České Dráhy··7 min

České dráhy budou investovat do rozvoje údržby a servisu železničních vozidel přes 12 miliard korun

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než 6 miliard Kč bude investováno do nových opravárenských hal a do jejich zásadních rekonstrukcí. Chystá se výstavba čtyř úplně nových hal údržby a dalších šest hal se rozšíří a zmodernizuje. Více než miliarda korun bude směřovat do výstavby nových hygienických kolejí a zdvoukolejnění spojení Střediska údržby Praha jih se sítí Správy železnic. Zhruba 3,5 miliardy Kč zamíří do obnovy a zřízení odstavných kolejišť, prohlížecích kanálů, zřízení nového podúrovňového soustruhu na Moravě pro provoz ve východní části republiky, konverze trakce a dalších stavebních úprav ve střediscích údržby po celé České republice. Zhruba 1,5 miliardy Kč pak půjde na pořízení strojních investic, což jsou např. zvedáky, mobilní zvedací plošiny, vysokonapěťové zkušebny, zařízení a sondy defektoskopie atp.

„Servis a péče o železniční kolejová vozidla je třetí pilíř našeho podnikání vedle osobní a nákladní dopravy. Naším cílem je zajistit ve spolupráci s vhodnými partnery komplexní péči o naše vozidla a nabídnout provoní údržbu i periodické obnovy také dalším vlastníkům vozidel v Česku a v zahraničí. První zakázky na servisování vozidel v našich provozech už máme. Jsou to například elektrické jednotky Moravia Jihomoravského kraje nebo se staráme o motorové jednotky hned několika dopravců na Liberecku. Tento segment podnikání máme zájem dál rozšiřovat a podporovat, proto chceme investovat do jeho rozvoje do roku 2031 víc než 12 miliard korun,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

České dráhy v současnosti provozují zhruba dva tisíce hnacích vozidel a skoro 1 800 osobních vozů. Díky rozsáhlému programu modernizace, který počítá s investicemi v příštích 10 letech v objemu přes 160 miliard Kč, nahradí množství dříve tradičních vozidel nové jednotky. Další desítky až stovky vozidel v osobní i v nákladní dopravě provozují v Česku ostatní dopravci.

„Nová vozidla potřebují moderní zázemí pro údržbu. Proto musíme s obnovou vlaků investovat do servisního zázemí a technologií, které nám umožní naplno využívat výhody jejich konstrukce, jako jsou například výměnný systém komponentů nebo vzdálená diagnostika a přenos dat o závadách mezi vozidly a depem. Musíme se přizpůsobit také jinému charakteru vozidel a organizaci provozu. Jednotlivé vozy nahrazují ucelené jednotky a také při údržbě souprav sestavených z konvenčních vozů se postupně prosazují postupy obvyklé právě pro ucelené jednotky. Budeme stále méně pracovat s jednotlivými vozy, pro které jsme mohli použít původní haly nebo rotundy. Nyní budeme potřebovat více dlouhých průjezdných hal, ve kterých uděláme servisní prohlídky i větší opravy najednou na celé několikavozové jednotce,“ upozorňuje Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Hala Českých drah v Brně-Maloměřicích. Zdroj: Archiv ČD

Brno-Maloměřice

Lepší zázemí pro zaměstnance i péče o životní prostředí

České dráhy se zaměří na stavbu nových hal tam, kde nejsou vhodné prostory pro modernizaci. V lokalitách vybavených již vhodnými halami proběhne jejich rozsáhlá modernizace a rozšíření pro současné potřeby provozu. Investice budou směřovat také do stavby a modernizace myček železničních vozidel, hygienických kolejí a technologického zázemí.

„Všechny investice se budou vyznačovat přísnou ochranou životního prostředí a trendy v oblasti uhlíkové neutrality. Budou vybaveny fotovoltaickými články a vodní hospodářství bude využívat dešťovou vodu. U myček počítáme s technologií recyklace vody, díky které budou naše myčky šetrné k vodním zdrojům. Vhodná konstrukce objektů omezí tepelné úniky a k jejich vytápění využijeme tepelná čerpadla. Cílem Českých drah je získat energeticky úsporné opravárenské haly s nízkými náklady na provoz a s vysokým přínosem pro ochranu našeho životního prostředí a klimatu. Zároveň nabídnou našim zaměstnancům špičkově vybavená pracoviště a moderně řešené sociální zázemí,“ představuje společné prvky chystaných servisních objektů Michal Kraus.

Vedle stavebních investic jsou v letech 2024 až 2031 v plánu investice do strojního zařízení a technologií ve výši zhruba 1,5 miliardy Kč. Jedná se například o konverze napájecí soustavy z 3 kV DC na 25 kV 50 Hz AC, výstavbu vysokonapěťové zkušebny v Bohumíně a její modernizaci v Praze, pořízení moderních zvedáků a mobilních plošin pro přístup k zařízením na střechách vozidel, měřicí přístroje kol a zařízení defektoskopie, např. speciální sondy a další vybavení.

Nejvýznamnější připravované stavební investice v letech 2024 až 2030
Název investiceMístoPředpokládaný termín dokončeníZákladní popis
Nová hala pro údržbuCheb20263kolejná hala o délce 176 metrů
Nová hala pro údržbuČeské Budějovice20273kolejná hala o délce 176 metrů
Rozšíření motorové halyŠumperk2025Prodloužení 2kolejné haly pro údržbu vlaků
Nová hala pro údržbuHavlíčkův Brod20262kolejná hala o délce 67 metrů
Rekonstrukce haly B pro údržbuOlomouc2026Rekonstrukce 2kolejené haly pro údržbu vlaků o délce 120 metrů
Areál technicko-hygienické údržbyOlomouc2028Areál pro údržbu a úklid vlaků s 3kolejnou halou o délce 150 metrů
Hala údržby dálkových vlakůPraha20304kolejná hala o délce 300 metrů
Rekonstrukce haly montovnyPraha20272kolejná hala pro údržbu lokomotiv s novým zaměřením na stroje Siemens Vectron
Prodloužení haly pro údržbu regionálních vlakůPraha2028Prodloužení haly pro údržbu příměstských vlaků PID
Prodloužení haly pro údržbuČeská Třebová20272kolejná hala, přizpůsobení pro údržbu ucelených jednotek
Rekonstrukce hal pro údržbu vozůHradec Králové2026Modernizace a úpravy dvou hal pro zajištění údržby hnacích vozidel, osobních vozů a ucelených jednotek
Zdvoukolejnění spojení CÚ Jih a dopravny Eden a výstavba nových sanitárních kolejíPraha2029Zajištění vyšší kapacity mezi sítí SŽ a Centrem údržby Praha jih a zvýšení kapacity sanitárních kolejí pro úklid a čistění vlaků
MyčkaPlzeň2028Zřízení nové myčky a odstavného kolejiště
Modernizaci myčkyPraha2026Nová technologie v budově myčky v CÚ Praze jih

Už v letos v květnu začne stavba nové haly údržby v Chebu, v Praze už začala obnova vjezdové skupiny Centra údržby Praha jih a ve stejném místě by měla do konce roku začít modernizace technologie myčky. Ve fázi realizace je rozšíření haly v Šumperku a letos by měla začít také stavba nové haly v Havlíčkově Brodě.

Některé nové objekty již byly uvedeny do provozu. Například v roce 2021 byla dokončena moderní hala údržby v Brně-Maloměřicích, v roce 2022 hala v Plzni a v roce 2023 byla zprovozněna nová železniční myčka v Havlíčkově Brodě.

Hala údržby Českých drah v Plzni. Zdroj: Archiv ČD.

Hala Plzeň

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Rekordní Národní den železnice přilákal do České Třebové přes 11 tisíc návštěvníků

Rekordní Národní den železnice přilákal do České Třebové přes 11 tisíc návštěvníků

Uplynulý víkend patřil v České Třebové železniční historii, současnosti i budoucnosti. Do místního depa, kde se odehrávala hlavní část programu letošního Národního dne železnice Českých drah, dorazilo během sobotního a nedělního dne celkem více než 11 300 lidí, což je nejvyšší počet od roku 2019, kdy bylo zavedeno vstupné. Z toho více než tisícovka návštěvníků přišla na sobotní noční světelnou show. Výtěžek nedělního vstupného ve výši 330 tisíc korun půjde na odstranění škod po povodních v Bohumíně.
| České Dráhy
Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

České dráhy zorganizovaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních díků. Již 4. ročník Dne dodavatelů se věnoval především kvalitě a termínům dodávaných vozidel a prováděných prací a také plánům na posílení konkurence v oblasti obnov a údržby vlaků. Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.
| České Dráhy
Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

V sobotu 19. října se bude v Liberci konat Regionální den železnice. Ve stejný den se uskuteční také oslavy výročí 130 let smržovského viaduktu. Hlavní atrakcí budou jízdy historických vlaků a výstava železničních vozidel. Z libereckého nádraží se budou zájemci moci svézt do depa nebo do tramvajové vozovny, kde bude probíhat další doprovodný program.
| České Dráhy
Národní den železnice už o tomto víkendu

Národní den železnice už o tomto víkendu

Centrem železničářského dění se třetí říjnový víkend stane Česká Třebová. Významný železniční uzel bude hostit letošní Národní den železnice. Na akci se představí desítky kusů moderní i historické železniční techniky, v plánu jsou jízdy historických vlaků a bohatý doprovodný program pro celou rodinu. Výtěžek z prodeje nedělních vstupenek půjde na odstranění škod po povodních Bohumíně.
| České Dráhy
Stavební práce Správy železnic přeruší provoz vlaků mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce Správy železnic přeruší provoz vlaků mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce Správy železnic od 17. října nepřetržitě do 7. listopadu přeruší vlakový provoz na železniční trati Frýdek-Místek – Český Těšín – Cieszyn. Během výluky nahradí České dráhy všechny vlaky na této trati autobusovou dopravou.
| České Dráhy
České dráhy mají ve flotile už 50 třívozových RegioPanterů druhé generace

České dráhy mají ve flotile už 50 třívozových RegioPanterů druhé generace

České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group v pořadí už 50. moderní elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Jednotka číslo 640.256 vyjede v následujícím období na koleje ve Zlínském kraji. „Dlouhé“ RegioPantery brázdí tratě také v Olomouckém, Moravskoslezském, Středočeském a Královéhradeckém kraji.
| České Dráhy
Regionální vlaky na Bruntálsku budou zajišťovat Čeké dráhy

Regionální vlaky na Bruntálsku budou zajišťovat Čeké dráhy

Železniční dopravu na regionálních tratích Bruntálska a části Olomouckého kraje budou následující minimálně čtyři roky zajištovat České dráhy. Národní dopravce se svou nabídkou vyhrál tendr Moravskoslezského kraje na zajištění dopravní obslužnosti drážní osobní dopravou v této oblasti.
| České Dráhy
Začala stavba nové opravárenské haly v havlíčkobrodském depu

Začala stavba nové opravárenské haly v havlíčkobrodském depu

Lepší zázemí pro servis nejmodernějších regionálních vlaků Českých drah RegioPanter a RegioFox. Na to se mohou těšit zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod. V areálu začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez DPH. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce a druhou zbrusu novou opravárenskou halu, jejíž realizaci zahájily České dráhy v letošním roce.
| České Dráhy
Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky

Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky

Druhý říjnový víkend bude patřit v České Lípě železniční nostalgii. V sobotu i v neděli se budou konat jízdy parních vlaků a historických motoráčků a návštěvníci se budou moci těšit i na výstavu vozidel v českolipském depu. Součástí doprovodného programu bude také výstava modelového kolejiště, ukázky historických zbraní a uniforem a nebude chybět ani občerstvení.
| České Dráhy
Od středy plný provoz dálkových vlaků do / z Polska

Od středy plný provoz dálkových vlaků do / z Polska

Ve středu 9. října 2024 bude obnoven provoz všech dálkových vlaků do / z Polska přes přechodovou stanici Bohumín. Do provozu se tak vrací také všechny vlaky vedené přes polskou stanici Chalupki. Jedná se o vlaky EuroCity Moravia, Polonia, Porta Moravica, Sobieski, Silesia (2×) a Báthory.
| České Dráhy