České Dráhy··4 min

České dráhy mají palubní jednotku zabezpečovače ETCS nainstalovanou už ve 400 vozidlech. Dalších více než 100 dovybaví do konce roku

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

České dráhy se intenzivně připravují na spuštění výhradního provozu pod evropským zabezpečovacím systémem ETCS na vybraných koridorových tratích. K 1. 1. 2025 plánují provozovat s ETCS přibližně 520 vozidel a jednotek. Aktuálně je vybaveno palubní jednotkou ETCS více než 400 vozidel. České dráhy už také proškolily více než 700 strojvůdců na obsluhu vozidel s ETCS.

Do konce letošního roku plánuje národní dopravce nákup ještě 54 vozidel s nainstalovanou jednotkou ETCS a zastavění (retrofit) dalších 66 vozidel ze stávající flotily. „Veškeré naše aktivity směřují k tomu, abychom byli dobře připraveni na spuštění výhradního provozu na koridorových úsecích,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu a dodává: „Vlaky Českých drah už nyní v rámci zkušebního provozu ujedou řádově několik tisíc kilometrů denně pod dohledem ETCS. V režimu ETCS jezdí vlaky, které jsou vybaveny vlakovým zabezpečovačem v režimu switch-on, kde je proškolený strojvedoucí a zapnutá traťová část ETCS. Jsou to např. koridory od slovenské a polské hranice přes Bohumín do Břeclavi, z Břeclavi přes Brno do České Třebové nebo z Přerova přes Českou Třebovou do Prahy, z Berouna přes Plzeň do Chebu. Na trati z Uničova do Olomouce jsme první osobní dopravce v Česku, který zahájil výhradní provoz pod dohledem ETCS. České dráhy se také aktivně účastní testování ETCS a zátěžových testů celého systému v různých místech Česka."

Průběžně probíhá instalace ETCS do dalších vozidel perspektivních řad, tzv. retrofit. Vedle lokomotiv řad 162 WTB, 362 a 362 WTB, u kterých je ETCS namontováno už v celkem 103 kusech, probíhá instalace například i u lokomotiv řady 750, jednotek RegioSpider 841 a 841.2, všech 33 RegioSharků, elektrických jednotek 660 / 661 InterPanter, RegioPanterů první generace nebo příměstských elektrických jednotek 471 CityElefant. Všechna nová vozidla, které České dráhy pořizují, už mají nainstalovanou palubní jednotkou evropského zabezpečovače ETCS.

Pokračuje také školení strojvedoucích na obsluhu vozidel vybavených ETCS. U Českých drah tímto školením prošlo už více jak 700 strojvedoucích, další více než stovka je nyní v zácviku. V rámci přípravy se strojvedoucí seznamují s novými předpisy, podle kterých se organizuje provoz na tratích vybavených traťovou částí ETCS, učí se ovládat a používat samotné zařízení ETCS na lokomotivě (ovládání příslušného rozhraní – obrazovky a ovládací prvky), získávají dovednosti při jízdě pod dohledem ETCS i při plynulém přechodu mezi oblastí vybavenou traťovou částí ETCS a oblastí vybavenou národním vlakovým zabezpečovacím zařízením.

Díky ETCS má strojvedoucí před sebou na monitoru přehledně zobrazené maximální rychlosti pro část trati před vlakem, brzdné křivky, zobrazení blížící se cílové rychlosti, např. její snížení, popřípadě místo zastavení u návěstidla zakazujícího další jízdu. V případě, že by strojvedoucí na snížení rychlosti adekvátně nereagoval, pak zabezpečovací systém automaticky zasáhne a vlak zastaví.

ETCS (European Train Control System) je jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém. Jeho cílem je odstranit různé národní systémy, umožnit interoperabilní provoz lokomotiv napříč Evropou, zvýšit rychlost vlaků, propustnost tratí a zvýšit bezpečnost železničního provozu. Skládá se ze dvou základních částí. Traťová část je součástí železničních tratí a zajišťuje přenos informací k vlakům. Mobilní část je instalovaná na drážních vozidlech, přijímá informace z traťové části a předává je strojvedoucímu, případně automaticky zasáhne a vlak zastaví. České dráhy jako první dopravce v České republice provozuje svoje vlaky na trati s výhradním provozem pod ETCS, a to na trati mezi Olomoucí a Uničovem.

ETCS nainstalovánoETCS nainstalováno

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Fanshop Českých drah se chystá na předvánoční prodeje, nabízí tři adventní kalendáře

Fanshop Českých drah se chystá na předvánoční prodeje, nabízí tři adventní kalendáře

Tři zbrusu nové 3D adventní kalendáře v podobě legendární lokomotivy Brejlovec, motorové jednotky řady 810 a také autobusu dceřiné společnosti ČD Bus už nyní nabízí Fanshop Českých drah nejen pro fanoušky železnice. Sortiment sportovního oblečení také rozšířily softshellové bundy hned ve čtyřech barvách a v brandu ČD. Obchod národního dopravce se také připravuje na předvánoční nákupní horečku a posiluje své skladové zásoby.
| České Dráhy
Pohodlně vlakem na derby pražských „S“ do Edenu

Pohodlně vlakem na derby pražských „S“ do Edenu

České dráhy v neděli 6. října posílí své vlakové spoje do pražského Edenu, kde se bude od 18:30 hod. odehrávat zápas české fotbalové ligy mezi SK Slavia Praha a AC Sparta Praha.
| České Dráhy
V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka se o víkendu setkají motorové lokomotivy Hektor

V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka se o víkendu setkají motorové lokomotivy Hektor

O víkendu 5. a 6. října se bude v našem největším železničním muzeu v Lužné u Rakovníka konat setkání Hektorů, tedy historických motorových lokomotiv řad T 435.0 a T 458.1. Po oba dny pojede do Lužné zvláštní vlak z Prahy a také se uskuteční hvězdicové jízdy z Lužné do Řevničova, Rakovníka, Krupé či Kolešovic. Návštěvníci se mohou těšit na komentované přehlídky Hektorů na točně i na další doprovodný program.
| České Dráhy
Pantery už jezdí na celé lince S 4 / U 4 až do Ústí

Pantery už jezdí na celé lince S 4 / U 4 až do Ústí

České dráhy zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter PID řady 640.2 na celé lince S 4 / U 4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Nové soupravy nabízejí bezbariérové cestování s palubní Wi-Fi sítí a s možností dobíjet cestovní elektroniku (mobilní telefon, notebook) na trati Praha – Kralupy nad Vltavou – Roudnice nad Labem – Lovosice – Ústí nad Labem. Můžou tak odlehčit dálnici D8, nabízejí alternativu k pravidelným kolonám na pozemních komunikacích a zdržení v délce desítek minut na dojezdu do Prahy.
| České Dráhy
České dráhy zahajují adventní kampaň

České dráhy zahajují adventní kampaň

Vánoce už co nevidět zaklepou na dveře, České dráhy dnes proto spouští letošní adventní kampaň. Tentokrát s větším předstihem tak, aby si cestující mohli v klidu vybrat a naplánovat cestu na vánoční trhy u nás i u našich sousedů. Včasný nákup je totiž zárukou nejvýhodnější ceny za jízdenku.
| České Dráhy
Dodávka moderních RegioPanterů na jih Čech je dokončena

Dodávka moderních RegioPanterů na jih Čech je dokončena

Dodávka nových elektrických jednotek RegioPanter pro Jihočeský kraj je úspěšně dokončena. Na konci září České dráhy od výrobce Škoda Group převzaly a do provozu uvedly jednotku číslo 650.246, čímž došlo k završení dodávky posledních pěti jihočeských Panterů druhé generace. Jihočeská flotila elektrických regionálních vlaků národního dopravce tak nyní zahrnuje celkem patnáct RegioPanterů 2. generace a čtyři obdobné jednotky z první série.
| České Dráhy
První ComfortJety začaly jezdit na pravidelných spojích mezi Prahou a Berlínem

První ComfortJety začaly jezdit na pravidelných spojích mezi Prahou a Berlínem

České dráhy na vybrané vlaky spojující českou a německou metropoli nasadily do pravidelného provozu nejmodernější soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet. Dvě soupravy slouží cestujícím v pravidelném řazení na spojích EC 178 / 175 a EC 176 / 177 Berliner z Prahy do Berlína a zpět. Soupravy jsou v provozu v dočasném osmivozovém řazení, nové vozy jsou v soupravě doplněny o restaurační vozy klasické stavby.
| České Dráhy
Národní den železnice 2024 v novém termínu

Národní den železnice 2024 v novém termínu

Centrem železničářského dění se třetí říjnový víkend stane Česká Třebová. Národní den železnice, který byl kvůli povodňové situaci v září odložen, už má nový termín, a to víkend 19. a 20. října. Na akci se představí desítky kusů moderní i historické železniční techniky, v plánu jsou nostalgické jízdy i bohatý doprovodný program pro celou rodinu. Výtěžek z prodeje nedělních vstupenek půjde na odstranění škod po povodních v Bohumíně. Již zakoupené vstupenky zůstávají v platnosti i na nový termín akce.
| České Dráhy
Průběžná valorizace zvedne jízdné pro rok 2025 o 4,9 %. České dráhy nasadí do provozu až 140 nových vlaků.

Průběžná valorizace zvedne jízdné pro rok 2025 o 4,9 %. České dráhy nasadí do provozu až 140 nových vlaků.

Princip průběžné valorizace jízdného ve vlacích Českých drah o inflaci v uplynulém roce zvýší základní kilometrický tarif a nabídky z něj odvozené v průměru o 4,9 %. Úprava tarifu reflektuje inflaci a zvyšování nákladů za uplynulých 12 měsíců. U dospělé osoby bez slevy se jízdné na kratší vzdálenosti zvýší většinou o 1 až 5 korun, což je hodnota pro nejčastější cesty v základním tarifu. Změny v kilometrickém tarifu Českých drah odpovídají inflační úpravě u Systému jednotného tarifu a jízdenek OneTicket. V rámci modernizace flotily České dráhy letos plánují nasadit až 140 nových vlaků, což přinese více než 22 tisíc nových míst k sezení pro cestující.
| České Dráhy
České dráhy přebírají od výrobce další soupravy ComfortJet. Na konci září s nimi poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína

České dráhy přebírají od výrobce další soupravy ComfortJet. Na konci září s nimi poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína

Cestující z Prahy do Berlína a opačně se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září nasadí České dráhy denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet od konsorcia výrobců Siemens Mobility a Škoda Group. České dráhy prozatím uvedly do provozu 4 soupravy v přechodném osmivozovém řazení bez řídicího a restauračního vozu. České dráhy, Siemens Mobility a Škoda Group také představily ComfortJet evropské veřejnosti na mezinárodním železničním veletrhu Innotrans 2024 v Berlíně.
| České Dráhy