České Dráhy··7 min

České dráhy budou investovat do rozvoje údržby a servisu železničních vozidel přes 12 miliard korun

Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než 6 miliard Kč bude investováno do nových opravárenských hal a do jejich zásadních rekonstrukcí. Chystá se výstavba čtyř úplně nových hal údržby a dalších šest hal se rozšíří a zmodernizuje. Více než miliarda korun bude směřovat do výstavby nových hygienických kolejí a zdvoukolejnění spojení Střediska údržby Praha jih se sítí Správy železnic. Zhruba 3,5 miliardy Kč zamíří do obnovy a zřízení odstavných kolejišť, prohlížecích kanálů, zřízení nového podúrovňového soustruhu na Moravě pro provoz ve východní části republiky, konverze trakce a dalších stavebních úprav ve střediscích údržby po celé České republice. Zhruba 1,5 miliardy Kč pak půjde na pořízení strojních investic, což jsou např. zvedáky, mobilní zvedací plošiny, vysokonapěťové zkušebny, zařízení a sondy defektoskopie atp.

„Servis a péče o železniční kolejová vozidla je třetí pilíř našeho podnikání vedle osobní a nákladní dopravy. Naším cílem je zajistit ve spolupráci s vhodnými partnery komplexní péči o naše vozidla a nabídnout provoní údržbu i periodické obnovy také dalším vlastníkům vozidel v Česku a v zahraničí. První zakázky na servisování vozidel v našich provozech už máme. Jsou to například elektrické jednotky Moravia Jihomoravského kraje nebo se staráme o motorové jednotky hned několika dopravců na Liberecku. Tento segment podnikání máme zájem dál rozšiřovat a podporovat, proto chceme investovat do jeho rozvoje do roku 2031 víc než 12 miliard korun,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

České dráhy v současnosti provozují zhruba dva tisíce hnacích vozidel a skoro 1 800 osobních vozů. Díky rozsáhlému programu modernizace, který počítá s investicemi v příštích 10 letech v objemu přes 160 miliard Kč, nahradí množství dříve tradičních vozidel nové jednotky. Další desítky až stovky vozidel v osobní i v nákladní dopravě provozují v Česku ostatní dopravci.

„Nová vozidla potřebují moderní zázemí pro údržbu. Proto musíme s obnovou vlaků investovat do servisního zázemí a technologií, které nám umožní naplno využívat výhody jejich konstrukce, jako jsou například výměnný systém komponentů nebo vzdálená diagnostika a přenos dat o závadách mezi vozidly a depem. Musíme se přizpůsobit také jinému charakteru vozidel a organizaci provozu. Jednotlivé vozy nahrazují ucelené jednotky a také při údržbě souprav sestavených z konvenčních vozů se postupně prosazují postupy obvyklé právě pro ucelené jednotky. Budeme stále méně pracovat s jednotlivými vozy, pro které jsme mohli použít původní haly nebo rotundy. Nyní budeme potřebovat více dlouhých průjezdných hal, ve kterých uděláme servisní prohlídky i větší opravy najednou na celé několikavozové jednotce,“ upozorňuje Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Hala Českých drah v Brně-Maloměřicích. Zdroj: Archiv ČD

Brno-Maloměřice

Lepší zázemí pro zaměstnance i péče o životní prostředí

České dráhy se zaměří na stavbu nových hal tam, kde nejsou vhodné prostory pro modernizaci. V lokalitách vybavených již vhodnými halami proběhne jejich rozsáhlá modernizace a rozšíření pro současné potřeby provozu. Investice budou směřovat také do stavby a modernizace myček železničních vozidel, hygienických kolejí a technologického zázemí.

„Všechny investice se budou vyznačovat přísnou ochranou životního prostředí a trendy v oblasti uhlíkové neutrality. Budou vybaveny fotovoltaickými články a vodní hospodářství bude využívat dešťovou vodu. U myček počítáme s technologií recyklace vody, díky které budou naše myčky šetrné k vodním zdrojům. Vhodná konstrukce objektů omezí tepelné úniky a k jejich vytápění využijeme tepelná čerpadla. Cílem Českých drah je získat energeticky úsporné opravárenské haly s nízkými náklady na provoz a s vysokým přínosem pro ochranu našeho životního prostředí a klimatu. Zároveň nabídnou našim zaměstnancům špičkově vybavená pracoviště a moderně řešené sociální zázemí,“ představuje společné prvky chystaných servisních objektů Michal Kraus.

Vedle stavebních investic jsou v letech 2024 až 2031 v plánu investice do strojního zařízení a technologií ve výši zhruba 1,5 miliardy Kč. Jedná se například o konverze napájecí soustavy z 3 kV DC na 25 kV 50 Hz AC, výstavbu vysokonapěťové zkušebny v Bohumíně a její modernizaci v Praze, pořízení moderních zvedáků a mobilních plošin pro přístup k zařízením na střechách vozidel, měřicí přístroje kol a zařízení defektoskopie, např. speciální sondy a další vybavení.

Nejvýznamnější připravované stavební investice v letech 2024 až 2030
Název investiceMístoPředpokládaný termín dokončeníZákladní popis
Nová hala pro údržbuCheb20263kolejná hala o délce 176 metrů
Nová hala pro údržbuČeské Budějovice20273kolejná hala o délce 176 metrů
Rozšíření motorové halyŠumperk2025Prodloužení 2kolejné haly pro údržbu vlaků
Nová hala pro údržbuHavlíčkův Brod20262kolejná hala o délce 67 metrů
Rekonstrukce haly B pro údržbuOlomouc2026Rekonstrukce 2kolejené haly pro údržbu vlaků o délce 120 metrů
Areál technicko-hygienické údržbyOlomouc2028Areál pro údržbu a úklid vlaků s 3kolejnou halou o délce 150 metrů
Hala údržby dálkových vlakůPraha20304kolejná hala o délce 300 metrů
Rekonstrukce haly montovnyPraha20272kolejná hala pro údržbu lokomotiv s novým zaměřením na stroje Siemens Vectron
Prodloužení haly pro údržbu regionálních vlakůPraha2028Prodloužení haly pro údržbu příměstských vlaků PID
Prodloužení haly pro údržbuČeská Třebová20272kolejná hala, přizpůsobení pro údržbu ucelených jednotek
Rekonstrukce hal pro údržbu vozůHradec Králové2026Modernizace a úpravy dvou hal pro zajištění údržby hnacích vozidel, osobních vozů a ucelených jednotek
Zdvoukolejnění spojení CÚ Jih a dopravny Eden a výstavba nových sanitárních kolejíPraha2029Zajištění vyšší kapacity mezi sítí SŽ a Centrem údržby Praha jih a zvýšení kapacity sanitárních kolejí pro úklid a čistění vlaků
MyčkaPlzeň2028Zřízení nové myčky a odstavného kolejiště
Modernizaci myčkyPraha2026Nová technologie v budově myčky v CÚ Praze jih

Už v letos v květnu začne stavba nové haly údržby v Chebu, v Praze už začala obnova vjezdové skupiny Centra údržby Praha jih a ve stejném místě by měla do konce roku začít modernizace technologie myčky. Ve fázi realizace je rozšíření haly v Šumperku a letos by měla začít také stavba nové haly v Havlíčkově Brodě.

Některé nové objekty již byly uvedeny do provozu. Například v roce 2021 byla dokončena moderní hala údržby v Brně-Maloměřicích, v roce 2022 hala v Plzni a v roce 2023 byla zprovozněna nová železniční myčka v Havlíčkově Brodě.

Hala údržby Českých drah v Plzni. Zdroj: Archiv ČD.

Hala Plzeň

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Zadavatel
České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Další články od České Dráhy

Jednotka ComfortJet uskuteční zkušební jízdu do Německa
České Dráhy

Jednotka ComfortJet uskuteční zkušební jízdu do Německa

V rámci zkušebního provozu, schvalování a přípravy provozu jednotek ComfortJet na mezistátních tratích se ve dnech 22. až 24. července 2024 uskuteční zkušební jízda s jednotkou č. 003 do Německa.
Historické vlaky mezi Břeclaví a Lednicí dočasně nahradí autobusy
České Dráhy

Historické vlaky mezi Břeclaví a Lednicí dočasně nahradí autobusy

Do poloviny srpna by měla trvat neplánovaná výluka na trati, která spojuje Břeclav a Lednici. České dráhy proto vlaky dočasně nahradí autobusovou dopravou. Historický vlak Hurvínek se zpět na trať vrátí ve druhé polovině srpna.
Program v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka o víkendu zpestří setkání drezín
České Dráhy

Program v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka o víkendu zpestří setkání drezín

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka plánuje na třetí červencový víkend netradiční zážitek pro fanoušky železnice. V areálu muzea se 20. a 21. července historicky poprvé setkají lehká drážní vozidla. Akce se zúčastní drezíny z Národního technického muzea, Muzea železničních drezín Čachrov, Muzea technických zajímavostí Choceň, Spolku Zinopa, Železničního muzea Zubrnice a Správy železnic.
Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu
České Dráhy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu

České dráhy nasadily do provozu všech šest bezbariérových motorových jednotek typu Desiro Classic. Cestující se s nimi mohou svézt na lince U8 Ústeckého kraje z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do Rumburku. Jednotky prošly schvalovacím procesem u evropského drážního úřadu ERA a mohou jezdit v Česku i v Německu.
Instalace ETCS omezí provoz Pendolina na Slovensko, více Pendolin pojede mezi Prahou a severní Moravou
České Dráhy

Instalace ETCS omezí provoz Pendolina na Slovensko, více Pendolin pojede mezi Prahou a severní Moravou

Kvůli instalaci a zkušebnímu provozu bude do schválení moderního vlakového zabezpečovacího systému ETCS na elektrických jednotkách 680 Pendolino dočasné omezen provoz těchto souprav na spojích SC Pendolino Košičan. Naopak více Pendolin pojede mezi Prahou a severní Moravou, kde obslouží dva páry dosavadních spojů InterCity mezi Prahou a Opavou.
Oprava trati mezi Poříčany a Nymburkem přeruší na více než měsíc vlakový provoz
České Dráhy

Oprava trati mezi Poříčany a Nymburkem přeruší na více než měsíc vlakový provoz

V souvislosti s plánovanou stavební činností Správy železnic na trati 060 v úseku Nymburk hl.n. – Poříčany bude od úterý 16. července nepřetržitě do soboty 24. srpna 2024 přerušen provoz vlakové linky Pražské integrované dopravy S12. České dráhy jako dopravce nahradí po dobu výluky všechny vlaky náhradní autobusovou dopravou. Výluka se dotkne i provozu speciálních letních vlaků "Český ráj“. Spoje Sp 1531 a Sp 1532 Český ráj budou během výluky vedeny odklonem mimo stanice Praha-Libeň a Nymburk město. Po odklonové trase pojedou také rychlíky linky R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov, které budou během výluky zastavovat místo stanice Praha-Libeň ve stanici Praha-Vysočany.
Sbírka na opravu parní lokomotivy Šlechtična pokračuje. Podpořit ji můžete nákupem speciálního piva
České Dráhy

Sbírka na opravu parní lokomotivy Šlechtična pokračuje. Podpořit ji můžete nákupem speciálního piva

ČD Minibary, železniční muzeum v Lužné u Rakovníka a nově i restaurace Zastávka by Pivstro na plzeňském hlavním nádraží. Tam všude najdete pivní speciál Šlechtična, jehož koupí zákazníci podpoří opravu historické lokomotivy Šlechtična 475.179. Nadace Okřídlené kolo věnovala na sbírkový účet pro opravu Šlechtičny začátkem července 150 tisíc korun.
Po Vysočině se rozeběhly nové „Lišky“, výměna regionálních vlaků v kraji se blíží ke konci
České Dráhy

Po Vysočině se rozeběhly nové „Lišky“, výměna regionálních vlaků v kraji se blíží ke konci

RegioFox, tedy „regionální Liška“, je název nové dvoučlánkové motorové jednotky, která je vybavena klimatizací, má nízkopodlažní uspořádání a bezbariérový nástup, palubní Wi-Fi síť i elektrické zásuvky a USB pro napájení cestovní elektroniky. Nový typ byl schválen v červnu a jedny z prvních převzatých vlaků zamířily na Vysočinu, kde už obsluhují první z plánovaných spojů. Slavnostní předání nových motorových vlaků Kraji Vysočina a jeho obyvatelům a dokončení celé výměny regionálních vlaků na Vysočině se uskuteční v září.
Minibary Českých drah za první pololetí roku 2024 obsloužily více než půl milionu cestujících, ti si nejčastěji dávali kávu
České Dráhy

Minibary Českých drah za první pololetí roku 2024 obsloužily více než půl milionu cestujících, ti si nejčastěji dávali kávu

Více než 247 tisíc šálků kávy, ale také pivo nebo bageta. To jsou nejoblíbenější položky, které se prodávají v minibarech Českých drah. Mezi oblíbené občerstvení patří také croissanty nebo rozpékané pečivo. Stevardky a stevardi minibarů obsloužili od ledna do konce června letošního roku více než 570 tisíc cestujících.
Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily do provozu první jihočeské jednotky
České Dráhy

Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily do provozu první jihočeské jednotky

České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Jihočeském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, začaly jezdit dočasně na osobních vlacích na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude cestující na jihu Čech vozit hned 7 RegioFoxů, které propojí důležitá jihočeská města Tábor, Písek a Strakonice. České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60.