najdou ve všech vlacích, které nabízejí služby ČD Restaurant.
| České Dráhy
České dráhy a ORLEN Unipetrol ve spolupráci s Výzkumným Ústavem Železničním a Pesou testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

České dráhy a ORLEN Unipetrol ve spolupráci s Výzkumným Ústavem Železničním a Pesou testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

České dráhy úspěšně pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). V uplynulém týdnu testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847 RegioFox dodávaných společností Pesa ve Zkušebním centru VUZ Velim. Cílem výzkumného projektu, který je rozvržen do let 2024 až 2025, je ověřit použitelnost této bionafty v osobních motorových jednotkách a následné její nasazení v běžném provozu. Hlavním partnerem projektu je skupina ORLEN Unipetrol se svou dceřinou společností ORLEN Unipetrol výzkumně-vzdělávací centrum, která realizuje výzkum a dodávky biopaliva. Na projektu se dále podílí Výzkumný Ústav Železniční, Fakulta strojní ČVUT a výrobce kolejových vozidel společnost Pesa.
| České Dráhy