České Dráhy··6 min

CityElefanty míří do dílen kvůli ETCS, počet vlaků doplní 22 RegioPanterů

Vyšší bezpečnost cestujících a železničního provozu zajistí od 1. ledna 2025 na prvních úsecích koridorů moderní vlakový zabezpečovací systém ETCS. Pak budou následovat další železniční koridory a páteřní tratě v okolí Prahy. Proto naplno běží instalace nového vlakového zabezpečovače také do vlaků CityElefant. V Pražské integrované dopravě jednotky CityElefant doplní ve druhé polovině letošního roku 22 nových moderních jednotek RegioPanter. Ty navýší kapacitu elektrických vlaků v Praze a jejím okolí o dalších zhruba 5 tisíc míst k sezení.

„Protože k 1. lednu 2025 musíme mít připravený dostatek vlaků CityElefant vybavených vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS, jinak nemohou vůbec vyrazit na některé koridory, třeba z Prahy do Kolína, musíme mít v dílnách na zástavbu nové techniky přistaveno až pět jednotek najednou. Ty nelze nijak nahradit, přitom zástavba ETCS se musí uskutečnit a tyto jednotky pak v provozu bohužel chybí,“ říká k současné situaci s provozem jednotek CityElefant Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu střed. Jedná se o největší investici související s provozem „Elefantů“ za celou dobu jejich provozu a dosahuje neuvěřitelné částky 1,4 miliardy Kč.

Zároveň musí probíhat běžná údržba vlaků po najetí příslušného počtu kilometrů. Každý CityEelefant musí po najetí 10 000 kilometrů do depa na základní periodickou prohlídku, kdy jsou kontrolovány všechny klíčové funkce jednotky, po ujetí 50 000 km se provádí malá prohlídka s vyšším rozsahem kontroly a po ujetí 200 000 kilometrů musí vlak na velkou prohlídku, při které se provádí rozsáhlá kontrola hlavních celků včetně defektoskopie, diagnostiky a další udržovacích prací, které předepsal výrobce. Tyto prohlídky v depu se provádějí 7 dní v týdnu a každý den po dobu 24 hodin, tedy i v noci. Nejmenší typ prohlídky zabere zhruba 6 až 8 hodin a větší pak jeden až dva dny. Denně musí být odstaveno 4 až 5 jednotek, které procházejí touto základní údržbou a hned po ní se vracejí do provozu. Dále platná legislativa ukládá na vozidlech provádět technické kontroly, obdobně jako u automobilů, ale z důvodu vyšších nároků na bezpečnost železniční dopravy je zákonodárce nařídil dvakrát ročně pro každé hnací kolejové vozidlo. V neposlední řadě také zajištujeme revize a zkoušky určených technických zařízení (tlakových, zdvihacích, zabezpečovacích a elektrických), kterými jsou jednotky CityElefant vybaveny.

Po najetí každých 600 000 kilometrů pak musí CityElefant na větší periodickou prohlídku které se provádějí ve třech různých rozsazích: R1 – Vyvazovací obnova celků, kde se opravují hlavně podvozky a pohony trvá cca jeden měsíc, R2 – Vyvazovací obnova vozidla, při které se opravuje i interiér s trváním dva měsíce a R3 – Hlavní obnova vozidla, kdy se jednotky za cca 2,5 měsíce uvedou do stavu, v jakém jsme je obdrželi z výroby. Větší periodické prohlídky se provádějí ve specializovaných kompetenčních centrech a dílnách v České Třebové, v Přerově nebo v Šumperku. V současné chvíli máme na těchto velkých periodických obnovách další tři jednotky CityElefant.

„Všechny typy periodických prohlídek a obnov se musí provádět průběžně po ujetí stanoveného počtu kilometrů, aby byl minimalizován počet souběžně odstavených CityElefantů. To platí i pro montáž ETCS. K tomu také průběžně odstraňujeme běžné závady. Abychom každý den mohli nasadit co největší počet jednotek do provozu, pracují opraváři v depu na hale příměstské dopravy v pražské Michli i v sobotu, v neděli a v nepřetržitém turnusu. Cestujícím se chci omluvit za nepohodlí způsobené nevyhnutelnou miliardovou investicí do ‚Elefantů‘, požádat o trpělivost a shovívavost v souvislosti s oslabením některých spojů. Chci je také ujistit, že moji kolegové v údržbě intenzivně pracují na tom, aby každý den vyjelo maximum jednotek, a zároveň sdělit, že montáž nového zabezpečovacího systému do jednotek přinese vyšší bezpečnost při každodenním dojíždění za prací, do školy nebo za odpočinkem,“ říká Michal Rousek, ředitel Oblastního centra údržby střed, ve kterém o jednotky řady 471 CityElefant pečují.

CityElefant

Kapacitu posílí 22 RegioPanterů, nabídnou dalších 5 000 sedaček

Kapacita příměstských vlaků na elektrifikovaných tratích kolem Prahy se však zvedne už ve druhé polovině letošního roku. Sedmdesát jedna CityElefantů nasazených v systému PID doplní dalších 22 vlaků, a to typu RegioPanter. První z nich je v provozu a další budou následovat už v letních měsících.

„Díky dodávce nových RegioPanterů navýšíme během druhé poloviny roku kapacitu příměstských vlaků postupně skoro o dalších pět tisíc míst k sezení. To je skoro čtvrtinový nárůst počtu sedaček na elektrizovaných tratích v Praze a ve Středočeském kraji. V jízdním řádu 2025 pak dojde k některým úpravám ve vedení vlakových linek PID, navýšení počtu spojů a tedy také k navýšení celkové kapacity železnice na nejvytíženějších linkách S. I to by mělo přispět k tomu, aby se spoje ve špičce nepřeplňovaly tak moc jako nyní i v případě určitého oslabení plánovaných souprav,“ říká Jakub Goliáš.

Investice do nových vlaků RegioPanter bylo možné uskutečnit jen díky objednávce jejich výkonu ze strany hlavního města Prahy a Středočeského kraje. České dráhy díky zadání objednatelů dopravy mohly nakoupit další vlaky pro posílení PID v hodnotě více než 3,5 miliardy Kč.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Zadavatel
České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Další články od České Dráhy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu
České Dráhy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu

České dráhy nasadily do provozu všech šest bezbariérových motorových jednotek typu Desiro Classic. Cestující se s nimi mohou svézt na lince U8 Ústeckého kraje z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do Rumburku. Jednotky prošly schvalovacím procesem u evropského drážního úřadu ERA a mohou jezdit v Česku i v Německu.
Program v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka o víkendu zpestří setkání drezín
České Dráhy

Program v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka o víkendu zpestří setkání drezín

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka plánuje na třetí červencový víkend netradiční zážitek pro fanoušky železnice. V areálu muzea se 20. a 21. července historicky poprvé setkají lehká drážní vozidla. Akce se zúčastní drezíny z Národního technického muzea, Muzea železničních drezín Čachrov, Muzea technických zajímavostí Choceň, Spolku Zinopa, Železničního muzea Zubrnice a Správy železnic.
Instalace ETCS omezí provoz Pendolina na Slovensko, více Pendolin pojede mezi Prahou a severní Moravou
České Dráhy

Instalace ETCS omezí provoz Pendolina na Slovensko, více Pendolin pojede mezi Prahou a severní Moravou

Kvůli instalaci a zkušebnímu provozu bude do schválení moderního vlakového zabezpečovacího systému ETCS na elektrických jednotkách 680 Pendolino dočasné omezen provoz těchto souprav na spojích SC Pendolino Košičan. Naopak více Pendolin pojede mezi Prahou a severní Moravou, kde obslouží dva páry dosavadních spojů InterCity mezi Prahou a Opavou.
Oprava trati mezi Poříčany a Nymburkem přeruší na více než měsíc vlakový provoz
České Dráhy

Oprava trati mezi Poříčany a Nymburkem přeruší na více než měsíc vlakový provoz

V souvislosti s plánovanou stavební činností Správy železnic na trati 060 v úseku Nymburk hl.n. – Poříčany bude od úterý 16. července nepřetržitě do soboty 24. srpna 2024 přerušen provoz vlakové linky Pražské integrované dopravy S12. České dráhy jako dopravce nahradí po dobu výluky všechny vlaky náhradní autobusovou dopravou. Výluka se dotkne i provozu speciálních letních vlaků "Český ráj“. Spoje Sp 1531 a Sp 1532 Český ráj budou během výluky vedeny odklonem mimo stanice Praha-Libeň a Nymburk město. Po odklonové trase pojedou také rychlíky linky R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov, které budou během výluky zastavovat místo stanice Praha-Libeň ve stanici Praha-Vysočany.
Sbírka na opravu parní lokomotivy Šlechtična pokračuje. Podpořit ji můžete nákupem speciálního piva
České Dráhy

Sbírka na opravu parní lokomotivy Šlechtična pokračuje. Podpořit ji můžete nákupem speciálního piva

ČD Minibary, železniční muzeum v Lužné u Rakovníka a nově i restaurace Zastávka by Pivstro na plzeňském hlavním nádraží. Tam všude najdete pivní speciál Šlechtična, jehož koupí zákazníci podpoří opravu historické lokomotivy Šlechtična 475.179. Nadace Okřídlené kolo věnovala na sbírkový účet pro opravu Šlechtičny začátkem července 150 tisíc korun.
Po Vysočině se rozeběhly nové „Lišky“, výměna regionálních vlaků v kraji se blíží ke konci
České Dráhy

Po Vysočině se rozeběhly nové „Lišky“, výměna regionálních vlaků v kraji se blíží ke konci

RegioFox, tedy „regionální Liška“, je název nové dvoučlánkové motorové jednotky, která je vybavena klimatizací, má nízkopodlažní uspořádání a bezbariérový nástup, palubní Wi-Fi síť i elektrické zásuvky a USB pro napájení cestovní elektroniky. Nový typ byl schválen v červnu a jedny z prvních převzatých vlaků zamířily na Vysočinu, kde už obsluhují první z plánovaných spojů. Slavnostní předání nových motorových vlaků Kraji Vysočina a jeho obyvatelům a dokončení celé výměny regionálních vlaků na Vysočině se uskuteční v září.
Minibary Českých drah za první pololetí roku 2024 obsloužily více než půl milionu cestujících, ti si nejčastěji dávali kávu
České Dráhy

Minibary Českých drah za první pololetí roku 2024 obsloužily více než půl milionu cestujících, ti si nejčastěji dávali kávu

Více než 247 tisíc šálků kávy, ale také pivo nebo bageta. To jsou nejoblíbenější položky, které se prodávají v minibarech Českých drah. Mezi oblíbené občerstvení patří také croissanty nebo rozpékané pečivo. Stevardky a stevardi minibarů obsloužili od ledna do konce června letošního roku více než 570 tisíc cestujících.
Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily do provozu první jihočeské jednotky
České Dráhy

Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily do provozu první jihočeské jednotky

České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Jihočeském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, začaly jezdit dočasně na osobních vlacích na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude cestující na jihu Čech vozit hned 7 RegioFoxů, které propojí důležitá jihočeská města Tábor, Písek a Strakonice. České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60.
Společnost Výzkumný Ústav Železniční, a.s. (VUZ) zveřejnila na svých webových stránkách www.cdvuz.cz výroční zprávu za rok 2023
České Dráhy

Společnost Výzkumný Ústav Železniční, a.s. (VUZ) zveřejnila na svých webových stránkách www.cdvuz.cz výroční zprávu za rok 2023

Společnost v roce 2023 potvrdila několikaletý trend růstu a poprvé pokořila hranici 800 mil. Kč v tržbách. Dosáhla hodnoty EBIT opětovně nad 300 mil. Kč, hodnota EBITDA atakuje 400 mil. Kč. Společnost svému akcionáři za rok 2023 vyplatí dividendu ve výši cca 275 mil. Kč.
Na festival Colours of Ostrava vlakem
České Dráhy

Na festival Colours of Ostrava vlakem

České dráhy vypraví speciální vlaky na oblíbený festival Colours of Ostrava. „Colours expres“ pojede z Prahy do Ostravy ve středu 17. července. Po skončení akce odvezou účastníky festivalu dva vlaky, první vyjede z Ostravy v neděli 21. července hned nad ránem a druhý krátce po 10. hodině dopoledne. České dráhy pak také každý den ve večerních hodinách po skončení denního programu festivalu vypraví ze stanice Ostrava střed speciální vlaky ve směru Třinec, Opava a Frýdek-Místek.