České Dráhy··7 min

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

České dráhy zorganizovaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních díků. Již 4. ročník Dne dodavatelů se věnoval především kvalitě a termínům dodávaných vozidel a prováděných prací a také plánům na posílení konkurence v oblasti obnov a údržby vlaků. Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.

Provádění oprav vozidel probíhá v souladu s evropskými a národními předpisy ve vlastních certifikovaných provozech nebo u certifikovaných dodavatelů u nás i v zahraničí. To je klíčové pro dosažení vysokých standardů kvality a bezpečnosti, které si společnost stanovila.

„Počet obnov vyšších stupňů v letech 2025 až 2030 se díky modernizaci vozidlového parku stabilizuje na úrovni zhruba 400 až 500 vozidel ročně. Během pěti let tak dojde k obnově více než 2 500 lokomotiv, hnacích a osobních vozů. Náklady se vyšplhají na 20 miliard Kč. V tomto období také plánujeme znovu vypsat veřejné zakázky na obnovy stávajících typů vozidel, jako jsou například některé osobní vozy. Soutěžit budeme i dodavatele pro první periodické opravy novějších typů vozidel, půjde například o nejmodernější jednotky RegioFox nebo ComfortJet,“ představuje rozsah očekávaných obnov vozidlového parku Českých drah jejich místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus.

Ke stabilizaci periodických obnov významně přispívá obnova parku. Ta umožňuje postupnou unifikaci dosud fragmentovaného vozidlového parku. Zásadní roli zde hrají nové, moderní vlaky, které jsou konstruovány pro vyšší kilometrické proběhy mezi jednotlivými stupni údržby, jak dokládají slova Michala Krause: „Zatímco starší lokomotivy řady 151 jsme museli přistavit do vyššího stupně obnovy každých 800 000 kilometrů, tak u moderního Vectronu je to 1,2 milionu kilometrů. Starší osobní vozy UIC-Y posíláme na obnovu co půl milionu kilometrů, ale nejmodernější vlaky Railjet a InterJet chodí na výrobcem předepsané obnovy po 1,2 milionu kilometrů.“

Podvozek

Termíny a kvalita nejsou stále ideální, posílíme konkurenci

České dráhy se u svých dodavatelů stále potýkají s překračováním plánovaných termínů a nízkou kvalitou práce, která vede k četným reklamacím. Týká se to jak obnov celých vozidel, tak oprav jednotlivých dílů a dokonce i nových náhradních dílů. To negativně ovlivňuje kvalitu služeb, kterou dopravce může poskytovat zákazníkům.

„Bohužel za uplynulý rok se dodavatelům nepodařilo zcela eliminovat překračování dodacích lhůt ani podstatně zvýšit kvalitu prováděných prací, i když dílčí zlepšení sledujeme. To se týká např. obnov osobních vozů, kde průměrné překročení lhůt kleslo z 21 dní na 12 dní, ale naopak došlo k nárůstu překročení lhůt obnov u hnacích vozidel o 10 dní na 51. S tím nejsme spokojeni a důrazně apelujeme na dodavatele, aby nadále věnovali zvýšenou pozornost dodržování termínů. Stejně tak jim zdůrazňujeme nutnost kvality. Počet nahlášených reklamací letos oproti loňskému roku sice klesl zhruba o 100 případů, ale stále je to číslo příliš vysoké, se kterým nejsme spokojeni. Kvůli prodlouženým obnovám a velké míře reklamací musíme držet také ohromné množství záložních vozidel. Je to zhruba o 15 % vozidel víc, než by bylo nutné v případě dodržování lhůt na obnovy a zajištění vysoké kvality prováděných prací, a tyto vlaky navíc jsou další náklady,“ upozorňuje Michal Kraus.

Společnost zakládá kompetenční centra a sama se věnuje některým typům obnov. To umožňuje získat referenční informace o nákladech na obnovu, dodržování potřebných opravných lhůt a zvyšuje to konkurenci na trhu opravců.

Michal Kraus k tomu říká: „Nadále budeme rozvíjet naší servisní činnost a volné kapacity budeme nabízet dalším dopravcům a partnerům. V Liberci jsme zřídili kompetenční centrum pro obnovy vozidel Stadler, v České Třebové provádíme část obnov u jednotek CityElefant a chceme tam zavést údržbu jednotek RegioPanter a v Bohumíně jsme zahájili vyšší stupně obnov u vybraných řad osobních vozů. Díky tomu se snažíme zrychlit návrat vozů odstavených k obnově znovu do provozu a zlepšit celkovou situaci u osobních vozů. Servis podpoří i investice např. do prodloužení haly a zvýšení kapacity oprav v České Třebové, zvětšení haly v Praze Vršovicích a modernizace haly údržby v Přerově pro zajištění obnov u lokomotiv Vectron nebo rozvoj pracovišť oprav podvozků, ložiskových skříní a brzdových komponentů typu Knorr-Bremse v Nymburce. Jen během posledních několika měsíců jsme zahájili stavbu dvou moderních servisních hal v Chebu a Havlíčkově Brodě.“

Hala údržby

Monitoring kondice a nové technologie

K efektivnější údržbě a k vyšší disponibilitě vozidel má přispět také nově zaváděný monitoring kondice vozidel. Díky digitálním technologiím dojde k přesnému sledování kondice a efektivity údržby (době odstávky, nákladů) vozidel, optimalizace skladových zásob a řízení výměnných celků. Systém má včas detekovat případné problémy s technickým stavem vozidel a předcházet jim. České dráhy už mají první zkušenosti s tímto monitoringem s využitím dat z dálkové diagnostiky vozidel. Díky dálkovému přenosu dat a jejich analýze se podařilo identifikovat a následně odstranit příčiny závad u osobních vozů provozovaných v Německu, kde docházelo ke kombinaci nesprávné obsluhy vozu a technických problémů.

„Díky implementaci monitoringu kondice, moderních diagnostických nástrojů, dálkové diagnostiky a softwaru pro správu údržby získáme informace v reálném čase, které nám umožní rychle reagovat na potřeby našeho fleetu. Digitalizace nám také umožní sledovat výkon vozidel v reálném čase, předvídat potřebu údržby a minimalizovat dobu, kdy jsou vozidla mimo provoz,“ uvádí Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis. Na závěr dodává: „Naším hlavním cílem je poskytovat našim zákazníkům maximální komfort, fungující služby na palubě vlaků a včasnou přepravu. Jsme si vědomi, že cestující nás hodnotí podle těchto kritérií a k návratu do našich vlaků je vedou především jejich dobré zkušenosti. To nás motivuje k neustálému zlepšování a odstraňování nedostatků, které ještě existují.“

ComfortJet

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

České dráhy zorganizovaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních díků. Již 4. ročník Dne dodavatelů se věnoval především kvalitě a termínům dodávaných vozidel a prováděných prací a také plánům na posílení konkurence v oblasti obnov a údržby vlaků. Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.
| České Dráhy
Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

V sobotu 19. října se bude v Liberci konat Regionální den železnice. Ve stejný den se uskuteční také oslavy výročí 130 let smržovského viaduktu. Hlavní atrakcí budou jízdy historických vlaků a výstava železničních vozidel. Z libereckého nádraží se budou zájemci moci svézt do depa nebo do tramvajové vozovny, kde bude probíhat další doprovodný program.
| České Dráhy
Národní den železnice už o tomto víkendu

Národní den železnice už o tomto víkendu

Centrem železničářského dění se třetí říjnový víkend stane Česká Třebová. Významný železniční uzel bude hostit letošní Národní den železnice. Na akci se představí desítky kusů moderní i historické železniční techniky, v plánu jsou jízdy historických vlaků a bohatý doprovodný program pro celou rodinu. Výtěžek z prodeje nedělních vstupenek půjde na odstranění škod po povodních Bohumíně.
| České Dráhy
Stavební práce Správy železnic přeruší provoz vlaků mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce Správy železnic přeruší provoz vlaků mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce Správy železnic od 17. října nepřetržitě do 7. listopadu přeruší vlakový provoz na železniční trati Frýdek-Místek – Český Těšín – Cieszyn. Během výluky nahradí České dráhy všechny vlaky na této trati autobusovou dopravou.
| České Dráhy
České dráhy mají ve flotile už 50 třívozových RegioPanterů druhé generace

České dráhy mají ve flotile už 50 třívozových RegioPanterů druhé generace

České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group v pořadí už 50. moderní elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Jednotka číslo 640.256 vyjede v následujícím období na koleje ve Zlínském kraji. „Dlouhé“ RegioPantery brázdí tratě také v Olomouckém, Moravskoslezském, Středočeském a Královéhradeckém kraji.
| České Dráhy
Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky

Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky

Druhý říjnový víkend bude patřit v České Lípě železniční nostalgii. V sobotu i v neděli se budou konat jízdy parních vlaků a historických motoráčků a návštěvníci se budou moci těšit i na výstavu vozidel v českolipském depu. Součástí doprovodného programu bude také výstava modelového kolejiště, ukázky historických zbraní a uniforem a nebude chybět ani občerstvení.
| České Dráhy
Regionální vlaky na Bruntálsku budou zajišťovat Čeké dráhy

Regionální vlaky na Bruntálsku budou zajišťovat Čeké dráhy

Železniční dopravu na regionálních tratích Bruntálska a části Olomouckého kraje budou následující minimálně čtyři roky zajištovat České dráhy. Národní dopravce se svou nabídkou vyhrál tendr Moravskoslezského kraje na zajištění dopravní obslužnosti drážní osobní dopravou v této oblasti.
| České Dráhy
Začala stavba nové opravárenské haly v havlíčkobrodském depu

Začala stavba nové opravárenské haly v havlíčkobrodském depu

Lepší zázemí pro servis nejmodernějších regionálních vlaků Českých drah RegioPanter a RegioFox. Na to se mohou těšit zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod. V areálu začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez DPH. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce a druhou zbrusu novou opravárenskou halu, jejíž realizaci zahájily České dráhy v letošním roce.
| České Dráhy
Od středy plný provoz dálkových vlaků do / z Polska

Od středy plný provoz dálkových vlaků do / z Polska

Ve středu 9. října 2024 bude obnoven provoz všech dálkových vlaků do / z Polska přes přechodovou stanici Bohumín. Do provozu se tak vrací také všechny vlaky vedené přes polskou stanici Chalupki. Jedná se o vlaky EuroCity Moravia, Polonia, Porta Moravica, Sobieski, Silesia (2×) a Báthory.
| České Dráhy
České dráhy převzaly poslední z 50 Vectronů pronajatých od společnosti RS Lease

České dráhy převzaly poslední z 50 Vectronů pronajatých od společnosti RS Lease

Leasingová společnost RS Lease dnes oficiálně předává Českým drahám do užívání poslední 50. lokomotivu Siemens Vectron, kterou si dopravce objednal. Největší český železniční dopravce nyní disponuje celkem 61 nejmodernějšími evropskými interoperabilními lokomotivami Siemens Vectron, které dopraví jeho vlaky z Prahy do Berlína, Hamburku, Budapešti, Košic a dalších míst Evropy.
| České Dráhy