České Dráhy··3 min

České dráhy mají palubní jednotku zabezpečovače ETCS nainstalovanou už ve více než 420 vozidlech. Proškolily 750 strojvedoucích

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

České dráhy mají nainstalovanou palubní jednotkou evropského zabezpečovače ETCS už ve 422 svých vozidlech. Školením na jízdu pod dohledem ETCS pak prošlo už 750 strojvedoucích národního dopravce. České dráhy se dále intenzivně připravují na spuštění výhradního provozu pod evropským zabezpečovacím systémem ETCS na vybraných koridorových tratích k 1. lednu 2025. Vlaky Českých drah už řadu měsíců jezdí pod dohledem evropského zabezpečovače na úsecích, které stanovil Drážní úřad.

Do konce letošního roku plánují České dráhy převzetí ještě 44 nových vozidel s nainstalovanou jednotkou ETCS a zastavění (retrofit) u dalších 54 vozidel ze stávající flotily. K 1. lednu 2025 tedy budou mít připraveno k provozu se zapnutou palubní jednotkou ETCS přibližně 520 vozidel a jednotek. Palubní jednotky jsou již nainstalovány a v provozu například v lokomotivách řad 162 WTB, 362 a 362 WTB. Instalace probíhá do lokomotiv řady 750, dále do motorových jednotek RegioSpider, RegioShark, elektrických jednotek 660 / 661 InterPanter, RegioPanterů první generace nebo příměstských elektrických jednotek 471 CityElefant. Všechna nová vozidla, která České dráhy pořizují, jako například motorové jednotky RegioFox, druhá generace RegioPanterů a moderní lokomotivy Vectron, už mají nainstalovanou palubní jednotkou evropského zabezpečovače ETCS přímo z výroby.

„Od 1. srpna platí opatření Drážního úřadu, které ukládá dopravcům jezdit na vybraných traťových úsecích se zapnutým ETCS na vlacích v případě, že je vozidlo vybaveno aktivní mobilní částí evropského zabezpečovače a strojvedoucí je řádně proškolen. Pro České dráhy se tím však nic nemění, takovéto opaření jsme si do svých interních směrnic zanesli už na začátku roku 2023,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu, a doplňuje: „Vlaky Českých drah v režimu ETCS switch-on už nyní ujedou řádově několik tisíc kilometrů denně, a to například na koridorech od slovenské a polské hranice přes Bohumín do Břeclavi, z Břeclavi přes Brno do České Třebové, z Přerova přes Českou Třebovou do Prahy nebo z Berouna přes Plzeň do Chebu. Navíc jako jediný dopravce u nás jezdíme pod výhradním provozem ETCS na trati z Uničova do Olomouce.“

Pokračuje také školení strojvedoucích na obsluhu vozidel vybavených ETCS. U Českých drah tímto školením prošlo už více jak 750 strojvedoucích, další jsou nyní v zácviku.

ETCS (European Train Control System) je jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém. Jeho cílem je odstranit různé národní systémy, umožnit interoperabilní provoz lokomotiv napříč Evropou, zvýšit rychlost vlaků, propustnost tratí a zvýšit bezpečnost železničního provozu. Skládá se ze dvou základních částí. Traťová část je součástí železničních tratí a zajišťuje přenos informací k vlakům. Mobilní část je instalovaná na drážních vozidlech, přijímá informace z traťové části a předává je strojvedoucímu, případně automaticky zasáhne a vlak zastaví.

ETCS

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Skupina ČD v prvním pololetí hospodařila se ziskem téměř 700 milionů korun

Skupina ČD v prvním pololetí hospodařila se ziskem téměř 700 milionů korun

Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisku před zdaněním 694 milionů korun. Meziročně došlo k nárůstu tržeb o více než 1 mld. Kč a EBITDA o více než 600 mil. Kč. Hlavní podíl na tom má segment osobní dopravy, který rostl i díky zvyšujícímu se počtu přepravených cestujících, kterých bylo téměř 82 milionů. Kromě mateřské společnosti byly v prvním pololetí v zisku i ostatní společnosti Skupiny ČD.
| České Dráhy
České dráhy odkládají Národní den železnice 2024

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024

Z důvodu současných ničivých povodní v některých regionech naší republiky se České dráhy rozhodly zrušit Národní den železnice, který měl proběhnout ve dnech 21. a 22. září v České Třebové. Nový termín konání akce prozatím není stanoven, bude oznámen s předstihem.
| České Dráhy
Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují

Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují

Z důvodu vážné povodňové situace v Bohumíně aktuálně dochází k vyklízení místního Střediska údržby. Zaměstnanci střediska nyní zajišťují přenesení věcí, u kterých je to možné, do vyšších pater budov. Kvůli hrozbě zatopení ulic v Bohumíně následně dojde k evakuaci zaměstnanců střediska. Vzhledem k omezení možností údržby vlaků Českých drah lze i v následujících dnech čekat dopady do provozu vlaků a kvality poskytovaných služeb.
| České Dráhy
ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty

ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty

V souvislosti s očekávanými extrémními srážkami v následujících dnech, které mohou mít negativní dopad na železniční dopravu, zavádí České dráhy mimořádné opatření. V případě, že se cestující rozhodne svou plánovanou cestu neuskutečnit z důvodu výstrahy před nepříznivým počasím a jeho jízdenka by již byla v den plánované cesty nevratná, bude mu jízdné přesto vráceno v plné výši. Toto opatření platí u vnitrostátních i mezinárodních jízdenek ČD zakoupených na pokladnách, v e-shopu nebo mobilní aplikaci Můj vlak. Opatření je platné pro cesty od 13. 9. do 15. 9. a platí výhradně na jízdní doklady zakoupené v tarifu Českých drah.
| České Dráhy
Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Z důvodu plánované údržbové činnosti Správy železnic proběhne ve dnech 17. – 19. září a 24. – 26. září, vždy od 07:20 do 15:30 hod., výluka na trati mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy proto zajistí pro své cestující náhradní autobusovou dopravu. Opatření se dotkne především rychlíků Krakonoš a vlaků na lince Svoboda nad Úpou – Hradec Králové.
| České Dráhy
Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu

Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal varování před extrémně silnými srážkami, které by v následujících čtyřech dnech měly zasáhnout skoro celé území Čech, Moravy a Slezska. V souvislosti s tím se očekává i rozvodnění některých toků a další návazné jevy, které mohou mít i dopad na plynulost železniční dopravy. České dráhy v souvislosti s výstrahou posilují personální i materiální kapacity v provozu a žádají cestující, aby v příštích dnech sledovali aktuální informace o provozu na železnici.
| České Dráhy
České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu

České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu

České dráhy pokračují v opatřeních na zlepšení dostupnosti mobilního signálu ve svých vlacích. Po nedávno vypsané zakázce na vybavení vybraných jednotek technologií 5G opakovačů mobilního signálu nyní vypsaly další veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, která usnadní průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností skla.
| České Dráhy
Počet cestujících Českých drah trvale roste

Počet cestujících Českých drah trvale roste

Také v 1. pololetí roku 2024 rostl počet cestujících největšího českého železničního dopravce. České dráhy za prvních šest měsíců přepravily 82 milionů cestujících, kteří ujeli 3 914 milionů kilometrů.
| České Dráhy
Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické jednotky RegioPanter, v tomto roce k nim přibyly motorové jednotky RegioFox v celkovém počtu 9 kusů. Jednotku RegioFox si dnes mohla široká veřejnost podrobně prohlédnout při Dnu dopravy, který se dnes konal v Havlíčkově Brodě.
| České Dráhy
České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly s firmami Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a. s., a TSS Group, a. s., smlouvu o výstavbě nové opravárenské haly v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě za smluvní cenu více než 235 milionů korun bez DPH. Nová hala bude sloužit především pro zajištění kvalitního servisu nových ucelených jednotek RegioPanter a RegioFox. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce, která se zaměřuje na modernizaci servisního zázemí a zvýšení kvality servisu kolejových vozidel.
| České Dráhy