České Dráhy··7 min

České dráhy a ORLEN Unipetrol ve spolupráci s Výzkumným Ústavem Železničním a Pesou testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

České dráhy úspěšně pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). V uplynulém týdnu testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847 RegioFox dodávaných společností Pesa ve Zkušebním centru VUZ Velim. Cílem výzkumného projektu, který je rozvržen do let 2024 až 2025, je ověřit použitelnost této bionafty v osobních motorových jednotkách a následné její nasazení v běžném provozu. Hlavním partnerem projektu je skupina ORLEN Unipetrol se svou dceřinou společností ORLEN Unipetrol výzkumně-vzdělávací centrum, která realizuje výzkum a dodávky biopaliva. Na projektu se dále podílí Výzkumný Ústav Železniční, Fakulta strojní ČVUT a výrobce kolejových vozidel společnost Pesa.

Testování HVO 1

V rámci plnění strategie snižování emisí uhlíku a využívání obnovitelných zdrojů v rámci legislativních opatření Evropské unie a České republiky, spustí od nového roku národní dopravce České dráhy a společnost ORLEN Unipetrol projekt zaměřený na společné testování paliva s udržitelnou biosložkou v osobních motorových jednotkách. Palivo s podílem hydrogenačně upraveného rostlinného oleje, tzv. HVO, dodá společnost ORLEN Unipetrol, která připraví jednotlivé směsi ve svém výrobním areálu v Pardubicích.

V plánu snížit emise skleníkových plynů až o desítky procent

„Tato aktivita zapadá do dlouhodobé strategie Českých drah v oblasti snižování emisí a využívání obnovitelných zdrojů a je v souladu se směrnicí Evropské unie RED III, kterou se zvýšil cíl úspory skleníkových plynů z 6 % až na 14,5 % v roce 2030 oproti roku 2019. Je také v souladu s národním plánem čisté mobility Ministerstva dopravy České republiky,“ říká Ing. Jiří Ješeta člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

„Dekarbonizace českého průmyslu a dopravy směrem k udržitelné budoucnosti je společným cílem státního i firemního sektoru. Jsem rád, že jako velké společnosti udávající trend jdeme příkladem a činíme konkrétní kroky k naplnění unijních i národních cílů snížení emisí. Pro našeho partnera, České dráhy, jsme připravili obnovitelné a tedy udržitelné palivové směsi na bázi odpadních tuků a rostlinných olejů, které výrazně snižují emise oxidu uhličitého,“ říká Zbigniew Pawłucki, místopředseda představenstva skupiny ORLEN Unipetrol zodpovědný za výzkum a vývoj.

Připravené palivové směsi byly otestovány ve Zkušebním centru VUZ Velim

Projekt je rozložen do období 2024 až 2025 a skládá se ze tří fází. Během první fáze byly skupinou ORLEN Unipetrol identifikovány a testovány vhodné palivové směsi. „Pro posouzení možnosti aplikace pro dekarbonizaci železniční přepravy jsme připravili motorovou naftu o obsahu 15 a 30 % HVO a současně i čisté, tedy stoprocentní, HVO. Během tří měsíců bylo pracováno s bezmála 80 výzkumnými vzorky. Klíčovými zkoumanými parametry byla hustota, nízkoteplotní vlastnosti, obsah síry, mazivost a emisní stopa u letních i zimních směsí. Na základě výsledků jsme vybrali a doporučili vhodné směsi konvenční motorové nafty a hydrogenovaných rostlinných olejů pro testování na zkušebním okruhu,“ vysvětluje Martin Růžička, ředitel pro dekarbonizaci skupiny ORLEN Unipetrol.

Testování HVO 2

V druhé, aktuální, fázi projektu byly připravené směsi od 19. srpna do 23. srpna testovány v motorových jednotkách Pesa řady 847 RegioFox na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního. Motory Rolls-Royce těchto jednotek jsou totiž homologovány na použití biopaliv, jako jsou směsi motorové nafty a HVO.

„Test ve Velimi ukázal, že PESA 847 pro České dráhy je skutečný ekologický dieselový vlak. Je vybaven nejen velmi moderním ekologickým motorem stupně V, ale může být navíc poháněn palivem HVO. To umožňuje Český drahám snížit uhlíkovou stopu, aniž by došlo ke zhoršení trakčních parametrů vlaku, a také získat dodatečnou vládní podporu pro zavedení skutečného ekologického řešení regionální dopravy,“ zdůraznil Jan Bończyk, obchodní ředitel pro mezinárodní železniční trh společnosti PESA Bydgoszcz.

Během jízdy v různých režimech, jako je rozjezd, brždění nebo maximální rychlost, sledovali experti Výzkumného Ústavu Železničního a Českého vysokého učení technického v Praze klíčové parametry, zejména měření složení spalin motoru vozidla , výkon vozidla, parametry vozidla a spotřebu při použití všech připravených palivových směsí včetně stoprocentního HVO. „K testování jsme využili Malý zkušební okruh čtyřkilometrové délky s přípustnou rychlostí 80 - 115 km/h. Abychom co nejvíce simulovali podmínky komerčního provozu najezdili jsme u každého paliva přes 70 okruhů a zatížili jsme vlakovou jednotku hmotností ve výši patnácti tun, která simuluje reální zatížení vozidla pasažéry,“ přibližuje Jaroslav Brabec, vedoucí oddělení business developmentu Výzkumného Ústavu Železničního, a dodává: „Nyní bude následovat vyhodnocení úspory emisí a ostatních parametrů a poté bude následovat třetí fáze testování, kdy budou jednotky PESA 847 RegioFox s alternativním palivem nasazeny do komerčního provozu na vybrané trati ve Středočeském kraji.“

Představujeme palivo HVO

Hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO) patří mezi biosložky přepracované rafinérskými procesy na hmotu odpovídající svým složením ropné dieselové frakci. Palivo HVO splňuje normu ČSN EN 15940, přílohu II směrnice o kvalitě paliva 2009/30/ES nebo americkou specifikací ASTM D975. HVO je kompatibilní s minerální motorovou naftou, je proto možné jej přidávat ve vyšší příměsi až do 30 % objemu dle ročního období. Pokud technické parametry vozu umožňují používat syntetická paliva XTL, lze dokonce jezdit na čisté HVO.

HVO vyrobený z různých zdrojů se kvalitativně liší. Rozdíl je především ve způsobu čistění, spotřebě vodíku a především emisní stopě. Pokud je HVO vyrobené z rostlinného oleje, který byl pěstován právě za účelem výroby paliva, započítávají se do finální emisní stopy paliva veškeré činnosti související s jeho vznikem. Přesto lze oproti fosilnímu palivu dosáhnout výrazné úspory emisí skleníkových plynů o 60–65 % (ekvivalentní CO2). V případě využití použitých rostlinných olejů či tuků, jakožto odpadní hmoty, lze dosáhnout úspory emisí až 90–95 % v porovnání s palivem ropného původu.

Testování HVO 3

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Zadavatel
České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Další články od České Dráhy

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024
České Dráhy

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024

Z důvodu současných ničivých povodní v některých regionech naší republiky se České dráhy rozhodly zrušit Národní den železnice, který měl proběhnout ve dnech 21. a 22. září v České Třebové. Nový termín konání akce prozatím není stanoven, bude oznámen s předstihem.
Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují
České Dráhy

Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují

Z důvodu vážné povodňové situace v Bohumíně aktuálně dochází k vyklízení místního Střediska údržby. Zaměstnanci střediska nyní zajišťují přenesení věcí, u kterých je to možné, do vyšších pater budov. Kvůli hrozbě zatopení ulic v Bohumíně následně dojde k evakuaci zaměstnanců střediska. Vzhledem k omezení možností údržby vlaků Českých drah lze i v následujících dnech čekat dopady do provozu vlaků a kvality poskytovaných služeb.
ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty
České Dráhy

ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty

V souvislosti s očekávanými extrémními srážkami v následujících dnech, které mohou mít negativní dopad na železniční dopravu, zavádí České dráhy mimořádné opatření. V případě, že se cestující rozhodne svou plánovanou cestu neuskutečnit z důvodu výstrahy před nepříznivým počasím a jeho jízdenka by již byla v den plánované cesty nevratná, bude mu jízdné přesto vráceno v plné výši. Toto opatření platí u vnitrostátních i mezinárodních jízdenek ČD zakoupených na pokladnách, v e-shopu nebo mobilní aplikaci Můj vlak. Opatření je platné pro cesty od 13. 9. do 15. 9. a platí výhradně na jízdní doklady zakoupené v tarifu Českých drah.
Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu
České Dráhy

Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Z důvodu plánované údržbové činnosti Správy železnic proběhne ve dnech 17. – 19. září a 24. – 26. září, vždy od 07:20 do 15:30 hod., výluka na trati mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy proto zajistí pro své cestující náhradní autobusovou dopravu. Opatření se dotkne především rychlíků Krakonoš a vlaků na lince Svoboda nad Úpou – Hradec Králové.
Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu
České Dráhy

Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal varování před extrémně silnými srážkami, které by v následujících čtyřech dnech měly zasáhnout skoro celé území Čech, Moravy a Slezska. V souvislosti s tím se očekává i rozvodnění některých toků a další návazné jevy, které mohou mít i dopad na plynulost železniční dopravy. České dráhy v souvislosti s výstrahou posilují personální i materiální kapacity v provozu a žádají cestující, aby v příštích dnech sledovali aktuální informace o provozu na železnici.
České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu
České Dráhy

České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu

České dráhy pokračují v opatřeních na zlepšení dostupnosti mobilního signálu ve svých vlacích. Po nedávno vypsané zakázce na vybavení vybraných jednotek technologií 5G opakovačů mobilního signálu nyní vypsaly další veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, která usnadní průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností skla.
Počet cestujících Českých drah trvale roste
České Dráhy

Počet cestujících Českých drah trvale roste

Také v 1. pololetí roku 2024 rostl počet cestujících největšího českého železničního dopravce. České dráhy za prvních šest měsíců přepravily 82 milionů cestujících, kteří ujeli 3 914 milionů kilometrů.
Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami
České Dráhy

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické jednotky RegioPanter, v tomto roce k nim přibyly motorové jednotky RegioFox v celkovém počtu 9 kusů. Jednotku RegioFox si dnes mohla široká veřejnost podrobně prohlédnout při Dnu dopravy, který se dnes konal v Havlíčkově Brodě.
České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě
České Dráhy

České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly s firmami Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a. s., a TSS Group, a. s., smlouvu o výstavbě nové opravárenské haly v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě za smluvní cenu více než 235 milionů korun bez DPH. Nová hala bude sloužit především pro zajištění kvalitního servisu nových ucelených jednotek RegioPanter a RegioFox. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce, která se zaměřuje na modernizaci servisního zázemí a zvýšení kvality servisu kolejových vozidel.
Historickým vlakem z Olomouce do Lednice
České Dráhy

Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

V sobotu 7. září se milovníci železnice mohou svézt historickým vlakem z Olomouce až do Lednice. V úseku Olomouc – Břeclav pojede v čele vlaku dieselová lokomotiva Bardotka, v úseku Břeclav – Lednice ji pak nahradí parní lokomotiva Skaličák. Soupravu budou tvořit historické vozy bývalé třetí třídy, tzv. Rybáky, a historický restaurační vůz.