Siemens··10 min

České dráhy přebírají od konsorcia Siemens Mobility - Škoda Group další soupravy ComfortJet. Na konci září s nimi poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína.

Siemens

Siemens

Siemens patří mezi největší technologické firmy v České republice a nedílnou součástí českého průmyslu je již více než 130 let. Naše portfolio pokrývá řešení pro průmysl, energetiku, dopravu a veřejnou infrastrukturu, technologie budov a zdravotnictví. Siemens je průkopníkem v oblasti Průmyslu 4.0 a Smart Cities, v rámci kterých přináší komplexní digitální produkty a služby.

Tisková zpráva

Cestující z Prahy do Berlína a opačně se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září nasadí České dráhy denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet od konsorcia výrobců Siemens Mobility a Škoda Group. České dráhy prozatím uvedly do provozu 4 soupravy v přechodném osmivozovém řazení bez řídicího a restauračního vozu. České dráhy, Siemens Mobility a Škoda Group také představily ComfortJet evropské veřejnosti na mezinárodním železničním veletrhu Innotrans 2024 v Berlíně.

„Jsem rád, že se cestující dočkají nových ComfortJetů a je symbolické, že se tak poprvé ve větším počtu stane na trati mezi českou a německou metropolí. Českou republiku s Německem vždy spojovaly úzké vazby, železnice byla součástí naší společné historie a díky připravovaným vysokorychlostním tratím bude i zárukou naší úspěšné budoucnosti. ComfortJet je navíc veskrze středoevropským projektem, kdy jeho jednotlivé části vznikají v Česku, Německu a Rakousku. Přeji ComfortJetům a hlavně jejich cestujícím spoustu šťastných kilometrů a těším se, až se s ním také svezu,“ říká ministr dopravy České republiky Martin Kupka.

„Soupravy ComfortJet představují vrchol současné nabídky Českých drah. Jsou vybavené nejmodernějšími prvky a nabízejí cestujícím bezkonkurenční komfort pro jejich cesty bez ohledu na to, jestli jedou za prací nebo za zábavou. Soupravy nyní přebíráme v dočasném osmivozovém řazení bez řídicího a restauračního vozu, které by nám výrobce měl začít dodávat v průběhu příštího roku. Proto nyní budeme do pravidelného řazení přidávat restaurační vůz klasické stavby, abychom cestující nepřipravili o kulinářské zážitky na palubě našich vlaků,“ zdůrazňuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „Jak budou pokračovat přebírky ComfortJetů, rozšíříme jejich provoz i na vlaky Vindobona nebo Metropolitan.Postupně tak ovládnou přepravu cestujících na našich nejdůležitějších mezistátních linkách a spolu s tím na nejdůležitějších vnitrostátních koridorech z Prahy do Brna, Pardubic nebo Ústí nad Labem.“

Od neděle 29. září budou dvě soupravy ComfortJet nasazeny v pravidelném řazení na spoje EC 178 / 175 a EC 176 / 177 BerlinerPraha – Berlín a zpět. Vozy ComfortJet budou na vlacích doplněny o restaurační vozy typu WRmz815, které pravidelní cestující do Berlína velmi dobře znají. Od pondělí 23. září České dráhy také dočasně nasadily jednu soupravu ComfortJet na vybrané Košičany na lince Praha – Ostrava – Košice. Další aktuálně převzaté soupravy budou nyní sloužit jako oběhová záloha, respektive na nich bude pokračovat zácvik palubního a dílenského personálu.

„Jsme potěšeni skokem v kvalitě, který nový ComfortJet znamená pro naše cestující. Nejenže nabízíme více míst k sezení a pohodlí na vyhledávané trase Praha – Berlín – Hamburk, ale brzy budeme moci zkrátit i dobu jízdy. ComfortJet je skutečný evropský vlak. Díky třem systémům napájení a povolení v sedmi zemích může spojit Graz a Budapešť na jihu přes Prahu s Berlínem a Hamburkem na severu. V budoucnu bude jezdit dokonce až do Kodaně. Jsme rádi, že můžeme společně s naším kooperačním partnerem, společností České dráhy, realizovat tak ambiciózní projekty. To bude dalším impulsem pro úspěšnou přeshraniční dálkovou dopravu. Více spolupráce v mezinárodní dálkové dopravě, to je ústředním prvkem našich cílů DB pro rok 2027,“připomínápředseda představenstva a CEO Deutsche Bahn Fernverkehr Michael Peterson.

„Energeticky úsporná a bezemisní jízda vlakem rychlostí 200 km/h a více je účinným nástrojem k propojení území uvnitř státu i za jeho hranicemi. Začlenění České republiky do evropského systému mezistátních dálkových vlaků, zároveň sloužících i vnitrostátním přepravám, a v blízké budoucnosti i do vysokorychlostního železničního systému, je správným a důležitým trendem,“ říká Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility Česká republika, a doplňuje: „V Siemens Mobility dlouhodobě vnímáme podíl odpovědnosti na vytváření produktů pro udržitelné a kvalitní cestování a jsem rád, že se na nich ve velké míře podílejí naše česká vývojová pracoviště. Na berlínském veletrhu jsme ukázali nejnovější vozy z platformy Siemens Vectouro, které nesou českou stopu. Zastoupeny byly tři specifické typy vozů s klíčovou úlohou v push-pull jednotce ComfortJet pro České dráhy: řídicí vůz, vůz s restauračním oddílem a multifunkční vůz. Nové vozy jsou navrženy tak, aby umocnily celkový zážitek z jízdy a poskytly cestujícím veškeré potřebné funkce během doby strávené ve vlaku a zároveň se minimalizovaly dopady na životní prostředí. Jsou vybaveny pokročilými systémy pro snížení spotřeby energie či moderními bezpečnostními prvky. Věřím, že budou velkým přínosem pro budoucnost železniční dopravy v České republice i za jejími hranicemi.“

„Naše partnerství se Siemens Mobility je skvělým příkladem úspěšné spolupráce, kterou jsme společně vybudovali. Jedná se o již druhý projekt v řadě na osobní vozy, který společně realizujeme, což je důkazem vzájemné důvěry v naše schopnosti. Jsem hrdý na náš tým v Ostravě, kde probíhá montáž vlaků, a i na náš tým v Plzni, který díky své odbornosti dodal centrální zdroj energie pro tyto moderní vozy. Společně přinášíme inovativní a spolehlivá řešení pro budoucnost železniční dopravy v Evropě, která odpovídají potřebám cestujících i dopravců,“ říká Petr Novotný, CEO Škoda Group.

Nasazení souprav do mezinárodního provozu na prestižní lince navazuje na uplynulé měsíce, kdy probíhalo testování a ladění všech vlakových systémů tak, aby soupravy byla od prvního dne provozu ve špičkové kondici. Na první soupravě, kterou převzaly České dráhy do svého vlastnictví ještě před létem, proběhla řada zkušebních jízd po různých tratích v České republice i v Německu, a to za účasti zástupců partnerského dopravce Deutsche Bahn. Palubní personál Českých drah se s ComfortJetem seznamoval v uplynulých měsících také při tuzemských jízdách na spojích mezi Prahou a Bohumínem.

ComfortJet v bodech

  • velkoprostorový klimatizovaný interiér,
  • tlakotěsnost celé soupravy (důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
  • koncový vůz s možností čelního průchodu do posilových vozů,
  • vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezivozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,
  • nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti,
  • ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2 + 2 s textilním potahem, místa jsou za sebou (letecké uspořádání) i proti sobě (vis-á-vis)
  • sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedel proti sobě,
  • nadokenní police pro běžná zavazadla a stojany pro rozměrná zavazadla,
  • individuální lampičky na čtení integrované do odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě,
  • bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,
  • zásuvky 230 V a USB konektory typu A a C pro napájení přenosné elektroniky cestujících,
  • inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy při zachování tepelně-izolačních vlastností skel
  • v oknech vysouvací rolety proti slunci,
  • bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení,
  • zábavní a informační palubní portál,
  • elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,
  • bezbariérové řešení pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup / výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků, cestující na vozíku mají k dispozici sklopné stoly,
  • pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu a navíc dálkovým ovládáním nástupních dveří přes slepeckou vysílačku,
  • dětské kino, dětská stolní hra na vyhrazených místech pro cestující s dětmi, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa vyhrazená pro uložení kočárků,
  • místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel,
  • na jednom konci je jednotka vybavena tradičním UIC rozhraním, které umožňuje připojení a průchod do dalších vozů klasické stavby,
  • schválení pro provoz v České republice i okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Dánsko),
  • protipožární systém a systém překlenutí účinku záchranné brzdy umožňující provoz ve velmi dlouhých tunelech, např. Koralmský (32,9 km), Semmeringský úpatní (27,3 km) nebo podmořský Fehmarnský (17,6 km),
  • možnost provozu na vysokorychlostních tratích,
  • V konečném uspořádání: čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem a oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol),
  • 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě,
  • restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty, s moderní kuchyní s technologií zchlazené stravy a vícemodálním konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou pro ekologické opakovatelné používání nádobí.

Zdroj: www.siemenspress.cz

Další články

Další články od Siemens

Siemens představuje portfolio Industrial Operations X a novou řadu průmyslových PC na bázi rychlých procesorů NVIDIA

Siemens představuje portfolio Industrial Operations X a novou řadu průmyslových PC na bázi rychlých procesorů NVIDIA

Společnost Siemens dnes oznámila uvedení nové řady průmyslových PC (IPC) vybavených grafickými procesory NVIDIA. Společně s rozšířenou nabídkou řešení umělé inteligence (AI), která je součástí portfolia Industrial Operations X, urychlí zavádění aplikací umělé inteligence a představuje tak další milník v rámci strategického partnerství firem Siemens a NVIDIA zahájeného v červnu 2022.
| Siemens
Siemens a Microsoft rozšiřují možnosti využití umělé inteligence v průmyslu

Siemens a Microsoft rozšiřují možnosti využití umělé inteligence v průmyslu

Společnosti Siemens a Microsoft přinášejí revoluci do prostředí průmyslové automatizace. Výsledkem jejich spolupráce je další úroveň využití asistenta Siemens Industrial Copilot, který lze nově ve větším měřítku nasadit i v náročných průmyslových provozech. Copilot díky spojení unikátního průmyslového know-how firmy Siemens a platformy Microsoft Azure OpenAI Service dále zlepšuje řešení náročných požadavků ve výrobě a automatizaci.
| Siemens
Společnosti Siemens a ServiceNow představily řešení pro bezpečnější výrobní provozy podporované generativní umělou inteligencí

Společnosti Siemens a ServiceNow představily řešení pro bezpečnější výrobní provozy podporované generativní umělou inteligencí

Společnosti Siemens a ServiceNow oznámily zahájení nové spolupráce. Jejím cílem je posílit kybernetickou bezpečnost v průmyslu a podpořit začlenění generativní umělé inteligence (AI) ve výrobních provozech. Spolupráce bude postavena na řešení Siemens Sinec Security Guard pro řízení zranitelností v průmyslovém prostředí a Siemens Industrial Copilot pro automatizaci podporovanou generativní umělou inteligencí. ServiceNow poskytne svůj koncept automatizace pracovních procesů, která je nezbytná pro efektivnější a lepší provoz výrobních zařízení.
| Siemens
Zlatá medaile MSV 2024 pro soustruh DynaTurn 102 CNC s řídicím systémem Sinumerik 828D

Zlatá medaile MSV 2024 pro soustruh DynaTurn 102 CNC s řídicím systémem Sinumerik 828D

Zlatou medaili MSV 2024 získal soustruh DynaTurn 102 CNC vybavený řídicím systémem Sinumerik 828D, který jako jediný ve své třídě nabízí nativní digitální dvojče. „Jsme moc rádi, že ocenění získal projekt, který propojuje český obráběcí stroj a nejnovější technologie Siemens,“ uvedla Elvíra Zajícová, ředitelka obchodní jednotky Siemens Motion Control.
| Siemens
ORLEN Unipetrol Doprava zařadil do své flotily osmou lokomotivu Siemens Vectron

ORLEN Unipetrol Doprava zařadil do své flotily osmou lokomotivu Siemens Vectron

Společnost ORLEN Unipetrol Doprava, přední český nákladní železniční dopravce, patřící do rafinérské a petrochemické skupiny ORLEN Unipetrol, pokračuje v modernizaci své flotily. K sedmi stávajícím lokomotivám Siemens Vectron MS řady 383 přibydou do konce roku 2025 čtyři další. První z nich, celkově v pořadí osmou, převzal ORLEN Unipetrol od společnosti Siemens do užívání v těchto dnech. Pořízení dalších modulárních elektrických lokomotiv je součástí dlouhodobého modernizačního plánu zaměřeného na zvýšení efektivity a udržitelnosti přepravních služeb. ORLEN Unipetrol Doprava tím aktivně přispívá ke snižování emisí CO2 a naplňování cílů skupiny ORLEN Unipetrol, která se zavázala snížit emise uhlíku o 25 % do roku 2030 a dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050.
| Siemens
Distribuovaný řídicí systém Siemens pomohl výrobci viskózových vláken zvýšit bezpečnost provozu

Distribuovaný řídicí systém Siemens pomohl výrobci viskózových vláken zvýšit bezpečnost provozu

Společnost Indorama Ventures Mobility Bohemia, přední výrobce vysokopevnostních viskózových vláken pro výrobu pneumatik, instalovala ve svém lovosickém závodě distribuovaný řídicí systém. Zásadní byla výměna lokálních řídicích systémů celého závodu za centrální řídicí systém na platformě SIMATIC PCS7, zavedení nového řídicího systému navíc umožnilo vybudovat centrální velín, který sleduje celý proces výroby. Zvýšila se také dostupnost a bezvýpadkovost výroby, a to díky redundanci na úrovni automatizačních stanic, vizualizačních serverů a komunikace. Projekt navrhla a realizovala společnost SIDAT, Siemens Solution Partner.
| Siemens
Siemens na MSV: Premiéra řídicího systému s digitálním dvojčetem na českém obráběcím stroji

Siemens na MSV: Premiéra řídicího systému s digitálním dvojčetem na českém obráběcím stroji

Návštěvníci letošního Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně (MSV) budou mít příležitost shlédnout ve světové premiéře CNC soustruh DynaTurn 102 od českého výrobce společnosti DynamiTech, vybavený nejnovější verzí řídicího systému Siemens Sinumerik 828D, který jako jediný ve své třídě nabízí nativní digitální dvojče.
| Siemens
Green Mobility Partners vstupuje na trh s lokomotivami Siemens Vectron

Green Mobility Partners vstupuje na trh s lokomotivami Siemens Vectron

Nový hráč na evropském trhu s „full service“ službami pronájmu lokomotiv se sídlem ve Vídni, Green Mobility Partners, objednává až 50 lokomotiv u společnosti Siemens Mobility. Uzavřená smlouva zahrnuje závazný nákup osmi lokomotiv Vectron MS a podporu v oblasti servisu.
| Siemens
Řídicí systémy a pohony Siemens zvyšují produktivitu výroby hliníkových nádobek na spreje

Řídicí systémy a pohony Siemens zvyšují produktivitu výroby hliníkových nádobek na spreje

Společnost Siemens dodala decentralizované pohony a řídicí systémy firmě Moravia Cans, která vyrábí hliníkové nádobky na aerosolové přípravky pro mnoho významných výrobců a značek kosmetiky. Technologie Siemens zajišťují manipulaci s hotovými nádobkami, jejich balení a intralogistiku.
| Siemens
RS Lease rozšíří flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron

RS Lease rozšíří flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron

RS Lease, přední soukromý pronajímatel železničních vozidel na Slovensku, podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 lokomotiv Vectron MS a opci na nákup dalších 35 lokomotiv ve vícesystémové variantě Vectron MS a dvouzdrojové variantě Vectron Dual Mode.
| Siemens