České Dráhy··7 min

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

České dráhy zorganizovaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních díků. Již 4. ročník Dne dodavatelů se věnoval především kvalitě a termínům dodávaných vozidel a prováděných prací a také plánům na posílení konkurence v oblasti obnov a údržby vlaků. Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.

Provádění oprav vozidel probíhá v souladu s evropskými a národními předpisy ve vlastních certifikovaných provozech nebo u certifikovaných dodavatelů u nás i v zahraničí. To je klíčové pro dosažení vysokých standardů kvality a bezpečnosti, které si společnost stanovila.

„Počet obnov vyšších stupňů v letech 2025 až 2030 se díky modernizaci vozidlového parku stabilizuje na úrovni zhruba 400 až 500 vozidel ročně. Během pěti let tak dojde k obnově více než 2 500 lokomotiv, hnacích a osobních vozů. Náklady se vyšplhají na 20 miliard Kč. V tomto období také plánujeme znovu vypsat veřejné zakázky na obnovy stávajících typů vozidel, jako jsou například některé osobní vozy. Soutěžit budeme i dodavatele pro první periodické opravy novějších typů vozidel, půjde například o nejmodernější jednotky RegioFox nebo ComfortJet,“ představuje rozsah očekávaných obnov vozidlového parku Českých drah jejich místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus.

Ke stabilizaci periodických obnov významně přispívá obnova parku. Ta umožňuje postupnou unifikaci dosud fragmentovaného vozidlového parku. Zásadní roli zde hrají nové, moderní vlaky, které jsou konstruovány pro vyšší kilometrické proběhy mezi jednotlivými stupni údržby, jak dokládají slova Michala Krause: „Zatímco starší lokomotivy řady 151 jsme museli přistavit do vyššího stupně obnovy každých 800 000 kilometrů, tak u moderního Vectronu je to 1,2 milionu kilometrů. Starší osobní vozy UIC-Y posíláme na obnovu co půl milionu kilometrů, ale nejmodernější vlaky Railjet a InterJet chodí na výrobcem předepsané obnovy po 1,2 milionu kilometrů.“

Podvozek

Termíny a kvalita nejsou stále ideální, posílíme konkurenci

České dráhy se u svých dodavatelů stále potýkají s překračováním plánovaných termínů a nízkou kvalitou práce, která vede k četným reklamacím. Týká se to jak obnov celých vozidel, tak oprav jednotlivých dílů a dokonce i nových náhradních dílů. To negativně ovlivňuje kvalitu služeb, kterou dopravce může poskytovat zákazníkům.

„Bohužel za uplynulý rok se dodavatelům nepodařilo zcela eliminovat překračování dodacích lhůt ani podstatně zvýšit kvalitu prováděných prací, i když dílčí zlepšení sledujeme. To se týká např. obnov osobních vozů, kde průměrné překročení lhůt kleslo z 21 dní na 12 dní, ale naopak došlo k nárůstu překročení lhůt obnov u hnacích vozidel o 10 dní na 51. S tím nejsme spokojeni a důrazně apelujeme na dodavatele, aby nadále věnovali zvýšenou pozornost dodržování termínů. Stejně tak jim zdůrazňujeme nutnost kvality. Počet nahlášených reklamací letos oproti loňskému roku sice klesl zhruba o 100 případů, ale stále je to číslo příliš vysoké, se kterým nejsme spokojeni. Kvůli prodlouženým obnovám a velké míře reklamací musíme držet také ohromné množství záložních vozidel. Je to zhruba o 15 % vozidel víc, než by bylo nutné v případě dodržování lhůt na obnovy a zajištění vysoké kvality prováděných prací, a tyto vlaky navíc jsou další náklady,“ upozorňuje Michal Kraus.

Společnost zakládá kompetenční centra a sama se věnuje některým typům obnov. To umožňuje získat referenční informace o nákladech na obnovu, dodržování potřebných opravných lhůt a zvyšuje to konkurenci na trhu opravců.

Michal Kraus k tomu říká: „Nadále budeme rozvíjet naší servisní činnost a volné kapacity budeme nabízet dalším dopravcům a partnerům. V Liberci jsme zřídili kompetenční centrum pro obnovy vozidel Stadler, v České Třebové provádíme část obnov u jednotek CityElefant a chceme tam zavést údržbu jednotek RegioPanter a v Bohumíně jsme zahájili vyšší stupně obnov u vybraných řad osobních vozů. Díky tomu se snažíme zrychlit návrat vozů odstavených k obnově znovu do provozu a zlepšit celkovou situaci u osobních vozů. Servis podpoří i investice např. do prodloužení haly a zvýšení kapacity oprav v České Třebové, zvětšení haly v Praze Vršovicích a modernizace haly údržby v Přerově pro zajištění obnov u lokomotiv Vectron nebo rozvoj pracovišť oprav podvozků, ložiskových skříní a brzdových komponentů typu Knorr-Bremse v Nymburce. Jen během posledních několika měsíců jsme zahájili stavbu dvou moderních servisních hal v Chebu a Havlíčkově Brodě.“

Hala údržby

Monitoring kondice a nové technologie

K efektivnější údržbě a k vyšší disponibilitě vozidel má přispět také nově zaváděný monitoring kondice vozidel. Díky digitálním technologiím dojde k přesnému sledování kondice a efektivity údržby (době odstávky, nákladů) vozidel, optimalizace skladových zásob a řízení výměnných celků. Systém má včas detekovat případné problémy s technickým stavem vozidel a předcházet jim. České dráhy už mají první zkušenosti s tímto monitoringem s využitím dat z dálkové diagnostiky vozidel. Díky dálkovému přenosu dat a jejich analýze se podařilo identifikovat a následně odstranit příčiny závad u osobních vozů provozovaných v Německu, kde docházelo ke kombinaci nesprávné obsluhy vozu a technických problémů.

„Díky implementaci monitoringu kondice, moderních diagnostických nástrojů, dálkové diagnostiky a softwaru pro správu údržby získáme informace v reálném čase, které nám umožní rychle reagovat na potřeby našeho fleetu. Digitalizace nám také umožní sledovat výkon vozidel v reálném čase, předvídat potřebu údržby a minimalizovat dobu, kdy jsou vozidla mimo provoz,“ uvádí Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis. Na závěr dodává: „Naším hlavním cílem je poskytovat našim zákazníkům maximální komfort, fungující služby na palubě vlaků a včasnou přepravu. Jsme si vědomi, že cestující nás hodnotí podle těchto kritérií a k návratu do našich vlaků je vedou především jejich dobré zkušenosti. To nás motivuje k neustálému zlepšování a odstraňování nedostatků, které ještě existují.“

ComfortJet

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Novinky v aplikaci a e-shopu Českých drah. Jízdenku si nově můžete uložit do elektronické peněženky a na pár kliknutí vyřídíte i cestovní pojištění

Novinky v aplikaci a e-shopu Českých drah. Jízdenku si nově můžete uložit do elektronické peněženky a na pár kliknutí vyřídíte i cestovní pojištění

České dráhy pokračují v rozvoji služeb v on-line nákupu jízdních dokladů a odbavení. Nově je možné si jízdenku, kterou si pořídí cestující v e-shopu www.cd.cz jednoduše uložit do mobilních aplikací Apple Wallet a Google Wallet a z nich ji předkládat ke kontrole průvodčímu. Další novinkou je možnost si při nákupu mezinárodních jízdních dokladů v e-shopu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak na několik kliknutí v rámci doplňkových služeb vyřídit i cestovní pojištění do zahraničí od AXA.
| České Dráhy
Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky

Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky

Už 8 z 10 spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových vlaků nabízí lidem s handicapem více pohodlí a větší mobilitu. Jsou klimatizované a disponují elektrickým napájením pro elektrické vozíky. Mobilita osob na vozíku se podstatně rozšiřuje.
| České Dráhy
Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“

Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“

České dráhy se musí s kompletním zněním závěrečné zprávy Drážní inspekce o příčinách tragického pádu lanové dráhy Liberec-Horní Hanychov – Ještěd detailně seznámit. Nicméně na základě dosavadních poznatků je možné již nyní konstatovat následující:
| České Dráhy
Deset Lišek na severovýchodě Čech. České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

Deset Lišek na severovýchodě Čech. České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

České dráhy pokračují v dodávkách moderních regionálních vlaků pro cestující v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v regionu převzaly už jednu celou desítku motorových jednotek RegioFox. S Liškami, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám přezdívá, se cestující setkají na tratích Trutnov – Martinice v Krkonoších, Trutnov – Svoboda nad Úpou nebo Trutnov – Kolín.
| České Dráhy
Vzhůru k Baltu! Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

Vzhůru k Baltu! Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků denně. Cestou k pobřeží Baltského moře budou vlaky zastavovat i v Kladsku, Vratislavi, Poznani, Bydhošti nebo Gdaňsku. Jízdenky a rezervace míst pořídíte na osobních pokladnách Českých drah, v e-shopu na www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
| České Dráhy
Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

Autovlak z Prahy do Popradu a Košic přeruší zhruba na půl roku svůj provoz. Jeho pražský terminál se bude stěhovat z hlavního nádraží do provozní jednotky Českých drah Praha jih. Po otevření nového terminálu bude provoz autovlaku obnoven.
| České Dráhy
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Cestující Českých drah od letošního jara poznávají novou šelmu českých kolejí. Moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, převzaly České dráhy od polského výrobce PESA Bydgoszcz už 50 kusů. Jubilejní 50. jednotkou se stala ta s číslem 847.043 určená pro provoz v Královéhradeckém kraji.
| České Dráhy
V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

Každý den se blíží konec provozu legendárních expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných banán. Pražské depo dnes vystavuje naposledy na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. V pondělí už zůstane práce pro poslední stroj. Do dalších dvou plánovaných oběhů budou nasazeny čtyři nové jednotky RegioPanter.
| České Dráhy
Žáci oboru Mechanik opravář kolejových vozidel mají ve vršovickém depu ČD novou dílnu pro praktickou výuku

Žáci oboru Mechanik opravář kolejových vozidel mají ve vršovickém depu ČD novou dílnu pro praktickou výuku

Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa tak žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik opravář kolejových vozidel v září otevřely České dráhy ve spolupráci s Akademií řemesel Praha – Střední školou technickou. Je určen pro žáky, kteří se chtějí specializovat na údržbu a opravy kolejových vozidel a stát se odborníky v železničním sektoru.
| České Dráhy
Začíná předprodej jízdenek na jízdní řád 2025, nabídne nové soupravy a moderní služby ve více vlacích

Začíná předprodej jízdenek na jízdní řád 2025, nabídne nové soupravy a moderní služby ve více vlacích

České dráhy v těchto dnech zahajují předprodej jízdenek a rezervací na spoje v novém jízdním řádu 2025, který začne platit 15. prosince letošního roku. Nabídka vlaků je stabilní. Největší český dopravce vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. V provozu budou desítky nových jednotek dodaných během roku, které jsou vybaveny moderní technikou a nabízejí např. palubní Wi-Fi síť, bezbariérové cestování nebo klimatizované prostory. Tento komfort nabídnou nově stovky vlaků.
| České Dráhy